• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Verkochte pomp defect bij koper, neutrale mening gevraagd

Xtrafresh

It never hurts to help
Hey mensen, ik heb ff een neutrale kijk op een probleempje nodig.
Ik heb vorige week een pompje verkocht via tweakers. Deze ad:
Llaing DDC 3.1-Plus RT pomp, plus dual pomptop. aangeboden | Core | Tweakers.net Vraag & Aanbod

De koper stuurt me net een mailtje dat de pomp defect is. deze foto erbij:
IMG_0031.JPG

Pomp is duidelijk doorgebrand.

Hier is mijn probleem: volgens mij kan dit niet bij mij gebeurd zijn. Ik heb hem donderdag 10 november uit mn loop gehaald, vorige week vrijdag ingepakt, en deze maandag verstuurd. Buiten dat heeft-ie niets meegemaakt van mijn kant.
De koper heeft het ook over de stank van de doorgefikte PCB. Toen ik hem nog gebruikte, stond de PC direct naast me, sidepanel open, pomp helemaal vooraan vol in het zicht. Als hij bij mij was doorgefikt had ik dat toch ook geroken?

Voor alle zekerheid heb ik de andere pomp die ik heb gehouden maar die altijd samen met deze heeft gedraaid, opengemaakt en op de foto gezet, maar die is nog perfect in orde:

101_4414.jpg


Ik neem bijna altijd verkochte producten terug als er problemen zijn, maar in dit geval ligt het volgens mij gewoon niet aan mij. Wat vinden jullie?

Voor de duidelijkheid: het boeit me totaal niet wie er in zijn recht staat of wat de regels zeggen. Het gaat me erom dat ik het netjes op wil lossen, en mezelf achteraf in de spiegel aan wil kunnen kijken.

Added after 40 minutes:

ff vastleggen uit de chatbox. Van onder naar boven lezen dus!

[02:15] revolutionart : ik doe zoveel met pompen, zijn dan wel vijver en aquarium pompen maar die verbranden meestal als er iets verkeerd is met de stroomvoorziening
[02:14] revolutionart : dat ook
[02:13] DutchMicro : verbrande elektro lucht zit een paar dagen aan je vingers.
[02:13] DutchMicro : Ja, verbrrande e
[02:12] revolutionart : en pompjes verbranden niet tijdens transport
[02:12] revolutionart : toen je hem inpakte etc. had je het al moeten ruiken
[02:12] revolutionart : maar zowiezo niet bij jou
[02:12] revolutionart : ja zoiets ja
[02:09] Xtrafresh : als je een slechte fancontroller hebt
[02:09] Xtrafresh : ik denk gewoon brakke stroomvoorziening
[02:08] Xtrafresh : dus lijkt me ook vreemd
[02:08] Xtrafresh : 18W
[02:08] revolutionart : als jouw pomp zwakker is en die staat als eerste en de 2e is sterker dan gebeurt het niet denk ik
[02:07] revolutionart : stel zijn eigen pomp is sterker dan die jij hem verkocht had, en zijn pomp pompt door naar de jouwne maar met veel meer kracht dan kan die van jou dat niet handelen en brand ie ook door
[02:06] revolutionart : die nu defect is
[02:06] revolutionart : uhm hoeveel wat was jouw pomp?
[02:06] Xtrafresh : kan dit dan gebeuren?
[02:06] Xtrafresh : wat als de tweede pomp die hij gebruikt heeft een 10W variant is?
[02:05] Xtrafresh : ja dacht ik ook al
[02:05] revolutionart : of iniedergeval iets gebeurt waardoor het pompen fout ging....
[02:05] revolutionart : en trouwens die printplaat zo te zien..... helemaal gebobbelt overal en nergens, die heeft droog staan pompen
[02:04] revolutionart : het ligt niet aan jou, want brandlucht van zoiets ruik je al staat die pc pot dicht 2 meter van je vandaan
[02:04] Xtrafresh : maar het is dus niet raar van me om te denken dat dit niet aan mij ligt
[02:03] Xtrafresh : tis een plan
[02:03] revolutionart : zover ik kan zien zijn er 2 contacten echt kapot die je moet overbruggen (dun draadje erop solderen) anyways zou ik doen
[02:02] revolutionart : doe dat
[02:02] Xtrafresh : thx mannen
[02:02] Xtrafresh : alles teruggelezen
[02:02] Xtrafresh : ben er weer
[01:56] revolutionart : zit nu bij de clan aetas-esports
[01:55] revolutionart : agh ik heb me 300 berichten gehaalt voor vandaag
[01:54] DutchMicro : Hij is al weg volgendsmij.
[01:54] revolutionart : trouwens hij kan gewoon bruggetjes maken op die printplaat dan werkt hij gewoon
[01:53] revolutionart : lopen kloten en niet opgelet toen de pomp stond te draaien
*revolutionart has reached 300 shouts!* @ [01:53]
[01:53] revolutionart : miss heeft hij de pomp laten draaien zonder dat er water in kwam of dergelijk, dan draaien ze droog en verbranden ze zowiezo ik denk dat hij deed heeft gedaan
[01:52] revolutionart : als die goof pieken heeft in zijn stroom voorziening dan veroorzaakt dat al snel een doorbranding dus het ligt aan hem bij hem zit er iets niet goed
[01:51] revolutionart : als bij jou de pomp is uitgezet zonder brand lucht en ook perfect heeft gedraaid kan hij niet bij jou verbrand zijn
[01:51] revolutionart : hij is te warm geworden en dan verbranden de contactjes
[01:50] revolutionart : nou dit komt puur door teveel stroom
[01:46] DutchMicro : Ziet er uit als verkeerd aansluiten, bij transport kan er weleens iets mechanisch gebeuren maar een printplaat verander je niet zomaar dat hij ineens doorbrand.
[01:43] Xtrafresh : daar lijkt het wel op nu he?
[01:41] DutchMicro : Als je weet dat jij goed zit is het toch makkelijk, als ik mijn auto verkoop en die persoon rijd hem in de prak ga ik hem ook niet terugkopen.
[01:38] Xtrafresh : http://forum.highflow.nl/f6/verkocht...09/#post212286
[01:38] Xtrafresh : mannen, ik heb uw mening nodig:
 
Laatst bewerkt:
De meest voorkomende afwijzingen bij Swiftech RMA is:
- Droog laten pompen = Doorgebrand (ook te zien aan slijtage rotor)
- Top verwisseld + O-ring vergeten of niet goed gemonteerd = Lekkage -> doorgebrand (PCB kortsluiting)
Gezien de beschadigingen aan de printsporen gaat mijn idee richting sluiting. Schade is overgesprongen naar een ander spoor. Het lijkt overigens ook alsof het midden nat is geweest, terwijl er aan deze kant geen water behoord te komen mits correct gemonteerd.
 
Is zijn eigen schuld?

- In de advertentie stond ook al dat er geen garantie op zat, dus dan is de verkoper niet meer verantwoordelijk
- Het is al een week na de koop, de koper heeft allang van alles kunnen doen
- Hij haalt het ding uit elkaar en weet wel heel erg goed wat het probleem is?
 
Is zijn eigen schuld?

- In de advertentie stond ook al dat er geen garantie op zat, dus dan is de verkoper niet meer verantwoordelijk
- Het is al een week na de koop, de koper heeft allang van alles kunnen doen
- Hij haalt het ding uit elkaar en weet wel heel erg goed wat het probleem is?

Als hobby-ist voel je je altijd wel schuldig als een oud product van jou kapot gaat na aantal x dagen overname.

Fraag eens fotos van het keramische balletje waar de rotor ophang ;) als die veel droogelopen heft word deze grijs/blauw (van de hitte) eigen ervaring indd :)

vraag ook op close up foto's van de innertop en de rotorkamer :)

Slijtage in de laatste 2 genoemde onderdelen zijn heel goed te zien, en kan je niet wegpoetsen ivm blijvend schade, of hij zou hem opnieuw gepolijst moeten hebben ;)
 
Ik denk inderdaad eerder dat hij droog gelopen heeft, waterschade kan ook, maar met demi water krijg je volgens mij niet dit soort doorbrandingen. As K3nny said vraag wat detailfoto's. Ik zou er niet mee akkoord gaan dat hij volledige bedrag oid terugkrijgt.

Oh en luister alsjeblieft niet naar revolutionart in de shout :sarc:
 
Ik ga mee met l3p & k3nny. Verder tja, als hij thuis goed getest is moet er geen probleem zijn. Het kan altijd wezen dat je iets over het hoofd hebt gezien. Direct "geen garantie" roepen is óók niet netjes. Altijd handig om duidelijke fotos of filmpjes te maken voordat je iets aanbied (evt met datum).
 
Gezien de beschadigingen aan de printsporen gaat mijn idee richting sluiting. Schade is overgesprongen naar een ander spoor. Het lijkt overigens ook alsof het midden nat is geweest, terwijl er aan deze kant geen water behoord te komen mits correct gemonteerd.

dit denk ik dus ook, verder geeft WC water (zeg voor het gemak feser) ook zo een vaag laagje op alles als het opdroogt (echter geeft door brandende elektronica dit ook vaak)
 
Niet voor het een of ander, maar hebben jullie gekeken naar de soldeer punten?

foto xtrafresh: zwart - geel - blauw
foto klungel: zwart - blauw - niets - geel

Ook waar de gele draad zou moeten zitten zie je een hoop rotzooi om het soldeer punt terwijl de gele draad nu duidelijk krakmikkig opnieuw is gesoldeerd




of ik ben gek...?
 
nu je het zeg :|

hier een originele 350 met 355 mod.
98740d1235327103-another-question-about-swiftech-mcp-350-ddc32v31solderbridge.jpg


SwiftechApogeeDrive-10.jpg


Maar zoals je kan zien, is het origineel ook zo geleverd na een revision.

DSC00333.jpg


Hier het totale verschil
on the far left is the new MCP35X PWM variety where green is the PWM sensor wire, middle is I believe the DDC 3.25 and right is DDC 3.2.
SW-MCRD_Pumps.jpg
 
Na revisie is het het soldeer punt blank, bij hem kun je duidelijk een berg tin zien alsof hij heeft zitten kloten en verkeerd opnieuw heeft gesoldeerd (duidelijk te zien wat een bagger werk)

Mja, ik geloof er geen zak van, als het zo erg was verbrand dan had je het in de wijde omgeving moeten ruiken en geloof dat Xtra geen troop verkoopt :)

Trouwens, 1 week na levering met duidelijk geen garantie ben je in mijn ogen wel een beetje laat...
 
[ User Review ] Swiftech MCP35X Pump + Reservoir

Kortom, dit is dezelfde pcb als dat er in een MCP35X zit (vandaar de melding PWM op de printplaat ;)). Echter is deze niet om te solderen helaas, aangezien de gebruikte controller chip in die 3.1 geen pwm is (he bummer, anders was het een MCP350 aanschaffen en omsolderen naar een mcp35x ;)).

Al hoort het lege vlakje wel blank te zijn (heb dus nog wel mijn twijfels bij de koper), de draadjes zitten wel goed voor die pcb versie.
 
Verderf heeft een punt. Elk soldeerpunt lijkt een overdosis aan flux te bevatten. Mijn ervaring is dat flux naar buiten komt wanneer de contacten te heet worden. Als ik het dus zo zie, krijg ik het idee alsof het gehele circuit teveel stroom heeft lopen trekken, waardoor het oververhitte en doorbrandde. Dit heeft niets met de pomp te maken, maar met een faal van die gebruiker.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan