• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner?

Ja je hebt gelijk. Ik begreep er al niets van dat ze iets uit konden zenden dat pas over een paar weken is. :075: (dat dacht ik tenminste)
Ik ga toch maar eens kijken om er volgend jaar heen te gaan, het lijkt me namelijk wel erg leuk.
 
Hallo,

Zeer waarschijnlijk ga ik begin AUG op vakantie.
Hiervoor wil ik een mooie camera hebben.

Mijn budget is eigenlijk 200 EUR.

Eisen die ik nu kan bedenken zijn:

- Steady shot
- Kijken door lens(?) en/of scherm
- Kwaliteit foto's

Van killerbee kreeg ik de volgende 2 links;

Fujifilm FinePix S2500HD Zwart prijzen | Electronics | Tweakers.net Pricewatch
Olympus SP-600UZ Zilver prijzen | Electronics | Tweakers.net Pricewatch

of kan ik beter doorsparen voor een spiegel reflex? bv. de "Nikon D3000"
 
Als je over een paar weken al op vakantie gaat en nog nooit met een spiegelreflex hebt gewerkt, zou ik een ultrazoom compactcamera aanraden.
De kans dat je met de spiegelreflex dan alleen op automaat gaat schieten is namelijk vrij groot.

Alleen als je iets specifieks gaat fotograferen tijdens je vakantie biedt de spiegelreflex voordelen. Bijvoorbeeld als je (net als ik een paar jaar geleden)vanuit je hotel parachutisten ziet basejumpen vanaf het naastgelegen gebouw. Dan kan een compactcamera soms te langzaam zijn.

Puur op de specs zou ik voor de Olympus kiezen vanwege het grotere interne geheugen. Verder zijn ze namelijk wel vergelijkbaar.
 
@ Johny

MrGiorgio heeft helemaal gelijk, betreft zijn standpunt over het kopen van een DSLR vlak voor de vakantie.
Ik heb sinds een half jaar een Canon 450D en heb er echt een maand of 2 over gedaan voor ik op een beetje fatsoenlijke snelheid een goede foto kon maken.
Er komt veel meer bij kijken dan de meeste mensen denken!

Maargoed, de compact camera's tegenwoordig zijn er ook in allerlei soorten en maten, zelfs met opties die op een DSLR ook te vinden zijn ( sluitertijd, witbalans etc. )!

Veel succes met je keuze.
 
Vergeet niet dat de kleurweergave van beide camera's verschillend kan zijn!!

Klopt, maar ik ga er vanuit dat de gemiddelde bezoeker van dit forum niet een dure Eizo of een Quato heeft staan, maar een "gewone" monitor met een tn panel.

Wat dat betreft is kleurweergave net zoiets als geluidsweergave. Je kan er uren in steken om alles te vergelijken. Maar als je na lang wikken en wegen je keuze hebt gemaakt, ben je na een paar weken al zo aan je keuze gewend dat je ook niet meer beter weet en alleen bij extreme gevallen het verschil merkt.
 
Als je een superzoom wilt dan is dit wel leuk om even naar te kijken:
Super zoom camera group test (18-30x zoom)
Of als je meer een 'travelzoom' wilt:
Group travelzoom (10-14x zoom, wel een stuk compacter)

Houdt in de gaten dat als je voorbij de 10x zoom gaat het vrij lastig wordt om vanuit de hand scherpe foto's te maken. Wat zeg ik, ik heb zelf al vaak problemen voorbij de 5x. :p
Maar dat kan per persoon verschillen. Een klein ministatiefje kan dan al aardig helpen.
 
fisher-price-kid-digital-camera.jpg
 
Een spiegelreflex heeft over het algemeen een grotere sensor, heeft een optische beeldzoeker (een spiegel die het beeld weerkaatst en wegklapt als je de foto maakt) en verwisselbare lenzen.

Een superzoom is vaak een beetje tussen een Point & Shoot (zoals Killerbee al liet zien :p) en een spiegelreflex in. Ze hebben vaste lenzen, de sensor is kleiner, maar daardoor kunnen de lenzen ook een stuk kleiner zijn. Daarom heb je ook tegenwoordig modellen die bijvoorbeeld een 28-560mm bereik hebben. (20x zoom)
Voor een vergelijkbare lens op een spiegelreflex ben je vaak meer kwijt dan de body zelf en zijn gigantisch

Het zijn wat dat betreft hele leuke reiscameras. kleiner dan een dslr, maar wel met een erg groot praktisch bereik. :)

Of anders gezegd:
P&S
Superzoom/Bridge camera
DSLR
 
Bedankt voor je reply.

Wat is het belangrijkste verschil tussen een spiegelreflex en een superzoom?

En maken deze verschillen voor mij uit?

De meeste verschillen zijn al opgesomd.
Wat voor jou uitmaakt weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat:
-een spiegelreflex niet via een knopje zoomt, maar dmv draaien aan de lens. Waardoor die nauwkeuriger in te stellen is
-een spiegelreflex langer duurt voordat je m ingesteld hebt, maar dat de foto daarna sneller gemaakt is, waardoor je daarna een cruciaal moment (glimlach of blik in de ogen) minder snel mist
-een spiegelreflex zwaarder is dan een compact of superzoom, waardoor je m niet zo makkelijk over het hoofd ziet, maar ook wat lastiger in een tasje duwt.
-een spiegelreflex afhankelijk is van de lens die je erop schroeft en een superzoom altijd het complete bereik bij zich heeft
-je bij een spiegelreflex via de spiegel kijkt (dus door t kijkgaatje) en je dus over het algemeen niet via het scherm een compositie maakt. De meeste superzooms doen vaak beide. Zowel als.....

Voordeel van een superzoom is dat die vaak antishock al in de body heeft.

Ik ben ook ooit begonnen met een superzoom. Pas toen ik die ontgroeit was heb ik een spiegelreflex gekocht.

Op vakantie is een superzoom gewoon erg relaxed, maar een spiegelreflex met een all round lens zoals die van Freddy is ook niet verkeerd.
 
-een spiegelreflex langer duurt voordat je m ingesteld hebt, maar dat de foto daarna sneller gemaakt is, waardoor je daarna een cruciaal moment (glimlach of blik in de ogen) minder snel mist

Dit is voor ons 1 van de belangrijkste redenen geweest gezien wij raskatten fokken en dus foto's schieten van kittens :p nu kan je in 1x blijven klikken en zit er altijd wel een goeie foto tussen., met een simpel dingetje heb je vaak dat de foto het net niet is.... en tja de opties op een spiegelreflex zijn gewoon enorm.

Het enige nadeel is... je moet er wat geld voor over hebben.
 
Als je een bril heb lijkt het me lastig om een foto te maken door de lens, scherm is een veresite.

Graag zou ik wat goede voorbeelden zien van een superzoom

Veel spiegelreflexcamera's hebben ook een wieltje bij het oculair zitten zodat je het kan aanpassen aan je brilsterkte.


Voorbeeld van een superzoom is bv deze Olympus.
Voor zover ik me kan heugen is er geen spiegelreflex met zo'n bereik.

Oh ja, vergeet niet dat een scherm de boel erg kan vertekenen. Heb je een camera met een mooi high res scherm, dan denk je vaak automatisch dat die ook mooiere foto's maakt doordat het mooier wordt weergegeven op dat scherm.
 
Ik weet toevallig van mn tante dat een Nikon Coolpix P100 gewoon een TOP cameratje is. Johnny, ga wat lezen op de fotografie site's en je beslissing zal snel vallen.. desnoods naar een winkel toe om het uitgelegd te krijgen.. dat heeft voor mij veel geholpen!


Nils
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Welke lichtgewicht "all-round" objectief voor spiegelreflex camera? Fotografie, Film en Video 8
Sw333t Welke camera voor een laag budget Fotografie, Film en Video 9
P Nieuwe Camera / Videocamera. Electronica 0
T Ip camera Portforwarding NAT conflict Problemen & Oplossingen 1
Freddy GoPro Hero2 Camera Topic Fotografie, Film en Video 58
E Kan web port niet veranderen van IP camera Problemen & Oplossingen 7
arwin74 [GEVONDEN] iemand uit omgeving den haag met met verstand van digitale camera's Gevonden 1
Freddy Keuze hulp: Goede HD Video Camera! Fotografie, Film en Video 30
Johnny Welke superzoom camera zal ik nemen? Fotografie, Film en Video 21
B Welke digitale camera voor rond de 120 Fotografie, Film en Video 2
Vannos Welke Camera/videocamera heb jij ? Fotografie, Film en Video 42
Homienator Digitale camera! Hardware & Software 4
N Aankoop camera Hardware & Software 11
Freddy Post jouw Snap Shots met jouw (mobile) camera Algemene Discussies 30
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
Consigliere Laat ik het ook eens doen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
P Monitor Stand wel of niet doen? Hardware & Software 2
DeKentering Even voorstellen! (Had ik eerder moeten doen ;) ) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
chinx Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf? Algemene Discussies 18
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
Nessuno Wat te doen met een Corsair 800D front. Cases en Modding 10
hondaygo Mag ik de originele bedrading anders doen? Electronica 4
Killerbee Wat zou jij doen met 20 miljoen. Algemene Discussies 68
Source Nieuwjaarsduik, wie gaat hem doen :D Nieuws en Sport 6
L Zal zeker meer bestellingen doen HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Fanholes maken, hoe te doen? Cases en Modding 10
Sw333t Forum Plugins/Mods voor fun, wel of niet doen? HighFlow Forum 21
Johnny [GPU] 2de hands kaart kopen. Doen of niet? Hardware & Software 14
D Zwakte van mijn kant window maken wie kan het voor mij doen ? Cases en Modding 12
Robin 4890 Refference 2 Voltage omhoog doen. Overclocking 5
Source Beste manier om dit te doen.. (Acryl+Fanfilter) Cases en Modding 5
F Particuliere verzendingen, waar het beste te doen? Algemene Discussies 4
maomanna Kies en Kijk! (allemaal even doen) Algemene Discussies 37
N Kan ik nog rma doen? Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan