• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ultimate watercooling

sapper

Junior Member
Geachte lezer,

Mijn naam is willem en ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een watergekoelde pc.

Reeds aangeschaft
lian-li pc77
zalman1000hp
koolance radiator 480 met shroud.

volgende stap zijn een 2 tal pompen.

Mijn gedachte gaan uit naar 2 mcp655 pompen met 450top (is er een beter alternatief?) en bit mod voor show.

welnu mijn achtergrond is de proces industrie en in mijn werk is alles te regelen en dat wil ik ook voor mijn pc.

1 pomp wordt gebruikt voor circulatie over de te koelen componenten.
en ik wil bijna alles met waterkoelen ook al is de toegevoegde waarde laag.
nogmaals no compromise.

1 pomp circuleert uitsluitend over de radiator.

De pers van de koelpomp komt uit bij de zuig van de circulatiepomp etc.
een reservoir met 4 aansluitingen, gedeeltelijk gescheiden door een wand.

nu zou ik graag toerental en ventilator snelheden van pomp en radiator snelheden kunnen regelen..liefst automatisch...

de circulatie pomp heeft 2 persen en dus 2 flow stromen door de pc.
temperaturen en flow worden gemeten in de beide persen van de circulatiepomp achter de te koelen componenten..tevens wordt de uitlaat temperatuur en flow gemeten van de radiator.

is er iets te krijgen wat de pompen en radiator ventilator kan aansturen, al of niet via een mooi stukje sofware...

is TMS-200 van koolance een optie en is dit al uit.

nogmaals dit wordt een compromie loze pc...met een ongelimiteerd budget.
het moet er strak uitzien, muisstil zijn, en verschrikkelijk overclockbaar.

moederbord wordt pas aangeschaft als de koelunit compleet is.
we gaan voor highend..dus iets met i9... en n295 videocard.
maar dat is afhankelijk van wat er te krijgen is op het moment dat aanschaf noodzakelijk is.

als het Zaakje helemaal compleet is gaan we de foto's bekijken dat beloof ik

wie weet wat er gewoon bijzonder strak uitziet en werkt!

m.vr.gr.
JW Duijndam
 
Hoi Sapper, welkom op het forum :)

Ik snap niet goed wat je wilt doen met de twee pompen.

Twee MCP655 pompen in 1 loop (circulatie) is niet echt nodig.
Een enkele MCP655 pomp is al behoorlijk sterk.

Als het budget strekt, kan je beter gaan voor meerdere loops.
Bijvoorbeeld:

1) CPU Loop
2) GPU Loop
3) Chipset Loop

Dat betekent dat je dus 3 aparte "waterkoeling systemen" hebt.
 
ik volg freddy zijn voorstel hoor, we willen jouw idee niet afbreken.. maar het slaat eigenlik op niet veel. Beter verschillende loops maken dan.
 
loop voor 2 pompen.

Ik ben niet helemaal duidelijk maar zal het proberen uiteen te zetten.

loop1: voorraadvat-pomp1-cpu-Nb-voorraadvat
-gpu-SB-voorraadvat
-HDD-rest-voorraadvat

dus eventueel 3 pers aansluitingen.

loop2:voorraadvat-pomp2-radiator-voorraadvat

het voorraadvat bestaat uit twee compartimenten via een overloop met elkaar in verbinding.

De Pers(en) van pomp1 komt(en) in de zuigzijde van pomp2 in het voorraadvat.(compartiment1)
De Pers van pomp2 komt in de zuigzijde van pomp1 in het voorraadvat.(compartiment2)
Door de flow van pomp2 hoger in te stellen dan die van pomp1, zal het voorraadvat overlopen van c2 naar c1 wat mij de laagste temp garandeerd in c2, en dus via pomp1 naar de te koelen onderdelen.

Waar ik naar op zoek ben is een controller die mij en het toerental kan regelen van de pomp(en) en de radiator ventilators....niet met een draaiknop maar automatisch....afhankelijk van de gemeten temp uitgang radiator.

eventuele regelklepjes in de flow zou helemaal tof zijn, dan kan ik door de ene pers te knijpen, flow in een andere pers verhogen zonder toerental pomp te regelen...of een combinatie van beiden...

dit moet wel vanuit je stoel kunnen dus via software en/of hardware.

heeft iemand al ervaring met zo'n "systeem"?

en ja het kan ook met 1 pomp, en winst door een 2e pomp is minimaal maar het lijkt me wel kicken om 2 van die pompen erin te schroeven.

nogmaals TMS 200 van koolance...ziet er veelbelovend uit..iemand ervaring?

een schakelaar om zetten op de mcp655 om meer flow te genereren is mij duidelijk, maar ik wil dus eventueel de B-versie om deze traploos te regelen.
 
loop voor 2 pompen.

Toerental pomp geeft mij een hogere flow over de radiator wat mij een hogere gem delta-T opleverd van het koelmedium over de radiator wat mij een gem hogere delta-T opleverd tussen lucht en koelmedium, wat mij dus bij gelijkblijvende vent snelheid meer koeling opleverd.....en visa versa voor de Vent snelheid en hogere en dan lagere.en nog wat..lol

en laminair of turbulent..met deze hoeveelheden turbulent...np

toerental = meer vermogen van pomp....mmm..koeler goed voor 1300watt...no problem.
 
Laatst bewerkt:
ik snap niet waarom je 2 pompen wilt.. 1 pomp is sowieso al zat voor gpu + cpu.. met 2 en je zal heus niet onder je kamer temp komen dus ik vind het echt een bodemloze put waar je je geld in stopt.. en over 3 jaar is het al weer "oud".. alleen als je serieuze clocks wilt doen zou je 2 pompen met paar rads doen om lekkere temps te houden.. anders zou ik het niet doen. ik heb 1 pomp 2 rads, 360 en 120 .. mijn cpu 24 graad, en gpu 30 graad idle.. dat is toch wel lekker en ik heb lang niet het duurste dus ik raad het je sterk af... en je geld brand ook niet, je hoeft het niet uit te geven. denk er goed over na..
 
Hij wil het water in een 'aparte' loop koelen en deze dumpen in loop 1, waarna het weer via loop 1 in een reservoir komt wat in verbinding staat met de aparte radiator loop. Het voordeel zie ik er niet van in, het is veel makkelijker om gewoon twee loops aan te houden, zeker omdat je dan de warmte van je componenten kan scheiden en ook omdat het idee wat je nu hebt onnodig ingewikkeld is. NOFI verder is een tof plan maar je schiet er weinig mee op.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions GP-Ultimate lijn Thermal Pads HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
MrGiorgio Super Smash Bros Ultimate Gaming 0
P Aquaero Aquastream Ultimate vs D5/MCP Dual pump Waterkoeling 3
GlowInTheDark madmodders "ultimate butterfly" Gallery & Build Logs 7
Freddy Red Harbinger Cross Desk - Ultimate Liquid Cooling Ready HighFlow Product Suggesties en Nieuws 45
DutchChilles [VERKOCHT] Razer Black Widow Ultimate Verkocht 2
l3p [VERKOCHT] TteSports Challenger Ultimate Gaming Keyboard Verkocht 1
Stephan---pro Build4Power ultimate high-end PC Algemene Discussies 7
M Tj107 - Ultimate WC Case, of teveel gebruikt? Cases en Modding 6
ForresT Ultimate setup Waterkoeling 3
Demolisher Razer BlackWidow Ultimate Mechanical Gaming Keyboard HighFlow Product Suggesties en Nieuws 36
Traxtorm Windows 7 Ultimate, veranderen van Bitssysteem (32 naar 64 bit en andersom) Hardware & Software 16
bundymania REVIEW: TFC Triebwerk Fan - ultimate Radiator Fan ? HighFlow Product Reviews 0
S Probleem met koeling Sapphire Ultimate HD3870 Overige Koeling 3
B PC60 ultimate Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
D Watercooling cases Advies Waterkoeling Setup 7
P gtx 980 SLI watercooling Waterkoeling 3
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan