• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

systeem verouderd

Dustyrick

Junior Member
Heey,

Sinds kort game ik weer op mijn pc en schrok toch wel hoe zwaar mijn systeem alweer verouderd was. Battlefield 3 gaat alleen nog maar op medium met een normale fps, high haalt hij niet meer.

Ik heb het volgende:

Moederbord: Asrock h55m Pro
cpu: Intel i5 661 3,3 GHz
Grafische kaart: Asus ATI EAH4890 1GB
RAM: Geil 2x 2GB 1333 ddr3
Voeding is een be quiet rond de 800 watt volgens mij.

Nu vroeg ik me af of ik echt verschillen ga merken als ik mijn cpu en/of grafische kaart wat overclock?
Of ben ik toe aan een nieuw systeem/ onderdelen?

Kwa temps is er niets mis mee, dus overclocken zou eigenlijk moeten kunnen
cpu idle: 22-25 graden, stressed max 39.
vga idle 33 graden, stressed max 45.

Heb mijn cpu een tijdje op 3.85 ghz gehad, maar ik had het idee dat ik het niet helemaal goed had gedaan en dat het zo weinig zin had.
 
Heb wel geprobeerd mij cpu verder over te klokken, maar veel mensen zeggen altijd dat ze niet verder kunnen,omdat de temperatuur te hoog word. Dat is bij mij geen probleem.

Maar zodra ik mijn FSB over de 149 zet, lijkt het wel of hij beveiligd?
Als ik hem dan opstart, krijg ik geen beeld meer en heb al vanalles geprobeerd..
Wat ik met de mulitplier doet, maakt niets uit, of deze nou op 14 of 25 staat dus aan de snelheid van de cpu zal het niet liggen..

Is er iets wat ik fout doet dan ? Hou ik ergens geen rekening mee?

De cpu voltage staat op 1.20 en heb al van alles geprobeerd. 1,3 werkt ook niet.
Ram voltage staat op 1.5 en 1.55 werkt ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Je CPU is geen topmodel, maar wel een moderne architectuur met wat prestaties erin, en een lekkere frequentie.

Je GPU is echter hopeloos verouderd, als je deze omruilt voor een GTX 650Ti of iets in die richting kan je echt wel weer wat vooruit.
Geen reden om gelijk een heel nieuw systeem te nemen.
 
Dankje! Zal is even gaan kijken naar de prijzen.

Maar iemand een idee waarom ik niet verder kan klokken als FSB = 149. Alles wat ik erboven doet, dan geeft hij geen beeld meer na de bios verlaten en opnieuw opstarten. Heb ook al 1 geheugen strip geprobeerd en ook dit werkte niet..

Moet toch wel verder te klokken zijn als 3.7 GHz als de standaard 3.3 GHz is?
 
Die onderdelen zijn niet allemaal top-notch spul. Is dus lastig te zeggen wat als eerste het bijltje erbij neerlegt.
Zou ook goed je geheugen kunnen zijn. Gezien de multiplier op je CPU niets uitmaakt zou het RAM in ieder geval mijn eerste verdachte zijn.
 
hmm, das wel jammer. Had graag gekeken wat die cpu kon halen..

Heb even zitten kijken voor videokaarten en zit er tegenwoordig nog een groot verschil in ATI / NVidia?

Had trouwens niet verwacht dat die grafische kaart van mij zo snel zou verouderen..

En is 1 GB nog genoeg of moet ik voor de 2GB gaan?
 
En is er nog een reden dat jullie die Nvidia aanbevelen?
Maakt het dan nog uit welke 650ti of 660ti ik neem van welk merk?

Ben een tijdje uit de 'computer wereld' geweest en heb dus ook echt even geen flauw idee meer wat er nieuw/oud is, wat snel en niet snel..

Zou het misschien een slimme keuze zijn om er ook beter clockbaar geheugen in te doen?
 
Hoeveel Gb je neemt is ten eerste afhankelijk van op welke resolutie je speelt.
Battlefield 3 trekt op Ultra settings ongeveer 1,8 Gb aan VRAM op een 1920x1080 setting, verder alle settings op max.

Als jij slechts de High settings van je PC verwacht zou je dus op nog wat minder uitkomen, en daarbij kom je wel klaar met 1 Gb aan VRAM (daar gelaten dat meer natuurlijk altijd beter is, ook toekomstgericht).

Ik ben niet zo thuis in wat Ati op de markt heeft de laatste tijd maar ik zou zeggen kijk eens naar een HD 7850 of 7870 modelletje, dat zijn de mid-range knallers van het Ati kamp.
 
Heb er nu een paar gevonden.

Wat is het verschil in deze 2?
De goedkopere heeft een snellere kloksnelheid maar een veel minder snel geheugen en minder stream processors:

€127,90
ASUS GTX650-DC-1GD5
152,90
ASUS GTX650 TI-1GD5

Deze leek mij ook wel wat aangezien deze voor €147,90 2gb geheugen heeft.
EVGA GeForce GTX 650 2GB Superclocked (02G-P4-2653-KR)

Toen ben ik gaan kijken bij ATI en kwam ik deze tegen voor 164,70 met ook 2gb werkgeheugen.

ASUS HD7770-2GD5

En nu snapte ik er niets meer van want toen kwam ik deze club3d kaart tegen met 4 GB!! geheugen voor maar 107,90

Club 3D Radeon HD 7750

Welke van deze kaarten zijn nou beter voor mij? sorry voor misschien de grote vraag, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer...

Ik hoef uiteraard niet perse op ultra enz te spelen, maar een high wil ik toch wel kunnen halen zonder een lage fps te hebben.
 
Je eerste link is een 650, zonder de ti toevoeging. Dit is een andere chip dan de 650ti ;).

De HD7750 zit qua performance tussen de 650 en de 650ti in. Die 4gb HD7750 heeft langzamer geheugen.

Maar als een HD7750 beter in jouw budgetaire straatje past, dan ks dat ook een prima keuze.
 
De term "Ti" achter die Asus GTX 650 wil zeggen dat het net een wat ander model is, ze hebben dezelfde GPU chip, maar de Ti variant heeft wat meer shaders geactiveerd waardoor hij toch een stukje sneller is.
Daarnaast kan het ook wel zijn dat hij verschillend geclocked is.
Vandaar dat de Ti een stuk duurder is.

Ik zou voor jouw doelen zeker een snellere chip voor veel geheugen plaatsen.
 
De term "Ti" achter die Asus GTX 650 wil zeggen dat het net een wat ander model is, ze hebben dezelfde GPU chip, maar de Ti variant heeft wat meer shaders geactiveerd waardoor hij toch een stukje sneller is.
Daarnaast kan het ook wel zijn dat hij verschillend geclocked is.
Vandaar dat de Ti een stuk duurder is.

Ik zou voor jouw doelen zeker een snellere chip voor veel geheugen plaatsen.

Wat bedoel je met die laatste zin? Staat er volgens jou in dat rijtje wat ik had neergezet een kaart die goed voor mij geschikt is?

Je eerste link is een 650, zonder de ti toevoeging. Dit is een andere chip dan de 650ti ;).

De HD7750 zit qua performance tussen de 650 en de 650ti in. Die 4gb HD7750 heeft langzamer geheugen.

Maar als een HD7750 beter in jouw budgetaire straatje past, dan ks dat ook een prima keuze.

Dus volgens jou, kan ik beter die hd7750 kopen dan de 650, maar de 650ti is wel weer beter dan de hd7750?
 
Kijk, wat nodig is dat is nodig.

Maar ik wil gewoon weer een lekker systeem hebben dat vlot games kan spelen. Ik moet nu perse bf3 op low spelen en een lagere resolutie omdat hij anders onder de 30 fps gaat en niet meer speelbaar is..

Grafische kaart overclocken zal niet genoeg leveren, dus moet er een nieuwe grafische kaart in. Ik wil er eentje waarmee ik toch wel 2-3 jaartjes vooruit kan, maar ik wil er geen €300+ voor neerleggen, omdat ik dan alsnog over 2-3 jaar een nieuwe kan kopen en de waarde is dan vaak ook weg..

Deze kaart die er nu inzit koste mij ook 3 jaar geleden €250 euro en is nu nog? (hoeveel waard?)

Als alleen grafische kaart niet genoeg is dan is het denk ik nodig om sneller/meer ram geheugen te plaatsen. Als ik ook nieuw ram ga halen, kan ik dan beter 1600 mhz of sneller halen ,aangezien ik dan mijn cpu verder kan klokken omdat het geheugen al sneller draaid of bekijk ik dat verkeerd?

Voor die gpu wil ik gewoon niet teveel betalen maar ik snap ook dat ik niet snel onder de €150 euro zal uitkomen voor een redelijke kaart. Als dat ram nodig is wil ik hier max €50-60 euro voor betalen en het liefst dan iets waarmee ik mijn cpu wat verder kan klokken.
 
Goed wat je direct nodig hebt om beter te kunnen gamen is een nieuwe videokaart.

Wat je daarna nog zou kunnen upgraden zijn het geheugen en eventueel een Quadcore CPU, al dan niet met HyperThreading.
Maar dat zijn zaken die ook over een jaar nog wel kunnen.
Als je dat bij elkaar hebt heb je in ieder geval weer een deftig systeem in totaal.

Nu met je 1333mhz geheugen staat je MulitPlier waarschijnlijk op een van de laagste standen, dus loopt gelijk de frequentie omhoog wanneer je de FSB opschroeft.
Ik zou je 1866 mhz geheugen aanraden omdat de prijs tussen 1600 en 1866 nauwelijks iets waard is, dus waarom niet gelijk ;)
Dan hou je de geheugen divider (multiplier) gewoon laag en kan je de FSB opschroeven zonder dat je geheugen boven zijn rated specs uitkomt.

Terug op de videokaart, ik neem zelf alleen nog maar nVidia. Heb beide merken gehad en nVidia bevalt mij toch het beste omdat er minder gezeik is met de drivers en ze in mijn mening beter presteren als Ati.
Ik ga je dus ook alleen maar nVidia kaarten laten zien omdat ik geen enkel idee heb welke Ati je zou moeten nemen :p
Als ik zo even tussen de kaarten kijk springt deze er voor mij uit:
EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB [01G-P4-3652-K1]: specificaties, reviews, aanbiedingen en meer | Hardware.Info Nederland

Heeft een wat hogere klokfrequentie van 1070 Mhz, en een External Exhaust. Of iets dat er op moet lijken dan want hij is niet helemaal dicht :p
Perfect binnen die 150 euro, en EVGA heeft een uitstekende garantie regeling.

Helemaal leuk is dat er ook een 2 Gb variant te koop is voor 20 euro duurder, mocht je beslissen dit toch te willen
EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 2GB [02G-P4-3653-KR]: specificaties, reviews, aanbiedingen en meer | Hardware.Info Nederland


Als je nog wat duurder gaat zit je eigenlijk al op een GTX 660, dus een model hoger.

Hier kan je zien wat je dat zou opleveren in prestaties:
BF3.png


Een 650 Ti scoort op een full HD scherm op High settings rond de 40 FPS, waar een GTX 660 al vlotjes naar de 58 fps gemiddeld gaat.
Een leuke weg daar tussen in zou misschien een HD 7850 zijn.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
M Weinig flow of lucht in systeem Waterkoeling 9
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Freddy Hulp met hardware keuze aub! X99 High-End systeem Hardware & Software 30
T Upgrade huidig systeem: 1cpu, 2gpu Advies Waterkoeling Setup 1
volcom mini itx systeem aanbevelingen Hardware & Software 8
N waterkoelen van heel systeem! Advies Waterkoeling Setup 8
A hoeveelheid wattage nodig voor dit systeem? Handleidingen en Installatie Tips 22
Quadcore [CLOSED]Leuk systeem Gesloten 0
B Eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 3
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
F [REFUSED] WC Spullen en Hardware (systeem) Verkocht 0
H Welke videokaarten voor mijn nieuwe systeem? NVIDIA 12
E wie kan een leuk systeem voor mij samen stellen ? Problemen & Oplossingen 16
V [VERKOCHT] Overcompleet watergekoeld systeem Verkocht 8
D Watercool systeem. Advies Waterkoeling Setup 1
JeanPaul [VERKOCHT] Compleet P55 Systeem Verkocht 2
B Kan je een gevuld waterkoeling systeem op zijn kant leggen? Waterkoeling 5
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
H [CLOSED] Watercooled Systeem Gesloten 1
Johnny Advies nieuw systeem Hardware & Software 22
Mobomonster Mobo voor nieuw WC systeem - Ivy Bridge :-) help kiezen! Hardware & Software 21
D-foX [VERKOCHT] compleet systeem Verkocht 12
M ram voor mijn systeem Hardware & Software 19
soppy [VERKOCHT] Compleet systeem in onderdelen Verkocht 17
P Watercooling van nieuw systeem Advies Waterkoeling Setup 3
Rico Systeem wil niet opstarten!... Problemen & Oplossingen 43
chicken 850watt genoeg voor mijn systeem? Hardware & Software 4
D [CLOSED] compleet systeem (800D) Gesloten 7
H [CLOSED] Wat is mijn watergekoelde systeem waard? Gesloten 4
F [CLOSED] Waarde van mijn systeem Gesloten 11
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
B Watercooling voor een stiller systeem. Advies Waterkoeling Setup 8
Mannozels Mijn systeem moet weg.. Gesloten 5
J Is deze setup geschikt en welke fan zijn het beste voor een stil systeem ? Advies Waterkoeling Setup 3
Traxtorm Nieuw Systeem Hardware & Software 11
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1
S [check] is dit systeem goed en kloppend? Hardware & Software 28
Z Is dit systeem goed? Hardware & Software 10
Fedmas compleet i3 systeem + Scherm + Tobo + Racestuur Gesloten 0
Yil [IN-ACTIVE] Compleet systeem Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan