• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Snelheid regelen DDC355 middels Mcubed BigNG / MiniNG

Ingang T-Balancer bigNG (meetfunctie):

* t/m 10 analoge sensoren
* t/m 8 digitale sensoren
* t/m 2 flowmeters (watercooling systemen)
* fanspeed van t/m 4 fans

Uitgang T-Balancer bigNG (sturing):

* Fans
* Waterpompen
* Halogen of koudlicht kathodes
* Peltierelemente
* Status-LEDs
* USB intern en extern
 
@Ward0

Kom er toch nog niet helemaal uit. Als ik de manual van de BigNG bekijk kan ik 4 fans aansluiten en 4 analoge en 2 digitale sensoren (de digitale kun je vervolgens doorlussen en er zo meer aansluiten).

Als ik naar mijn setup kijk ga ik dan de pompen op de fan aansluitingen zetten, de inline flowtempsensoren op de analoge sensoraanluitingen en de flowmeters op de digitale sensoringangen? De sensorhub heeft namelijk 2 speciale pporten voor flowmeters.
 
analoog wss :) ben ook niet 100% zeker.

je kan eigenlijk kiezen.. mining of sensorhub.

een mini kan ook flowmeters aansturen. want zo had ik het in mijn geval. Een sensorhub kan dat ook...
 
Ik gebruik de volgende aansluitingen:

• De bigNG verbonden met de miniNG (digitaal )
• Op de bigNG één digitale en 4 analoge temp. sensors en de 4 fans v.d. kast
• Vervolgens de miniNG met de sensorhub (digitaal)
• De 2 waterpompen analoog op de miniNG met 2 analoge temp. sensors.
De motor v.d. pompen worden dan via de potmeters geregeld.

De miniNG is speciaal voor de Laing DCC waterpompen gemaakt!
De ander methodes zouden niet geschikt zijn voor de motor, deze worden geregeld door een microchip en dat kan voor problemen zorgen en PWM (een soort pulsstroom) zou schadelijk zijn voor de motor.

• Op de sensorhub de ATX noodschakeling naar het moederbord en de 6 temp. sensors.

En eventueel nog 2 analoge flowmeters. (zelf gebruik ik ze nog niet)

@MisterIggy
Op XtremeSystems heb ik ooit iets gelezen van DDC355's in combinatie met de Skythe Kaze Master.
Het resultaat: doorgebrande transistors v.d. Skythe.

Volgens mij gebruikt de sensorhub de flowmeters enkel voor beveiliging en niet voor het aansturen vd waterpomp.
Deze sluit de PC af als hij geen signaal v.d. flowmeters krijgt, daarom is hij ook aangesloten op de ATX start connector vh moederbord.
 
De miniNG is speciaal voor de Laing DCC waterpompen gemaakt!
De ander methodes zouden niet geschikt zijn voor de motor, deze worden geregeld door een microchip en dat kan voor problemen zorgen en PWM (een soort pulsstroom) zou schadelijk zijn voor de motor.

• Op de sensorhub de ATX noodschakeling naar het moederbord en de 6 temp. sensors.

En eventueel nog 2 analoge flowmeters. (zelf gebruik ik ze nog niet)

@MisterIggy
Op XtremeSystems heb ik ooit iets gelezen van DDC355's in combinatie met de Skythe Kaze Master.
Het resultaat: doorgebrande transistors v.d. Skythe.

@Eric

Bedoel je dat ik om het echt goed te installeren naast de BigNG en sensorhub ook nog de MiniNG zou moeten hebben? Da's balen:096::096:, krijg net bericht dat mijn bestelling verzonden is. Dus, kan ik mijn pompen ook op de BigNG of Sensorhub aansluiten? (volgens mij niet op de sensorhub....)

Enne, die angst voor het doorbranden van de Skythe was de reden voor deze uitbreiding :gek

Ignasz
 
Balen, dacht dat ik het echt op een rijtje had. Vanavond dus nog een bestellinkje de deur uit naar HighFlow....

Vandaag wat zitten surfen op het forum van mCube. Het is wel mogelijk pompen op de BigNG aan te sluiten. De pompen van Laing werken echter niet lekker samen met de PWM modus van de BigNG (soort van modulerende stroom). Zolang je onder de 20W blijft is er niets aan de hand en kun je hem handmatig op analoog zetten. Zodra je meer dan 20W trekt schakelt de BigNG echter automatisch over op PWM.:075: Met 2 pompen en wat fans ga ik daar echter denk ik wel overheen. Ergo; Mini kopen dus......
 
je kan tot 80w gaan, onofficeel... ik en dopestuf van dit forum hebben dit getest en het werkt.

Oplossing :

gewoon fan plaatsen op de heatsink ;)
 
OK, ga ik eerst proberen, nog ff niet bestellen dus!!

Er werd op het forum inderdaad gesproken over het actief koelen van de heatsink, die kon 80-100 graden worden :098:. Ik was toch al van plan hem voor een case-fan te monteren, stroomt er mooie flow overheen.

Laat wel weten of het werkt!
 
Iets gevonden over PWM modus:
In PWM modus gaat de DCC motor trillen, en verkort hierdoor de levensduur van de motor bijna met de 1/2. (3 ivp 5jaar)
De mNG heeft ook een kick start (start tegen 100% en zakt dan naar de ingestelde waarde) waardoor de DCC motor altijd opstart wat bij de bNG niet het het geval is (start niet onder de 9V).

Het kan met de bNG, maar de mNG is speciaal voor de Laing DCC gemaakt.

Benieuwd naar het resultaat met de bNG, leren graag wat bij.:001:
 
PWM wist ik al :) vooral yates hebben dat niet graag, maar dat kan verholpen worden met zo'n attundor of zoiets kost 6€ bij HF. Dat lost je trillingen en levensduur dan op.

Omtrent de pompen bij de mini staat het er ook uitdrukkelijk bij...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan