• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Toxication

Madbull

New member
Hallo allemaal!

Ikzelf heb voornamelijk altijd gaming notebooks gehad dit i.v.m. school.
Net voor de release van de GTX 1000 series viel mijn gaming notebook kapot, het werd tijd voor mijn eerste high end workstation/gaming pc.

Het begin

Ik kocht de volgende onderdelen:
MOBO: Asus Strix X99 Gaming
CPU: 5820K
MEM: 32GB HyperX Savage DDR4
VGA: Asus Strix GTX 1070 OC
SSD: HyperX Fury 240GB
HDD2: Seagate 2TB 7200RPM
PSU: CoolerMaster V850
Case: CoolerMaster CM690 III
Cooler: CoolerMaster EVO412S

Na Eventjes sleutelen kwam ik al snel op een minpuntje uit van de case.
Te weinig doorvoeringen voor kabels wat de kast een zooitje maakte dus ik heb zoveel mogelijk proberen te improviseren met tyraps.
Het resultaat was niet fantastisch:

Build.jpg

Eigenlijk de hele setup beviel me wel behalve de koeling dit was gewoon een ramp helemaal aangezien ik deze 5820k wil overclocken maar goed dit wist ik voor ik deze kocht.
Echter was ik nog niet overtuigd van de oplossing voor de CPU cooler.
Vertrouw ik deze AIO coolers, wat als de pomp faalt of een productiefout?
Na flink wat recenties lezen en kijken kwam ik tot het besef dat deze best luidruchtig zijn wat mij deed afhaken van dit idee.
Er zat maar 1 ding op, mijn jongetjes droom waarmaken!

Cooling upgrade, de planning

We gaan een custom waterloop maken.
Ik had 0,0 verstand van watercooling en moest dus uit op research, persoonlijk vond ik de videos van Jayz de fijnste manier om alles over watercooling te leren.
Het plannen van de waterloop kon beginnen.

Na even meten had ik ineens heel veel spijt van deze case, er was weinig mogelijk als een 240mm radiator wat niet genoeg gaat zijn voor de toekomst plannen.
Mits ik voor een Bay reservoir zou gaan dan zou er een 2de 240mm rad in moet passen maar dit wil ik absoluut niet.

Het was gedaan met de liefde er moest een grotere kast komen die tevens niet gigantisch is.
De keuze viel op de Corsair Obsidian 750d een iets grotere kast, Hierbij kocht ik 6 Corsair SP120 quiet edition fans.
Deze omschakeling maakt ineens erg veel mogelijk aangezien deze kast veel beter gebruik maakt van van zijn ruimte.

Na even meten besloot ik een lijst op te stellen met producten voor de cooling:
CPU block: EK Supremacy EVO X99 Nicker/Plexi
Reservoir: Bitspower Water Tank Z-Multi Ultra 200
Radiator: EK Coolstream PE 360
Pump: EK X-Top DDC 3.2 PWM Elite Acetal
Pipe: Alphacool eisrohr 16/12 PETG HardTubes
Voor de rest nog wat materialen zoals fittings, uv strips spullen om te buigen en wat Mayhem Dye.

Cooling upgrade, de uitvoering

Ik was stomverbaasd toen de volgende dag alles op de deurmat lag, toppertje Highflow!
Het feest kon bijna beginnen want het was pas woensdag.
De Donderdag avond heb ik besteed aan het UV groen spuiten van de fan ringen.
Vrijdag avond had ik helaas een afspraak maar was redelijk op tijd thuis dus vroeg naar bed!

De zaterdag ging mijn wekker om 8 uur af, het was tijd voor een mooi avontuur.
Na even knutselen zaten de componenten op zijn plek het werd tijd voor de echte uitdaging.

PreTubing.jpg

PETG buigen, na de eerste buis begon het er redelijk uit te zien en na de 2de buis begon het aardig goed te lukken.
De buizen waren 80cm lang en de lengte van me rad>res is iets minder als 70cm hierop heb ik wat buizen verknalt maar uiteindelijk is het vrij aardig gelukt:

Tubed.jpg

Er waren niet genoeg buizen over om dit te perfectioneren maar goed dit is mijn eerste keer en moet niet te kritisch worden, dit wordt vast en zeker nog uitgebreider dus er volgen herkansingen.
Het was inmiddels al wat later op de middag en had plannen voor de avond helaas moest het vullen een dagje wachten.
De zondag weer vroeg opgestaan, alles goed nagekeken en proberen aan te draaien.
Alles leek goed te zitten dus het werd tijd om de computer een luier aan te doen.

LeakTesting.jpg

Onlangs dat ik alles gecontroleerd had was het best spannend de eerste keer vullen.
Ik besloot dit te doen met een hele oude videokaart die ik voor 5 euro gekocht had.
Na 6 uur was er nog steeds geen lekkage aangetroffen dus ik besloot me GPU te wisselen.
Vanaf die tijd ben ik gewoon gaan gamen en heb ik heel af en toe een keer gekeken en tot de dag van vandaag is alles prima in orde.

PassedLeaktest.jpg

Nightview.jpg

Zoals sommige zal opvallen zijn de stikkers niet aanwezig op mijn moederbord.
Ik heb hiervoor 3D prints liggen het bewerken staat in de planning voor komend weekend.
Dit kan ik mooi combineren met het overclocken van mijn CPU/MEM.

To be Continued!

Laatste update @ 29-9-2016
 
Setup op dit moment:

MOBO: Asus Strix X99 Gaming
CPU: 5820K
MEM: 32GB HyperX Savage DDR4
GPU: Asus Strix GTX 1070 OC
SSD: 240GB HyperX Fury
HDD: Seagate 2TB 7200RPM
PSU: CoolerMaster V850
Case: Corsair Obsidian 750d


Cooling:
Fans: 6x Corsair SP120 Quiet Edition
CPU block: EK Supremacy EVO X99 Nicker/Plexi
Reservoir: Bitspower Water Tank Z-Multi Ultra 200
Radiator: EK Coolstream PE 360
Pump: EK X-Top DDC 3.2 PWM Elite Acetal
Pipe: Alphacool eisrohr 16/12 PETG HardTubes


Settings
Intake fans: 1000rpm
Exhaust fans: 800rpm
Pump @ 25% speed
CPU @ 4.5 ghz / 1.325v
RAM @ 2666mhz
GPU core @ 2050mhz, mem @ 9008mhz


Laatste update @ 6-10-2016
 
Laatst bewerkt:
Dank u :)

Het buigen zelf stelt eigenlijk niks voor hetgeen wat even wat oefening nodig heeft is het verwarmen van de PETG buizen.
Deze mogen niet te warm worden maar moeten wel warm genoeg zijn om een nette bocht te kunnen maken.
Het vinden van deze ideale temperatuur en het juist opwarmen van de buizen is de kunst van het buigen.
Ik had de Ridged bender van PrimoChill besteld, Persoonlijk vind ik dat je met de hand mooiere bochten buigt.
Dit neemt niet weg dat deze tool erg handig is voor moeilijke/krappe situaties het was zeker een goede hulp.
 
Terug
Bovenaan