• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Verbeteren van ariflow

Sw333t

I Love my NUC
Beste,

De airflow in mijn case is al een stuk verbeterd sinds de onderstaande vervangingen:

- Intel i7 Boxed cpu cooler -> Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
- Standaard front fan -> Corsair AF120 Quiet Edition (intake)
- Standaard zij fan -> Corsair AF120 Quiet Edition (intake)

De snelheden van de ventilators worden geregeld door Asus FanXpert en staan als volgt ingesteld:

CPU Cooler: 30c / 35% | 60c / 60% | 70c / 100%.
Chassis Fans: 40c / 40% | 60c / 60% | 70c / 100%.

Beide Corsair fans zitten op 1 PWM aansluiting (chassis fans), dus die worden tegelijk geregeld. De fans worden geregeld op basis van de cpu temperatuur.

Op dit moment zit de temperatuur op 57c, met een fansnelheid van 975 rpm van de cpu en 520 rpm van de chassis fans. Moet er wel bij zeggen dat ik momenteel een renderklus aan heb staan die mijn 3770 flink aan het werk gezet heeft.

Zoals je ziet heeft de case vrijwel geen geforceerde outtake. Belangrijkste in mijn ogen is om zoveel mogelijk verse lucht in de case te krijgen, de warme lucht vind zijn weg vanzelf wel.

Er zit ook niet veel ruimte tussen psu en cpu cooler, zoals je hier kunt zien:

CIMG7037.JPG


De voeding zit met de fan naar boven gericht, zodat de cpu fan en psu fan niet tegen elkaar in zitten te werken.

Echter, ik zit nu aan 3 mogelijke dingen te denken om de airflow nog beter te krijgen:

1. PSU alsnog omdraaien, net als de cpu fan. Zodoende worden dus beide fan een Pull constructie, waarbij de psu helpt om de afgezogen warmte van het cpu blok naar buiten te krijgen.
2. Kleinere voeding regelen (SFX / Flex ATX) om zo meer ruimte rondom de cpu cooler te krijgen.
3. Verwijdering van het 3,5" rek, zodat de chassis fan voorin niet door het rek hoeft te persen.

Het derde punt staat eigenlijk al vast voor mij. Alleen, hoe denken jullie over de overige punten (met name het eerste punt).

Suggesties over een andere case nemen is niet nodig. Deze case blijft.
 
Ik denk dat je een paar foute aannames maakt;
je gaat er van uit dat er 'geforceerde outtake' is, maar dat is niet noodzakelijk (voldoende) het geval. Er zal wel wat lucht weg kunnen, maar in feite ga je vanaf een bepaald moment gewoon druk in je case opbouwen en dan vermindert je airflow direct serieus. Wat ik in jouw geval als eerste zou doen is je fan aan de zijkant omwisselen naar outtake, zo weet je zeker dat je geen ballonnetje aan het opblazen bent, maar dat de lucht die binnenkomt ook makkelijk zijn weg naar buiten vind. Dat op zich zal al een flink verschil maken.

Ten tweede is de plaats tussen je voeding je de fan van je voeding voldoende. Daar meer plaats maken of de zaken omdraaien zal niet voor een beter effect zorgen, en mogelijks zelfs voor meer geluid en minder prestaties. Wat wel niet goed is, is dat je een 2de fan hebt die haaks op je CPU koeler blaast, ervaring met verschillende case met top en rear fans hebben me geleerd dat de 'haakse' airflow die je daarvan zou verwachten eigenlijk net niet goed is voor je koeling. Kijk eens wat het resultaat is als je side fan gewoon af staat?

Ten derde is 57° op een bezige 3770 een beste temperatuur, zeker voor zo'n klein kastje. Ik denk dat je gewoon wat te veel op airflow en temperaturen aan het focussen bent en zo niet beseft hoe wel dat kastje op zich eigenlijk al werkt ;)
 
Die zijfan ter hoogte van de cpu cooler kan ik niet uitschakelen, die zit namelijk samen met mijn frontfan aangesloten. Omdraaien is ook geen optie, dan blaast hij namelijk richting monitor en is de airflow voelbaar voor de gebruiker (voelt erg tochtig aan dan).

Idle temperatuur ligt rond 42c. Wel zijn dan ook de energiebesparende functies actief, dus de cpu wordt teruggeklokt, hij draait meestal rond 1,5 Ghz tenzij ik de render aanzet. Dan schiet hij naar 3,4 Ghz (heb de Turbo uitgezet).

Met de fans op maximaal, dan zijn de temperaturen 55c load en 36c idle. Echter, dan is het een aardige bak met herrie.

Zou het anders gunstig zijn om het 3,5" rek grotendeels te verwijderen en het dan zo te doen:





Zo doende is de extra fan weg bij de cpu cooler. Hij is ook verhuisd naar de andere kant van de behuizing zodat hij als outtake gebruikt kan worden zonder de gebruikers te voorzien van airflow (ik heb een prima outtake van mezelf).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
S Verbeteren van waterkoeling voor i7 en HD5850 Waterkoeling 29
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
fasster Waterkoelingset verbeteren, wat upgraden? Pomp of CPU blok? Waterkoeling 10
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan