• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

robinvanesch

Junior Member
====== update 12 maart 2010 ======

Gezien deze vraag vaak voorkomt, is deze topic Sticky gemaakt.

Hieronder de meest voorkomende oorzaken voor hoge temperaturen.
Loop deze allen even na en check het met jouw setup.
Grote kans dat je hiermee jouw probleem verhelpt:

- Lucht uit loop halen (kast kantelen/schudden).
- In/Out goed aangesloten? (CPU blok, pomp)
- Flow goed? (geen knikken in slang?)
- Plastic beschermlaagje onder CPU blok verwijderd?
- CPU blok goed vast/gemonteerd?
- Maakt CPU blok goed contact met CPU? (dus geen condensator etc. dat tegen blok komt?)
- CPU blok opnieuw monteren helpt vaak (evenals opnieuw aanbrengen van Koelpasta)
- Niet teveel/te weinig koelpasta?
- Gebruik goede koelpasta (Arctic Silver, Arctic Cooling, ICD7 etc.)
- Te hoge overclock / vcore?
- Draaien de fans (hard genoeg) op de radiator?


Mocht bovenstaande niet helpen, reageer dan in deze topic.
Geef zoveel mogelijk informatie over jouw systeem:

- Welke hardware wordt gekoeld?
- Waaruit bestaat jouw waterkoeling set?
- Met welke programma's heb je jouw temps gemeten?
- Wat is jouw kamertemperatuur?

MVG,

Freddy
=================================








Hey luitjes.

Men eerste post hier, eigenlijk eerst even voorstellen, maar daarvoor schrijf ik nog een mooi verhaaltje met men eigen PC, zodra die weer gemaakt is.

Momenteel vecht ik al 3 dagen met de I7 van men pa.

Men pa was verliefd geraakt op mijn eigen waterkoeling en wilde dit dus ook. Doordat hij een iets beter budget heeft heb ik via HF (ofcourse) het volgende besteld.

wat Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Black Ice GT Xtreme Lite 240
Black Ice GT Stealth 120 Black - XFlow
Bitspower Water Tank Z-Multi 150 - POM BP-WTZM150P-BK
Swiftech Apogee XT - 775/1156/1366
En aantal fittingen uiteraard.

Nu heb ik dit allen gemonteerd, zoals ik gewend ben, heb zelf al waterkoeling sinds ik mij kan herinneren, en draai mijn eige E8400 @ 4.2 op 31C idle (cpu/mobo/sli grafx).

Nu met al mijn kennis dus mijn pa zijn I7 920 afgebouwt, kast volledig gesloopt om alles erin te krijgen. (dremel doet wonderen).

Maar nu het probleem.

op stock snelheden, volledig idle. rond de 40C, met prime95 vol open gaat hij snel naar eind 50 tot begin 60. Heb het getest op 4ghz OC, dan is het idle tegen de 50 en full load tegen de 70.
Idle temps op het coolermaster coolertje dat er op zat waren beter.

Nu heb ik het CPU Blok al 4x geremount, met alle mogelijke ideen voor koelpasta, maar de wel bekende (Streepje op cores) leverd toch de beste prestaties. (Scheelt weinig).

Ook heb ik een Push/Pull fan systeem gezet op de grote RAD, met de noctua's als push en 2 beun fans (wel veel lucht verplaatsing) als pull.

Mijn ideeen zijn nu volledig op, en ik weet het niet meer. Vandaar dus deze post op het HF Forum.

De flow loopt als volgt.

Pomp --> 240rad --> CPU --> 120rad --> Reservoir --> Pomp

Hieronder een paar pics, en lijstje met wat er in zit aan hardware.

Intel I7 920.
Asus P6T Deluxe
Petriot DDR3 (weet niet welke precies)
XFX 5970 Black edition.
1x Intel SSD. (ook geen idee welke)
4x Seagate 1tb's in raid 1+0.

kast.jpg

pomp.jpg

240rad.jpg

cpu.jpg


Vergeten te vermelden, de pomp staat momenteel vol open. Heb geprobeerd te testen met lagere standen maar lagere standen is hogere temps..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alle lucht is al uit je loop?? heb je al geprobeerd de hele pc te kantelen terwijl je pomp draait??
weet je zeker dat de in en out op het cpu blok goed zitten??
gebruik je wel netjes een backplate voor je cpu blok?? zo nee buigt het mobo niet teveel??
 
hmm na wat verder research heb ik 1 boesdoener gevonden.

Eerst vragen op de antwoorden: Momenteel met prime95 vol open, 1.26v op vcore.
Gebruik de backplate die bij de Swiftech zat, die verbaazingwekkend heel stevig is.
Bij het monteren kijk ik altijd naar het mobo, zodat ik precies weet wanneer het TE strak is. Maar met deze kan je blijkbaar alleen goed en te los, niet te vast want schroeven kunnen niet verder.

Lucht is er allemaal uit, na het vullen laat ik hem altijd een paar uurtjes draaien, dan doe ik er een vreugde dansje mee, dus volg de leidingen met bewegen zodat alle luchtbellen eruit komen.

Rads voelen koel aan met de hand.

Na men post ben ik veel gaan voelen, en waar we eigenlijk niet aan gedacht hadden bij het monteren van het reservoir achterop is dat de 5970 er behoorlijk wat warme lucht tegenaan pompt, hier nu een schildje tussen gezet , en hij is nu eigenlijk stabiel 58 graden met large FFT's(max heat) dus dat is al iets.

nog mogelijk andere ideeen?
 
lijkt me goed nu toch als je max 58c haal.

ik haal op 3.8 ghz 65c max atm.

met 1.30 vcore
1.30 qpi / dram
1.64 volt op ram

clock ik me geheugen terug na 1452 qpi / dram 1.20 en geheugen op 1.50 haal ik max 60c.
 
hmm heb zoiezo men pa aangeraden om zen cpu te lappen en hij gaat en mooi schildje maken, ipv stuk piepschuim.

Reden dat ik het vreemd vond is dat op mijn eige pc ik 1.2gz overclocked zit, met 5x zoveel watergekoeld (mobo/sli setup) met alles overclocked, en mijn temps gaan(of gingen) MAX 10C omhoog. Dit is opzich de eerste i7 waar ik mee aan het werk ben, dus weet ook niet precies de temp verschillen, maar lijkt dat hij op water warmer wordt als op lucht, wat naar mijn weten op IDLE wel kan met deze setup, maar load zou hij koeler moeten zijn.

In iedergeval alvast mijn dank voor de reactie, mocht nog iemand ideeen hebben hoor ik het graag.

Ik meet de temps met Probe2 en coretemp, deze temps zijn ongeveer gelijk. Dus volgens mij geven die beide core temps aan.
 
Hmmm dat ziet er al beter uit, kende realtemp niet.

Nu krijg ik 52C full load met prime95.

Dat zal dus mid/eind 40's worden zodra cpu goed gelapt is. (ben ik blijkbaar goed in) tot mijn verbazing bleef mijn E8400 vacuum geplakt aan koelblok hangen, en dat zonder pasta (coper on coper) xD dus mag hij paar uurtjes gaan schuren, en dan kijken of het scheelt.

Lijkt nu ook weer wat meer te schelen nu dat hij al wat langer draait met een shield tussen reservoir en grafx kaart. Dus dat was denk ik toch een boosdoener.

Nu nog iemand idee over mijn E8400?? xD zodra ik 2e core in schakel doet ie niks meer xD. en op 1 core alleen zodra hij op MAX 2gz draait xD. blijft leuke fout. denk dat het cpu fry is. (op 1.7v gehad) xD wops

In iedergeval mijn dank voor de reacties, Ben op zich nogsteeds niet happy, vooral omdat men verwachting (vergeleke met mijn eige pc) juist veel hoger was. Maar na wt extra lezen ben ik er ook achter dat de I7 onder load ook heel wat hogere temps haalt (in wattjes) als mijn Core2.
 
De i7 trekt makkelijk tot 130 watt als ie full stressed is, de e8400 zit rond de 80 a 90 watt, non overclocked uiteraard, het verschil is behoorlijk wat en daarop de temperaturen ook weer.

Mijn 920 is ook verwarrend, als ik speedfan of realtemp gebruik zitten me temps op de 30 - 35 graden op idle, maar als ik dan direct restart en in het bios kijk voor de temps, staat ie op 45 graden lol.
 
Laatst bewerkt:
Te hoge temperatuur met WC I7 920 D0

Hoi,

Ik heb de setup die in mijn signature staat geinstalleerd maar ik vind de temperaturen veel te hoog.

Idle op een milde OC 3.3ghz zijn mijn temps rond de 40C.
Mijn pomp staat op stand 5.
Ik gebruik jet plate #1 op mijn CPU EK Supreme HF blok.
De loop zit als volgt in elkaar: Res -> Pomp -> CPU -> GPU -> Radiator

Op die 3.3ghz OC heb ik prime95 een uurtje laten runnen en ik kreeg temps van 55 - 57C. Dat is toch veel te hoog voor een simple test OC van 3.3ghz

de gpu blijft 37C zelfs stressed gaat die niet boven de 40C.


Wat is hier de oorzaak van deze veel te hoge temperaturen.
zelfs op lucht (noctua nh-u12p se2) zijn de temperaturen lager
 
1. Plakkertje aan de onderkant van je EK cpu block vergeten te verwijderen.

(geen grap, het is hier al meermaals voorgekomen, zonder namen te noemen :D )

2. Onvoldoende druk op je EK block; zijn je schroefjes goed genoeg aangedraaid ?

3. Slechte of geen of incorrect aangebrachte koelpasta

4. Absurd hoge Vcore

Zijn zo een paar dingen die me meteen te binnen schieten
 
1 Plakkertje is eraf

2 schroefjes zijn zeer goed aangedraaid

3 koelpasta is die mx 2 die bij de EK koelblok zat (streepmethode)

4 vcore is 1.1

de tube van de pomp naar de waterblok gaat omhoog en is de langste tube in de loop, dit kan toch geen probleem geven voor een MCP655 pomp denk ik op stand 5
 
Er is vast en zekers iets mis maar wat ... Ik kan je der niet meer mee helpen. maar hier zitten genoeg guru's en hardcores die nog wel wat kunnen bedenken

*EDIT* : Okay, heb net Johnny's build van zen 700D gelezen en die heeft/had ook last van te hoge temps en was te wijten aan lucht in zen loop. Hij had lucht in zen rad en cpu block, dus niet te zien met blote oog.

Ik stel voor: zorg dat je res goed afsluit, laat hem draaien en kantel hem zachtjes tot hij bijna plat ligt, alle kanten op. Daarna de dop van je res eraf halen terwijl de boel nog draait. Als je dan lucht voelt/hoort onstnappen zoals bij het openen van een Cola fles dan was dat de oorzaak.
 
Wat mij eens is overkomen is dat het koelblok een IETS te grote basis had en dus NET in contact kwam met een capcitor naast de socket. Hierdoor 'hing' het block ongeveer een kwart milimeter boven de CPU, en had ik dezelfde problemen als jij :D

Probeer in ierder geval even een remount. Dat kan zowieso geen kwaad, en het geeft je de kans om te controleren of je block goed contact maakt met de IHS. Als t goed is zit-ie een beetje vacuum gezogen. Is dit niet zo? Dan zit er iets in de weg, en komt t block niet goed bij de IHS.
Til je block goed verticaal op (ondanks vacuum), en controleer de verdeling van pasta. Ideaal zie je een gelijkmatige dunne laag. Is dit niet zo, en heb je bijvoorbeeld een ring, dan is je IHS bol, en kan je een lapping-beurt overwegen.

Is alles verder in orde, haal dan dat jetstream inlegkruisje eruit.

In ieder geval is het goed dat je zegt dat de temps op je GPU lekker laag zijn, dat betekend dat het verder niet aan je loop ligt. Flow enzo hoef je je geen zorgen over te maken :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan