• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperaturen i940 @ 3.8Ghz, Apogee GTZ+TFC240+P12-1300+MCP355

Scorpio1972

Junior Member
Goed avond allemaal,

als we het toch over temps hebben...
Ik weet het niet maar volgens mij wordt mijn core I7 940 TE warm met de waterkoeling, pas hier bij highflow gekocht.
Standard clock 2.93 Ghz:
Idl: 30-32 Graden
Load: 50-54 Graden.

Overclocked tot 3,8 Ghz:
Idl: 51-58 Graden
Load: 70-72 Graden

Setup CPU only:
TFC Xchanger 240 (bovenin kast)
Pomp: Liang DDC-1Plus MCP355 12V
Reservoir: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Vents: Noctua 120MM NF-P12 1300RPM (2x) (Pull mode)
Slang: Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear

Ik zou hem graag willen overclocken naar 3.8 Ghz maar 72 Graden is me te veel voor een waterkoeling.
Ik wilde hem eigenlijk on der de 65 graden krijgen.

Alle suugesties zijn welkom.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Lucius.
 
Kan zijn dat jouw CPU een hele kromme heatspreader heeft, dan zou je moeten lappen :)
(of had je dat al gedaan?)

Jouw idle temps zien er wel goed uit.

Draaien jouw fans wel volop?

(ps. ik maak even hiervan een aparte topic)
 
hmm.. Welke voltage geef je jouw CPU?

En kan je even foto maken van jouw bord met CPU blok.
Want met de i7 CPU's moet het blok een kwart slag gedraaid worden qua montage.
(de cores zitten bij i7 verticaal ipv horizontaal)

Heb je trouwens ook veel verschil in temperaturen tussen jouw cores?
 
Hi Freddy,

qua voltage staat alles op auto in het bios (nieuwste 1104) vd rampageII (default).
Die kwartslag mounting heb ik gedaan , staat netjes in de beschrijving vd apogee GTZ beschreven. (swiftech embleem horizontaal boven de mountingpin vd socket)
Kwartslag naar links is ie dus gemount.
Temp verschil in cores is 1 tot 2 graden.
Op dit moment heeft ie: 31 - 31 - 30 - 31 gemeten met Realtemp 3.00.

Lucius.
 
Dit is een doorsnee van de i7 ;)
i7-art-2.jpg


Iets tussendoor, maar hier staat een heel leuk artikeltje over het overclocken van de i7 920, voor de geïnteresseerden.
 
Laatst bewerkt:
Hi Freddy,

om even op de core voltage terug te komen waar je om vroeg.
CPU-Z geeft 1.048V aan.
Is ok dus.
Edit: Wat me wel is opgevallen is dat core 1: meestal altijd 1 graden boven de andere 3 ligt. (32-31-31-31)

Lucius.
 
Laatst bewerkt:
1 tot 5 graden is normaal vindt ik.
Misschien dat op core1 net een miniscuul luchtbelletje in de koelpasta zit ofzo :p

Als CPU op load staat en je houdt jouw hand boven de radiator, voel je dan echt warme lucht?
Zo ja, dan zal je waarschijnlijk nog een extra rad bij moeten plaatsen om lagere temps te krijgen.
 
Even een vraagje Scorpio, waarmee meet je die temperaturen?

Als je een mobo hebt van Asus, met een LCD Poster, kun je daarop ook de temps aflezen.
Gebruik je die, of een tooltje in Windows?

Ik vraag dit omdat bij mij de verschillen echt enorm zijn, tussen mijn LCD Poster en Real Temp, Core Temp en zelfs Probe II van Asus zelf.
Wanneer de LCD Poster bijv. 60 graden aangeeft, zeggen al die programma's doodleuk ~80+....
 
Hi Antyrael,

Daar zou nou wel eens wat in kunnen zitten.
Ik heb nou op dit moment prime95 64 bit lopen, maximum heat.
Prog (realtemp) geeft 53-57 graden aan.
LCD poster: 44 graden. (In bios cpu temp default aangegeven)

Hmmm.
 
Als dat juist is, zijn het hardstikke mooie temps :D

Ik heb zojuist ook ff Prime95 op full load, maximum heat laten draaien...
Mijn cpu was volgens de LCD Poster 76 graden, toen heb ik prime95 maar gestopt :(
(Ik heb de stock cooler er nog op zitten....)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat TJmax precies doet en of je het op die manier kan tweaken om de juiste temps te laten zien.
Ik zou het graag willen weten, maakt het toch iets makkelijker om temps te monitoren, ipv te wachten tot de LCD Poster helemaal rond gegaan is ;)
 
Even laatste update voordat ik naar bed ga:

Prime95 still running (full load).
Temps: 50-49-49-48
Realtemp TJMax adjusted naar 92: 1 graden verschil met LCD Poster (48 graden) van asus.

Ik hoop hiermee goed te zitten.
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie feedback.

Misschien in de toekomst toch een TFC Xchanger 360 (om safe te zitten), maar voor CPU only? Geen overkill?

Lucius.
 
De TJmax is een getal dat je bios gebruikt om de temperatuur van je cpu uit te rekenen, die moet voor i7 op 100 staan als ik zo snel ff kijk (de precieze data van intel wordt niet gelijk bekend gemaakt, voor de c2d was dat pas na een hele tijd).

En ja een tfc 360mm radiator is overkill, maar is dat erg? :p
 
ik vind dat je wel nette temps hebt hoor:) 48-50 is normaal met full load:) mijn cpu is normaal 25 graadjes en bij load 46 dus dat is wel oké oja en dat is ook met OC van 3.0 naar 3.7 niet het verste maar ik ga vandaag ff 4.0 proberen:)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan