• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

super cool

skyrip

frappant
zoals sommige misschien wel weten heb ik al een aantal tek chillers gemaakt, echter wilde ik het dit keer toch weer een stukje beter en goedkoper doen. dus op ebay gezocht naar de goedkoopste teks(12706) deze koste 2,50 euro per stuk. lekker goedkoop dus :eusa_angel:. om de kosten nog verder te drukken heb ik besloten om geen koperen plaat te gebruiken maar gebruik te maken van direct cooling, wat inhoud dat het water direct over de teks gaat lopen.

dan is er echter nog het probleem van druk op de teks dus daarvoor wordt de tek bij de oring en met 5 pilaartjes ondersteund(niet ideaal maar was het enige wat haalbaar was binnen een normale tijd(freestijd))

mocht ik doorgaan in de hwi casemod contest dan gaat deze chiller daar ook in verwerkt worden.

het plan is om de teks per 2 in serie te zetten dus 12 teks @6v wat een max koelvermogen van 500w opleverd en een theoretisch minimum temperatuur van 39 graden onder de buitentemperatuur. dit is niet realistisch en ik verwacht een temperatuur van net onder de 0 graden.

genoeg gepraat nu wat foto's
bodem.jpgchiller compleet.jpgchiller top.PNG

ik heb al berekend hoe lang het duurt om deze chiller te frezen en het is in totaal ongeveer 10 uur werk.

totaal formaat wordt 330mmx110mm
 
gelijk maar een update, ik heb 1 van de 4 delen gemaakt vanacht en ik moet zeggen het ziet er f*cking nice uit :p

IMG_0540.jpgIMG_0541.jpgIMG_0542.jpgIMG_0543.jpgIMG_0545.jpgIMG_0546.jpgIMG_0547.jpgIMG_0548.jpg

en heb nog een kort filmpje gemaakt niet echt veel te zien maarja

freestijd voor dit blokje(5mm plexiglas) was ongeveer 4 uur. dat is nog steeds 6 uur minder als dat ik nodig had voor mijn vorige chiller(van 4 teks) goede verbetering vind ik zo.
 
dit is wel een beetje een budget build 17.50 aan plexiglas en 30 euro aan teks + klein beetje lijm en 2m oring(3 euro). dus leuk speeltje voor zo'n 50 euries :p wel jammer dat plexiglas zo'n shit materiaal is want in alu was ik in ongeveer 2 uur klaar geweest(totaal) maaja dat kan ik weer niet gebruiken in combinatie met koperen radiatoren en cpu blokjes.
stroom verbruik wordt tussen 150w en 225w(geen en max load) dus best efficient vind ik zo. zeker ten opzichte van de 800w op 12v :p
 
ik heb vandaag de andere kant gemaakt van het blok en ben helaas zo stom geweest om het te gaan lijmen in plaats van simpelweg een oring ertussen te doen, resultaat slecht verlijmt, dit is echt de laatste keer dat ik plexiglas lijm ga gebruiken want het zorgt ook nog eens voor micro barsten. het komt er dus op neer dat ik dit blok niet ga gebruiken maar meer zie als een prototype, was ook gerecycled plexiglas dus zaten ook flink wat krassen op.

dan is hier het resultaat:
IMG_0549.jpgIMG_0551.jpgIMG_0554.jpgIMG_0555.jpgIMG_0557.jpg

zoals te zien is heb ik ook het rubber koord voor de oringen geknipt(24 stuks) heb ze ter illustratie ook al in de groeven gelegd maar ze zijn nog niet gelijmd dat moet nog gebeuren.

volgende blok dat ik ga maken wordt uit nieuw plexiglas maar dat ga ik pas na de 18e bestellen aangezien als ik door ga bij de hwi contest niet 2 keer plexi wil gaan bestellen.

volgende update zal dus ook over 2 weekjes ofzo zijn.
 
vandaag toch nog even gezocht naar een stukje 5mm plexiglas en heb het gevonden, heb het wel moeten verwarmen om het weer een beetje in een normale vorm te krijgen maar er is blijkbaar toch een deukje in blijven zitten wat ook te zien is op de foto, daar waar een klein stukje is afgebroken, door de deuk lag het 1mm hoger als de rest dus vandaar.

dit blokje is een stuk langer omdat ik zo de water in en uitgang aan dezelfde kant kan hebben. en dat is wel zo makkelijk.

morgen ga ik als het goed is het laatste onderdeel frezen en dan nog de oringen plakken en schroefjes zoeken en dan is hij af. heb het andere blok nog redelijk gerepareerd met aceton maar dat laat helaas ook zijn sporen achter, het is niet mooi maar wel functioneel.

het nieuwe blok wordt gedicht door middel van een oring en niet met lijm. (moet toch wel iets leren van mijn fouten :p)

IMG_0562.jpgIMG_0564.jpgIMG_0566.jpgIMG_0568.jpg
 
heb hem vandaag afgemaakt, helaas kwam ik na het monteren tot de conclusie dat het ding aan beide kanten zo waterdicht was als een vergiet :mad:
vervolgens de schroeven bijgesteld, en opnieuw getest, wat blijkt na demontage dat het plexiglas boltrekt tijdens het frezen, dit komt omdat het uitzet bij warmte en vervolgen zijn niet alle dieptes even diep. dit zorgt er vervolgens weer voor dat de oringen niet allenmaal op dezelfde hoogte zitten waardoor ze dus niet of niet voldoende afsluiten.

ik heb dit proberen te compenseren door het geheel te verwarmen maar ben tot de conclusie gekomen dat als plexiglas onder spanning staat en je verwarmt het dan smelt het niet maar breekt het :dunno

dus voorlopig gaat dit project even in de container, gelukkig heb ik er geen geld in gestoken :p
 
ik denk als ik het opnieuw doe dat ik dan wat dikker plexiglas neem(5-10mm) en een andere soort oring, deze soort is niet echt ideaal wanneer het oppervlakte niet helemaal recht is. het probleem deze keer was ook dat het plexiglas al een beetje bol stond voordat ik het ging bewerken, niet ideaal dus. met nieuw en iets dikker verwacht ik wel dat het lukt. dus wie weet maak ik in de toekomst een rev.2.0 ;)
 
binnenkort toch maar een rev 2.0 maken, ga de oringen groter maken en van ander materiaal(3mm en siliconen spons), dit is veel toleranter qua afsluiting als neopreen oring en ook nog eens dikker(2 naar 3) waardoor de kans dat het volledig afsluit veel groter is. dat gecombineerd met wat dikker plexiglas moet er voor gaan zorgen dat het gaat lukken :p
is alleen nog de vraag of ik het mag gaan posten hier aangezien als ik door ga bij hwi contest ik dit ga gebruiken in die build. ik zal dan wel een linkje geven naar hwi forum om het daar te volgen. :p
 
heb nieuw plexiglas besteld :p heb namelijk helemaal niks te doen de komende week en ook nieuw oring koorden(siliconen) van 2 en 3mm.
dus ik hoop dat dit snel binnenkomt zodat ik weer wat te doen heb :p
 
ja het wordt eigenlijk een soort koelkast effect, je krijgt 2 loops 1 met radiators en 1 kant van de chiller en 1 met je componenten en de andere kant van de chiller, de chiller wordt dan effectief de radiator voor je componenten, omdat die warmte actief verplaatst kan die onder de kamer temperatuur koelen. een radiator kan alleen maar warmte uitwisselen(passief).

oringen worden donderdag verwacht en plexi ook, hoop dat ik het voor het einde van de week af heb.
 
Mooi project hoor. Ik heb me nooit in extreme koeling verdiept.

Wat ik me altijd afvraag is of de CPU wel zoveel volt aan kan. Ik bedoel je ramt er toch weer meer volt doorheen om hogere clocks te krijgen met je beter koeling. Maar volgens mij is dat zo i zo een mysterie. Intel zegt dit, een ander zegt dat, etc.
 
koudere temperatuur zorgt over het algemeen ervoor dat je hogere clocks kan krijgen bij hetzelfde voltage. en met de koudere temperatuur kun je ook nog eens het voltage verhogen terwijl je binnen het temperatuur bereik van de cpu blijft. ik ga deze chiller echter niet gebruiken voor onder de kamer temperatuur te koelen, hij wordt geregeld zodat hij altijd 1 of 2 graden onder kamer temp blijft, daardoor geen condens maar wel betere prestaties als de grootste radiatoren.
 
ik heb vandaag de nieuwe plaat plexiglas binnen gekregen, dacht eerst dat hij niet meer zou komen maar gelukkig kwam de postbode precies aan voordat ik weg wou gaan :)

heb geen video's of foto's van het freeswerk want daar is eigenlijk niet veel te zien omdat het een aantal uur duurt om 1 kant te maken.

eerst een overview foto van wat er vandaag gemaakt is:
IMG_0584.jpg

zoals te zien is is mijn frees ondertussen een beetje bot aan het worden waardoor er een soort kartel randjes ontstaan aan de randen, dit ga ik nog even met een keukenmesje weghalen want echt vast zit het nou ook weer niet.

onderstaande foto's laten goed zien wat ik bedoel en hoezo hij versleten is, 2e is de laatste.
IMG_0588.jpgIMG_0586.jpg

ik ga met deze frees nog wel 2 andere blokjes maken maar die hebben toch weinig randen en ik wil niet een nieuwe frees aanbreken :p

morgen komen ook mijn oringen binnen 4m van 3mm en 26m van 2mm(voorraad) :p

morgen weer een update en misschien wel het eindresultaat.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
Jason Barrowch G1/4 - 14mm & 16mm OD Wolverine Super Anti Off Hard Tube Push Fitting HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XE X360, X1, X Elite 1&2 to PS4 Controller Super Converter Adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Super klantenservice. Bedankt HighFlow HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
K Waterblok voor Gigabyte Aorus 2070 super HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
V Water Block for Aorus 2070 Super? Waterkoeling 12
P GPU waterblok voor MSI RTX 2080 Super gaming X trio Waterkoeling 3
MrGiorgio Super Smash Bros Ultimate Gaming 0
Freddy HighFlow Super Mega SALE! Alphacool, EKWB, Bitspower, XSPC tot 99% korting! HighFlow Computer Cooling Shop 7
H Super snel antwoorden :D HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
N Super webshop! HighFlow Webshop 0
P Super webshop HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
WiSK De super service van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
vincent super strak Gallery & Build Logs 128
animal baars Weer super! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
alain-s Zoals altijd weer super snelle service van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
l3p [2011] Super 8 Films / Movies 19
O Weer een super levering van Highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
B Super levering HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
P Gigabyte GTX470 Super Overclock Advies Waterkoeling Setup 3
X-Tripiot [VERVALLEN] Super waterkoelingsset compleet Verkocht 2
Flipmode Blck TJ07 + Super WC Verkocht 4
ChrisdeW [OC]1Mb Super pi Challenge 4Ghz Overclocking 97
D [FUN] super casefan Overige Koeling 9
J helemaal super HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
VuXX Eerste bestelling HighFlow - super en snel! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Impulse Super service:) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Colossus Gigabyte HD5870 1Gb Super Overclock Hardware & Software 1
Jason NIEUWE SF 4! ( super streetfighter 4-> SSF 4) :D Gaming 3
Mobomonster Super Stille Casefan advies Overige Koeling 33
Wizzard22 een super snelle levering HighFlow Testimonials / Shopreviews 3
L 1ste bestelling, gewoon super! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J Jesse's Über Duber Super Gamings Rig Gallery & Build Logs 11
Freddy Sound Piggy's en Panda! Super MP3 speler met Super Speakers :D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Thierry SUPER geluk gehad! Update: toch niet Hardware & Software 10
Freddy Waterkoel uw 'oude' hardware: Super aanbiedingen! HighFlow Computer Cooling Shop 14
ShaquilleMoreno Super service HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Freddy Super Pi 1M Scores Benchmarks & Scores 1384
K Liquid.cool Vortex One DIY AM240: lucht probleem Waterkoeling 3
Freddy Liquid.cool Koelvloeistof / Coolant / Componenten HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
shicomu Gelid icy cool rev.2 HighFlow Product Reviews 3
C 8800gt Cool Block??!! Advies Waterkoeling Setup 18
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
L Cool n quiet werkt ineens niet meer Overclocking 0
R Antec Tri-Cool 2000RPM vs Scythe GT 1850RPM? Overige Koeling 12
K Cool Screenshot! Gaming 15
soppy Lan Cool Cases en Modding 11
brianos An cool 1 Gallery & Build Logs 12
Dark-NighT Cool-prices is falliet Nieuws en Sport 18
coolfris Alphacool Cool Cover - silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan