• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TEC berekining

tommienator

New member
Hey iedereen,

Ik heb een klein vraagje, het gaat met betrekking tot een tec die ik wil aanschaffen, maar ik zit echter vast met deze psu...
Het is een 24V, 300W psu met 12.5Amps...

Goed, ik wil graag deze tec aanschaffen...

TEC 1 300 Watt 31,5 Volt (TEC1-26316HT)

Thermo elektrisch koelelement.z.g. TEC of Peltier.
Koel vermogen max. 300 Watt
Aansluit spanning max. 31,6 Volt
Stroom max. 16 Amp
Afmetingen 50 x 50 x 3,1 mm
Lengte aansluitdraden ca. 60 mm. Teflon
Max element temperatuur 200 °C

gewicht ca. 37 gram

Nu, uiteraard is ie veel te zwaar voor deze psu... Maar toen ik op een (engelstalig) forum las dat ampere afhankelijk is van het aantal voltage (dit werd meermaals bevestigd.) werd ik een beetje optimistisch, vandaar de vraag of dit echter ook klopt en of mijn berekeningen kloppen...?

Goed, ik zit met een 300W (aan koelvermogen.) tec, met 31.5V en 16amps 31.5V*16amps = 504W (dit zou hij @ 31.5V trekken.)
Maar goed, ik zit met een 24V psu...
Dus, 24V/31.5V= 0.76 = 76% hou ik nog over van de tek zijn koelvermogen...
Dus, 300W*0.76 = 228W aan koelvermogen...
En we gaan verder!
16amps*0.76 = 12.16amps (mooi binnen mijn specs.)
En 24V*12.16amps = 292W...

Dus mooi allemaal binnen de specs van mijn psu...
Maar klopt dit echter ook? Of wordt mijn optimisme inneens van de kaart geveegd :s

Want ik heb gekeken naar een buildlog van chiller waar hij dit gebruikte (de swiftech tech van 226W) op een i7 965 xtreme @ 4.5ghz... Wat uiteindelijk een vele groter TDP is als mijn i7 860 en hij zat bij een benchje prime niet hoger dan 30°C op de heetste core.

Thnx,
 
Nowp, zo'n dingen vind ik dus niet... Wel mooi werk wat ie leverd :D.

Maar dat maakt me ook niet uit, het gaat me er gewoon over of die 300W tec op mijn 300w voeding gaat passen zoals ik uitgerekend heb :)? De link die ik van dopestuff doorgekregen heb, heeft het bevestigd dat mijn berekeningen juist zijn... Maar ik zou graag nog eens iemand willen die het kan nakijken voor mij hé :).

Heb al een coldplate puur koper 1cm dik en de TEC komt onder een EK supreme Dus, nu gewoon hopen dat het zo gaat lukken...
Heb ook nog een Volt adj knop aan die voeding steken die de 24V tot 10% kan laten afnemen.. Dus kan beginnen op 21.6V en zo rustig opbouwen hé :). Al denk ik niet dat er tussen 21.6 en 24V zo'n verschil gaat zitten.
 
Je berekening is helemaal fout:)
Je moet je baseren op dit
P=UxI
P=vermogen in watt
U=voltage in volt
I=stroom in ampere
Als je voltage naar beneden gaat dan gaat je ampere naar omhoog,daar kan je niet omheen

Feit nr2:je kan niet zomaar een tec koeler op 24 volt
Draaien volgens mij,het is geen apparaat dat werkt gelijk een ventilator eh,je kan hem niet gewoon minder volts geven zodat hij trager draait volgens mij(al ben ik hier niet zeker van dus dit kan je het beste even aan x-tripiot vragen)
 
Een TEC kan je juist wel op verschillende voltages draaien. De Wattage wordt dan ook lager wat er voor zorgt dat er minder warmte wordt geproduceerd aan de hot-side van de TEC. Immers, als je P en de U omlaag brengt, gaat I ook omlaag.
Hoe kouder je de hot-side van de TEC kan houden, hoe kouder de koude kant wordt.
 
Jep, ik dacht inderdaad hetzelfde... En de link die jij had doorgestuurd XenoMorpH bevestigde het alleen maar dat mijn berekeningen klopte... linkje heb met mijn berekeningen het nog eens toegepast op andere tecs... En het klopte ;).
Heb ze dan wel puur met een wiskundige basis opgelost... Normaal zouden de berekeningen zo moeten zijn:

Eerst heb ik de weerstand berekend van de TEC: R= U/I = 31.6/16 = 1.975 Ω
Toen heb ik het aantal ampère berekent bij 24 V: I= U/R = 24/1.975 = 12.15 A
Had iemand voor mij op HWI uitegerekend...

@XenoMorpH, hij komt op een RX360 & 240 rad te zitten... Dus zal wel voldoende koeling zijn met een coldplate van 1cm puur koper. Maar goed, thnx voor al de hulp ;)! Hij is ondertussen al onderweg naar mij :D.
 
Ben benieuwd wat je gaat doen. en of het lukt.zit er zelf aan te denken om wel zo'n mindchill aan te schaffen.kost wel wat,maar dan moet ik er ook een extra rad toevoefen ipv alleen een 240.
 
Bwaa, in principe kan het op een 240 rad hé... Als je weet dat een 360 rad theoretisch 1000W aan warmte kan afleveren..
Maar of de temperatuur dan zo ideaal zou zijn, dat is uiteraard een grote vraag hé.
Maar koop je 2e hand een lekker 360 radje, ben je voor misschien 45 incl. klaar :). En je kan alsook beginnen hé ;).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
R Semi passief gekoelde tec Overige Koeling 19
Legendary1985 Tec peltier Qmax 300 Watt!! Verkocht 2
gameclansnl Een TEC rond vraagje Overige Koeling 0
Legendary1985 tec voor bech of 24/7 ??? Overige Koeling 26
F Waterkoeling TEC + Evga classified Advies Waterkoeling Setup 12
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
hung De TEC (Peltier) Koeling Topic Overige Koeling 141
N TEC project airco + waterkoeling Overige Koeling 35
MrGiorgio Coolermaster V10 met TEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Source Anfi-Tec Soleil01 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
X Swiftech TEC Waterblock MCW6500-775T Gallery & Build Logs 67

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan