• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

USS EURISKO - Intrepid Mark II Class

Asphiax

New member
Hallo Allemaal !
Ik zal me even voorstellen. Ik ben ASPHIAX en ik woon in Boxtel (Noord-Brabant). Ik ben 33 en eigenlijk al vanaf mijn 17e bezig met PC’s (teringherrie maken met fasttracker :icon_super:) en Internet. Begonnen met een MSX en Commodore 64 en sinds een paar maanden volledig verslaafd aan waterkoeling. Ik ben business consultant bij Belgacom ICT en ontwerp Unified Communications en VoIP netwerken voor grote international klanten.
Ik ben ongeveer 3 maanden geleden begonnen met mijn eerste waterkoeling projectje. Een XSPC kitje met een extra rad en wat fans in een DragonLord K62. Vet leuk maar al snel was het niet genoeg meer en zat ik in mijn case te zagen en plexiglas met de fohn van mijn vrouw te buigen.

Ik was op zoek naar iets groters... Op een avond zat ik een beetje te cruisen op internet op zoek naar een leuk project toen ik ineens op de achtergrond de begin tune van Star Trek Voyager hoorde. Meteen zat ik 15 jaar in het verleden (na een nachtje hakken in de boot te Rotterdam) serieus verkaast naar Star Trek te kijken. Wist het direct.

Dus hier is ie dan : USS EURISKO , Intrepid Mark II Class
5v83lx.jpg


Technische gegevens :
Klasse: Intrepid Mark II
Type: wetenschappelijk, verkenning, bad-ass uithangen
Crew: 141
Lengte: 344 meter
Hoogte: 66 meter
Breedte: 133 meter
Dekken: 15
Holodekken: 2
Gewicht: 702.000 metrische ton
Max snelheid: warp 9.975
Snelst gemeten: warp 9.985, 1 uur lang.
Kruissnelheid: warp 8
Vrachtruimtes: 4
shuttle platformen: 1
Bewapening: 8 Type X Phaser arrays,
4 Photon Torpedo Launchers (Voorraad 150)

Na wat zoeken een paar geweldige designs gevonden op het internet! Ik kan degene die ze gemaakt heeft niet genoeg credits geven! Ik vond het standaard ontwerp uit de serie met alle raampjes en markeringen altijd een beetje te speelgoed-achtig. Dit niet ! Dit is stoer, ruw, industrieel. Een soort Angry-Voyager ! Man wat heb ik een zin om aan de build te beginnen.

o0bgk1.jpg


Ik zal proberen uit te leggen wat de bedoeling is.
Ik ga het frame bouwen van MDF. Makkelijk te verwerken en goed verkrijgbaar. Zat te denken om hem in plexiglas te bouwen maar dat gaat heel erg duur zijn en een goede buigbalk vinden is een hele klus (of erg duur) bovendien ben ik niet zo ervaren met plexi. Hout is makkelijker voor nu.

Ik zal mijn huidige Q6600 CPU, Gigabyte EP45 Mobo en 8Gb Platinum XTC 1066 Ram gebruiken bij gebrek aan funding voor een krachtigere kit. Het mobo zal bovenop geplaatst worden (zie update voor meer duidelijkheid)

2 HDD’s zullen voor in de neus geplaatst worden en voor de airflow over het mobo en de hdd’s zullen er in de boven en onder rand gaatjes geboord worden waar achter een blauwe CCL geplaatst gaat worden. Vooral door de plaatsing van de gaatjes achter een gaas aan de boven kant zal het schip een angry look krijgen net als de booskijker leds van de nieuwe audi’s.

De maindeflector dish zal worden voorzien van een 12 of 14 CM blauwe led fan waarachter de psu geplaatst wordt. Achter de PSU zal een 240 rad (liever een 360 maar dat is afhankelijk van de beschikbare ruimte) geplaatst worden welke de wamte direct naar onder zal blazen. Het is de bedoeling dat dat en de roosters ipv de lamellen met het blauwe licht de enige grote afwijkingen zullen zijn van het originele ontwerp.
Achter het mobo zal de pomp geplaatst worden maar die plaats is nog even “under review”

De warp nacelles zullen voorzien worden van een reservoir met blauwe vloeistof. Ik ben nog aan het kijken of ik iemand kan vinden die 2 custom reservoirs kan maken voor mij, anders moeten het ronde worden en zal ik er een kastje omgeen moeten bouwen. Hoe dan ook het is de bedoeling dat de nacelles met een knop of via een commando van de pc, zich naar boven kunnen richten om het schip “warp ready” te maken. Dit zal via kleine electromotortjes gedaan moeten worden maar zover ben ik nog lang niet! Moet ook wat uitdagingen bewaren toch ...

Aangezien het mobo in het midden van het schip geplaats gaat worden zullen alle interne aansluitingen verlengt moeten worden, dus de usb poorten, de LAN aansluiting, de HDMI, de VGA van de grafische kaart, de audio. Ik wil deze als het mogelijk gaat zijn aan de achterkant van het schip plaatsen zodat er geen kabels over de romp lopen.
Het is de bedoeling dat de hele bovenkant van het schip eraf gehaalt kan worden om bij het mobo en spul te komen om iets te wijzigen in de hardware setup.

Als het frame klaar is, is het de bedoeling dat ik er een dikke schuim laag over heen ga spuiten, deze opschuren naar het originele ontwerp en alle armour plating er in ga fresen. (geen klein klusje , met 3 verschillende dieptes !!!) Waarna ik de airbrush van mijn maatje ga lenen om alles volgens het originele ontwerp te kleuren.

Grote plannen ! Ben ik wel even zoet mee.
Hier alvast de update van het eerste weekend.

Laterz !

ASPHIAX

Met gepaste trots mag ik mijn sponsor vermelden ! Dit is:

logo_s.png


Brink of Modding gaat voor de USS Eurisko een tweetal custom reservoirs voor de koelvloeistof maken.

Ook mag ik mijn tweede sponsor bekend maken! Dit is :

5ltgqo.jpg


Gigabyte heeft de EURISKO voorzien van een prachtig moederboard nl een P67A-UD7

Hier is de bekendmaking van mijn derde sponsor! Dit is :

2r77d5z.png


Geen woorden nodig hier, Freddy Bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Okee, hier komt "The story so far" !
Was al een paar weken aan het denken, schetsjes maken, hoe past het, wat heb ik nodig, hoe groot gaat ie worden enz..
gelukkig heb ik een groot whiteboard in mijn huis hangen waarop ik onder het genot van een biertje kon tekenen en aanpassen.
toen maar eens wat hout gaan halen.
(ps als jullie tips hebben voor betere kwalitiet foto's etc , dan hoor ik het graag!)

112cysj.jpg

geheugensteuntje !
2rhl7no.jpg

ruwe schets, maar ja alles wordt toch bekleed met schuim
6t008w.jpg

ik werd gek van het continue opmeten van de dimensies van het moederboard:013:. en vooral de hoogte restricties die ik had ivm de waterkoeling van de grafische kaart, de Q6600 en het RAM. Ik heb dus een mal gemaakt met de minimale hoogtes en afmetingen die ik nodig heb. dit werkt wel super! je kan schuiven wat je wilt en dingen uit proberen.
ne8adi.jpg

novuqo.jpg


66j0g7.jpg

De volgende dag! Heb een rand op de baseplate (bij gebrek aan betere benaming) gemaakt. deze wordt de fundering van de afneembare kap. weet nog niet hoe dit er uit zal gaan zien met het schuim erover.
292piso.jpg

Begin van het framewerk, erg makkelijk nu met die mal.
347fwgy.jpg

zorg dragen voor wat stabiliteit.
2ywh75w.jpg

om de mal van het mobo heen bouwen!
wat ik van plan ben is de bovenkant waar alle houten platen samenkomen met pur te verbinden. daarom een bakje gemaakt om de pur te borgen.
rbea9d.jpg

de eerste platen. was een heel karwei om de juiste hoek te vinden en ben er nog niet helemaal tevreden over. volgens mij is hij te hoog. de spleten aan de onderkant ga ik gebruiken om daar ook een pur verstevigingslaag te maken.
fe4fav.jpg

de hoek klopt niet helemaal volgens mij.
34flkbo.jpg

curve loopt wel lekker !
13z1s91.jpg

En de finale staat. heb de staart even met wat stukjes afval gemaakt dus die zal wel veranderen.
Tot zo ver dit weekend !
laterz
Asphiax
 
Ik denk dat je nu al moet nadenken waar je je leds gaat plaatsen.
Ik neem aan dat je eea leds gaat plaatsen als ramen zeg maar van het starship ?
Wwwicked zou misschien wel wat kunnen fixxen :p

Eigenlijk is het ontwerp raam vrij. De rand met blauwe stippen in de startpost had ik bedoelt als geboorde gaatjes door de romp waaronder een blauwe ccl geplaatst wordt. hierdoor komt er een niet al te sterk blauw licht door de gaatjes. als afwerking wil ik een fanrooster strip maken die over de gaatjes geplaatst wordt om hem af te dekken.

Alleen nu je het zegt denk ik dat het misschien niet zo er uit gaat zien als ik in mijn hoofd heb. Misschien moet ik idd een rij leds plaatsen en die regelen met een controller en aparte lucht gaten boren. Ik zal wwwicked eens vragen of hij kan helpen.
Thanks !
 
Ondanks dat ik natuurlijk graag mijn ledstrips verkoop, geef ik je toch het advies om geen strips te plaatsen in deze build.

Mijn mening overigens:

Juist de glow die vanachter het gaas vandaan zal komen (adviseer je wel matzwart gespoten gaas te gebruiken) zal juist het mooiste effect geven. Verder, adviseer ik je om de verlichting zo te plaatsen dat ze niet direct door het gaas schijnen. Beetje verder van het gaas af plaatsen voor een subtiele glow. Als ik een beetje goed naar jouw schetsen en ideeën heb zitten kijken, gaat het er bij jou niet om dat je een flink verlichte case krijgt. Het gaat jou meer om de case dan om de verlichting.
 
je snapt hem, juist het subtiele gaat em een duister uiterlijk geven denk ik.
zat zelf te denken aan 3 ronde gaten van 0.6 tot 0.8 cm per verticaal stripje en dan een stuk of 30 achter elkaar.

weet je of dat gaas ergens per m2 te koop is ?
thansk!

Asphiax
 
Test met PUR schuim.

heb vanavond ook even een testje gedaan met pur schuim...
Denk dat hem dat niet gaat worden. na een paar stukjes hout op elkaar gemept te hebben wat ingespoten om te kijken of het gaat brengen wat ik ervan hoop maar ik denk dat de structuur te grof is om goed te kunnen verwerken en verven.
2remw48.jpg

2rwb6l4.jpg

ik ga morgen kijken of het goed te verwerken is en elke dag even kijken of ik een stukje kan schuren.
misschien dat het na een paar dagen toch goed uitgehard is ...
 
PUR schuim zelf in inderdaad te luchtig (en dus te grof) om te verven. Een mogelijke oplossing is plamuur te gebruiken voor de gaten in het schuim, maar dan heb je alsnog redelijk wat plamuur nodig.
 
Ok, heb eens even flink zitten spitten op het net. Bedoeling is dat het een spiegelgladde romp op te leveren.
alternatieven (of aanvullingen) voor de pur oplossing

Pur + gips - volgens mij gaat dat snel scheuren en is redelijk kwetsbaar. Wel makkelijk in te fresen.
Pur + tegellijm - ook opletten met scheuren maar flexibele lijm kan een oplossing zijn . Geen idee over fresen.
Pur + glasvezel matten + epoxyplamuur - super sterk en geen scheuren. moet wel ok te fresen zijn maar een 5 mm laag is dat duur?
Polyester glasvezel pasta - iemand?
Epoxy gel coat hars - iemand ?
Vinylester hars - iemand ?

Zo nu weer genoeg hobby voor vandaag !
laterz
ASPHIAX
 
Laatst bewerkt:
zo ie zo raad ik je aan om de delen van je case die draaien om bij je hardware te kunnen komen van polyester te maken ivm stevigheid en het is ook makkelijk te repareren na de tijd

Wat je veel in de auto stoelen ziet is schuim op elkaar gelijmd misschien kun je dat ook met blauw plaat doen ?

Dow Bouwoplossingen in Nederland

paar lagen op elkaar lijmen en in vorm zagen ?

edit: Er zijn ook speciale pur schuimen in de bouw te verkrijgen laat je even voorlichten bij een goede proffesionele bouwmarkt leverencier geen kawei gamma maar echt een raab karcher, nvb vermeulen
Vooral brandwerende pur schuimen zijn massiever qua opbouw.
EN ZOMAAR IN HET WILDE WEG PURREN IS OOK ZWAKKER EN VEEL MEER GAS VORMING IN HET SCHUIM
Je moet dus een soort mal maken waar je inpurt zodat het pur onderdruk expandeerd
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan