• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

The CreAtOr

skyrip

frappant
hallo allemaal

ik heb al een tijdje niks meer laten horen hier op het forum en dat komt omdat ik me aan het voorbereide was op een flink groot project :040:

ik heb namelijk vandaag de belangrijkste onderdelen binnen gekregen en ik wou nog niet iedereen enthousiast gaan maken en opscheppen voordat ik ook maar wist of het wel ging lukken

officieel is dit eigenlijk geen buildlog van een pc(zit er aan het einde wel bij :p) maar een buildlog om een uit staal opgebouwde cnc freesmachine te bouwen. in eerste instantie zal het een 3-asser worden maar aangezien ik hem volledig zelf ontworpen heb ga ik hem misschien in de toekomst uitbouwen tot een 4 of 5-assige frees.

dan heb ik eerst een paar plaatjes van het ontwerp:
eerst het vooraanzicht:
148nse9.png


het zijaanzicht:
25oxtmd.png


en het bovenaanzicht:
2mrzghs.png


en dan heb ik nu nog wat foto's van de spullen die ik al binnen heb gekregen:
de geleidings rails met de loopkarretjes:
10fnh2c.jpg


2isdsfn.jpg


en de lagerhouders van de draadspindel:
15cbymw.jpg



en dan komt nu het echte werk :p
eerst de foto van de basisplaat, dit is een plaat van 1m*0.9m en 1 cm dik dus die is bijna niet te tillen
2gwgak9.jpg


nu een foto van het midden deel:
2lwk9b5.jpg


dan nu van de y-as balk:
2gxh7hu.jpg


en nog eentje waar ik al begonnen ben met het tappen van de gaten in de bodemplaat: het eerste profiel is al gemonteerd :)
mkkx0x.jpg


in totaal moet ik ongeveer 1000 m6 gaten tapen dus dat doe ik dan ook lekker lui met een elektrische handschroefmachine :p

btw de gehele machine gaat ongeveer 400 kg wegen dus dat wordt op een tafel zetten en dan monteren want daarna is hij niet meer te verplaatsen :p
 
zekers volgen!!! ik zat er laatst zelf nog aan te denken uit interesse en omdat het kan.
maar zou dus echt niet weten waar ik eraan zou moeten beginnen..

dus volgen, want dan leer ik ook nog wat!! XD


aantal vragen gelijk: waarom die dikke staalplaat? is het niet licht uit te werken door met steunbalken te werken?
en waarom staal en niet bijvoorbeeld aluminium??
en hoe dik kan je blok zijn die je hiermee uiteindelijk kan frezen??
 
die dikke staalplaat is omdat ik eigenlijk ook plaatstaal zou willen kunnen bewerken en met aluminium gaat dat niet, staal is op het moment ook flink goedkoper en ook nog eens sterker.

het werkbereik wordt ongeveer: 75x65x20cm en dan kan ik onderdelen onder de x-as gewoon doorschuiven waardoor die dus eigenlijk oneindig wordt door het werk te verdelen.

ik zou echter niet aan zoiets beginnen omdat het kan, de kostenpost voor dit project is namelijk ook best flink, ik zou er ook een heel klein nieuw autotje van kunnen kopen :p

ik heb vandaag nog een beetje verder gewerkt en hier is het resultaat:
34npq4o.jpg


en ik heb vandaag de y en z as in elkaar gezet:
1198nqr.jpg


ik ben echter pas op 1/20e van het draad tappen in de onderdelen, het gaat echt tergend langzaam :p
 
Altijd leuk om te zien dit soort projectjes. Die van jouw is natuurlijk wel flink groot, maar als je iets kleiner neemt dan kan je het wel degelijk met een beperkt budget doen. In elk geval, we zullen zien wat er van komt ;)
 
ik heb gisteren de spindels en de motor mounts besteld, die komen als het goed is komende maandag of dinsdag binnen, het enige wat ik daarna nog nodig heb is de motors en de toebehoren daarvoor.

ik heb vandaag de gaatjes in de basisplaat afgemaakt en ook maar gelijk gemonteerd:
2cfv4tk.jpg


en vanavond heb ik de rails van de x-as en de brug gemonteerd:

34y71w7.jpg


16iib5y.jpg


de voorkant
kcyq8m.jpg


de zijkant waar je kan zien waar de spindel vastgemaakt wordt om het geheel te bewegen:

285wuv.jpg


en de achterkant:
2m2z6z8.jpg


en ik weet dat de lijmklemmen eigenlijk niet zo gebruikt moeten worden maar de zijwanden zijn ongeveer 2 mm te smal in het midden en nu drukt die kracht op de geleiding waardoor die niet zo heel soepel loopt. en daardoor laat ik die klemmen een beetje drukken dan buigt het waarschijnlijk vanzelf goed.

spindel wordt op aanraden van de verkoper een met een 5mm spoed omdat die meer kracht kan overbrengen.
 
nieuwe update,

ik heb vandaag de nul instel switches geinstalleerd.
niet echt een foto waardig dus het is maar een korte update. volgende week komen de spindels binnen en ga ik de motors bestellen.
 
zou kunnen maar niet in deze grootte want ik kan hem nu niet eens meer verplaatsen al zou ik het willen :p heb geprobeert om hem een beetje op te tillen maar is net alsof het gewoon aan de grond vast geschroefd zit :p

maar op maat maken zou nog best kunnen op kleinere afmetingen
 
ja dat was een idee geweest, echter krijg je dan waar de wieltjes zitten druk punten waardoor het materiaal gaat vervormen, en dat heb je bij een platte bodem toch minder en omdat die machiene 99,99% op dezelfde plaats staat zullen de wieltjes ook gaan afvlakken. dat was al het geval toen ik de brug op zo'n gamma karretje legde voor 3 dagen en die is gemaakt voor 200kg max.

gelukkig hoef ik hem ook voorlopig niet te verplaatsen wij hebben namelijk een dubbele garage die eigenlijk allebei nooit gebruikt worden :p
 
het leek net sinterklaas voor mij vandaag, had geen verzendbevesteging van geen enkel bedrijf gekregen en heb toch mooi 5 goed gevulde dozen met mooie spulletjes binnen gekregen vandaag :)

ik heb helaas geen foto's van de spullen los(meeste teminste) want ik was wat enthousiast met alles gelijk inbouwen :p daar heb ik wel foto's van :)

eerst 1 van de x-as spindel en motor mount:
ux15w.jpg


dan van de draadspindel en de kogelomloop moer:
anosnt.jpg


even een kijkje in de balk zodat de y-as configuratie zichtbaar is:
ozas9.jpg


dan de z-as:
2vuygqw.jpg


een kijkje van bovenaf dan zie je de motor koppeling en de motor mount. ik heb helaas nog niet het koppeling deel van de motor zijde want ik was nog niet helemaal zeker welke ik ging nemen.
1rvse0.jpg


nou een plaatje van de stappenmotor en de driver:
oruhoz.jpg


deze stappenmotors zijn voorzien van een encoder op de achterkant waardoor de as dus eigenlijk altijd goed gaat lopen omdat het systeem weet waar de as zich bevind(op 0,36 graden nauwkeurig) ze zijn bijna 2 keer zo duur als de normale versie maar ze zijn het zeker waard :)

dan is hier de voeding die ik ga gebruiken voor het systeem: een 75 volt 6,3A voeding:
2hrlnid.jpg


nog een foto van de motors:
dy712.jpg


dan hier alle drivers bij elkaar samen met de voorlopige goedkope lpt poort interface kaart, deze gaat in de toekomst vervangen worden voor een veel geavanceerder model maar daar had ik op het moment geen budget voor
icvbkj.jpg


en dan als laatste nog 1 van de drivers en elektronica in een snel gemaakt houten doos:
2j47gqx.jpg


volgende week ga ik de laatste onderdelen bestellen en verwacht ik dat ik een demonstratie filmpje kan gaan maken :)
 
vandaag is mijn nieuwe machiene klem binnen gekomen :) 18cm breed en 23cm spanwijdte :) zeker handig om wat koelblokjes te gaan maken :p volgens de tnt woog het pakket 25 kg :p lekker heavy duty dus. en voor 129 euro zeker niet duur in mijn ogen.
15i5bw6.jpg


2zex9qg.jpg


ben ook tot de conclusie gekomen dat ik de machine wel moet gaan verven, waar een zweetdruppel is geland is al snel een oranje vlekje ontstaan en het is toch net te vochtig in onze garage om het niet te doen. wordt hij ook uiteindelijk mooi wit geverfd. een beetje roest is niet erg maar als na een jaartje de hele machine rood/oranje van het roest is vind ik dat wel een beetje sonde. de opspan plaat ga ik behandelen met olie want als ik verf in de getapte gaten krijg kan ik ze allemaal weer opnieuw tappen.
 
Laatst bewerkt:
ik bedacht met net dat het misschien voor anderen ook wel handig is als ik een lijstje maak met winkels waar ik mijn spullen besteld heb dus hier volgt het:
metalpoint.nl -> op maat buigen en maken van allerlei staal en aluminium constructies, ze kunnen ook cad bestanden gebruiken heel handig
damencnc.nl -> perfecte website met alles wat je nodig kan hebben voor een cnc machine zeer goede ondersteuning van de eigenaar.
stappenmotor.nl -> iets goedkoper als damencnc maar wel een klote website.
impulscnc.nl -> ook een website voor cnc onderdelen
[U]www.rvspaleis.nl[/U] -> handige website met kwaliteit schroeven en bouten in alle maten en vormen.
conrad.nl -> heeft alles als je maar lang genoeg zoekt :p
buitelaar.nl -> goede website voor machiene onderdelen en gereedschappen

software die ik heb gebruikt in dit project:
solidworks -> voor ontwerp van de machine
solidcam -> voor het genereren van de code voor mach3(machine code(g-code))
mach3 cnc -> voor aansturing van de stappenmotoren via de printerpoort

gereedschap gebruikt:
m6 draadtap
m3 draadtap
imbus haakje
handschroef/boormachine
4mm boor
5mm boor


zoals te zien is heb ik eigenlijk niks aan machines zelf gebruikt om dit te maken, vooral omdat ik alle gaten enz. al in het metaal heb laten zetten bij metalpoint.nl .
 
ik heb nog geen concrete plannen, maar heb wel wat ideetjes in mijn hoofd rondzwerven. maar ik heb me ondertussen aangeleerd om eerst 1 project af te ronden en dan pas aan het volgende te beginnen. het is dus niet puur voor de fun, maar ook niet commercieel ofzo gewoon voor de hobby. en ik verwacht dat het alweer bijna november is als hij helemaal af is.
 
ik heb gisteren zo goed als de laatste onderdelen binnen gekregen, helaas heb ik gisteren op de een of andere manier ook mijn paralelle poort gesloopt dus heb ik een usb versie moeten aanschaffen gelukkig heb ik via iemand op een forum nog een goedkoop bordje kunnen vinden.

ik heb niet heel erg veel foto's gemaakt omdat ik ook tentamens heb en daardoor eigenlijk ook niet zou mogen bouwen op het moment :p

eerst de frees motor mount gemonteerd
33yni34.jpg


en vervolgend de stappenmotor adapters gemonteerd
16c4ab8.jpg


daarna de freesmotor erop gezet en de stappenmotors van de y en de z as gemonteerd
1pijus.jpg


nog een foto van de as koppelingen:
261c3zm.jpg


en ik heb ook de vetpomp binnen gekregen, ik dacht toen ik hem kocht dat het ding 10 cm lang was maar hij is ruim 35 cm lang :p beetje vergist in de schaal van de foto toe ik hem bestelde :p
2upaans.jpg


en dan nog een lager waar ik vet in gespoten heb:
28gxjie.jpg


ik heb op het moment niet meer foto's aangezien ik nog bezig ben met tentamens.

de machine heeft wel gewerkt voordat ik de poort op de pc sloopte maar daar zijn helaas geen beelden van :p
ik hoop dat het andere printje morgen komt en dat ik dan verder kan gaan met testen overigens liep hij best soepel toen hij liep :p
 
kleine update vandaag:
heb vandaag de gaten geboord om de machine klem vast te zetten, ook heb ik vandaag nog wat extra m5 boutjes verzonken in de bodemplaat om hem wat platter te maken(hij begon bol te staan 1 mm)

ik heb ook de kabels gemonteerd voor de limit switches.

wel maar 1 foto maar alles staat erop
n4xdg0.jpg


morgen komt waarschijnlijk de nieuwe besturingskaart binnen hopelijk ook de connectors anders moet ik weer wachten
 
ik ben vandaag begonnen met het verven van de constructie eerst 2 laagjes met ijzermenie en vervolgens 2 laagjes met witte verf
vanochtend de eerste laag gedaan en vanavond de 2e laag en dan morgen de witte laag.
30bfktz.jpg

zmzamx.jpg

2zyylmr.jpg


mijn handen waren helemaal bruin
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan