Update
De vorige keer toonde ik hoe het
reservoir gemonteerd zou worden.
Vandaag er maar eens aan begonnen.
Als eerste moet ongeveer nagegaan worden waar de benodigde gaten moeten komen. Dit is zeer simpel als de bulkhead-
fittingen er al op zitten. Dan is het gewoon met een stift de omtrek markeren van de gaten.
Eenmaal alle gaten geboord, uitgevijld en bijgeschuurd zijn kan het
reservoir gemonteerd worden.
In onderstaande foto’s heb ik het
reservoir omgekeerd gemonteerd zonder het te beseffen…
Naast de gaten voor het
reservoir zijn er ook twee gaten voorzien voor de aansluiting van het CPU-blok.
Lamptron FCT: Review
Aangezien in mijn build: The Ivory Tower redelijk wat
fans gebruikt zullen worden zat er een probleem aan te komen. Mijn huidige fan controller: Scythe Kaze Master, heeft maar 1A per kanaal. In mijn build heb ik gepland om 4
fans per kanaal te plaatsen. De Kaze Master zou dit waarschijnlijk niet aangekund hebben daarom de keuze voor een sterkere fancontroller. Er zijn maar weinig fancontrollers die 30W aanbieden met een redelijke hoeveelheid kanalen. De keuze was dus simpel:
Lamptron FCT.
De FCT komt in een mooie simplistische zwarte verpakking die met plastiek folie beschermd wordt.
Op de voorkant is natuurlijk de productnaam en een foto van het product te vinden. Daarnaast worden een paar hoogtepunten van de controller opgenoemd:
- 6 kanalen
- CNC faceplate
- 30W per kanaal
- Automatische en manuele controle
En had ik al gezegd dat het een touchscreen betreft?
Aan de achterkant vinden we nog wat meer uitleg over de FCT evenals specificaties en de inhoud van de verpakking.
Specificaties:
- Afmetingen: 148.5mm x 42.5mm x 64.5mm
- Schermafmeting: 118mm x 31.5mm
- Vermogen: 30W per kanaal
- Aantal kanalen: 6
Even later blijkt dat de buitenverpakking slechts een omhulsel is voor de echte doos welke zwart is uitgevoerd. Op deze doos staat niets buiten de merknaam: “
Lamptron”.
Als we de doos open maken treffen we de fancontroller met de bijhorende spullen aan.
- 6x 3 Pin fankabels
Het is zijn de fankabels zoals iedereen wel kent. Jammer genoeg zijn deze niet zwart gesleeved wat uiteindelijk wel zou mogen maar waardoor de prijs weer omhoog zal gaan. Een minpuntje dat ik voorhad is dat één van de fankabels besmeurd was met olie of iets dergelijks. Dat had eigenlijk niet gemogen aangezien er bij mijn weten geen olie aan te pas komt bij het fabriceren van de kabels.
- 6x Temperatuursensoren
Hier hetzelfde minpunt als bij de fankabels: niet gesleeved al is de witte kleur van de kabel veel beter dan het geel, zwart en rood.
- 1x Jumper
Deze jumper dient om het alarm aan en uit te zetten. Indien het alarm ingeschakeld waarbij de jumper gemonteerd is dan is er een geluidssignaal te horen indien de temperatuur van 70°C overschreden wordt of wanneer één of meerdere
fans niet draaien wanneer er voltage geleverd wordt.
- 4x zwarte schroeven
Het is mooi dat
Lamptron aandacht heeft besteed aan het leveren van zwarte schroeven. Metaal kleur steekt anders toch af tegen de zwarte controller.
- 1x zwart doekje
Touchscreen betekent vingerafdrukken maar daar heeft
Lamptron ook een remedie voor gevonden. Met dit doekje krijg je gemakkelijk de vingerafdrukken van het scherm.
- 1x
Lamptron FCT
De voorkant is met de CNC-gesneden uit geborsteld aluminium. In dit geval is gekozen voor de zwarte uitvoering omdat deze het best past bij de huidige build. Op de voorkant staat: “
Lamptron Touch” in witte letters.
De voorkant is van zeer hoge kwaliteit zoals te zien is op de foto’s.
Achter de voorkant zijn de dubbele PCB’s te zien die voor de aansturing van het LCD en de
fans zorgen.
Aan de achterkant zijn de 6 kanalen te zien evenals de molex-aansluiting en de aansluiting voor de temperatuursensoren. Het PCB ziet er zeer netjes uit zonder slordige soldeerresten etc… Aangezien ik geen elektronica-expert ben ga ik ook niet uitgebreid over de elektronica spreken.
De interface:
Bij het opstarten van de fancontroller blijft het LCD kaal op 2 dingen na: een aan/uit-knop en een knop om de brightness aan te passen. Eenmaal op de aan/uit-knop geduwd krijgen we een overzicht van de 6 kanalen van waaruit we verder de kanalen kunnen aanpassen. Indien we een kanaal selecteren door bijvoorbeeld op FAN 3 te duwen komen we in het volgende menu.
In dit menu zijn er verschillende dingen te vinden. Een RPM aanduiding, temperatuur, een krachtspercentage etc… Met de schuifbar aan de onderkant kan de snelheid van de fan aangepast worden. De werking ervan werkt op zich relatief goed om waarden “ongeveer” in te stellen. Niet dat het echt nodig is om te kunnen kiezen tussen 51% en 52% maar ik had wat moeite om de controller echt op 100% of op 0% te krijgen. In plaats daarvan staat het soms op 97% en 8% als je er weinig moeite in steekt. Dit verandert niets aan de werking want de fan gaat toch voluit of werkt niet in respectievelijk beide gevallen.
Naast de schuifbar zijn pijlen te vinden waarmee je kunt overschakelen van fankanaal. Helemaal rechts is een knop te vinden om terug naar het hoofdmenu te gaan. Rechts boven is de temperatuur te vinden afkomstig van de temperatuursensor die bij het kanaal hoort. Door even op de temperatuur te duwen kan geschakeld worden tussen Celsius of Fahrenheit.
Links boven is het toerental te vinden. Het toerental kan eventueel veranderd worden in voltage door er weer op te drukken.
Links onder kan je respectievelijk een M of een A vinden welke staan voor Manual of Automatic. Dit geeft aan op welke manier het huidige kanaal beheerd wordt. De automatische stand geeft de mogelijkheid om het kanaal op een bepaald percentage te zetten. Naast het percentage kan ook een temperatuursgrens ingesteld worden. Eenmaal de temperatuur boven deze grens gaat, gaat het kanaal op 100% totdat de temperatuur weer onder de grenswaarde is.
Ik heb zelf nog niet de mogelijkheid gehad om dit uitgebreid te testen.
In de onderstaande video kan je zien hoe de fancontroller zich bedient. Let wel: Aangezien de fancontroller los staat schoof deze altijd weg als ik iets wou selecteren. Soms moest ik dus een aantal keer duwen voordat het werkte.
Concurrentie?
Er zijn relatief weinig fancontrollers die veel vermogen hebben.
Lamptron heeft het grootste aandeel hierin met hun groot aanbod. Andere merken zoals Sunbeam hebben ook een fancontroller met gelijkaardige specificaties maar zeker niet met dezelfde looks. De FCT heeft meer mogelijkheden dan de gemiddelde fancontroller zonder dat het een grote meerkost wordt. Ander controllers zoals de
Aquacomputer Aquaero 5 hebben meer mogelijkheden maar het goedkoopste model daarvan kost ongeveer evenveel als de FCT(~60EUR) maar heeft echter geen display. Wil je een display dan mag je ongeveer het dubbele daarvan neertellen. Voor sommige mensen is dat het waard, voor anderen dan weer niet.
Samenvatting
De
Lamptron FCT is naar mijn mening een zeer goede fancontroller. Het heeft veel kanalen met genoeg vermogen waardoor je veel mogelijkheden hebt. Het voordeel is ook dat het geen uitstekende knoppen heeft die in de weg zouden kunnen zitten. Het scherm is zeer goed leesbaar in verschillende richtingen. De interface werkt naar behoren alleen werkt het touchscreen soms wat tegen, of misschien ligt dat aan mijn dikke vingers? Een ander negatief puntje is dat de bijgeleverde kabels die niet gesleeved zijn.
Al bij al is deze
Lamptron FCT een zeer goede aankoop als je een uitgebreide fancontroller zoekt voor een beperkt budget.