• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Svol's i7

svol

Junior Member
Hallo allemaal,

Hierbij de resultaten van een bijna volledige rebuild van mijn i7 waterkoeling. De oude setup maakte nog gebruik van redelijk wat componenten die ik poogde te migreren van m'n Athlon 64 X2... maar bleken zoals in deze thread valt te lezen niet afdoende.

Na wat 2e hands en nieuwe spullen bij elkaar te hebben gesprokkeld heb ik een tijdje geleden de waterkoeling setup aangepast, met het volgende resultaat.

Hardware specs:
Intel i7 920
ASUS P6T Deluxe V2
Sapphire HD5850
Club 3D GT220 (dedicated PhysX)
3*2 GB OCZ DDR3 PC16000 Platinum edition
Creative XtremeGamer Fatal1ty Pro
2*1TB Seagate Barracuda 7200.12
500GB WD Caviar SE16
DVD, DVD-RW en floppy drive
Chieftec CA-01SL-SL-B Bigtower
Tagan Easycon XL 600W voeding

Waterkoeling:
CPU: Watercool Heatkiller 3.0 LT
Mobo: MIPS P6T set voor NB+SB en VRM
GPU: EK-FC5850
PhysX: Koolance GPU blokje van zo'n 7 jaar oud
Radiator: Thermochill PA120.3 en Alphacool NexXxos Xtreme rev. 2 + Cooltek mainstream parallel
Reservoir: EK-Multioption 150
Pomp: Swiftech MCP355
Slangen: Tygon 10/13 mm met 10 mm ID compressiefittingen
Loop: Reservoir -> Pomp -> CPU -> PA120.3 -> Mobo -> VRM#1 -> GPUs (parallel) -> VRM#2 -> overige radiatoren -> reservoir

Sturing:
Aquacomputer Aquaero 4.00 + Powerbooster
Aquacomputer temperatuur, flow en tubemeter

Fototjes:
DSC_2723.JPG

Totaalplaatje

DSC_2724.JPG

Top

DSC_2725.JPG

Bottom

DSC_2726.JPG

Ophanging PA120.3

Het ging erg moeilijk worden om de PA120.3 in m'n kast in te bouwen, vandaar dat ik er voor heb gekozen om hem met mecano aan de achterkant van m'n kast te monteren (had geen zin om m'n kast te gaan modden...). Op het eerste gezicht misschien niet de mooiste oplossing, maar het is totaal niet zichtbaar als hij naast m'n bureau staat.

De nieuwe pomp en opstelling hebben geen windeieren gelegd. M'n waterflow is nu een krappe 180 l/h ipv amper 50 l/h. Temperaturen van m'n water na een paar uur BOINC op alle cores zijn 23 graden, naar schatting maar 3-4 graden boven kamertemperatuur. Na een paar uur Crysis met BOINC op de achtergrond heb ik nog nooit een watertemperatuur boven de 26 graden gezien. De fans van mijn radiatoren draaien gemiddeld op 50% vermogen (900 rpm), waardoor eigenlijk alleen de harde schijven nog te horen zijn. Zelfs niet bij het gamen (dan gaan ze misschien 100 rpm harder draaien...).

Binnenkort maar eens kijken hoe ver dit systeem overgeclockt kan worden... als ik resultaten heb zal ik het laten weten.
 
Laatst bewerkt:
je weet wel dat je GPU niet optimaal gekoeld word he? het water stroomt vanaf boven direct door naar beneden en zo ook weer omhoog.. er zal bijna geen water door je gpu blok gaan:033:
 
je weet wel dat je GPU niet optimaal gekoeld word he? het water stroomt vanaf boven direct door naar beneden en zo ook weer omhoog.. er zal bijna geen water door je gpu blok gaan:033:
Daar was ik in het begin bang voor, maar dat valt alles mee. De weerstand van het pad door het oude Kooltec waterblokje is best hoog (maar 4 mm ID blokje, met 2x een 90 graden bocht en 6 mm ID tubing). Voor water geldt hetzelfde als voor een elektrische stroom: het kiest de pad van de laagste weerstand. Heb een keer gekeken wat de GPU temperatuur was na een uur Crysis spelen, en die was minder dan 35 graden C... de PhysX GPU heb ik nog nooit boven de 25 graden gezien. Eventueel kan ik de slangetjes naar de PhysX GPU nog wat afknijpen mochten de temperaturen van de HD5850 bij overclocken wat aan de hoge kant zijn. Ik vond dit de meest efficiënte oplossing om de PhysX koeling parallel aan een ander blokje te zetten (anders vernietigt het m'n flow...).

Wat betreft airflow... de enige componenten die gekoeld worden zitten direct in het pad van een fan (geheugen, HDs, pomp en X-Fi spu). Daarnaast is de airflow van de HDs en pomp direct kast in en uit, en wordt de warmte rond het moederbord door mijn PSU afgevoerd. Case temps (zowel top als bottom) zijn maar een paar graden boven kamertemperatuur en het geheugen, bijvoorbeeld, blijft netjes tussen de 30-35 graden terwijl de fan die richting het geheugen blaast op 40% power staat (600 rpm oid). Ik denk dat het wegwerken van de kabels geen merkbaar verschil zal geven.
 
Mooi waterkoelbouwwerk. :) Moest wel even goed kijken waar die y aftakkingen heen gingen, maar je hebt op je oude rad dus een nieuwe gestapeld en die in parallel gezet.

Graka's ook in parallel. Hondacity heeft hier al eens uitgetest dat de graka's zo verbonden niet tot prestatieverlies lijdt. Dus dat zit wel snor, zoals je zelf ook al ondervonden hebt. ;)

Maar mooie kast om even naar te kijken. :023:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Gefeliciteerd, svol. Felicitaties 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan