• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TATH Deskbuild "Lost"

Druk druk druk.
Eindelijk thuis. Het was weer een nacht niet slapen dankzij een brand in Bunschoten en met een omgekeerde 24 uur dienst duurt de dienst dan best lang ( dinsdag avond 17:00 uur beginnen en woensdag avond weer naar huis).
Vanavond niet modden dus. Even bijtanken.

Bij thuiskomst lagen er 3 pakketjes:
Van HighFlow
- 2 XSPC temp sensoren
- Bitspower Adjustable Aqua Links (2 op nabestelling);
- Bitspower o-ringen.

Van onze chinese vrienden
- 10 x freesje 2mm speciaal voor acryl.

Van ledstripwinkel
- ledstrip aluminium profiel Micro (fu....... piep). Vergeten om de afdekkappen mee te bestellen.

Verder wel de tekening gemaakt voor de loop in mijn desk.

Morgen maar weer verder.
 
Vanavond tog weer wat kunnen doen.
Het gaat echter langzamer dan ik gedacht had.

De bovenste 16mm hardtubing leidingen zijn gemonteerd.
Na het monteren dacht ik even "shi..... een klus klaar en er weer 2 bij":

- drainage leiding maken schuin naar achteren (wordt ook 16mm hardtubing (wanddikte 2mm met 1\4"draad erin getapt);
- fansplitters vervangen door custom made kabels.

Maar goed we gaan gewoon door met bouwen en overwerken voor wat uitbreidingen voor de desk.

Even wat niet al te fraaie foto's (beter volgen nog).

Je kunt nog net de aansluitingen zien van de hardtubing aan de bovenkant van de foto.
IMGP0254.jpg

Ahum ja "morgen even een tijdfoto maken kijken of deze beter is".
IMGP0252.jpg

Ill be back.
 
Vanmorgen uit dienst gekomen.
Het was een rustige nacht en ik kom uitgerust thuis.
Dus ga ik maar gelijk aan de slag met wat tekenwerk voor de desk.
Ik had ineens een idee hoe ik de drainage leiding ga monteren.
Ik heb even wat maten genomen en heb toen een 2 tal tekeningen gemaakt.

Deze heb ik weer in een andere programma geladen om toolpaths aan te kunnen maken voor de freesbank.
6 x gereedschap wisselen.
Ik heb na wat freesbewerkingen te plaatse nog wat aanpassingen gedaan. Dit was mogelijk omdat het materiaal nog opgespannen lag op mijn freesbank. Een paar 0,001 groter en weer even passen. "yeb"dat is het.

Het eerste exemplaar is klaar en kan gespoten worden (morgen).
Nog even mijn camera pakken voor wat foto's. Kuuuuuuuuuuuu. piep vloek.........
Met het oppakken raakt mijn hand verstrikt in de draagriem en vliegt de camera van de stoel op de grond. Pats hoor ik.
Grrrrrr. voorzichtig pak ik de camera op. Ik heb denk ik geluk gehad want alleen de zonnekap is kapot. Pffffff.

Van de week even naar de stad voor een nieuwe kap.
IMGP0259.jpg

Hier ben ik al erg blij mee.
Nog 2 steuntjes frezen en de drianage leiding kan gemonteerd worden.
IMGP0264.jpg

IMGP0262.jpg

Ill be back soon.
 
Montage platjes met de fillports zitten gemonteerd.

Ik moet nog wat scharnieren halen voor de 4mm dikke alluminiumplaat met de Aquero er in. Dan hoef ik niet 4 schroeven losdraaien om er bij te kunnen. En het is ook makkelijker om zo de kraan open te draaien voor drainage.
Nee dit stond niet gepland maar daar loop ik nu tegen aan dus lossen we het op.

Verder vandaag ook aan de gang met de inbouw van de 4 XSPC Temp Sensoren.
Blauwe achtergrond en witte letters. Mooi spul.

Omdat mijn verlengkabel voor mijn dremel uit zicht is moet ik genoegen nemen met gaatjes boren en vijlen.
Terug naar het handwerk maar weer.

Het eerste gat zit er in. 2,5mm aluminium even vijlen.
IMGP0286.jpg

Om alle gaten op de zelfde hoogte te maken maak ik gebruik van een boormal die ik met de cnc gefreest heb.
Nu ik er naar kijk vraag ik me af of het wat is om een custom plaat te maken met schuine kantjes en er in gefreest "temp in" en temp out. Wat denken jullie.
IMGP0287.jpg


IMGP0291.jpg
 
Druk druk druk.

Naast de build heb ik nog andere verplichtingen. Dus ga ik eerst het gefreesde huisnummerbordje ophangen bij de buren.
Dan even naar de praxis voor 4 M4 schroefbussen voor de pedestel.
Als ik de bussen in de mdf plaat heb geschroeft gaat de bel.

Pakketje van Highflow "aha tempsensoren of de na te leveren Aqua links". Het zijn de tempsensoren.
Eerst maar even uitproberen of deze wel (blauwe achtergrond en witte cijfers hebben).

Na het oplichten van de display's begin ik innerlijk te vloeken "nee niet weer denk ik".
Je kunt deze display's niet verkeert aansluiten.


Voor de duidelijkheid nog even een foto gemaakt (bleu/white is toch blauwe achtergrond en witte letters).
Inmiddels freddy een mailtje gestuurd. aangezien de link foto toevoegen alleen maar zegt url toevoegen moet ik het maar even zo doen.

Morgen na mijn extra dienst de hele handel voorbereiden voor een retourvlucht naar Highflow.
Ik hoop dat dit de laatste keer is.

Dit vesrta ik onder bleu\white

IMGP0300.jpg


De nieuwe zending :018:
Als dit bleu\white is !!!
IMGP0297.jpg


Gelukkig gaan er ook dingen wel goed.
De draadbussen heb ik in de mdf plaat geschroefd waarna ik i.p.v. een rvs houtschroef normale rvs schroef erin kan draaien.
IMGP0301.jpg

En wat de scharnieren betreft gaat dat even niet door. Misschien kom ik er nog op terug.
 
Zo'n build gaat ook eeuwig door hè..!
Ziet er goed uit.
Heb jij met de XSPC temperatuur sensoren ook dat ze best wat afwijken per temperatuur sensor?
Heb recent er een geïnstalleerd in mijn build. De een geeft 15 graden aan en de andere 24. De thermostaat geeft echter (ja, het was warm deze week) 27 graden aan.. :038:
 
Eindelijk weer wat doen aan de never ending build.
Nu ik echter niet meer hoef te werken Kunnen we wat meer aan de build doen.
Ik loop qua updates ver achter dus het zal wel niet helemaal in de juiste volgorde zijn.
Met de bouw van de cnc freesbank kunnen we nu ook wat custom onderdelen maken voor de desk.
Het moet ook wel want je komt komt nu dingen tegen waarvoor je een oplossing moet bedenken.
Om het geheel af te kunnen tappen heb ik aftap punten gemaakt in de desk. Om daar goed bij te kunnen moet ik het frontje waarin ik de Aquero heb ingebouwd naar voren halen.

Ik heb van 8mm acryl geleiders gefreest met bijbehorende boormallen zodat ik de geleiders op dezelfde hoogte kan monteren.

Wat je hier ziet zijn de steunen die aan de 4mm dikke front gemonteerd wordt.
IMGP1886.jpg

Dit is een set de u-profiel is een geleider waarin je het profiel inhangt. Alles wordt mat zwart gespoten.
IMGP1893.jpg

Het past allemaal precies.
IMGP1895.jpg

Zo mooi zwart gespoten en bevestigd.
IMGP1903.jpg

Aftappunt "bitspower fillport" in custommade mount aan de binnenzijde van de desk.
aftappunt.jpg

Het frontpaneel kan nog meer naar voren maar ik had even geen andere foto voorhanden.
Voor de voeding heb ik maar een 3 wegsplitter gebruikt die bij Highflow vandaan komt.
Dit vind ik namelijk een vervelende kabel om zelf te maken.
even uitproberen.jpg

Mijn volgende stap in deze build is het aanleggen van extension kabels voor de voeding voor de:
- 40 x 140mm fans;
- 6 x 125mm fans
- 2 Aquero's XT en 2 x 6 Pro
- 4 D5 pompen.

Verder moet ik nog een paar gaten boren om gebruik te kunnen maken van mijn buigsets voor de tubing.
 
Hoi Maarten,

Ik ben gisteren even bezig geweest met een van de temp sensoren. Ik heb de display samen met een bitspower sensor aangesloten en heb de sensor tussen mijn vingers gehouden 36,2 graden. Er zal best wat verschil zitten echter niet zoveel denk ik. Ik ga voedingskabel aanpassen en vervangen door een met paracord sleeving. Deze is ronder en mooier weg te werken in mijn open wall mount cable comb.
 
Weer even bezig met de desk.
De 3 way splitter molex aangesloten op de rechter blok met de 16 x 140mm fans.
Omdat ik een tijd meer bezig ben geweest met mijn freeswerk ben ik er een beetje uit en heb ik tijd nodig om alles weer in me op te nemen. ook kom ik dingen tegen waaraan ik nog niet gedacht had. We gaan in ieder geval aan de gang met het aansluiten van de 3 weg splitter (lekker eenvoudig). Daarna even met de multimeter erop om de voltages even te meten zodat ik zeker weet dat de custom kabel die ik eerder gemaakt heb ook 100% is. Mijn plan is om alle fans via de 4 Aquero's aan te laten lopen zodat ik ze kan regelen qua rpm. Verder kom ik erachter dat het lastig is om de bekabeling eenvoudig te benaderen nadat het moederbord is gemonteerd. Ik besluit om de grote insertpanel op te delen. Dus we gaan hem in 2 delen zagen en voorzien van een aluminium strip eronder. Daarna even spuiten. Dat gaat snel in 20 min is het droog en verwerkbaar. Super.

Mooi maar ik kan nu niet bij de kabels. En wil er ook bij kunnen als het mb er in zit.
IMGP2111.jpg

Insertpanel er even uit en afplakken voor de markering van de zaagsnede. (dremel).
IMGP2112.jpg

Even 3,1 mm verzonken popnagel met een strip eronder en dit is ook klaar (alleen nog even spuiten)
IMGP2114.jpg

Beide delen even 2 keer gespoten en geforceerd gedroogd met de heatgun.
Dit werkt super. En alles is verwerkbaar binnen 20 min.
IMGP2115.jpg

Het is lazy sunday dus zo even kijken wat ik nog ga doen vandaag.
 
Vanavond met de verbinding gemaakt tussen de fans links en rechts.
Achter in de desk komen de voedingskabels samen deze heb ik nu verbonden met een 3 way splitter (5 en 12V), de derde aansluiting gaat naar een bitspower x-station waarop nog 4 x molex , en waar nog meer aansluitingen zitten voor fans 5, 7, 12 volt.
Dit komt nu goed uit want dan kan ik de voedingskabels van de temp sensoren daar mooi op aansluiten die zijn namenlijk 5 volt (dit staat niet op de doos maar dit heb ik nog even opgezocht. De proef die ik gisteren gedaan heb heb ik gedaan met een 9v batterij (ging prima).

Savonds foto's maken is niet mijn sterkste kant. Op de achterkant zie je een kassalabel wapperen. Ik vraag me af of ik ze niet om zal draaien. De warme lucht van de GPU's komen namenlijk uit achterin. Ahum als ik een driehoek maak in het midden dan zou de warme luchtstroom in het midden weer naar buiten moeten komen. Ik moet hier nog eens goed over nadenken. Tips zijn welkom.

IMGP2137.jpg

IMGP2136.jpg

IMGP2135.jpg

De 40 fans gebruiken max 93 watt samen met de 2 Aquero's 6 Pro. Handig om te weten. Ik heb namenlijk een klein probleem dat een van de 2 PSU's (1200 watt) niet in orde is. De andere is prima en zal zeker gebruikt gaan worden voor de game kant. Voor de andere kant moet ik even kijken wat ik daar ga plaatsen. Misschien gebruik ik een van de 1200 watt corsair voedingen die ik nog heb liggen.

Verder nog led verlichting opgemeten wat het verbruik is 28\30 watt.

De leds op de fans verlicht de binnenkant met de 16mm tubing mooi. Een min punt is dat ik een nieuwe window met logo ga frezen. ik zie namelijk wat oneffenheden ( afkomstig uit mijn testperiode met de nieuwe frees) verbrande randen geven een rafeling op de rand. (gaan we wat aan doen) .
IMGP2133.jpg

Verder heb ik een vraag met betrekking tot de voedingsaansluiting van de pompen. Ik wil voor het vullen namenlijk de pompen appart aan kunnen sluiten met een connector die ik los kan koppelen van het systeem (alleen als doel het vullen). Tips zijn welkom.

Zo de avond is weer gauw voorbij als je even bezig bent.
 
XSPC V2 Temperature display's

We zijn weer een paar dagen verder.
Stilgeztene "nee" maar ook niet veel gedaan "lijkt het". Ik heb een prototype frontje gemaakt. Achteraf was het niet helemaal naar mijn zin en heb ik het wat aangepast (kleinere lettertype, en minder diep gefreest, en de afstand van de belettering wat verschoven ten op zichte van de rand van het display.

Voordat ik aan de gang ga maak ik eerst even een preview voor het gevoel.
temp se out.jpg

Meten is weten en achteraf even wat aangepast.
Gisteravond gefreest en vandaag heb ik de bridges (verbindingsbruggen) los gefreest.
Beter is het om het materiaal met dubbelzijdig tape vast te zetten dan hoef je de plekken waar de verbindingen zitten ook niet zo na te bewerken. Maar goed tijd speelt geen rol nu.

IMGP2153.jpg

Met de dremel even de bridges los geslepen.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn spuitmasker er de volgende keer bij ga verbruiken want wat je dremel smelt en verspreid aan geur kan niet goed zijn voor je gezondheid. Dit is trouwens ook nog een van de dingen die ik moet maken ( bak voor schuren\slijpen, stralen en ) met afzuiging.
IMGP2154.jpg

Aangezien ik geen verstand heb van de 40 knoppen die op mijn camera zitten maak ik alleen gebruik van de tijdopname en de automatische stand. Van de 20 zijn er dan 1 of 2 die ik acceptabel vindt.

Het display even in het frontje geplaatst. Ach ziet er niet slecht uit.
IMGP2155.jpg

Komen we op het volgende punt " inwassen van de belettering". Wel of niet ik dacht eerst ziet er al strak uit hoeft dus niet. Bij nader inzien toch maar gedaan.
Ook heb ik de randen gepolijst. Een kl... job ook met de machine en de speciale polijstpasta. Deze zwarte acrylsoort is ontzettend taai. Voorheen gebruikte ik een polijstpasta en een stuk vilt voor dit werk. En poetsen tot je vingers zeer ging doen.
IMGP2172.jpg

De laatste 2 frontjes liggen even te drogen voordat ik ze af kan maken.

Ik kan even niet terug scrollen in mijn updates maar ik herinner mij een bericht van iemand die schreef dat de temperatuur waardes van de XPSC sensoren erg veel verschilden.
Aan gezien ik nu wel benieuwt was of dit zo is heb ik er 5 aangesloten en heb ze even aan laten staan samen met de 40 x 140mm fans. Aangezien ik niet wist hoe warm het in de modcave is heb ik de klok even van beneden gehaald.

Zo zo 22,5 graden geen wonder dat ik met een t-shirt aan rond kan lopen. De uitgelezen waardes zijn:
22,5
22,7
22,6
22,9
22,3

Ik wil de test morgen nog een keer doen m.b.v. een schoenendoos waarbij ik de display's in de deksel plaats en de sensoren samen in de doos. Beter kan het denk ik niet.

15-12-2018 Testen tempsensoren.
De standaard sensoren die bij de set zitten fluctueren qua uitkomst . De maximale afwijking is 0,9 graden. Dat is niet veel zul je zeggen. Ik zet de voeding aan waarna de 40 140mm fans beginnen te draaien. Niet dat zij direct meedoen want ik maak gebruik van een 2 lange molex kabels op de voeding en heb even geen zin om de ene af te koppelen. Je zou verwachten dat de sensoren heel snel naar de werkelijke temperatuur gaan maar dat is niet zo. Na 3 keer opstarten besluit ik om er een andere sensor aan te hangen. Een met een langere uiteinde. Het display gaat bijna naar de werkelijke temperatuur. (afwijking 0,1 graden). Wat mij betreft weet ik genoeg en bestel gelijk bij freddy 5 andere sensoren. Zo dit is opgelost.

test.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens wat doen.
De voedingskabels voor de XSPC display's maken.
Omdat de proef display het niet doet besluit ik eerst deze even uit elkaar te halen.
ik maak 2 voedingskabels die in het midden samenkomen. En ik bundel per 2 display's de kabels.
Ik gebruik 0,25mm bekabeling voor de voeding dus de oude "te korte" kabels kunnen eraf dus. Ik maak de contacten los met de soldeerbout en plaats weer nieuwe. Voor de sleeving gebruik ik ook dit keer paracord type 2(omdat ik de fijne verweving erg mooi vindt). Gr.. niet alles verloopt vlekkeloos wat blijkt als de sleeving helemaal op de kabel zit "te kort". Overnieuw dus. Omdat het passen en meten is gaat er toch wel wat tijd inzitten maar dat is niet erg. Een kabel is bijna klaar (gat boren en fan connector plaatsen) . Morgen de andere display's even onder handen nemen.

Deze display was al klaar maar ik kwam erachter dat ik ze beter kon bundelen net achter de 2e display. Dus is deze kabel tekort en gaan we deze overnieuw voorzien van een juiste lengte kabel.
IMGP2181.jpg

Wel handig zo'n extra hulpje. Het gaat vrij vlot wel oppassen met de soldeerbout.
Even het soldeerpuntje verhitten en de draad doorvoeren, kopje afknippen en een nog een klein beetje soldeer om het mooi vlak te maken.
IMGP2184.jpg

Tussen het display en de printplaat zit een scheidings profieltje.

Zo alles zit er weer in alleen nog de afdekkap erop en testen.
IMGP2187.jpg

Hoewel er op de site van XSPC 5 volt staat maak ik gebruik van een oude 9 volt batterij.
Werkt prima.
IMGP2188.jpg

Zo de bedrading is gesleeved alleen nog het frontje voorzien van dubbelzijdig tape.
IMGP2189.jpg

Nog gauw even een foto voordat we er mee stoppen.
Whaat "zie ik dat goed" 2 x in fu...... even kijken of ik het kan veranderen. Gelukkig kan ik de frontjes een kwart slag draaien en verwisselen zonder de bekabeling los te hoeven maken. Pffff Weer geluk gehad.
IMGP2191.jpg

Morgen weer verder met de andere kant.
 
Pffff wat ben je toch een een man van de details zeg. Zit hier weer met verbazing naar te kijken. Je bent weer goed bezig! :)

Ha ha "dank je", Het is eigenlijk "je bent nog steeds bezig".
Details "ja" een foto zonder verhaal is niks.
Maar de desk moet een keer af. Want ik kijk nu steeds meer naar andere moederborden en processoren. De basis is er dan maar de rest is dan verouderd.

We komen er wel.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan