Bedankt voor je reply.
Wat is het belangrijkste verschil tussen een spiegelreflex en een superzoom?
En maken deze verschillen voor mij uit?
De meeste verschillen zijn al opgesomd.
Wat voor jou uitmaakt weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat:
-een spiegelreflex niet via een knopje zoomt, maar dmv draaien aan de lens. Waardoor die nauwkeuriger in te stellen is
-een spiegelreflex langer duurt voordat je m ingesteld hebt, maar dat de foto daarna sneller gemaakt is, waardoor je daarna een cruciaal moment (glimlach of blik in de ogen) minder snel mist
-een spiegelreflex zwaarder is dan een compact of superzoom, waardoor je m niet zo makkelijk over het hoofd ziet, maar ook wat lastiger in een tasje duwt.
-een spiegelreflex afhankelijk is van de lens die je erop schroeft en een superzoom altijd het complete bereik bij zich heeft
-je bij een spiegelreflex via de spiegel kijkt (dus door t kijkgaatje) en je dus over het algemeen niet via het scherm een compositie maakt. De meeste superzooms doen vaak beide. Zowel als.....
Voordeel van een superzoom is dat die vaak antishock al in de body heeft.
Ik ben ook ooit begonnen met een superzoom. Pas toen ik die ontgroeit was heb ik een spiegelreflex gekocht.
Op vakantie is een superzoom gewoon erg relaxed, maar een spiegelreflex met een all round lens zoals die van Freddy is ook niet verkeerd.