• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

ok, beetje battlefield zitten spelen net, nu heb de water temp op 35 graden.. is dat (te) warm of normaal?
heb geen idee wat er door die slangen heen te jagen valt..
wat me wel opvalt is dat de HD7970 behoorlijk wat warmte afgeven bij load!
 
ok, beetje battlefield zitten spelen net, nu heb de water temp op 35 graden.. is dat (te) warm of normaal?
heb geen idee wat er door die slangen heen te jagen valt..
wat me wel opvalt is dat de HD7970 behoorlijk wat warmte afgeven bij load!

Dat is wel iets heel anders dan wat je eerst had gezegd eh
"25 graden en onder load iets hoger"
35graden watertemp is niet ietje hoger:p
Welke fans heb je?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
met 5 minuten linx aan had ik toch mindere temps.. maar dat was met een lichte overklock.. in iedergeval, ik heb 3 stuks Corsair Air Series SP120 Quiet Edition onder de rad hangen (push uit de kast) nu heb ik de back fan ook nog eens op trekkend uit de kast staan, zou het helpen als ik die op push maak de kast in?
 
met 5 minuten linx aan had ik toch mindere temps.. maar dat was met een lichte overklock.. in iedergeval, ik heb 3 stuks Corsair Air Series SP120 Quiet Edition onder de rad hangen (push uit de kast) nu heb ik de back fan ook nog eens op trekkend uit de kast staan, zou het helpen als ik die op push maak de kast in?

5min linx:p
Waterkoeling zit niet na 5 min op de max watertemp lol
En je achterste fan kan je zeker eens op intake zetten
Je moet altijd proberen een positieve druk in je case te hebben maar dat is meer om te reden van stofvorming
Persoonlijk zou ik je rad fans op intake zetten en je achterste op outtake

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
Hallo allemaal,

Deze week heb ik voor het eerst mijn computer watergekoeld. Ik ben heel tevreden over het eindresultaat, echter de temperaturen zijn volgens mij wat hoger dan dat ze horen te zijn.
De setup van mijn PC is als volgt:
Intel i5 2500k
AMD Radeon HD 7950
Asrock Z68 Extreme3 Gen3

Alles hiervan is nog standaard, er is dus niks overgeclocked.
De onderdelen die ik gekoeld heb zijn mijn CPU en GPU. De setup van mijn waterkoeling ziet er zo uit:
CPU block: Koolance CPU-370SI Intel CPU Block
GPU block: EK-FC7950 - Acetal
Radiator: XSPC EX240 Slim Line Dual Fan Radiator
Pomp: Laing DDC-1 MCP350 12V
Pomptop: OCLabs XPTop Laing DDC Plexi Top Black

De idle temperaturen van bovengenoemde setup bij een kamertemperatuur van ong. 20 graden zijn:
Core #0: 30 graden
Core #1: 28 graden
Core #2: 30 graden
Core #3: 27 graden
GPU: 28 graden

Nu heb ik net een uur de stresstest van Prime95 gedraaid en de CPU temperaturen daarvan waren:
Core #0: 51 graden
Core #1: 51 graden
Core #2: 52 graden
Core #3: 48 graden

Ik vond dit nogal aan de hoge kant, en na een half uurtje Guild Wars 2 gespeeld te hebben waren de temperaturen van de CPU nog hoger, namelijk:

Core #0: 57 graden
Core #1: 55 graden
Core #2: 56 graden
Core #3: 52 graden

De temperatuur van mijn GPU kwam op een gegeven moment zelfs even tot de 58 graden. Voor een niet overgeklokte setup is dit volgens mij wel vrij hoog en voor zover ik weet heb ik alles goed geinstalleerd.
Ik heb mijn PC gekanteld om te kijken of er nog ergens lucht in de leidingen zat, maar ook dit was niet het geval. Als koelpasta gebruik ik Arctic Cooling MX-4.
De fans die de radiator koelen zijn twee BitFenix Spectre PRO 120mm fans met een max. rpm van 1200. De fans zijn boven de radiator geplaatst en koelen de radiator d.m.v. het pull-principe.
De temperatuur van het koelwater zelf kan ik niet vertellen omdat ik geen temperatuur sensor in het koelwater heb.
Ik vroeg mij af of er iemand tips of ideeen heeft voor het achterhalen/oplossen van het probleem.

Alvast bedankt!
 
nee hoor, 1800 rpm fans zijn ook still, zolang je geen cheapo's neemt, Gentle Typhoons zijn redelijk stil op 1650 toeren :)

Het gaat ook om de marge die een fan heeft
mensen nemen snel te langzame fans omdat ze denken dat hoge rpm fans veel lawaai maken, als je die 200 toeren onder zijn max laat draaien zijn ze vele malen stiller en alsnog sterker en vooral efficienter dan low rpm fans, want je heb dan wel je CFM wat je weer bij low rpm fans niet heb :)
 
De temperaturen lijken me niet zo abnormaal voor wat je hebt. Zoals hierboven gezegd zou ik in eerste instantie kijken voor betere fans en die eventueel door middel van een controller ietsje trager laten draaien, dat zal je temperaturen al een heel stuk doen dalen.
 
Oke, dan ga ik twee nieuwe fans bestellen. Die Gentle Typhoons hebben ook nog een 3000rpm versie en nog hogere.
Geldt de regel hier hoe hoger de rpm hoe beter die koelt? of is er een bepaald punt dat het aantal toeren geen invloed meer heeft op de koeling?
 
WC setup klaar incl.gelapte cpu maar hoge temps??!!!

Weet niet of ik een nieuwe thread had mogen aanmaken voor deze vraag maar heb de sticky topic van te hoge temps al doorgespit en zelf van alles geprobeert.

Ik heb afgelopen weekend mijn WC in elkaar gebouwd en ben aardig tevreden met het resultaat voor de eerste keer.
20130405_095945_resized.jpg
Heb mn haf x case gemod zodat er onderop een 240 rad kan en heb mn sidepanel ook gemod, dit ging prima.

Ik heb mn cpu gelapt en verwachte eigenlijk wel betere temps.
20130401_014101_resized.jpg
Ik had hiervoor een H50 op mijn niet gelapte cpu zitten en deze presteerde idle iets beter en onder full load wat minder maar vindt het verschil niet om over naar huis te schrijven.
Dit zijn mijn temps onder full load met intel burntest op high stress.
20130405_111439 (600x800) - kopie.jpg

Mijn wc hardware is als volgt:
XSPC pomp/res combo V4
360 alphacool rad met 3 gentle typhoons 1850(middels fan controller op halve speed maar dit maakt qua temps weinig uit of dat ze op full speed staan!)
240 black ice stealth xflow met 2 aerocool shark fans
EK supreme ltx cpu block
EK FC580 GTX+ gpu block

Ik heb mijn cpu al ge remount en minder mx 4 erop gedaan. Kreeg mijn block bijna niet van mn cpu af deze zat volledig vacuüm gezogen.
Heb mijn outtake fan al omgedraaid zodat deze verse lucht voor de de 3 typhoons verzorgt. De intake doet dit voor het 240 rad.
Er zit echt geen lucht meer in de loop want heb de case alle kanten op gekanteld en er kwam idd een hoop lucht uit maar dat is er nu dus echt uit.

Zit ik gewoon te zeuren en zijn dit goede temps voor dit systeem met deze oc of is het in jullie ogen ook te hoog en valt er op één of andere manier nog ergens wat te halen.
Ben wel van plan om wellicht volgende maand een D5 of MCP pomp aan te schaffen als de pecunia dit toelaat ;)

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groet Ludo
 
Toevallig de CPU niet vlak gemaakt? Als hij iets bol zou staan kan het CPU Glock ook niet zijn werk doen.

Weetje zeker dat hij helemaal vlak is??

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 
Haal die 240 ertussen uit :)

ik denk dat je nu teveel buffer heb, met een H50 is het allemaal compact en direct, dus ook je koeling, die 240 op de bodem doet zowiezo al helemaal niks, die 580 en cpu kunnen makkelijk (en zelfs nog een 2e gpu) op je 360 rad, je fans zijn ook zeker goed genoeg.

teveel waterkoeling componenten en maar 2 heatdumpjes.

en daarbij, 50 graden met een zware stresstest is netjes, dat is gemiddeld 25 graden boven ambiant temperatuur :eusa_shifty:
 
Ik dacht juist met het oog op een toekomstige 2e gpu zou het 240 rad uitkomst bieden maar nu zeg jij dus dat het beter is deze ertussen uit te halen?!
Heb ik mij dus toch vergist in de setup. Ik dacht hoe meer koeloppervlak hoe beter maar niet dus.
Zou er nog verschil in temps zitten met een sterkere pomp?? of heeft dit ook geen zin?

Heb net nog even mn cpu eruit gehaald en nog een gechecked maar hij is echt volledig vlak.
Nu de creditcard methode gebruikt om een flinterdun egaal laagje MX 4 aan te brengen want de rijstkorrel die ik had aangebracht bleek naderhand toch wel heel weinig te zijn.
Laat alles nu even lekker zitten en ga flink stress testen. Eens kijken of er na een week wat verschil in temps zit aangezien koelpaste ook moet "rijpen" zoals ze dat zo mooi zeggen.

P.s Ben altijd wel blij met de snelle reacties op dit forum waarvoor dank heren!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan