• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

USS EURISKO - Intrepid Mark II Class

Hahaha, dank je !
Weet niet of ie in een museum thuis hoord hoor, LOL
Kunstzinnig zijn ze wel een beetje, zeker die volgende.
Bird of Prey zou idd een mooi nieuw project zijn alhoewel er weinig ruimte voor de hardware in zit zonder hem gelijk heel groot te maken.

Gelijk heb je... was ook meer wishful thinking dan een doordachte optie ;p
 
Ok hier ff een kleine update dan!
Begin een beetje te snappen hoe die IC's en spul werkt!
Over conceptuele heuveltjes moeten nemen gesproken ...

Eerst een testboardje gemaakt met de Arduino, een MAX7219 led driver en wat ledjes
2rgcmci.jpg


NU dit werkt. dus maar een ledstrip gemaakt voor deze driver.
het mooie van de 7219 is dat ie 64 leds afzonderlijk kan aansturen door een opdeling in rows en coloms.
ook is er geen weerstand per led nodig (dit wordt geregeld door een enkele weerstand en de chip) wat weer minder solderen betekend!
sgq35k.jpg


kweet het , niet het mooiste soldeer werk maar het werkt.
24vlfgo.jpg


Hier wat speelwerk met de effecten. Bedoeling is dat het 2e effect (dus na de knightrider) op het eind de vandaag binnen gekomen blauwe laser krijgt. Dus hij laad hem snel op en schiet daarna de gehele phaser bank leeg. Als ik de plexistaaf gebogen krijg dan gaat ie met alu tape goed ingepakt worden zodat je de leds eigenlijk niet echt meer kan onderscheiden.
 
Laatst bewerkt:
Nice :D. Zou je eigenlijk geen andere (heldere) leds ervoor kunnen gebruiken? Bijvoorbeeld deze: Blauwe LED 80 graden 2x5mm - Felle LEDs - Standaard LEDs - LEDs-buy · Het grootste online LED assortiment!

Die kan je namelijk ook redelijk strak achter elkaar monteren zodat het 1 lange led lijkt.

Edit: Om even het verschil aan te geven:

CIMG3718.JPG


Beide rijen bestaan uit 20 leds. Bovenste die gelinkte 2x5mm leds, onderste standaard heldere 5mm leds ;).

Thanks man, dat zijn vette leds! die ga ik zeker in een ander projectje gebruiken!
Bedoeling is dat de staaf met alu bekleed wordt en dat het licht maar uit een dunnen streep ontsnappen kan, hierdoor hoop ik dat de leds bijna niet meer los van elkaar zichtbaar zijn.

Zit er mooi uit, ik wou dat ik zoiets had xD

Thanks man, kan je de schema's wel geven zodat je ze zelf kan maken!
 
FF een beetje off-topic maar toch ook weer niet ...
Een van de andere redenen waarom het wat langzamer gaat is dat mijn dochter over 6 weken 1 jaar wordt en ik ben een lamp voor haar aan het ontwerpen genaamd Ize's Atlantis. Ze gaat totaal niet weten wat het betekend maar dat maakt niet uit zolang ze het maar leuk vind. Ze is helemaal gek van de ledjes en lampjes van de EURISKO en ik moet die kleine handjes er echt vanaf houden dus dat bracht me op hetvolgende idee ...

2v2b715.jpg


11heal3.jpg


2litrew.jpg


Met een arduino nano gaat het mogelijk worden om de plexiglas (20, 38, 50 en 70MM dia) frosted buizen van de lamp van een touch interface te voorzien waarbij de lamp kort aanraken het patroon van oplichten van de ~100 RGB LEDS doet veranderen en lang aanraken de lamp in zijn geheel up and down doet faden.

De basis wordt ~ 5 cm hoog voor het huizen van de PSU, fan, protoboard en de Arduino, de doorsnee is ongeveer 50 cm en de hoogte is ~30 cm. Secundair design principle is dat ie zowel kan staan als (later) opgehangen kan worden.

Ik zal wel wat pics posten als ie klaar is.
Ik ga een klein buildlog bij houden op het arduino forum voor degenen die geinteresseerd zijn aangezien dit geen PC Case Modding is ...
 
dat met die Arduino is wel gaaf, ik heb al google al gebruikt maar ik kom er niet echt uit

2rgcmci.jpg


is dat blauwe printje nu de led driver die ze de Arduino noemen?
en hiermee kan ik alle leds aansturen, das duidelijk. moet ik dat dan programmeren?
en dan de hamvraag: waar koop je zoiets?

de rest met de ledjes is voor mij al bekend

jij kan er echt wat van, top
 
Het blauwe printje is idd de arduino microcontroller maar die kan uit zichzelf maar een beperkt aantal leds individueel aan sturen.
Omdat ik er hier 40 heb gebruikt heb ik een techniek gebruikt dat heet multiplexing. dat doe ik met een IC genaamd de MAX7219 led driver
Welke onder de draadjes aan de rechterkant van de witte print zit verscholen. Met deze IC kan je 64 leds individueel (maar met gelimiteerde - 15 - helderheids standen) aansturen. Als je dat met de arduino zou doen dan heb je er een stuk of 4 van nodig (a 40 euro per stuk) en deze IC kost me ongeveer 70 cent en 3 aansluitingen op de arduino. En je kan er bijna ongelimiteerd van daisy chainen op die 3 draden.
365710774_927.jpg


Ik ben begonnen met de ARDX experimenters kit (bij floris.cc gekocht) en een hele hoop boeken over arduino gescored en daar telkens een stapje verder mee gegaan. Beginnen bij het begin en dan zal je zien dat het ineens heel erg tof wordt. (meerdere nerdgazms gehad ondertussen, lol)
 
Bedankt voor de Info.

de ARDX experimenters kit heb ik bekeken en dat lijkt me wel wat.
ik heb namelijk de basis kennis van electronica, dus als ik eraan begin zal het wel lukken.
deze houdt ik in mijn achterhoofd voor als ik eens niks te doen heb. Heb altijd al eens zoiets willen maken.
 
Ok , hier even een mid-year update ...

De bouw van de EURISKO startte op 16 januarie en het is nu halverwege het jaar.
Tijd voor een korte update en de planning voor de laatste fase van de bouw.

Huidige staat:
Wat een klus, maar de neus en achterkant heb ik toch identiek gekregen en ook de leds ingebouwd. Dus vanaf de 19e september (die kleine naar opa en oma en 6 dagen ongestoord bouwen!!!) gaat de gehele achter en onder kant dichtgemaakt worden.
14xmcch.jpg


Om de volgende fase in te luiden heeft WWWicked het logo onder handen genomen. EN HOE !!! Hij is echt super geworden Mark, hats off to ya !!!
10yiah2.png


Ik had ook nog iets achter de hand gehouden ------ De Dedication Plaque ...
Het is geen plexi geworden, kreeg offerte van ruim 300 euro
Met dank aan Dennis Jasper van Significs
4zvxu9.jpg


De highres pics komen als ik hem in een mooi lijstje heb gegoten!

Dat was het weer even voor nu, Mark en Dennis super bedankt mannen!

Live long and Prosper !
 
Goed nieuws om weer wat vorderingen te zien :D. Kan niet wachten op de updates in september (maar zal wel moeten natuurlijk).

Die Dedication Plaque, i'm loving it :050:. Hee, ik sta op de brug :D.

En die banner, heb er zeer veel plezier in gehad om daar mijn shortly PS skills op los te laten. Moet zeggen, ben ook flabbergasted van het resultaat.

 
Laatst bewerkt:
Gracias!
Het zal niet alleen bouwwerk zijn maar ook helaas wat restauratie werk ...
Een van de katten besloot ineens een probleem te hebben met dat grote witte ding in de hoek van de kamer. Nagels vs Depron , all bets are open ... :icon_evil:
 
Gracias!
Het zal niet alleen bouwwerk zijn maar ook helaas wat restauratie werk ...
Een van de katten besloot ineens een probleem te hebben met dat grote witte ding in de hoek van de kamer. Nagels vs Depron , all bets are open ... :icon_evil:

kick it! ;o

naja we zullen het wel zien wat er allemaal gedaan is..

Hopelijk kan het bouwen snel weer verder gaan! :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan