• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

The Evolution

Overigens vraag ik me wel af of het materiaal waarvan de heatspreader van de cpu gemaakt is wel tegen je koelvloeistof kan.

ik weet dat er een aantal jaar geleden in het AMD athlon tijdperk zelfs nog topic's heb zien voorbij komen waar dit soort techniek gebruikt werd rechtstreeks "on die" dus op de naakte core...

in ieder geval ben benieuwd hoe dit gaat uitdraaien :)
Greetz B0B0
 
ja dat kunnen ze namelijk moeilijk zien als ik hem rma stuur ;) en als ik met schuurpapier eroverheen ga dan is het toch wel redelijk duidelijk. ik ga vandaag het cpu blok vergelijken met de EK supreme hf. ik had in eerste instantie een flowmeter maar die blijkt helaas toch niet te werken na 1,5 jaar niet gebruikt te zijn.
 
Is een interessant topic. Ik vermoed dat zijn idee van turbulentie wel eens kan werken, maar hij zou het dan een andere vorm moeten kunnen aangeven. Dit word de dag van vandaag al gebruikt, maar dan bij een golfbal. Onderstaande foto illustreert dit:

golf_ball_dimples.png


Men heeft ook al een folie ontwikkelt zodat je je auto ermee kan uitrusten om de luchtweerstand naar beneden te halen.

Dus als hij zijn kanalen "golfbalvormig" maakt ipv vierkantig, dan krijg je aan de bovenkant een turbulente flow die zorgt dat er een laagje water eronder loopt, tegen de cpu aan. Dit alles zou natuurlijk eens kunnen moeten gesimuleerd worden op de PC, maar helaas heb ik hier geen software beschikbaar, misschien dat skiryl het eens kan uitproberen?
 
Om heel eerlijk te zijn zie ik nu niet meteen de overeenkomst met jouw voorbeeld van een golfbal en het verhogen van de warmteoverdracht r1p4u.

Bij een golfbal wordt de luchtweerstand verminderd doordat de loslating van lucht wordt uitgesteld.

Dit principe is vastgesteld door D'Alembert. In een niet visceuze vloeistof zal de druk verdeling aan zowel de linkerkant als de rechterkant van het balletje gelijk zijn en ondervindt het balletje dus geen drag. Echter, zodra de vloeistof (of gas) viskeus is, wat betekent dat er verliezen optreden, zal de stroming zich dus niet geheel meer kunnen herstellen (loslating), wat resulteert in een lagere druk aan de rechterkant, dus drag. Door loslating uit te stellen kan de druk dus iets beter herstellen en heb je minder luchtweerstand.

Ik zie alleen even niet in wat dit te maken heeft met het verhogen van de warmte overdracht tussen de CPU en het koelmedium. Of het verlagen van de weerstand van het medium.


Wat misschien wel effect heeft, is door de vloeistof 'turbulent' te maken, dat de grenslaag dunner blijft en dus een grotere delta temperatuur, waardoor warmte overdracht beter plaats vindt. Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit niet meetbaar is.

Je wilt gewoon zo'n groot mogelijk koeloppervlak hebben, vandaar de koelkanaaltjes. Hoe langer je het koelmedium in contact kunt houden met het te koelen oppervlak, hoe beter.
 
ik heb vandaag het koelblok getest en hier zijn eerst nog een paar plaatjes van het blok gemonteerd op mijn cpu


4f630e8d5cfa8e7d0b3aff5eb07eedf8.jpg



b2ddce8cae7d14e5f816573895e2a4df.jpg


en dan zijn hier de resultaten:
het koelsysteem:
1x aquacomputer aquastream xt ultra
2x snelkoppelingen koolance vl4
1x aquacomputer flowmeter
2x phobia 1080 die paralel staan.
met een paar ventilatoren erop.



84ac59bdf9a9c531a780a7628b87c5e3.png


ik kon helaas de cpu niet op 4500 mhz laten lopen met mijn blok, de pc gaf een bluescreen en daarna werkte de pc niet helemaal 100% meer. je kan wel zien dat het blok toch iets teveel weerstand bied aan het water. het is namelijk 3x zo resistief als de EK supreme HF.
ik denk dat de temperaturen toch wel wat beter kunnen als de flow wat zou toenemen.
 
Bowen, je hebt gelijk, maar ik dacht enkel doordat we de stroming turbulent gaan maken dat we het als het ware gaan "mengen". Zodat het niet alleen tegen de processor een warme stroom van water is en daarboven water dat iets kouder heeft (ok er treedt convectie op maar turbulentie kan dit proces misschien ietsje versnellen), maar dat iedere waterdeeltje dus eens contact heeft gemaakt met het koeloppervlak.

Ik weet niet of mijn redenering klopt en het gaat hier natuurlijk ook over kleine oppervlakken en een hoge flow waardoor het water eigenlijk niet zolang in het koelblok blijft.

MvG
R1p4u
 
ik heb het blokje een beetje aangepast en de volledige diepte van het blok is nu 0,5 mm waarmee de flow is toegenomen tot ongeveer 90 l/h. helaas zijn hierdoor ook de kanaaltjes niet meer zo effectief, ze zijn nu nog maar 0,25 mm diep ofzo waardoor ze minder effect zullen hebben. ik heb nu wel kunnen testen op 4,5 ghz met een vcore van in de bios 1,3v en de temperaturen zitten rond de 70 ongeveer 10 tot 12 graden verschil met de EK. maar ik ga een nieuwe versie maken waar ik de dingen iets anders ga doen.
 
ik heb al een nieuwe versie ontworpen en geprobeerd om hem te maken maar helaas zijn de stappenmotors die op mijn cnc machine een beetje te zwak. waardoor om het 1,5 uur of zo de machine een stukje overslaat waarnaar alles een stuk verschuift en dan klopt er niks meer. daarom heb ik nieuwe stappenmotors besteld die 3 keer zo sterk zijn. als die erop zitten (hopelijk donderdag) en dan probeer ik het nog een keer. deze keer komt het water direct in het midden naar beneden, ik gebruik nu ook een groter oppervlakte dus de prestaties zullen wel wat beter zijn denk ik.
 
gister avond was ik eindelijk klaar met het frezen en wilde ik hem gaan testen helaas is bij mijn nieuwe koolance reservoir een oring vergeten waardoor ik die niet kan gebruiken :( .
maar hier zijn de beloofde foto's:

b3e9da70f41fb5753d5e4e5cf0b120a6.jpg


4918470cec206c59a53b8b6939ce0966.jpg


73d1b906748750d203988e39655b5a8a.jpg


44201931975e1d329f32acf345067bbf.jpg


ik heb ook een paar foto's gemaakt van de cnc machiene die aan het werk is.

f47abe84a7f9a3bdb16cf8f6ae4c5dbb.jpg


72a0a6e5caa8b4e407d33f2a34bf46c6.jpg


53536bfffbf02f8fb82992720038b258.jpg


ik heb het blok al gemonteerd en een beetje getest en ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als met de 1e versie :p. mijn d5 pomp begon helemaal te flippen, ging als een gek geluid maken en als een idioot trillen, heb hem dan ook niet erg lang aan laten staan.
dus vandaag ga ik waarschijnlijk een nieuwe versie maken die wat minder dodelijk is voor de flow :p

ik zal dus vandaag of morgen nog wel wat nieuwe foto's uploaden. voor het echte testen moet ik denk ik wachten. ik heb ook geen zin om om de 2 dagen mijn koel systeem om te gaan zetten ;)
 
no offence, maar kun je in het vervolg de plaatjes ff resizen? (en mischien thumbnails maken naar grote plaatje) nu laad de pagina enorm traag omdat ie mega plaatjes moet laden die geresized worden door het forum. Als jij het zelf even doet laad de pagina weer lekker snel:).


maar mooi dat je niet opgeeft man :D mischien kun je mailtj naar EK sturen voor tips ofzo?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan