• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Specificaties Yate Loon D12SH-12 fan

art13

New member
Hallo,

Ben nieuw op het forum, geen modder maar vind het wel interessant om dingen zelf te kunnen repareren aan mijn pc. Spaart natuurlijk ook kosten.

Onlangs begon de voeding van mijn pc, een FST400-60MDN veel geluid te maken. Ik denk dat het lager van de fan stuk is. Stofvrij maken doe ik namelijk regelmatig. Het gaat om een Yate Loon D12SH-12. Deze vervolgens besteld bij Highflow.

Op de verpakking wordt echter een airflow van 77CFM genoemd. Dit verbaast mij omdat Yate Loon zelf, en andere bronnen op internet 88CFM noemen:

DC FAN SERIES, 120x120x25 Manufacturer -- Yate Loon Electronics Co., Ltd. is a leading supplier and exporter of DC FAN SERIES, 120x120x25 in Taiwan, Asia

Highflow noemt 88 CFM in de beschrijving, en 80CFM in de specs:

Yate Loon 120MM D12SH-12 Black 2200RPM

Wat me ook opviel is dat op de verpakking 36dB wordt genoemd, door Highflow 40dBA en door Yate Loon 40dB.
Tevens zie ik op mijn oude fan nog dit staan: (M-GP1) en op de nieuwe: (GP), deze code vind ik nergens op internet terug.
Tenslotte heeft de nieuwe fan een extra 3e draad (geel) voor feedback over het toerental.
De andere specs: spanning, stroomverbruik, RPM en afmetingen zijn overal hetzelfde.

Mijn zorg is dat ik met de nieuwe fan te weinig airflow en dus te weinig koeling heb. Wat zijn nou daadwerkelijk de specs van de D12SH-12 wat betreft airflow? En is 77CFM ten opzichte van 88CFM een groot verschil?

Ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken.
Gr. Art
 
Je originele fan heeft geen RPM signaal draad omdat de fan geprogrammeerd zit in de voeding..
Voor de voeding is het totaal niet interessant hoe hard zijn fan draait, enkel hoe warm hij zelf wordt en welk voltage hij door moet geven aan de fan. Het ontbreken van de signaal draad (of het hebben ervan) opzich is dus geen punt om je zorgen te maken.
Wat dit wel aan geeft is dat je een ander type fan te pakken hebt nu. Wellicht dat Yate Loon van dezelfde fan een andere revisie maakt speciaal voor PSU's?
Het verschil in CFM is ook niet ernstig, de fan zal wellicht iets harder moeten draaien om hetzelfde potentieel te bereiken, maar dit is niet voldoende om je voeding om zeep te helpen.
Wat wel min of meer van belang is, is het startvoltage van de fan. Dit is een waarde die niet veel gepromoot wordt helaas.
PSU fans hebben doorgaans een flink lager startvoltage dan een normale casefan.

Als laatste zou ik je een losstaande tip mee willen geven.
Begin langzaam aan te kijken naar een nieuwe voeding. In mijn ogen is de fan van betere kwaliteit dan deze specifieke voeding en wanneer de fan het begeeft zal je voeding ook al wat draaiuren op zich hebben. Een nieuwe degelijke voeding pik je al op voor een paar tientjes, zeker in het wattage bereik waar jij in zit.
 
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Misschien zijn er inderdaad verschillende D12SH-12 versies, er is alleen niet duidelijk iets over terug te vinden op het web.

Je hebt het over startvoltage; dit is dus een ander voltage dan het (in dit geval) nominale voltage van 12v? Blijft dan denk ik ook een mysterie wat het startvoltage zou zijn want er is maar 1 voltage te vinden in de specs. Wat zou er kunnen gebeuren met een verkeerd startvoltage?

Heb me inderdaad al georiënteerd op de verkrijgbaarheid van de huidige voeding, maar ik begrijp dat er betere merken bestaan dan FSP? Welke staan als goed bekend?

Gr. Art
 
Het startvoltage is het voltage dat een fan minimaal nodig heeft om te starten. Is dit bijvoorbeeld 4V dan zal de fan niet gaan draaien als deze minder dan 4V aangeleverd krijgt. Bij 4V of hoger zal de fan wel draaien. Dit is een voorbeeld; het startvoltage is voor iedere fan verschillend.
Niet iedere fabrikant vermeld deze waarde, wat ook ik erg jammer vindt.
Je kan overigens wel testen wat het startvoltage is door de fan op een fancontroller (die het aantal V kan aflezen) aan te sluiten en op die manier achter de waarde te komen
 
Hmm, ok.

Dus als ik de fan inbouw en het benodigde startvoltage voor de fan zou te hoog zijn voor de voeding dan loopt de fan niet. Kan er dan schade ontstaan aan de fancontroller van de voeding?

Gr. Art
 
niet om vervelend te doen, maar fsp voedingen moet je eigenlijk nooit repareren (meestal als ik ze in een pc aantref haal ik ze eruit en gooi ze weg ofzo)
fsp is in mijn ogen een van de aller slechtste merk voeding

neem geen risico (want als je voeding gaat kan hij andere onderdelen ook "meenemen") en koop voor iets van 4 tientjes gewoon een goeie nieuwe voeding ;)
 
Een Corsair:

Corsair Plafond Montage CX 430WATT V2 Product Details bij MyCom

of een OCZ:

ALTERNATE - HARDWARE - Voedingen - tot 600 Watt - OCZ StealthXStream 2 500W

Of een Be Quiet:

ALTERNATE - HARDWARE - Voedingen - tot 600 Watt - be quiet! Pure PowerL7 430W

Of een CoolerMaster:

Cooler Master Plafond Montage GX 450WATT Product Details bij MyCom

Zijn bijvoorbeeld goede merken die zonder twijfel beter zullen presteren dan jou huidige voeding en dit naar alle waarschijnlijkheid ook stiller zullen doen.

en vergeet niet efficiënter, wat de stroomrekening dus ten goede komt ;)
 
Aangezien ik de fan nu toch had liggen deze ingebouwd en loopt probleemloos. Heb nog eens zitten denken: De fans zijn uiterlijk identiek. Grootte, aantal fanbladen, pitch en grootte bladen. Aangezien er op het doosje en overal op het web consistent van 2200 RPM wordt gesproken moet ook de airflow identiek zijn zou je denken. Maar enfin, het werkt.

Iedereen bedankt voor de reacties en tips, ook wat betreft alternatieve merken voeding. Ik ben nu even blij dat ik de pc weer kan gebruiken maar misschien toch goed om aan vervanging te denken.

Gr. Art
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan