• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Traag opstarten pomp

deverted

New member
Hallo,

Ik heb reeds 5,5jaar een Laing DDC MCP355, nu heb ik de laatste maanden een klein euvel met deze pomp dat deze bij coldboot meestal niet onmiddellijk wil starten. Ze maakt een klein bromgeluid al probeert iets de pomp tegen te houden. Nu start ze wel meestal binnen de 10s.

Ik gebruik al sinds het begin gewoon DEMI-water als koelvloeistof, dat zit er ondertussen al enkele jaren in omdat ik geen tijd heb gehad om de loop leeg te laten en te hervullen, maar dat ziet er nog steeds perfect uit (zijnde geen smurrie ed)

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en of de pomp misschien aan het einde van zijn levensduur aan het raken is.


Groeten, deverted
 
Het lijkt erop dat er een lager slecht begint te worden. Als je de pomp eens zonder radiatoren en blokken laat draaien en het probleem doet zich nog steeds voor dan kan je ervan uitgaan dat de pomp langzaam aan zijn einde komt.

Na 5 jaar is het het sowieso niet verkeerd om alles te drainen en schoon te maken. Je kan dan uitsluiten dat algen of andere rotzooi de doorstroming beperkt.
 
In een DDC of D5 pomp zitten geen lagers, de rotor draait middels magneten.
Een pomp wilt meestal niet starten als er een luchtbel vast zit, je kan jouw systeem even schudden/kantelen en kijken of er ergens een luchtbel ontsnapt, zo ja, dan zal dat wel de oorzaak zijn geweest.
Anders inderdaad waarschijnlijk rotzooi in de loop die de doorstroming blokkeert.
 
Dan zal ik na de examens eerst en vooral eens nieuw water in de loop doen en alle elementen eens goed reinigen, hopelijk is het nadien opgelost.

Freddy, heb al proberen schudden dat had weinig invloed, maar goed dat ik dat nu weet dat het ook dat kan zijn.

groeten, deverted
 
Hallo allemaal, na het reinigen van de loop en het verversen van het water leek het probleem deels opgelost.
Nog steeds had hij precies wat moeite om te starten, maar deed dat dan uiteindelijk toch.

Sinds vandaag wil hij helemaal niet meer starten, je ziet en hoort dat de pomp moeite doet en dus stroom heeft, maar ze komt niet opgang. Voorgaande tips zoals schudden, ed. hebben geen invloed.

Pomp zit vast op een XSPC Dualbay reservoir.

Bij het reinigen is er geen vuil mee gekomen dus ik vermoed dat er daar geen problemen mee zijn.

Iemand nog ideeën?

groeten deverted
 
Wel, ik was al proactief aan de slag gegaan en alles gedemonteerd.
Geen vuil gevonden onder de rotor, maar toch maar proper gemaakt.
Alles was goed aangesloten (denk ik). We gaan nu alles maar eens opnieuw opvullen en zien wat dat geeft.

Zal misschien maar wat extra's moeten bestellen om alles makkelijker leeg te kunnen maken, want nu geen deftig drain point.

deverted
 
Wel ik heb vandaag men radiator eens goed gereinigd met azijn(puur), en had toch de indruk dat er stukken geblokkeerd waren. Nu loopt hij veel beter door. verder heb ik nog een vraagje voor het reinigen van het CPU block, daar zie ik zichtbaar tussen de vinnen wat rommel zitten, maar daar het een full copper block is is het reinigen met azijn niet aan te raden. Iemand een goed idee?

deverted
 
Ik doe het meestal met pittige kip marinade, werkt super ;),

Schoonmaken kan gewoon met een oude tandenborstel, dan poets je de aangekoekte zooi er zo tussen uit...
Om het te laten blinken kan je ketchup gebruiken, en blijkbaar ook ketjap
 
Beide niet in huis heb dan maar citroensap gebruikt, wel eerst dat stomme block open gedaan, was toch effe uitkijken.
Vond dat het nog meeviel kwa rotzooi, heb wel gemerkt dat mijn demi water niet al te proper is, dus freddy je mag snel een bestelling verwachten, iemand een goeie keuze als vloeistof.

ik ga meteen ook mijn loop een beetje aanpassen en mijn bay reservoir vervangen door een intern reservoir.

iedereen dank voor de input.

deverted
 
Kant-en-klare koelvloeistof is het makkelijkst, dan weet je zeker dat de ratio anti-alg/corrosie goed is.
Ik zelf heb goede ervaringen met Feser/CoolForce, maar andere merken die we in de shop hebben zijn ook prima.
Het is wel van belang dat je jouw loop goed doorspoelt met vers demi/gedistilleerd water, alvorens je nieuwe koelvloeistof erin gaat doen.
Wil je het zekere voor het onzekere, dan kan je zelfs dit gebruiken om het schoon te maken:
https://www.highflow.nl/watercooling/koelvloeistof/anti-algues-corrosion/mayhems-blitz-kit.html
 
Wel ik heb vandaag men radiator eens goed gereinigd met azijn(puur), en had toch de indruk dat er stukken geblokkeerd waren. Nu loopt hij veel beter door. verder heb ik nog een vraagje voor het reinigen van het CPU block, daar zie ik zichtbaar tussen de vinnen wat rommel zitten, maar daar het een full copper block is is het reinigen met azijn niet aan te raden. Iemand een goed idee?

deverted

Ketchup is ook een zuur, net als de citroensap die jij noemt. Azijn is ook zuur en is prima om meet schoon te maken, daarom wordt het ook veelvuldig voor schoonmaken gebruikt.

Ik heb bijvoorbeeld het koperen gedeelte van mijn cpu blok in natuurazijn met bakingsoda (Jumbo) een tijdje laten bruisen. Later heb ik met brasso metaalpoets (action) het blok opgepoetst. Zie hier, ff naar beneden scrollen voor de foto's.
 
Freddy allereerst supersnelle levering veel dank daarvoor
Het probleem dat mijn pomp niet wil starten is wel niet weg, het rare is hang ik hem aan een elektronicavoeding en start ik vanaf 0V met snelle stijging naar 9 à 10V dan start hij wel, sluit ik hem aan op de pc start hij niet, dit terwijl mijn fancontroller wel start ???

Iemand een idee heb een corsair HX750 als voeding

deverted
 
Zit de pomp achter de fancontroller? Dan kan het zijn dat de fancontroller een te lage spanning afgeeft wanneer de PC opstart. Dan zal je de fancontroller anders moeten instellen. Wel gek dat dit plotseling opkomt. Tenzij je een instelling hebt verandert wat je misschien niet weet.

Als de pomp direct op de voeding zit kan het zijn dat de spanning naar de pomp te laag is. Dit kan je nameten met een multi-meter
 
Ik denk dat [MENTION=2682]jrheuwing[/MENTION]; denkt dat je je pomp op je fancontroller had aangesloten en dat dacht ik in eerste instantie ook.
Dus je pomp zit direct op een molex aansluiting vanaf je PSU? Dan zou ik inderdaad de molex aansluiting op de molex streng eens nameten en zien welke voltage hij afgeeft bij het opstarten.
 
oke, ik heb het voltage gemeten:
1ste maal met de pomp op de externe voeding: 12.08V
2de maal bij opstarten pc en pomp intern: onmiddellijk 12.08V en fluctuatie tot 12.06V, pomp wil niet starten

wat ik wel gemerkt heb, is dat wanneer ik bij de voeding het voltage laat staan op 12V (voeding aan, pomp niet aangesloten) en ik sluit de pomp aan, dat deze ook niet wil starten. start ik vanaf 0V en draai ik manueel het voltage omhoog naar 10 à 11V dan start deze wel?

nu ken ik wel wat van elektriciteit maar deze snap ik niet echt.

deverted
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Glasvezel tv traag en router instell vraag. Hardware & Software 0
D Nieuwe PC extreem traag. Problemen & Oplossingen 21
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 0
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 2
D Internet traag nieuwe laptop Hardware & Software 1
Johnny Forum is enorm traag! HighFlow Forum 22
vincent COD Black Ops loopt traag, lage FPS, hoe te verhelpen? Gaming 8
Johnny Traag internet issue, ligt niet aan ISP, Modem, Router, maar aan PC... wat? Problemen & Oplossingen 7
Wouter Reden forum traag HighFlow Forum 37
Quadcore Forum traag , maar webshop is oke HighFlow Forum 9
M Internet is traag. 200kB download ipv 2MB. Hardware & Software 7
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Bij opstarten vaak niet langs POST, soms wel, random uitvallen Problemen & Oplossingen 7
vincent opstarten webshop hulp gevraagd Algemene Discussies 35
X Beeld bij opstarten computer. Hardware & Software 6
N build opstarten/afsluiten met IR (afstandsbediening) Cases en Modding 1
Vissa Opstarten PC op een vage manier! Problemen & Oplossingen 16
E pc automatisch opstarten Problemen & Oplossingen 5
Rico Systeem wil niet opstarten!... Problemen & Oplossingen 43
D fujitsu siemens scaleo p wil niet meer opstarten? Problemen & Oplossingen 1
Fryslanboy PC wil niet opstarten/dingen branden door/rook Hardware & Software 2
D PC opstarten, schema van wat er allemaal gebeurd Hardware & Software 16
L BSOD's bij opstarten Hardware & Software 6
JaccoW Win 7 BSOD bij opstarten Hardware & Software 8
MASTERBLASTER opstarten geen beeld later wel. Problemen & Oplossingen 7
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan