• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner?

Jaar en dag gaan wij (ik en mijn vriendin) op vakantie naar diverse landen; 3 jaar geleden naar West-Maleisië en Borneo en vorig jaar een autotrip gedaan door de VS (kleine 3500 km) in goed 2 weken tijd en toen (met een binnenlandse vlucht) nog een paar dagen Hawaii gedaan (achteraf echt te kort; meer reizen dan wat gezien van Hawaii, laat staan uitgerust).

Maar... Altijd met zo'n kl0te digitale camera'tje... Ik heb nu eens de knoop doorgehakt en ga dit jaar eindelijk eens een spiegelreflex camera halen. Moet nog kijken hoe of wat. In ieder geval druk aan het sparen ervoor. :)

Zul je zien; dat wij nu alleen nog op vakantie gaan binnen Europa. :S
 
Ik ben nog geen eens een weekje terug uit maleisie (beide eilanden) waar ben je allemaal geweest of gaat dit te ver off-topic...

De Cameron Highlands (theeplantages), Petrona Twin Towers en nog een aantal steden en dorpen en dergelijke. Vervolgens naar Sandakan geweest en Borneo. Vakantie afgesloten met een dagen in een resort Shangria-La ofzoiets. Inmiddels alweer een aardig poosje terug, dus kan dingen vergeten zijn.
 
Toch ben ik benieuwd wat de reden van iedereen is om aan een spiegelreflex te denken.
De laatste 5 jaren is de spiegelreflex steeds toegankelijker (lees: goedkoper) geworden en de fabrikanten hebben daar op ingespeeld door live view toe te voegen.
Onvermijdelijk krijg je dan ook mensen die over die lage drempel worden gelokt, die eigenlijk beter een goede compactcamera hadden gekozen. Ik merk namelijk in mijn directe omgeving dat een aantal mensen een tijd geleden enthousiast met hun nieuw aangeschafte camera bij me kwamen om hem te showen, maar dat die de laatste tijd akelig weinig foto's tonen.
Vaak hoor je dan dat ze toch weer een compactcamera "erbij" hebben gehaald, omdat ze dat bakbeest niet altijd mee wilden slepen.
Daar is de spiegelreflex dus gedoemd om in de kast te blijven. Zonde van de knaken.

Voor mij was de keuze voor een spiegelreflex duidelijk. Ik was in een hotel in Kuala Lumpur en probeerde de parachutisten te fotograferen die vanaf de naastgelegen Petronas Twin Towers af sprongen. Met de compactcamera duurde dat te lang en had ik alleen de parachute in beeld. Dus toen ik terug was in Nederland kocht ik een ultra zoom camera. Je kent ze wel, zo'n compactcamera die eruit ziet alsof die ambitie's heeft om spiegelreflex te worden.
ZFRONT.JPG

Toen ik daar een tijd mee gespeeld had (en de lage batterijduur zat was), kocht ik pas een spiegelreflex. Sindsdien is het nooit meer goed gekomen :112:

Maar wat ik bedoel is: grijp niet te snel naar een spiegelreflex. Misschien zijn er wel andere modellen die ook zouden voldoen zoals een ultra zoom.

Wat is jouw motivatie om een spiegelreflex te nemen?
 
Een goeie compact of superzoom is natuurlijk ook veel mee te doen. Wat wel zo is, ga jij met dat ding slepen? want het is gewoon een stuk zwaarder, groter en ook gevoeliger! Altijd heel voorzichtig omgaan met je lens etc. Maar ik denk dat wanneer je een goeie compact hebt van sony oid. die zijn tegenwoordig rond de 280 euro vergelijkt met een instap model spiegelreflex dat je qua beeldqualiteit echt niet veel gaat merken.

Maar er zit natuurlijk altijd vertraging op een compact camera'tje wat Mrgiorgio al zegt en het is maar net wat je er allemaal mee doet! Als jij om de 2 jaar een nieuwe camera koopt neem dan lekker een compact, anders zou ik ten alle tijden een dslr nemen met in iedergeval goed glas.
Na 4 jaar kan je weer een nieuwe body kopen en dan heb je waarschijnlijk als je vanaf nu zou kijken over 4 jaar een dikke fullframe camera voor de prijs van een klein formaat.
 
Nouw geloof me, als je mrgiorgio zijn kamera in je hand heb dan kan je wel gaan gewicht heffen :p

En ik denk wel dat mrgiorgio dat bekbeest overal mee naartoe sleurt, die fotos die daarvanaf kmen zijn gewoon altijd haarscherp en met die Battery pack eronder kan je volgens mij snel uren pics schieten!
 
Ik heb mn D200 (incl batterypack) wel eens meegehad naar een jazzfestival met de 70-200mm lens erop. Alleen al de lens weegt ruim 1200 grammetjes schoon aan de haak.
Dat is een keuze (nee niet compensatie gedrag), omdat je voor mooie concertfoto's gaat.
In moeilijke (licht)omstandigheden bewijst een spiegelreflex zijn nut.

Maar zoals eerder gezegd: bedenk gewoon wat je wilt gaan fotograferen. Voor leuke foto's van je hardware of je kind heb je niet perse een spiegelreflex nodig. Kijk maar bv naar de foto's die coolfris altijd maakt van zn hardware.

Of deze foto die met een blackberry is gemaakt door mn broertje
 
Ik ben zelf van mening dat je voor leuke foto's met een duurdere ultrazoom (€400-500) veel beter uit bent dan met een budget DSLR (ook €500 minimaal). Waarom? Omdat een dure ultrazoom je 20x zoom brengt, beeldstabilisatie, een flitsschoen, lekker compact apparaatje en een aantal creatieve voor-instellingen maar ook de PSAM functie.

Om het fotograferen te leren heb ik veel gehad aan mijn powershot S5. Vooral om dat je in de M-stand direct op je scherm ziet wat er met je foto gaat gebeuren bij een bepaalde instelling van sluitertijd/diafragma/ISO/witbalans etc. Toen ik eenmaal uitgekeken was op dat toestelletje heb ik een 50D gekocht. En daarmee gaat mijn geld tegenwoordig door drie gaten mijn hand uit :sarc:
Ik denk wel dat het eerste wat ik miste het zoombereik was... Daar staat dan wel weer een deftige beeldkwaliteit en stuk mooiere scherptediepte tegenover..
 
De offertes van andere winkels duren me iets te lang.
Ben dus vandaag naar kameraexpress gegaan en een simpel setje aangeschaft :p
D90 gekocht.
Helaas hadden ze de sigma lenzen niet meer op voorraad :(
Heb nu toch de 18-200 lazymode lens gekocht zodat ik alvast mee aan de slag kan.
Mocht dit mij toch niet bevallen, ruil ik het om voor de sigma's (heb nu dus 8 dagen tijd om te testen :))

ps. Damnnn super druk daar, moest uur wachten -_- Maar wel prima verkoper

Tijdens batterij opladen, handleiding snel doorgenomen en toen stopte de lader eindelijk met knipperen en daarna dus snel aan de slag :D :D :D

Moet nog echt heel veel oefenen met instellingen, raak nu nogal snel in de war met alle knoppen en twee instel draaiknoppen :)

Maar het verschil met mijn kleine digi cameraatje is echt enoooorm!!!

De foto's hieronder zijn gewoon genomen met instellingen op "auto":

10gxwcj.jpg


5d2b9g.jpg


259vhio.jpg


2n7rrd.jpg


:D

OMG, dit is gewoon al weer ruim een jaar geleden. Wat gaat de tijd snel!

In ieder geval, ik heb geen moment spijt gehad van mijn aankoop van deze (dure) camera.
Sterker nog, dit is echt wel een van mijn beste aankopen :)

Als je het budget hebt en je vindt het niet erg om met een lomp ding te lopen, zeker doen.
De mooie foto's die je ermee kan schieten (ook gewoon in "auto" stand, wat ik nog steeds het meeste gebruik), is het geld zeer zeker waard.
 
ben ook aan het zien voor een nieuwe camera
Op dit moment zit ik opgescheept met een Canon Powershot 650IS
Deze heeft jammer genoeg maar 6x optische zoom...
Eind juli ga ik naar een concert en ik zou toch wel wat deftige foto's willen maken en niet zo foto's van het hele podium en dan de band nog moet gaan zoeken :D

Op dit moment gaat mijn voorkeur naar een Panasonic TZ20.
Compact, 16x zoom en redelijk deftige kwaliteit

zijn er miss betere alternatieven?
 
Ik ben niet zo op de hoogte van compactcamera's, maar als ik het commentaar zie bij de Sony dsc-hx9 is dat wel een alternatief die het bekijken waard is.

Sensor
Cameraresolutie 16,2M
Sensor type CMOS
Beeldverhouding 3:2, 4:3, 16:9
Videoresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Lens
Optische zoom 16x
Zoom (wide) 24mm
Zoom (tele) 384mm
Diafragma (wide) 3,3
Diafragma (tele) 5,9
Stabilisatie Optische Stabilisatie
3D-ondersteuning Ja
 
Weet je al waar je zit/staat tijdens dat concert?

Ik heb deze foto gemaakt op 82 mm, maar ik stond op denk ik 10 m van haar af.
DSC_0401.jpg


Daarvoor zat ik in een zaal waar 200mm niet toereikend was. Bovendien moet je eigenlijk wel beeldstabilisatie hebben als je in het donker van zo'n grote afstand schiet.

Anyway, even back on topic: in dat geval is een spiegelreflex wel handig, maar dan moet je wel een lichtsterke lens hebben eigenlijk.
Aan de andere kant is het de vraag of je m mee naar binnen mag nemen.
 
Waarom heb jij eigenlijk een spiegelreflex Freddy? Was je misschien net zo gelukkig geweest met een goede superzoom?
Waarom moest jij perse een dikke camera?

Ik wilde een apparaat waar ik zo mooi mogelijke foto's mee kon maken.
En fotografie vind ik erg interessant (alhoewel ik me er nog niet heel erg in verdiep heb door tijdgebrek).
Foto's zijn me ook dierbaar, ik wil later niet de gedachte hebben bij een foto van: "Shit, had ik deze maar genomen met een SLR".
 
Als het goed is in de golden circle:
plan_web_bonjovi.jpg


Ik heb geen idee hoe ver dat is maar hier een schematische weergave:
bon.jpg


Ben me ondertussen wat aan het inlezen over de Sony HX9v. Deze lijkt beter te zijn dan de Panasonic TZ20 op de GPS na maar dat zou ik toch niet gebruiken. Spiegelreflex is niet echt geschikt vanwege de prijs en de onhandingheid...
 
Ik heb ook nog even na zitten te denken over de punten die hier voorbij kwamen en ben nog eventjes gaan kijken

ik kwam op het volgende camera + lens combi uit

Bestekeus.nl - Foto en Film - Fotocamera - Sony Fotocamera + 18-55mm OSS + 16mm F/2.8 (pancake), 2 jaar garantie, Nederlandstalig NEX3DB - Voor al uw electronica

hiermee heb je niet zon lomp en onhandig ding wat je mee moet slepen maar heb je toch wel enigszins een spiegelreflex (lookalike)

vanavond maar even opzoek naar revieuws van dat ding

vooral het kantelbare scherm en de film functie spreken mij wel aan omdat je dit niet echt hebt bij (budget)dslr camera's

iemand ervaring met dit dingetje ?
 
Ik wilde een apparaat waar ik zo mooi mogelijke foto's mee kon maken.
En fotografie vind ik erg interessant (alhoewel ik me er nog niet heel erg in verdiep heb door tijdgebrek).
Foto's zijn me ook dierbaar, ik wil later niet de gedachte hebben bij een foto van: "Shit, had ik deze maar genomen met een SLR".
Klinkt logisch en je hebt er goed over nagedacht vind ik. Nu alleen nog van de automaat af. Misschien eens de semi-automaat proberen zoals de A stand?

Ik heb geen idee hoe ver dat is maar hier een schematische weergave:
bon.jpg
Zo te zien is het een breed podium. Ik schat dat je tussen de 100-250mm nodig hebt.
Hopelijk doet je camera t wat redelijk op die afstand in het donker.

iemand ervaring met dit dingetje ?

Waar wil je het voor gebruiken? Die 16mm is lekker lichtsterk en handig als je groepsfoto's wilt maken. Die andere lens 18-55mm OSS is een leuke portretlens, maar niet zo lichtsterk. Oftewel met dat bereik en die diafragma niet erg geschikt voor concerten etc.
 
Zo te zien is het een breed podium. Ik schat dat je tussen de 100-250mm nodig hebt.
Hopelijk doet je camera t wat redelijk op die afstand in het donker.

Bwa er is redelijk wat verlichting is dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Het is gewoon dat ik wat redelijk moet kunnen zoomen.
Nu zit ik met 6x en als ik dan bijvoorbeeld een HX9v neem dan komt dat op 16x zoom wat een grote vooruitgang is.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Welke lichtgewicht "all-round" objectief voor spiegelreflex camera? Fotografie, Film en Video 8
Sw333t Welke camera voor een laag budget Fotografie, Film en Video 9
P Nieuwe Camera / Videocamera. Electronica 0
T Ip camera Portforwarding NAT conflict Problemen & Oplossingen 1
Freddy GoPro Hero2 Camera Topic Fotografie, Film en Video 58
E Kan web port niet veranderen van IP camera Problemen & Oplossingen 7
arwin74 [GEVONDEN] iemand uit omgeving den haag met met verstand van digitale camera's Gevonden 1
Freddy Keuze hulp: Goede HD Video Camera! Fotografie, Film en Video 30
Johnny Welke superzoom camera zal ik nemen? Fotografie, Film en Video 21
B Welke digitale camera voor rond de 120 Fotografie, Film en Video 2
Vannos Welke Camera/videocamera heb jij ? Fotografie, Film en Video 42
Homienator Digitale camera! Hardware & Software 4
N Aankoop camera Hardware & Software 11
Freddy Post jouw Snap Shots met jouw (mobile) camera Algemene Discussies 30
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
Consigliere Laat ik het ook eens doen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
P Monitor Stand wel of niet doen? Hardware & Software 2
DeKentering Even voorstellen! (Had ik eerder moeten doen ;) ) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
chinx Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf? Algemene Discussies 18
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
Nessuno Wat te doen met een Corsair 800D front. Cases en Modding 10
hondaygo Mag ik de originele bedrading anders doen? Electronica 4
Killerbee Wat zou jij doen met 20 miljoen. Algemene Discussies 68
Source Nieuwjaarsduik, wie gaat hem doen :D Nieuws en Sport 6
L Zal zeker meer bestellingen doen HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Fanholes maken, hoe te doen? Cases en Modding 10
Sw333t Forum Plugins/Mods voor fun, wel of niet doen? HighFlow Forum 21
Johnny [GPU] 2de hands kaart kopen. Doen of niet? Hardware & Software 14
D Zwakte van mijn kant window maken wie kan het voor mij doen ? Cases en Modding 12
Robin 4890 Refference 2 Voltage omhoog doen. Overclocking 5
Source Beste manier om dit te doen.. (Acryl+Fanfilter) Cases en Modding 5
F Particuliere verzendingen, waar het beste te doen? Algemene Discussies 4
maomanna Kies en Kijk! (allemaal even doen) Algemene Discussies 37
N Kan ik nog rma doen? Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan