• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner?

Freddy

Administrator
Forumleiding
Ik zit zwaar te twijfelen om een Spiegelreflexcamera aan te schaffen.
Ik wil namelijk ook van die super mooie plaatjes maken :D

Maar aan de andere kant, het zal zeker weer een aparte hobby bij worden en flink wat geld kosten.
Van vrienden heb ik al gehoord dat je met een standaard camera van 500 euro niet genoeg hebt, maar dat je nog aparte lenzen moet bijkopen voor elke situatie.
Per lens kan je ook weer paar honderd euro rekenen :S

Verder is het niet zo makkelijk als een digitale camera, gezien je met een spiegelreflexcamera alles zelf handmatig moet instellen.
Voor de beginner dus lastig neem ik aan...

Aan de andere kant heb je dan wel mooiere foto's die niet mogelijk zijn met een simpele digitale camera.

Wat denken jullie?
Doen of niet en welke?

Ik had zelf nu de Canon 500D op het oog :)
 
Dat is een mooi toestel wat je op het oog hebt :) en wat de lenzen betreft daar kan je t zo gek in maken als je wilt , ikzelf heb maar 2 lenzen en dat is zat ;) zeker als je er nog niet helemaal in thuis ben net als ik

maar ik kan je zeggen dat ik nooit meer terug ga naar een digitale camera :)

ik gebruik nu een sony alpha 200 en bevalt me zeer goed en de prijs van sony is ook nogeens aantrekkelijk vergeleken met andere toestellen die eigenlijk t zelfde doen ;)
 
Thanks voor reacties.

@ Chiller, thanks voor aanbod.
Maar ik schaf het gewoon nieuw aan (want kan zakelijk, zit voor mij meer voordelen aan dan tweedehands).

Nu zag ik ook de Canond 550D, ik ga even reviews zoeken met verschil tussen 500D en 550D :)
(als jullie het al weten, graag even hier posten htnaks :))

En tips welke accessoires en lenzen ik gelijk bij moet aanschaffen?
 
Dingen die wel handig zijn om erbij te nemen zijn:
1. Tas
2. UV Filter (ook gelijk bescherming van je dure lens)
3. Statief
4. Zonnekap (zit er bij sommige toestellen al bij)
5. Geheugenkaartje

dat zijn een beetje de standaard dingetjes ;)

kijk ff op www.kameraexpress.nl daar koop ik altijd mn spullen en je word daar zeer netjes geholpen
 
Gaat je voorkeur uit naar Canon? Anders zou ik ook kijken naar Nikon. Gewoon naar een winkel gaan en in je handen vasthouden wat je fijner vind.
De body hoeft niet heel duur te zijn. Maar je lens is het wel fijner als die wat duurder is.

Mooie modellen zijn de D90 van nikon en de 50D van canon. Zijn aan elkaar gewaagd, niet heel duur en semi-professioneel.

Verschil is er bijna niet tussen canon en nikon. Nikon loopt met de techniek van hun body's wat voor. Qua lenzen weet ik het niet.

Ik raad je aan om gewoon een winkel in te lopen en te vragen en te voelen:p dat is wat het meest inspireert!

mooie lens types zijn
24-70, 55-200,15-85.
Dit bereik is het mooiste eigenlijk voor de allrounder zegmaar.

En de megapixels maken echt NIKS uit.
Onze Nikon D300 is 12 mp en maakt mooiere foto's dan een 16mp van canon bijvoorbeeld.

EN, ik raad je aan ten allen tijden een FULLFRAME lens te kopen. Dan zit je nooit met problemen als je van body upgraded
 
Maar aan de andere kant, het zal zeker weer een aparte hobby bij worden en flink wat geld kosten.
Van vrienden heb ik al gehoord dat je met een standaard camera van 500 euro niet genoeg hebt, maar dat je nog aparte lenzen moet bijkopen voor elke situatie.
Per lens kan je ook weer paar honderd euro rekenen :S

Verder is het niet zo makkelijk als een digitale camera, gezien je met een spiegelreflexcamera alles zelf handmatig moet instellen.
Voor de beginner dus lastig neem ik aan...

Ik heb een 500D gekocht vlak voordat de 550D uitkwam, was toen 19% btw eraf bij Media Markt, dus lekker goedkoop.

Ik gebruik nog de standaard 18-55mm kitlens, maar wil in de toekomst uitbreiden. Maar je kan het zo gek maken als je het zelf wilt. UV-filter, tas en zonnekap zijn wel aan te raden. Tripod ook als je nachtfoto's, HDR of Pano's gaat maken. Natuurlijk geen geheugenkaartje vergeten en misschien een extra batterij als je er veel mee gaat doen.

Hier is mijn verlanglijstje voor deze camera, (ik moet tripod en geheugenkaartje nog kiezen daarom staan die dubbel): Profiel van Blackruby | Tweakers.net Tweaker Gallery
Daaronder staan nog wat lenzen die ik wil.

Wat betreft het gebruiksgemak, als je hem op auto zet is het net zo makkelijk als normaal. (Misschien wel makkelijker, omdat je zoomt door aan de lens te draaien) Zodra je wat meer ervaring heb kan je wat andere settings gaan proberen. En er zijn natuurlijk ook goede boeken te koop (zoals van Scott Kelby), en tutorials te downloaden.

Je moet zelf maar even kijken of je het doet, maar ik doe mijnes in ieder geval niet meer weg :D

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=xpxqF5YuNQc"]YouTube- Canon EOS 550D / Rebel T2i review[/ame]
 
1 van de betere sites om je een impressie te geven van een camera is Dpreview.com Zowel de Canon 550D als de Nikon D5000 zijn hele goeie keuzes en kijk vooral niet naar het aantal megapixels. Tuurlijk heeft meer megapixels zijn voordelen maar ruis is dan ook een groter probleem.

De prijs is ook eigenlijk niet de body van je camera maar uiteindelijk je lenzen die je erbij gaat kopen :D
 
Bij Kamera-Express (ik koop al haast 10 jaar al mijn spullen daar, super service, super prijzen en ze kennen ook echt hun vak) hebben ze ook nog een heel leuk setje in promo + Nikon D90 + 18-105mm VR, met 2jaar garantie, Nederlands, online bestellen bij de GROOTSTE kamerawinkel van Nederland! => heb dit setje een maand geleden gekocht voor mijn vader. Bij normaal gebruik zijn die automatische settings de max, echt waar! Beste 779 € die je naar mijn mening op dit moment kan spenderen aan fotografie: lens is echt een zeer goede walk around (dpreview is idd goede ref) en body is verbluffend snel.

Canon 550D is zeker ook een even valabel alternatief: resolutie is beter (is dit op dit niveau echter nog van belang, wat is je uiteindelijk doel?), ruis (zeker bij slechte lichtomstandigheden) echter slechter ...

Canon heeft wel betere en vooral een grotere waaier aan lenzen, maar dit geldt enkel voor de zeer dure profi lenzen, zeker niet bij de instaplenzen (vergeet het zelfs maar voor de kitlenzen)

En please, let nu aub niet enkel op megapixels, of dacht je dat een gloednieuwe 5 MP in een Nokia zelfs qua resolutie ook maar ergens in de buurt van mijn (ondertussen door de kinderen gebruikte) oude Canon Ixus 400 van 4 MP?

Hoe dan ook, tussen die twee is het een beetje een kwestie van voorkeur. Als je al spullen hebt (flits, lenzen ...), ga je best voor hetzelfde merk, zoniet staat de keuze je vrij.

Ik heb zelf 15 jaar enkel met Canon gewerkt en ben dan overgeschakeld naar digitaal. Al mijn Canon gear toen met pijn in het hart verkocht. De Fujifilm S2 Pro (Nikon Compatible) stak toen kop en schouder boven de rest uit (12 MP interpolated in 2003!!! Gebruik deze nog steeds en niets klopt Fujifilm als het op kleuren en levendigheid aankomt) ... ben toen de nodige Nikon gear beginnen aanschaffen (alle jaren wel ietsje, heb nu 4 premium lenzen en een schitterende flash) dus was het voor mij logisch dat de volgende een Nikon zou zijn (Fujifilm ontwikkelt niet meer verder) ... en de D700 is echt wel super top, zeker qua hoge ISO). Moest ik echter niet met al mijn Nikon gear gezeten hebben, had ik misschien net zo goed voor Canon of een ander merk kunnen gaan ... maar zeker full frame! Dat maakt echt wel enorm verschil (helaas ook in prijs!) :)
 
Wat ik ook een aardige site vind om vooral het verschil in detail en ruis tussen verschillende modellen te kunnen zien is, Imaging-resource.com.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe camera, maar zoek iets compacters dan een volledige spiegelreflex. Ik ben dus aan het kijken naar de Micro 4/3 system camera's, of de nieuwe Sony 'EVIL'. Grotere sensor, maar zonder spiegel, waardoor je een vergelijkbare kwaliteit krijgt, maar in een kleinere body.
 
Zo lang je maar bedenkt dat dit soort fantastisch speelgoed kopen om dan met een cheapo lens te gaan werken, totaal geen zin heeft ... OK om mss te beginnen, anders verloren investering. Plus je kan er maar beter de nodige tijd aan willen besteden (leren werken met zo'n camera is echt nodig).
Als je de camera vooral voor snapshots wil gebruiken, kan je bijvoorbeeld net zo goed (of veel beter eigenlijk) de Canon Powershot G11 (prijs: De GROOTSTE kamerawinkel van Nederland! Compleet op het gebied van fotografie en video, online bestellen bij de GROOTSTE kamerawinkel van Nederland!, review: Canon PowerShot G11 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review) kopen: super kwaliteit, veel compacter, goedkoper maar toch heel veel mogelijkheden ... en de huis-, tuin- en keukengebruikers halen hier veel betere kwaliteit mee dan menig DSLR owner!
 
Het is altijd een geouwehoer met die camera's was ook voor ons zo toen we uiteindelijk gingen kiezen.
Ik zou als ik jou was freddy zoals quad zegt een lens nemen met een groter bereik.
55-250 is echt zat als beginner! Als de lens ook nog eens Lichtsterk is is het handig!
 
Ik heb nog wat reviews gelezen over de Nikon D90, die is ook erg interessant.
Op google kom ik ook veel topics tegen met "Canon 550D vs Nikon D90", resultaat is volgens mij 50/50 :D
Dat maakt de keuze er niet makkelijker op :p
 
dat zou best kunnen. Is de 50 D niet wat voor je? die is wat meer professioneler maar heeft iets minder opties. Niet dat je dat allemaal heeeeeeel hard nodig hebt maargoed.
en ik weet niet wat je budget toe laat anders zou ik zelf gaan kijken voor een Nikon D300 of een EOS 7D.. zit ongeveer in de zelfde prijsklasse en is echt semi professioneel.

gewoon lekker gaan kijken bij de winkel, en vragen vragen vragen. Gewoon vertellen van ja dit wil ik er mee, en eventueel nog verder dan dit. bijvoorbeeld....
en dan gaan ze aan de hand van jou budget adviseren een goedkopere body te nemen met een duurdere lens...
Onze lens is duurder dan de body en deze lens kan naar elke camera omdat het een Fullframe formaat is.

Met de camera's heeft kijken op internet echt geen zin, deed ik ook.. maar zodra je in de winkel stapt hoor je het van mensen met ervaring.
En ook niet meteen overstag gaan als je er bent lijkt me verstandig.

Nadat jou verteld is van hoe en wat, ga je weer op internet zoeken.. is dat allemaal waar etc of is het een verkoop praatje!
 
Hallo? We spreken over een beginners DSLR ... Canon 50D of 7D, Nikon D300s ... sorry, totaal crazy voor iemand die met DSLR begoint hoor (ook qua investering). Voor mij blijven momenteel de D90 en 550D echt dé betere betaalbare camera's, al de rest is overkill. En als je dan toch een groter budget hebt, ga dan voor een deftige lens, niet voor een betere body. Je lenzen koop je zo ongeveer voor het leven, je body niet. En ga zeker niet voor een lens met groot bereik: hoewel handig als walk around, zijn de vervormingen, scherpteafwijking naar de randen toe en snelheid echt beneden alle maat. Voor Nikon kan ik je zeggen dat de 18-105 zeer behoorlijk maar echt de max is als instap, al de rest is te vervormd of traag (ook niet de 18-200, echt niet al te goed). En zorg vooral voor lichtsterke lenzen.
Ik fotografeer vrij veel en wil gerust eens een dagje richting Nederland. Als je wil, kan ik gerust ergens met je afspreken zodat je e.e.a. zelf kan testen ... en als je het te ingewikkeld vindt, toch misschien maar even kijken naar de Powershot G11 :)

PS: communiefeest achter de rug ... oef :)

lucas_small.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Welke lichtgewicht "all-round" objectief voor spiegelreflex camera? Fotografie, Film en Video 8
Sw333t Welke camera voor een laag budget Fotografie, Film en Video 9
P Nieuwe Camera / Videocamera. Electronica 0
T Ip camera Portforwarding NAT conflict Problemen & Oplossingen 1
Freddy GoPro Hero2 Camera Topic Fotografie, Film en Video 58
E Kan web port niet veranderen van IP camera Problemen & Oplossingen 7
arwin74 [GEVONDEN] iemand uit omgeving den haag met met verstand van digitale camera's Gevonden 1
Freddy Keuze hulp: Goede HD Video Camera! Fotografie, Film en Video 30
Johnny Welke superzoom camera zal ik nemen? Fotografie, Film en Video 21
B Welke digitale camera voor rond de 120 Fotografie, Film en Video 2
Vannos Welke Camera/videocamera heb jij ? Fotografie, Film en Video 42
Homienator Digitale camera! Hardware & Software 4
N Aankoop camera Hardware & Software 11
Freddy Post jouw Snap Shots met jouw (mobile) camera Algemene Discussies 30
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
Consigliere Laat ik het ook eens doen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
P Monitor Stand wel of niet doen? Hardware & Software 2
DeKentering Even voorstellen! (Had ik eerder moeten doen ;) ) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
chinx Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf? Algemene Discussies 18
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
Nessuno Wat te doen met een Corsair 800D front. Cases en Modding 10
hondaygo Mag ik de originele bedrading anders doen? Electronica 4
Killerbee Wat zou jij doen met 20 miljoen. Algemene Discussies 68
Source Nieuwjaarsduik, wie gaat hem doen :D Nieuws en Sport 6
L Zal zeker meer bestellingen doen HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Fanholes maken, hoe te doen? Cases en Modding 10
Sw333t Forum Plugins/Mods voor fun, wel of niet doen? HighFlow Forum 21
Johnny [GPU] 2de hands kaart kopen. Doen of niet? Hardware & Software 14
D Zwakte van mijn kant window maken wie kan het voor mij doen ? Cases en Modding 12
Robin 4890 Refference 2 Voltage omhoog doen. Overclocking 5
Source Beste manier om dit te doen.. (Acryl+Fanfilter) Cases en Modding 5
F Particuliere verzendingen, waar het beste te doen? Algemene Discussies 4
maomanna Kies en Kijk! (allemaal even doen) Algemene Discussies 37
N Kan ik nog rma doen? Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan