• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temps weer lekker hoog.

Rez

Junior Member
Nou, de dag des oordeels.

In mijn huidige setup/loop heb ik één van mn oude 9800GT's gestoken, voor physx en crunchen.

Aanvankelijk leken de temperaturen mee te vallen maar ik kom wat dingetjes tegen die me niet zo heel erg bevallen.

Setup:

Reserator 1.2 (alleen als reservoir)
HDD cooler (2x 5,5inch, van Aquacomputer) (Oude ding van Freddy)
Koolance PMP400 met minirestop erop
9800GT met fullcover EK blok
5870 met fullcover EK blok
120.3 PA 360 rad Thermochill (met 3 fans pull)
Heatkiller 3.0 voor de 955 (@3.7)
en zo weer door naar de reserator.

De reserator wordt semi-actief gekoeld met een 120mm fan die er tegenaan blaast in een soort van doos-constructie. (beter dan dat topding wat je ervoor kunt kopen).

Probleem 1 : De 120.3PA wordt loeiheet bij de fittingen, maar bij het uiteinde (de andere kant) issie koel.
Rad is al een keer goed schoongespoeld en heeft geen flow-beperkingen.

2. De temperaturen worden voor een WC-kit gewoon heel hoog als ik een uurtje of 2 aan het crunchen ben.
9800GT 55
5870 65
955 65 op de cores 60 op de die

En dan ben ik aan het crunchen op de 5870, de 9800GT en op 2 cores (op sich maakt het niet eens uit op hoeveel cores ik aan het crunchen ben).

De flow in het systeem is niet wat je kunt noemen : super

Ik verdenk zelf de heatkiller, maar dat kreng is net nieuw (Nu al sediment in de microchannels?)
De EK supreme die er hiervoor zat was nog erger, ging nergens over.(restrictief).

De watertemperatuur zit normaal op de 26 graden, nu zit ie op de... 34/36 graden. (heb een tempmeter op de reserator zitten).

Voor degenen die niet weten wat crunchen is : Folding @ home, Seti @ home, Rosetta @ home enz enz enz. Je "idle" pc tijd wordt gebruikt voor cpu/gpu intensieve berekeningen die de wetenschap helpen. Dingen tegen ************************************ of alzheimer bijvoorbeeld.
Deze programmas pakken meestal 100% op de core (vooral GPU). Beide GPU's lopen hier ook op 99/100% :+

Iemand ideetjes?
 
vind het geen gigantisch slechte temps als je naar de heatdeump kijkt....

loeiheet?? dan is dat stukje rad dus heter als je water??

kijk even of er ergens nog stiekem lucht verstopt zit (in je radiator??) ofwel je pc nog effe kantelen ;)

hoeveel rpm zijn de fans op je rad?

verder ben ik nogsteeds van mening dat je die HDD koeler gewoon uit je loop moet halen... zijn flink restrictief, en moderne schijven hebben maar een klein kuchje aan lucht nodig om niet warm te lopen ;)
 
Mn raptors zitten erin, staat wat mooier en vind t gewoon wat lekkerder.

2 fans op de rad draaien 1200rpm, eentje is verstelbaar (die staat nu vol open). Tis een.. (damn naam vergeten, maar uit een of andere test kwam deze als "beste" uit de test kwa luchtverplaatsing).

Zal als ik over een tijdje zin heb de loop te drainen eens voor de lol de hddcooler ertussenuit laten (even doorlussen).
Kijken wat ie dan doet.
Wel zonde dan daarna :+
 
Ok, een aantal dingen vallen op:
  • hete fittingen
  • koele achterkant van de rad
  • voldoende oppervlakte en fans om betere temps te halen
  • lange loop

Ik denk dat het er puur aan ligt dat je flow erg zwak is. Het probleem kan idd liggen in de hdd loeres, waarvoor ik een leuke oplossing heb: zet de hdd koeler parallel met een "lege" lijn. Er zal dan maar een héél klein beetje water naar je HDDs gaan, maar nog altijd genoeg om ze koel te houden, en ondertussen is je flow niet restricted. Anders kan je ook proberen of je pomp nog goed is, en misschien kan je zelfs een filter in je loop opnemen.
 
Mot ik weer slangen gaan halen enz :') Ben ik net blij dat ik alles al klaar heb, geen gezeik...

Had trouwens net een heule grote luchtbel uit mn heatkiller getrokken...
Maar temps blijven IDLE (ja ik herhaal IDLE) 9800GT 42, 5870 36 en CPU 58 cores, 53 DIE...

DUS

Wordt morgen denk ik toch maar de heatkiller even openfrotten, kijken wat er loos is :/
EK supreme zat toen ook al vol met kek, dacht dat het van de vorige eigenaar was, maargoed
Morgen de uitslag.

De HDDkoeler deed ie samen met een Zalman cpu blok en 2x 9800GT blokken op het standaard Eheim 5Watt pompje van de reserator...
Die overkill pomp die ik er nu in heb zitten moet toch minstens wat meer druk leveren ? :+
 
wat ik eerder zei, het kan zijn dat er ergens in je loop lucht vast zit (de meest voorkomende plek is je radiator)
dat kan de flow en ook dus de temps beinvloeden... (soms zo erg dat de pomp het water niet aan het stromen krijgt)
daarom effe je pc een paar keer kantelen terwijl hij aanstaat (dat helpt eventueele luchtbellen loskrijgen)
 
voorderest nergens meer lucht in... vanalles al omgedraaid, rad ontlucht (heb een nippel daaro)
Probleem is als ik mn kast ondersteboven houd, dat mn rug het begeeft ;) en komt er alsnog lucht in via het minireservoir :/
 
heatkiller uit elkaar geschroefd...

zat kek/troep in, schoongemaakt, dichtgefrot.
Wat sponsjes in de reserator gefrot voor filtratie :+

Temps zijn netjes... heeel erg netjes :) , alles zit zo rond de 35 graden :)
 
die rad is het probleem niet

De nozzle van mn heatkiller zat verstopt (cpu blok).

Zal over een tijdje even nieuwe slangen moeten monteren ofzo
Nu issie aan het crunchen (100% op 5870, 100% op 9800GT OC en 50% op cpu).. en t zootje blijft netjes VER onder de 40 graden :+ (cpu wil wel es 40 op de cores worden)
 
En wederom..... elke paar weken zit te nozzle verstopt... ALTIJD kijk ik of de pomp draait,. gister bij een reboot niet gedaan... in windows 100+ graden...

uitgezet... nu maar hopen dat er nix is doorgefikt :(

KAN ik de nozzle uit de heatkiller laten? (als ik m weer open krijg)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
XenoMorpH Temps lopen rap op, pc valt uit Problemen & Oplossingen 2
Enola strix 980ti watercooled temps Waterkoeling 7
88Gamer88 EK Supremacy - 4770k (Hoge temps) Waterkoeling 6
yamaha_R1 Intel 3770K OC 4,2 temps? Overclocking 6
R advies wc setup tav temps Waterkoeling 19
N Temps pc Overige Koeling 17
Ludwig Core i7 920 D0 OC en temps Overclocking 18
K Temps Waterkoeling 3
Skydrone CPU koeler (temps: 70 graden!!) Hardware & Software 13
L CPU temps uitlezen Hardware & Software 11
M [WC Advies] Upgraden huidige set, lagere temps gewenst! Waterkoeling 9
V i7 990x temps Overclocking 15
H i7 950 OC en temps Overclocking 21
aadje93 max voltage/temps (als ik de goede lees :P) van phenom x6 1090t. Overclocking 11
G High temps on WC setup i7 930 D0 Waterkoeling 9
SillentWolf IOH Temps Asus Rampage III Extreme. Hardware & Software 31
S H70 zelfde temps Z600 Overige Koeling 17
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
Bullus mcw60-r ,1 gpu hogere temps Waterkoeling 5
fasster wc temps vallen tegen! Waterkoeling 45
R EK supreme -> temps Waterkoeling 14
Forseti Gpu-z temps Overige Koeling 5
L Foto's (hoge temps etc) Advies Waterkoeling Setup 19
D Temps core i7 920 met WC setup Waterkoeling 10
S te hoge temps Waterkoeling 17
E Steeds blauw scherm met goeie temps Overclocking 19
B WC Temps i7 920 Overclocking 4
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
koendb Veel te hoge temps! Waterkoeling 63
R Core i7 Water temps Overclocking 23
D Nieuwe WC setup temps kunnen beter maar hoe? Waterkoeling 39
Edtje CPU temps met ASUS Rampage Extreme II Overclocking 27
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
W CPU Temps met TFC Quad, Ultra Kaze Fans en MCP350 Waterkoeling 16
S Intel Q9550 Temps & Prestaties Hardware & Software 13
stravinski zijn deze temps normaal voor deze setting? Waterkoeling 21
D Hoge temps + veel verschil in cores ? Overige Koeling 20
Robin Misterieus zo hoge temps? Waterkoeling 12
MrGiorgio Temps HD48xx vragen om watercooling... :118: Hardware & Software 5
A temps waterkoeling. Waterkoeling 11
D Hoge temps na instaleren D-Tek Fusion Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
R yoooo wie is Ricardo nou weer? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
B Weer terug denk ik Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
retrorick Opnieuw weer even voorstellen denk ik... Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
G Oude PC Boot weer! Problemen & Oplossingen 2
Oli4v PC valt uit en start daarna weer op Problemen & Oplossingen 18
R Na 8 jaar geen watercooling het toch maar weer proberen, maar hoe? Advies Waterkoeling Setup 2
thiesggb Thies weer aan 't water :) Advies Waterkoeling Setup 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan