Sw333t
I Love my NUC
Ik zou graag wat hulp / advies willen met betrekking tot de upgrade van de computer van mijn zus.
Om even wat background info te geven, mijn zus is 6 jaar ouder dan ik en alleenstaande moeder van 2 schatten van kinderen waarvan er eentje over niet al te lange tijd naar het voortgezet onderwijs gaat.
Als alleenstaande moeder is het alleen niet te doen om de computer te upgraden (sterker nog, de pc die er nu staat is van mij maar heeft zijn beste tijd wel gehad en ik kan niet elke keer op en neer rijden als er weer iets mee is.
Aangezien ik in april wat geld tot mijn beschikking krijg van een aandelen plan van een oude werkgever, wil ik hier een nieuwe pc neer gaan zetten.
De belangrijkste taken (op volgorde van belang):
1. Tekstverwerking + Internet / Email,
2. Updaten van een website,
3. Foto en videobewerking (geen HD materiaal, echter moet er wel FireWire op zitten),
4. Overige taken (lichte kindergames, dvd-tje branden, filmpjes kijken).
Wat zij nu heeft staan:
Spire BlackFin II behuizing
Cooler Master ExtremePower 400 Watt voeding
Abit IC7-MAX3 moederbord
Intel Pentium 4 3,2 Ghz processor (socket 478)
3x 512 MB Kingston DDR PC3200 (totaal 1,5 Gb) geheugen
GeForce FX5900XT 128MB AGP grafische kaart + Zalman koeler
Onboard audio + LAN
HDD1: Seagate 250GB SATA
HDD2: Samsung Spinpoint 500GB SATA
DVDrw: Plextor PX-716AL Slot-In IDE
Windows XP Home SP3
Zoals je ziet niet echt een pc waarmee je nog jaren mee vooruit kan.
Wat voor haar belangrijk is, is dat het een redelijk stil systeem moet zijn. Ik zit er zelf aan te denken om er een Corsair H50 of H70 in te zetten, waarbij ik het meeste neig naar de H50 omdat deze een 4-pins PWM fan heeft.
Ik kan 2 kanten op, namelijk:
- De hoofdcomponenten vervangen, zoals moederbord, processor en geheugen. Zo doende kan de rest erin blijven zitten cq overgezet worden.
- De complete machine vervangen en deze oude machine nog verkopen. Enige waar ik dan mee zit is de vele vragen die zullen komen over Windows 7 (wat ik zelf niet draai).
De configuratie waar ik nu al op ben gekomen:
Antec NSK3480 MicroTower, Zw/Zlv, 380W, mATX
ASRock 890GM Pro3, AM3, 4xDDR3, mATX
AMD Athlon II X2 255, 3.10GHz, 2MB, AM3
Kingston ValueRam 4GB(2x2) DDR3 1066MHz C7
Samsung SpinPoint F3 1TB, 7200rpm, 32MB, SATA2
Lite-On iHAS124 24xDVDRW, Zwart, SATA, bulk
Corsair Hydro Series H50, S775/1156/1366/AM2/AM3
Microsoft Windows 7 H. Prem. NL, 64b, oem
Winkelmandje Azerty.
Is hier nog iets op aan te merken (en is het een mogelijkheid om het nog iets goedkoper te krijgen)? Ik blijf liever onder 400 euro (geef veel om mijn zus, maar wil zelf ook nog wat leuke dingen kunnen doen), maar als dit niet mogelijk is zonder teveel concessies te moeten doen dan wordt het waarschijnlijk toch gedeeltelijk upgraden.
Om even wat background info te geven, mijn zus is 6 jaar ouder dan ik en alleenstaande moeder van 2 schatten van kinderen waarvan er eentje over niet al te lange tijd naar het voortgezet onderwijs gaat.
Als alleenstaande moeder is het alleen niet te doen om de computer te upgraden (sterker nog, de pc die er nu staat is van mij maar heeft zijn beste tijd wel gehad en ik kan niet elke keer op en neer rijden als er weer iets mee is.
Aangezien ik in april wat geld tot mijn beschikking krijg van een aandelen plan van een oude werkgever, wil ik hier een nieuwe pc neer gaan zetten.
De belangrijkste taken (op volgorde van belang):
1. Tekstverwerking + Internet / Email,
2. Updaten van een website,
3. Foto en videobewerking (geen HD materiaal, echter moet er wel FireWire op zitten),
4. Overige taken (lichte kindergames, dvd-tje branden, filmpjes kijken).
Wat zij nu heeft staan:
Spire BlackFin II behuizing
Cooler Master ExtremePower 400 Watt voeding
Abit IC7-MAX3 moederbord
Intel Pentium 4 3,2 Ghz processor (socket 478)
3x 512 MB Kingston DDR PC3200 (totaal 1,5 Gb) geheugen
GeForce FX5900XT 128MB AGP grafische kaart + Zalman koeler
Onboard audio + LAN
HDD1: Seagate 250GB SATA
HDD2: Samsung Spinpoint 500GB SATA
DVDrw: Plextor PX-716AL Slot-In IDE
Windows XP Home SP3
Zoals je ziet niet echt een pc waarmee je nog jaren mee vooruit kan.
Wat voor haar belangrijk is, is dat het een redelijk stil systeem moet zijn. Ik zit er zelf aan te denken om er een Corsair H50 of H70 in te zetten, waarbij ik het meeste neig naar de H50 omdat deze een 4-pins PWM fan heeft.
Ik kan 2 kanten op, namelijk:
- De hoofdcomponenten vervangen, zoals moederbord, processor en geheugen. Zo doende kan de rest erin blijven zitten cq overgezet worden.
- De complete machine vervangen en deze oude machine nog verkopen. Enige waar ik dan mee zit is de vele vragen die zullen komen over Windows 7 (wat ik zelf niet draai).
De configuratie waar ik nu al op ben gekomen:
Antec NSK3480 MicroTower, Zw/Zlv, 380W, mATX
ASRock 890GM Pro3, AM3, 4xDDR3, mATX
AMD Athlon II X2 255, 3.10GHz, 2MB, AM3
Kingston ValueRam 4GB(2x2) DDR3 1066MHz C7
Samsung SpinPoint F3 1TB, 7200rpm, 32MB, SATA2
Lite-On iHAS124 24xDVDRW, Zwart, SATA, bulk
Corsair Hydro Series H50, S775/1156/1366/AM2/AM3
Microsoft Windows 7 H. Prem. NL, 64b, oem
Winkelmandje Azerty.
Is hier nog iets op aan te merken (en is het een mogelijkheid om het nog iets goedkoper te krijgen)? Ik blijf liever onder 400 euro (geef veel om mijn zus, maar wil zelf ook nog wat leuke dingen kunnen doen), maar als dit niet mogelijk is zonder teveel concessies te moeten doen dan wordt het waarschijnlijk toch gedeeltelijk upgraden.