• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spiegel gravure

Demolisher

Junior Member
om meteen even alles duidelijk te hebben. Dit is niet door mij bedacht!
Ik heb het gewoon ouderwets copy-pasted van de dode site Casejunkies.nl

Omdat ik op The Party 8 meerdere malen ben aangesproken over mijn mirror-mod wil ik met jullie toch deze walk-through delen.

Have fun, and keep it clean!



Inleiding en benodigdheden

Sinds enige tijd zie je ze steeds vaker opduiken in casemods nadat Ediejo de eerste was in ons kikkerlandje; spiegels. Al dan niet voorzien van een opvallende gravure en verlichting. De toevoeging van een spiegel aan je casemod verhoogt de blingbling factor aanzienlijk. En het leuke is, met de juiste gereedschappen is het niet eens moeilijk om een mooie spiegel te maken.

Enige tijd geleden stond op deze plaats een tutorial geschreven door Ediejo zelf. Die is op zijn eigen verzoek verwijderd. De tutorial die je nu leest is als vervanging van de oorspronkelijke opgesteld door Carpento, die inmiddels ook de nodige ervaring had opgedaan met het graveren van spiegels.

Voor het maken van de gegraveerde spiegel hebben we nodig:

* De spiegel
* Het ontwerp dat op de spiegel moet komen
* Een Dremel multitool of gelijkwaardig
* Graveerstiftjes voor de Dremel (Dremel artikelnummer 7103 of 7105)
* Thinner
* Keukenpapier
* Afwasmiddel
* Handdoek
* Water (in fles)

01.jpg




Voorbereiding



Natuurlijk hebben we het slachtoffer van onze casemod-drift nodig. Zonder spiegel geen gravure. Verder is een Dremel of imitatie-tool onmisbaar voor dit klusje. Deze wordt bewapend met graveerstiftjes. Uw tutorialschrijver heeft de voorkeur voor de graveerstiftjes van Proxxon die verkrijgbaar zijn in meerdere maten.

02.jpg


Verder hebben we natuurlijk een mooi ontwerp gemaakt dat in de spiegel gegraveerd moet gaan worden. Dat kan in een fotobewerkingsprogramma, desnoods in een tekstverwerker, als je wilt kan het ook met de hand en een stift. Cruciaal is echter dat het ontwerp uiteindelijk met een laserprinter afgedrukt wordt op normaal papier. Mocht je thuis alleen de beschikking hebben over een inktjetprinter of het ontwerp met de hand getekend hebben, geen nood. De plaatselijke supermarkt of kopieerwinkel biedt uitkomst. Voor een paar stuivers kun je daar je inktjet- of potloodontwerp laten verwerken tot laserprinterafdruk.

Het ontwerp moet geprint worden zoals het uiteindelijk zichtbaar moet worden. Dus NIET in spiegelbeeld…

03.jpg


Verder is het aan te raden de voorzijde van de spiegel te beschermen met een laagje schilderstape. Niets is teleurstellender dan na je graveerwerk een kras op je spiegel te moeten ontdekken. Dat kun je maar beter voor zijn, het is tenslotte een kleine moeite.

Wanneer je verder alle eerder genoemde benodigdheden verzameld hebt ben je klaar om tot actie over te gaan…


Ontwerp overbrengen


Een belangrijke stap in het maken van de gegraveerde spiegel is het overbrengen van het ontwerp op de spiegel. En misschien is dit ook wel de stap die de meeste oefening en handigheid vergt.

We plaatsen de spiegel met de (eventueel afgeplakte) voorzijde op de handdoek en nemen het ontwerp ter hand. Verder houden we de thinner binnen handbereik. Dan is het zaak om het gemaakte ontwerp met de geprinte zijde op de achterkant van de spiegel te plaatsen. Zorg dat alles precies op de gewenste plek ligt zodat je klaarbent om een afdruk te maken van het ontwerp op de spiegel.

04.jpg


05.jpg


We nemen vervolgens een stuk keukenpapier en vouwen dat tot een handzame prop die we vochtig maken met thinner. Daarna vegen we met het vochtige papier over de achterzijde van het ontwerp. Daarbij moeten we in de gaten houden dat alle gedeeltes van het ontwerp aan de beurt komen, maar tevens is het belangrijk niet vaker dan één maal alle gedeeltes te raken. Wanneer het ontwerp te nat wordt zullen de lijnen uitvloeien en moeten we de transfer als mislukt beschouwen.

Wanneer dat gebeurt is er nog niets verloren. Het foute ontwerp kan eenvoudig met thinner verwijderd worden waarna we met een nieuwe afdruk opnieuw beginnen. Kijk er ook niet verbaasd van op wanneer het niet in één keer direct goed gaat. Ook ondergetekende zorgt nog steeds voor een aantal extra printjes ter reserve.

06.jpg


Met wat oefening zal het uiteindelijk steeds makkelijker goed gaan, en dan hebben we aan het einde een acceptabele afdruk. Eventueel kunnen we wat minder duidelijke gedeelten bijwerken met een dunne watervaste stift of cd-marker.


Graveren


07.jpg


Staat het ontwerp goed op de spiegel ? Dan zijn we klaar om de Dremel ter hand te gaan nemen. Hierbij is het ook handig om een flesje water bij de hand te houden en eventueel ook een klein beetje afwasmiddel.

Als we gaan graveren is het namelijk zaak om de spiegel goed nat te houden. Niet alleen is dit koeling voor de graveerstift, tevens voorkomt het nathouden het vrijkomen van grote hoeveelheden fijn stof.

08.jpg


Het is wel prettig dat het water goed over de spiegel vloeit, en aangezien we zojuist met thinner in de weer geweest zijn vloeit het water nogal slecht. Een klein druppeltje afwasmiddel doet de truc in dit geval. Zoals je hierboven kunt zien vormt het water zonder afwasmiddel een klein plasje, na met afwasmiddel in de weer geweest te zijn vloeit het veel beter uit.

En dan is het tijd om echt de Dremel ter hand te nemen. We plaatsen een graveerstiftje in het apparaat en kiezen een nette snelheid. Mijn voorkeur gaat uit naar standje 6 of 7 van de 10 standen die mijn Dremel telt.

Naar aanleiding van wat vragen die mij gesteld werden over de gebruikte stiftjes: zorg ervoor dat je diamantstiftjes gebruikt, en niet de zogenaamde graveerfreesjes die veel grover zijn. Een voorbeeld van de juiste stiftjes vind je op de webpagina van Dremel.

De wat beter gesorteerde Doe-het-zelfzaak zal deze graveerstiftjes ongetwijfeld verkopen. Het is ook prima mogelijk de diamantstiftjes van de firma Proxxon te gebruiken.

09.jpg


Het graveren zelf stelt in principe weinig voor. Netjes de lijntjes volgen leert de gemiddelde Nederlander al op de kleuterschool en zou dus ook voor de moddende junk geen probleem moeten zijn. Het ontwerp dat in deze tutorial de hoofdrol speelt bestaat slechts uit lijnen maar mocht je grotere vlakken willen graveren dan kan dat natuurlijk ook.

10.jpg


Na enige tijd hebben we alle zichtbare lijnen weggegraveerd en is de mod klaar. Dat belooft wat, en na het beschermende tape verwijderd te hebben draaien we de spiegel om en zijn we klaar voor het eindresultaat…

Eindresultaat

11.jpg


Direct na het Dremelen ligt de spiegel er zo bij, en dat ziet er al goed uit maar de spiegelmod komt pas volledig tot zijn recht als er verlichting achter of onder de spiegel geplaatst wordt.

12.jpg


Dan plaatsen we de spiegel op de bodem van de computerkast en genieten we van het resultaat

13.jpg


Het maken van een spiegelmod is niet uitzonderlijk moeilijk. Het hebben van een vaste hand is prettig maar een ieder kan deze mod uitvoeren. En na enige inspanning mag het resultaat er wezen !



Mijn eigen resultaten:
what%20is%20my%20name.JPG

tres%20nize.JPG

what%27s%20my%20name.JPG


wwwicked:
Plaatjes hersteld vanaf mijn eigen forum: http://www.hw-customz.nl/index.php?topic=12.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het ook gedaan en deze handleiding als informatie bron genomen.
en het is nog best goed gelukt... maar dat ding van mij is al zo oud dat hij ondertussen bij mij zusje staat en gebroken is...:p maar het is leuk om te doen
 
Omdat die linkten naar Casejunkies en die site bestaat niet meer, dus deadlinks.

Overigens heb ik dezelfde tut op mijn site staan, inclusief plaatjes. Zal even kijken of ik ze kan herstellen hier.

Edit: Plaatjes zijn hersteld.
 
Terug
Bovenaan