• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TATH \ Caselabs TH10 + ped. Hill 7.9

Dat het zo lang moet duren? Ik vind zelf eigenlijk dat je er aardige vaart in hebt zitten. Beter dan voor je eigen gevoel wat langzamer en rete strak, dan vol gas en later toch niet echt tevreden zijn toch? Netjes zo... ;)

Update (tje).

Vorige keer verzuimt om de buildlog the updaten dus nu maar de voortgang van 2 dagen.

Met het lezen van diverse buildlogs op overclock.net en het Auqa forum ben ik aardig wat wijzer geworden
hoe ik alles moet doen. Een ding is het flashen van de PA2 en de Aquero. Aangezien dit via een usb kabel verloopt en
mijn huidige systeem er even uit ligt heb ik als tussen oplossing m'n laptop maar gebruikt en een zelfgemaakte usb kabel (interne en externe versie)"deze kon ik alleen maar vinden op de site van conrad kost 6 euro maar aangezien ik verder wilde met de bouw heb ik deze maar zelf nagemaakt. Werkt . Op de laptop heb ik de nieuwe versie van Aquasuite 2013 geinstalleerd en heb de PA2's en de nieuwe Aquaro 5 pro geflasht. Aangezien ik lekker bezig was wilde ik even een paar testjes doen om er achter te komen wat het werkelijke verbuik was.

omdat mijn laptop wat heet word als ik hem op een handoek zet heb ik hem nu voor de test maar op 4 eierdopjes gezet. Ach je moet wat.

IMGP1233.jpg

Even een PA2 en een fan aangesloten via de usb kabel. Nu heb ik de test uitgevoerd zonder "ja zonder" een Aquero 5 pro. Dus de PA2 zijn ook te bedien middels de software buiten de Aquaero om. Ik vraag me nu af waarom ik de Aquaero 5 pro nodig heb als het schijnbaar ook zonder kan. Ahum,,,,

Het mooie is dat ik nu een beetje kan spelen\ testen wat de PA2 aankan.
Je ziet als je dubbelklikt dat de fan bij 100% het amperage en de rpm aangeeft.

IMGP1235.jpg

Test gedaan tot dat het draaien van de fan stopte.

% volt A rpm
100 12 0,08 1462
95 11,6 \ 11,7 0,08 1397
90 11,1 0,08 1332
85 10,4 \ 10,5 0,07 1235
80 9,8 0,06 1137
75 9,2 0,05 1040
70 8,6 0,05 942
65 8 0,04 845
60 7,4 0,04 747
55 6,7 \ 6,8 0,02 617
50 6,2 0,02 520
45 5,6\ 5,5 0,01 422
40 4,9 \ 5,0 0,01\ 0,02 300 \ 305
35 4,3 0,01 390
34 4,2 0,01 357
33 4,1 0,01 325
32 4 0,02 315
31 3,8 0,02 300
30 3,7 0,01 280
29 3,6 0,01 265
28 3,5 0,02 255
27 3,4 0,01 240
26 3,2 0,01 225
25 3,1 0,01 215

beneden de 25% stopt de fan met draaien.
Schijnbaar vind Aquasuite dit niet zo prettig want hij ging ineens naar vol vermogen.
De ideale toerental is rond de 1000 rpm "lekker stil"

dubbele foto "sorry"

IMGP1237.jpg

Aquasuite 2013 maakt bij het aansluiten van de PA2 gelijk een demopage aan. Het enige wat ik op kan merken dat de voltage niet juist wordt aangegeven.

IMGP1239.jpg

Het mooie bij het testen is dat je de rpm in een diagram kunt terugzien.

IMGP1241.jpg

Aangezien ik uit de nachtdienst kom heb ik afgelopen vrijdag niet veel meer gedaan.

Zaterdag zitten prutsen met het maken van de voedingskabels voor m'n fans.
Het heeft wel een tijd geduurd voordat ik de juiste manier\volgorde had hoe dit moest.
Inmiddels ben ik er achter "na wat prutswerk".

Zondag:

Vandaag met frisse moet weer begonnen met het maken van nieuwe voedingskabels. De meeste van de 7 meter kabel die ik vorige week heb gekocht is voor de helft opgegaan aan het gepruts en het maken van de goeie voedingskabels.
Bij ieder verbinding die ik maakte heb ik deze ook gelijk getest met een spare voeding. Zodoende hoef je na het maken ook niet te zoeken waar het probleem ligt.

Jack Russel "Charlie" is altijd in de buurt

IMGP1249.jpg

Werkplek van de vrouw maar ingepikt voor het maken van de bekabeling. Inmiddels is de kast leeg op de 2 bovenste radiatoren en de 16 fans na. Ik wil eerst de bekabeling in orde brengen voordat ik verder ga met het leiding werk.
Dus eerst de voedingskabels en dan de PA2 monteren. Aangezien er een geen spanning geeft moet ik deze rma sturen en er gelijk een paar nieuwe bestellen.

IMGP1250.jpg

Toen de bekabeling klaar was en aan de fans gemonteerd zat moest de hele handel nog gemonteerd worden.
Aangezien de fans boven in de kast vanaf onder gemonteerd moest worden had ik even een probleem.
Het omhooghouden van 4 fans met de bekabeling eraan en gelijktijdig de schroeven aandraaien dat gaat het hem niet worden. Als oplossing heb ik de case met radiatoren maar omgedraaid zodat ik ze makkelijker kan monteren.

IMGP1251.jpg

Aangezien alles in een vaste volgorde gemonteerd dient te worden en het wachten is op onderdelen.
ligt de inbouw even stil. Gauw maar weer wat bestellen zodat ik verder kan.

Ja ik weet weinig spectaculaire foto's maar iedere vooruitgang ben ik al tevreden.
Tot de volgende week.
:030:

Bekijk bijlage 10279

Vroeg me laatst af of ik de enige zou zijn die tijdens het knutselen zo'n klerezooi zou maken, maar........ uhhhmmm :) haha

Dus je herkent het.!! Ja ik kan het moeilijk op een berg leggen.
Dan weet je ook gelijk waarom het zo land duurt uitpakken en opruimen en uitpakken en opruimen.
En dan heb ik het nog niet gehad over als je iets ergens neerlegt je het vervolgens niet meer kunt vinden.

Dus je herkent het.!! Ja ik kan het moeilijk op een berg leggen.
Dan weet je ook gelijk waarom het zo land duurt uitpakken en opruimen en uitpakken en opruimen.
En dan heb ik het nog niet gehad over als je iets ergens neerlegt je het vervolgens niet meer kunt vinden.

Ik had dit zelf kunnen zeggen! :)

Kijk uit naar je volgende update. Ga zelf morgen aan de fan bekabeling en sleeving werken!

Toedeledoki ghighi

Iedere dag probeer ik wat te doen,

Eigenlijk zijn het de vrijdag n.m. en het weekend wanneer ik weer wat kan doen. Omdat ik wat dingen op nalevering heb staan zijn
het eigenlijk de kleine dingen die ik maar kan doen het voordeel is dat ik nu ruim de tijd neem om vervolgstappen te plannen.
Vrijdag ga ik verder met de bekabeling van de fans van de pedestel.

De bekabeling voor de bovenste 8 fans is voor 90% klaar het uiteinde van de bekabeling hangt in een rol.
Aangezien ik 2 extra fans heb besteld hangt nu nog alles los. Als de laatste 2 fans binnen zijn zet ik alles vast en wordt het laatste gedeelte van de bekabeling gesleaved (als de PA2) aan de achterkant zijn gemonteerd. Dan weet ik ook hoeveel er van de bedrading ingekort moet worden. De 5 PA2 die nu nog over zijn zijn al geupdate met de laatste software via de usb kabel vorige week. Als het goed is worden het er 8 "4 voor 16 fans en 2 pompen" en dat voor boven en voor onder. Links achter zie je net nog een opgerolde bundel met draad van de achterste fans. De rode draad die je ziet is alleen als markering bedoelt voor de 12 volt aansluiting.

IMGP1255.jpg

De bekabeling voor de onderste fans heb ik in 2 gedeeltes gedaan. Achteraf gezien had ik ook 1 kabel kunnen maken.
Maar dat maakt nu niet meer uit omdat de bedrading van de voorste en achterste fans achter ook weer bij elkaar komen en daar samengevoegd worden. Als je goed kijkt zie je ten hoogte van de laatste fan een gaatje door de achterwand waar de kabel door gaat. Je moet straks goed moeten kijken om het nog te zien.

IMGP1257.jpg

IMGP1260.jpg

Zoals ik al zij ligt alles los tot dat ik de laatste 2 fans gemonteerd heb.
De schroeven worden zwart en de gekleurde bekabeling wordt afgedekt met mat zwarte vinyl. Inclusief de stickers van de vans.

IMGP1262.jpg

Alles even weer op elkaar gezet "voor de maten van de acryl platen die ik nog moet bestellen. Ik had alle maten genoteerd om de bestelling te kunnen plaatsen maar je draait je een keer om en weg papiertje. Dus morgen maar weer opnieuw opmeten.

IMGP1263.jpg

Ik heb de bekabeling van de frontpanel er ook maar uitgeschroeft omdat dit lastig is als ik aan het werk ben.
en de mesh van de fans van de pedestel ligt er ook even uit ik moet nog een laatste afdekframe maken.

IMGP1264.jpg

Dus weinig gedaan maar wel een paar foto's.

Vrijdag is het weer grote prutsdag.

See Yah

Zo net maar weer even wat acryl besteld voor de build.

Producten
------------------------------------------------------
1 x 2006002 - plexiglas 5mm opaal dual satin - 66,0 x 20,0 cm = € 19.07
1 x 2672 - Plexiglas spiegel 3mm - 66,0 x 20,0 cm = € 14.59
2 x 2729 - Plexiglas buis 12x8mm 100cm = € 8.01
2 x 2705 - Plexiglas buis 12x8mm 50cm = € 4.36
2 x 2653 - Plexiglas XT 8mm - 51,0 x 16,0 cm = € 24.55
2 x 3880 - Plexiglas lijm 20 ml (dun) = € 11.18
------------------------------------------------------
Subtotaal: € 81.70
Verzendkosten: € 8.64
(BTW: € 14.98)
Toeslag: € 3.05
Totaal (incl. BTW): € 93.39

Laatst bewerkt:
Gisteren maar een digitale schuifmaat gekocht zodat ik straks mijn eigen crystal links kan maken.
Voor de rest wat klein spul voor de dremel.

IMGP1266.jpg

Gisteren begonnen met de kabelboom voor de eerste 8 fans in de pedestel na de 4e verbinding doe ik weer een testje of alles werkt.
Nu kom ik erachter dat de airflow de verkeerde kant op gaat. van rechts naar links i.p.v. naar rechts.
Alle radiatoren er weer uit en de hele handel 180 graden gedraaid. Nu klopt het en zitten de connector aansluitingen ook gelijk waar ze
horen te zitten "aan de onderkant".

IMGP1267.jpg

Ja ik hoor jullie denken "wat een puinhoop" zo voelt het ook. Maar we gaan gewoon verder. Eerste kabelboom is klaar.
De uiteinden van de kabel boom hang over de pedestel te wachten op het laatste stuk werk afmonteren.

IMGP1282.jpg

Vanmorgen maar weer eens naar de elektronica winkel geweest en wat draad gekocht "ik weet niet waar het blijft".
Wat shrink tube aangeschaft en gelijk maar een aapje "altijd handig".

IMGP1281.jpg

Ik heb nog wel een puntje. Als ik de 8 fans aansluit op de PA2 en aansluit op de psu. gaan de fans niet gelijk vol vermogen draaien maar gaan ze "aan uit aan uit" dus steeds maar een kwart slag als ik dan een willekeurige fan afkoppel gaan alle fans naar vol vermogen als ik dan de laatste fan aankoppel is alles normaal. De aansluitingen heb ik stuk voor stuk getest daar ligt het niet aan. Mogelijk ligt het aan de software op de PA2.
Vandaag maar eens een testje doen met de usb kabel aangesloten op de PA2 en de laptop dan zie ik in Aquasuite wat er gebeurt.

Zo nu weer verder met de laatste draadboom. Ik hoop dat ik vandaag wat meer opschiet.

:039:

Wat dat probleem betreft, dat klinkt alsof ze niet genoeg startvermogen krijgen. krijgen die al hun stroom van je PA2? Dan kan die waarschijnlijk niet genoeg leveren om ze alle 8 tegelijk op te starten.

Wat dat probleem betreft, dat klinkt alsof ze niet genoeg startvermogen krijgen. krijgen die al hun stroom van je PA2? Dan kan die waarschijnlijk niet genoeg leveren om ze alle 8 tegelijk op te starten.

ja maar eigenlijk raar want 8 fans vallen met hun capaciteit ruim binnen wat de PA2's aankunnen.
2e kabelboom is klaar morgen maar eens wat testen uitvoeren via de usb+laptop.
Je kunt in aquasuite aangeven hoe de vans moeten starten "morgen maar eens naar kijken". Moet lukken.

start boost aanstaan ? geduurende een paar seconden stuurt de pa2 dan vol vermogen aan en daarna gaan ze naar de ingestelde waarde

Arwin

Hoi Arwin,

Wat je zegt klopt helemaal, ik heb nadat ik de kabelbomen klaar had deze even aangesloten op een PA2 om te zien of het nog steeds werkte dit nadat ik ze vastgezet had met tireps.
ik was alleen verbaast dat ze niet gelijk naar vol vermogen gaan omdat de PA2\s als aanloop 4A kunnen hebben dus.
Vandaag maar weer eens wat doen met de PA2's.

bedankt

Testing testing

Vandaag maar weer eens vroeg op. Ik moet er achter komen waarom de fans niet draaien met de PA2's.
Vandaag nog maar eens geprobeerd. Weer een kwartslag en uit. Ahum oude psu maar eens omwisselen voor een nieuwer type.
I.p.v. oude 550 wat de nieuwere 700 watt maar eens aangesloten. En "YES" ze doen het. Gelijk maar weer eens wat testjes doen.

Test 1 (8 PL-2 fans on one PA2)

rpm % V A
1332 100 11,70 0,97
1300 90 11,20 0,92
1202 80 9,90 0,80
1107 70 8,70 0,70
1007 60 7,40 0,59
877 50 6,20 0,50
747 40 5,00 0,38
585 30 3,70 0,26
185 29 3,60 0,17

Test 2 (8 PL-2 fans on aquaero 5 fanheader 4 )

rpm % V A oC
1349 100 11,50 0,85 37
1280 90 10,60 0,78 39
1203 80 9,40 0,68 41
1092 70 8,30 0,58 44\48

schroeven en resterende stickers maar een afgeplakt met vinyl.
Als de laatste 2 fans binnen zijn nog maar eens testen.

IMGP1285.jpg

Zo laptop klaar met Aquasuite 203 erop, andere psu en de pedestel op zijn kant.
O ja PA2's en Aquero 5 pro op plankje.

IMGP1286.jpg

pedestel op zijn kant en bodemplaat eruit lekker makkelijk voor testen.

IMGP1287.jpg

zo alles aangesloten "testen maar"

IMGP1288.jpg

Bij 100% ,5 volt "raar geen 12 volt ligt zeker aan de psu"

IMGP1291.jpg

zo morgen weer verder :icon_biggrin:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan