• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Thermaltake Waterkoeling oververhit!?

Shoikan

Junior Member
Goedemiddag!

Ik heb kort geleden mijn PC een stevig stukje geupgrade. Ik had al een Thermaltake Kandalf LCS kast, met daarin het een en ander aan stevige apparatuur, met dus ook waterkoeling. Dit functioneerde perfect. Na de upgrade had ik de volgende zaken op mijn waterkoeling hangen:

AMD Phenom II 810
2x ATI HD4780x2 2GB

Hiervoor gebruikte ik de volgende waterkoeling zaken:
Standaard radiateur van de Kandalf (3x 12cm fans)
XSPC X2O dual 5.25 bay pomp/reservoir
Watercool Heatkiller CPU block
2x EK HD4870x2 blocks
Tygon slangen (8/11)

De zaken heb ik als volgt aan elkaar geknoopt:
Reservoir/pomp -> radiator -> CPU -> GPU1 -> GPU2 -> reservoir (dus niet met t-stukken).

Toen ik dit als test liet draaien leek alles prima te lopen, geen lekkages, voor zover ik zien kon goede doorstroming, geen issues. Een en ander werd wel aardig warm maar dat vond ik best logisch: van 2 naar 4 GPUs te koelen, dat geeft wel wat meer hitte..

Vervolgens liet ik dit met mijn stomme kop 36 uur achter elkaar draaien... Toen ik terug kwam was alles -serieus- heet, de tank stond letterlijk bol (door de druk en verhitting door de vloeistof), maar leek alles nog 'te leven'. Snel een en ander uitgezet, maar bij de volgende keer opstarten bleek de tank definitief een bolvorm aangenomen te hebben en de pomp de geest gegeven te hebben..

Ik gok dus dat de 3x 12cm radiateur niet voldoende was voor dit geweld? Heeft iemand adviezen, tips, ideeen? Ik ga sowieso de standaard fans van de Kandalf vervangen door wat harder draaiende exemplaren om te proberen op die manier wat meer hitte af te voeren...

ja dat was inderdaad zoizo je fout om de standaart 3X 120mm rad erin te laten zitten en al helemaal met die setup..
ik denk dat bijna geeneen moderne radiator van 3X 120mm met welke fans dan ook dat goed kan koelen (behalve de tfc monsta dan)
ik denk dat het verstandig is om er een andere 3X 120mm radiator erin te zetten en daarbij nog een 2X120mm radiator (of tenminste die 2X120mm radiator erbij als je wilt besparen)
dan zou ik als pomp willen adviseren om voor de een ddc pomp met xspc res top, of een d5 met een ander reservoir te gaan

Oy.... nog minimaal een 2x12cm erbij.. Whoa.. Waar ga ik die laten?! Eens even diep nadenken.. Ik heb nog een 2x12cm radiator van een TT BigWater set liggen, en die Kandalf heeft volgens mij standaard openingen voor slangen naar buiten te laten lopen... Kijken of dat voldoende is dan maar..

Is die standaard radiator van TT dan zo slecht dat je zegt dat die vervangen zou moeten worden?

nou over het algemeen word thermaltake redelijk gemeten in de waterkoeling comunity :p
maar dat is vooral door de pompen en cpu blokken ed ik gok ook dat ze niet zo erg goed presteren... en bovendien zijn de radiatoren ook nog eens van aluminium en ik weet niet of jij anti corrosie vloeistof in je loop hebt??

het is allemaal maar net naar wat je zelf wilt... wil je het in één keer goed doen of heb je niet zoveel budget en wilt je het (eigenlijk risico) nemen met minderwaardige producten of aluminium met coper mixen in een loop (al dan wel niet met anti corosie vloeistof die het proces alleen sterk vertraagt)

De radiator is van koper, en de pomp, het reservoir en het CPU block heb ik al vervangen. Ik had in het vorige setje zalman blokken op mijn (toen nog) 8800s, en deze waren wel van aluminium. Ik ben dus wel bekend met de oxidatie gevaren enzo.

De radiator (en de kast zelf dan) is eigenlijk nog het enige wat over is van de originele set. Ik gebruik ook de slangen niet meer (te veel risico op knikken en veel te stug). Ik dacht alleen dat het met de radiator wel los zou lopen.

Het is ook niet zozeer dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar het budget begint nu toch wel een beetje op te raken...

sorry van die radiator ik heb verkeerd gekeken alleen de vinnen zijn alu en de buizen niet (en had de specs van de 2X120 opgezocht daar stond dat alles van allu was)
maargoed je kunt het met die radiatoren proberen ;)
toch wil ik wel een goede pomp aanraden (doe ik zelf ook dan heb je toch een geruster gevoel en zijn vaak stiller ook nog)

Tsja.. ook daar heb ik dus een praktisch probleempje: die Kandalf is bepaald niet klein, maar zit toch nagenoeg vol. Dat was ook een van de redenen waarom ik die TT pomp heb vervangen door een bay pomp/reservoir. Ik kan een losse pomp gewoon niet kwijt binnen de kast en om alles nu buiten de kast te plaatsen zie ik ook niet heel erg zitten. Ik ga eens even navelstaren en nadenken hoe ik dit ga oplossen. Dank je in ieder geval voor de input!

kost wel weer wat geld maar je hebt van die UN pomp brackets waarmee je je pomp aan fans en op allerlei raare manieren kan ophangen ;)
en als je het goed doet kan je zelf iets maken in een bay waar je een ddc op kunt zetten (met stock of lage top) wat dan 1 bay kost en dan een bay erboven een singel bay res waardoor je alsnog maar 2 bays kwijt bent aan pomp+ res ;)

ik denk dat bijna geeneen moderne radiator van 3X 120mm met welke fans dan ook dat goed kan koelen (behalve de tfc monsta dan)

Valt wel mee hoor, ik koel diezelfde setup met een triple TFC rad en bij kamertemperatuur van +-22°C wordt het water maximaal rond de 30°C na paar uur gamen, en mijn kaarten zijn dan nog eens redelijk overclockt ook.
Ik gebruik wel shrouds, zal wel een graadje schelen of zo en fans draaien op een 1500rpm ongeveer, maar het is echt ruim voldoende.

Goed.. Nieuwe pomp/tank combo (dezelfde als dat ik dus had), 4 nieuwe 120mm fans (Noctua 1300rpm versies), wat nieuwe stukjes slang, een tweetal veren en een fan controller later...

Werkt alles als een zonnetje. Hij blijft ruimschoots op een veilige temperatuur (nog niet boven de 50c gezien) en hij is niet eens gek luider. Ik heb dan wel alle fans voluit draaien.

Ik denk ook dat ik gevonden heb waar alles op is 'gestorven': ik heb ooit (sufferd dat ik ben) twee verschillende koelvloeistoffen bij elkaar gemikt. Die standaard bij de set zat (van Thermaltake) en een flinke scheut van Innovatek vloeistof. Dat ging niet echt goed: er kwam een soort 'sludge' onderin de tank te zitten waar de pomp waarschijnlijk een tik van heeft gehad. Verder zat er nog een dikke laag stof tussen de fans en de radiator. Helpt natuurlijk ook bepaald niet. En last but not least: de fans waren standaard (low rpm) fans, en zaten met zijn drieeen op 1 powerconnector. Ik gok dus dat ze inderdaad niet gek hard draaiden.

De nieuwe setup werkt dus in ieder geval. De radiator (3x120mm fans) kan het aardig aan en de fans helpen behoorlijk.

Al met al, ben ik behoorlijk blij :)

Normaal gesproken wel, ja, maar ik had er wel anti-corrosie vloeistof in (zowel de innovatek als de thermaltake vloeistof was voorzien van die toevoegingen). Hoe dan ook is het beter om het te vermijden, da's een ding wat zeker is. Die aluminium oxidatie had overigens dan ook in de andere onderdelen te zien geweest moeten zijn maar was verder nergens te zien. Ik ga er dus (zeker gezien hoe een en ander nu op dit moment werkt) vanuit dat het niet dusdanig vervuild is dat ik me zorgen moetn gaan maken.

De radiator staat ook op de nominatie om in de niet al te verre toekomst nog eens vervangen te worden. Tevens wil ik nog een flow-meter (met puls) in de loop plaatsen en een koeler voor het geheugen erop prikken.. Maar da's allemaal toekomst muziek :)

Laatst bewerkt:
Neem aan dat je de radiator zowiezo nog gespoeld hebt voor hergebruik. Dus wat gedistilleerd water in doen en dan flink schudden, en dat een paar keer herhalen.

:hmm Euhhh... :hmm Jahhhh.. tuurlijk! oeps, nee.. maar hij is wel helemaal goed leeg geweest tijdens het ombouwen. Ik heb alle vloeistof namelijk vervangen en alles is van zijn plek geweest.. De radiator als laatste en die heb ik ook het meest zorgvuldig leeg laten lopen... Hmmm.. Goed.. Spoedig alsnog maar even laten doen. Een voordeeltje van dat doorzichtige en goed zichtbare reservoir: ALS er troep uit de radiator komt, valt het in de tank en is het meteen goed zichtbaar. :021: Dom dom dom dat ik 'em niet doorgespoeld heb. Haastige spoed......

Tja ik weet ook niet of je met spoelen eventueel aanwezige Alumium deeltjes verwijderd ... ik zeg ook maar wat :p
Maar als je een radiator toch los hebt ...zou ik zowieso ff spoelen.

Bij mijn XSPC 120 rad zitten 2 afdichtdopjes , super handig bij spoelen want dan kan je flink schudden en dan weer dopjes eraf draaien.
Bij m'n 360 Radiator zitten die dus niet , dus daar een vaatdoek op gedrukt tijdens schudden.
Na schudden water eruit laten lopen , ik doe dat in een maatbeker zodat ik ook kan zien of er verontreiniging bij zit. Zoja dan bovenstaand proces herhalen. Zo nee dan ben je klaar.

Gedistileerd water of Demi water (mag ook voor alleen spoelen) kan je halen bij kruidvat of sommige supermarkten.
Mischien vertel ik je dingen die je al weet , maar nu weet j't zeker :p

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Waterkoeling €1600 i9-9900k, 1 RTX 2080ti Thermaltake 900 Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterkoeling idee Thermaltake 900 Waterkoeling 2
J Advies waterkoeling 3 gtx 480's, thermaltake armor lcs VH600LBWS. Advies Waterkoeling Setup 6
P Dipswitches Thermaltake Pacific PR22-D5 Waterkoeling 8
Bl4ckj4ck666 Thermaltake DP100-D5 distro Waterkoeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific DP100-D5 TT RGB Plus Pump/Distro Plate Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific C-PRO G1/4 PETG Tube 16mm OD Compression - Green HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Thermaltake core p8 tg HighFlow Product Reviews 0
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific C-Pro Series - Compression Fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Thermaltake core p8 tg Cases en Modding 2
A inbouw brackets Thermaltake Shark Cases en Modding 0
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
HighFlow Thermaltake Pacific DP100-D5 TT RGB Plus Pump/Distro Plate Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Thermaltake PR22-D5 top cap of een complete tube Waterkoeling 1
Freddy Thermaltake @ HighFlow, 10% introductiekorting tot aanstaande zondag! HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Thermaltake C-Pro & M-Pro fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
R Thermaltake P5 + 4 x vega 56 en threadripper. Advies Waterkoeling Setup 3
Q Thermaltake 900d Advies Waterkoeling Setup 17
Hightower Thermaltake Riing RGB fans New Premium compatible with old version? Overige Koeling 4
S Thermaltake P5 CPU loop Advies Waterkoeling Setup 15
O Thermaltake commander FP - 10 poort PWM HUB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
R [VERKOCHT] Diverse WC Onderdelen XSPC/Bitspower/Thermaltake Verkocht 8
Bas9466 Thermaltake Pacific M3 Motherboard Water Block voor msi z170a gaming 5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
C Thermaltake T15 Gallery & Build Logs 0
Viepert Thermaltake Core V21 window Cases en Modding 12
Tath Thermaltake VGA Water Block for ASUS STRIX-GTX 980 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
B Thermaltake X9 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2
R Thermaltake watercooling componenten. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
bundymania [User Review] Tt Esports / Thermaltake Theron Gamer Maus [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
nicvdv Thermaltake Element s HDD screws Gevonden 4
E [VERKOCHT] Thermaltake Shark Case/PC (2005) Verkocht 5
ChillPascal [IN-ACTIVE] Thermaltake Level 10 GT Snow Edition (gemod door kier) Verkocht 5
L Liahkim - Youri - Thermaltake GT10 en binnekort Cross desk van RH! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 20
dark viper zwolle [VERKOCHT] Thermaltake DH202 media center Verkocht 1
K Team Thermaltake VS Team HIGHFLOW! VOD Gaming 1
R Thermaltake Swing tekening voor Google SketchUp? Cases en Modding 0
S [VERKOCHT] Thermaltake Toughpower 1500W Cable Management Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan