• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner?

Binnenkort maar eens een Canon 60D of 6D aanschaffen.
Zeker voor het HD video. Veel en veel beter dan HD handycams en camcorders.

En mijn Sony VX1000 uit '94 is wel aan vervanging toe. ;)
 
Onder andere groepsfoto's portretfoto's (van familie etc) maar ook om mooie pics van pc en kistradio te maken (ook macro's) en foto's van boten tijdens het zeilen etc. Ook foto's van zonsondergang en fotos van het uitzicht en het filmen voor vlogs en wat standaard filmpjes
 
Fall3n, voor macro's heb je met zo'n camera een aparte lens of een voorzetfilter nodig hé ;).
Ik heb de sony nog nooit vast gehad, maar de reviews zijn lovend! Een vergelijkbare (Pen EP-L1 van Olympus) heb ik wel even mee mogen spelen. Ik vond het een fijne camera, alleen net te klein voor mijn handen. Wat mij wel erg positief verraste was de beeldkwaliteit. Maar dat was puur de weergave van de foto's op het schermpje. Ik heb ze niet op mijn computer gehad ;).
Met het kleine gewicht en omvang van die cameratjes heb je een heel goed fototoetsel in een heel kleine behuizing. Al moet ik wel zeggen dat het gewicht van mijn 50D positief is bij het stabiel houden van de camera.

Om de zoom-factor van je SLR lens te berekenen kun je de grootste afstand/kleinste afstand. Dan kom je bij een 18-55 lens dus uit op 55/18=3.06x. Dus qua zoom is het vergelijkbaar met een 3x zoom compactcameratje. En dat is dan weer niet zo heel veel.

MrGiorgio zei:
Klinkt logisch en je hebt er goed over nagedacht vind ik. Nu alleen nog van de automaat af. Misschien eens de semi-automaat proberen zoals de A stand?
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Al zet je de camera alleen al op de P-stand. Dan ga je opeens de vrijheid ervaren van bijvoorbeeld je scherpstelpunt kiezen, iso-waarden aanpassen, witbalans van de auto af halen etc. Dat is erg fijn!
 
Ik heb ook nog even na zitten te denken over de punten die hier voorbij kwamen en ben nog eventjes gaan kijken Bestekeus.nl - Foto en Film - Fotocamera - Sony Fotocamera + 18-55mm OSS + 16mm F/2.8 (pancake), 2 jaar garantie, Nederlandstalig NEX3DB - Voor al uw electronica

Iemand ervaring met dit dingetje ?
Ik heb zelf de Sony Nex-5, de iets luxere variant. Op wat kleine dingen na (ander materiaal voor de behuizing, andere grip en de mogelijkheid om een remote te gebruiken) is de camera exact hetzelfde.

De Nex-3 gaat vervangen worden door de Nex-3C, waarschijnlijk in Juli al. Als je de camera wilt kopen zou ik aanraden nog even tot het eind van de maand te wachten want dan wordt de camera officieel aangekondigt en zullen de prijzen ook verder zakken van de huidige Nex-3.

Ik vind het persoonlijk een erg fijne camera, zeker omdat er gewoon een ontzettend goede sensor in zit en de bediening (hoewel niet conventioneel) erg snel is.
Houdt er rekening mee dat als je een beetje zoom wilt, je dan net zoals een spiegelreflex tegen een toename in maat aan loopt.

De huidige lenzen zijn prima en er zijn er nog meer onderweg. Maar veel gebruikers vinden de keus nog beperkt. Voor iemand die net begint is de kit die je liet zien een prima begin.
Anders kun je met een adapter duizenden oude handmatige lenzen gebruiken, waar ware juweeltjes tussen zitten. Ook voor Macro. ;)

Voor meer info verwijs ik je naar DPReview.com - Nex Forum en SonyAlphaRumors.com.

Kijk ook gerust naar de alternatieven van Panasonic, Olympus en Samsung.
Allemaal mooie systeemcamera's met zo hun eigen voor- en nadelen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. :)
 
Nee, het scherm is een van de beste die op dit moment beschikbaar zijn, en het moet wel extreem zonnig zijn wil ik het niet kunnen zien.
Door het scherm feller te zetten (automatisch) is het scherm vrij goed bruikbaar. Het kantelen is een prima manier om bijvoorbeeld vanaf de heup te schieten, wat ook voor meer stabiliteit zorgt.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik nooit met een camera met viewfinder heb gewerkt, dus ik mis het ook niet.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Welke lichtgewicht "all-round" objectief voor spiegelreflex camera? Fotografie, Film en Video 8
Sw333t Welke camera voor een laag budget Fotografie, Film en Video 9
P Nieuwe Camera / Videocamera. Electronica 0
T Ip camera Portforwarding NAT conflict Problemen & Oplossingen 1
Freddy GoPro Hero2 Camera Topic Fotografie, Film en Video 58
E Kan web port niet veranderen van IP camera Problemen & Oplossingen 7
arwin74 [GEVONDEN] iemand uit omgeving den haag met met verstand van digitale camera's Gevonden 1
Freddy Keuze hulp: Goede HD Video Camera! Fotografie, Film en Video 30
Johnny Welke superzoom camera zal ik nemen? Fotografie, Film en Video 21
B Welke digitale camera voor rond de 120 Fotografie, Film en Video 2
Vannos Welke Camera/videocamera heb jij ? Fotografie, Film en Video 42
Homienator Digitale camera! Hardware & Software 4
N Aankoop camera Hardware & Software 11
Freddy Post jouw Snap Shots met jouw (mobile) camera Algemene Discussies 30
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
Consigliere Laat ik het ook eens doen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
P Monitor Stand wel of niet doen? Hardware & Software 2
DeKentering Even voorstellen! (Had ik eerder moeten doen ;) ) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
chinx Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf? Algemene Discussies 18
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
Nessuno Wat te doen met een Corsair 800D front. Cases en Modding 10
hondaygo Mag ik de originele bedrading anders doen? Electronica 4
Killerbee Wat zou jij doen met 20 miljoen. Algemene Discussies 68
Source Nieuwjaarsduik, wie gaat hem doen :D Nieuws en Sport 6
L Zal zeker meer bestellingen doen HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Fanholes maken, hoe te doen? Cases en Modding 10
Sw333t Forum Plugins/Mods voor fun, wel of niet doen? HighFlow Forum 21
Johnny [GPU] 2de hands kaart kopen. Doen of niet? Hardware & Software 14
D Zwakte van mijn kant window maken wie kan het voor mij doen ? Cases en Modding 12
Robin 4890 Refference 2 Voltage omhoog doen. Overclocking 5
Source Beste manier om dit te doen.. (Acryl+Fanfilter) Cases en Modding 5
F Particuliere verzendingen, waar het beste te doen? Algemene Discussies 4
maomanna Kies en Kijk! (allemaal even doen) Algemene Discussies 37
N Kan ik nog rma doen? Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan