• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Single loop? Zijn de rads voldoende?

baretsu

Member
Hallo allemaal,

Helemaal nieuw op dit forum (Highflow net leren kennen dus) en al meteen een vraagje:

Ik heb de voorbije week volgend materiaal besteld:
i7 920 + Asus Rampage II extreme + Asus GTX 295

en hier bij Highflow:
EK FC block voor GTX 295 + EK FC NB/SB en EK Mosfet koelers voor de Asus Rampage II extreme + Aquadrive X4 voor mijn schijven + 2 x shroud 240.

op aanraden van Highflow (en omdat mijn slangen sowieso vervangen moesten worden) ben ik van het 'oude' 8/10 formaat nu ook overgeschakeld naar 3/8" (iig minder knikken, verder maakt dit naar performance eigenlijk weinig tot niets uit).

Momenteel heb ik 2 x BI GT Stealth 240 in mijn PC en die koelen volgende setup (zonder enige problemen): Q9450@3.4 GHz met EK extreme CPU cooler, ATI 3870x2 met EK FC block, een MSI X38 Hydrogen board (volledige WC) en een Aquastream XT USB pomp temps idle ongeveer 30°C, max 42-44°C bij full load).

Mijn vraag (eindelijk!!!) is nu: Zullen mijn 2 rads ook voldoende koeling kunnen geven aan de i7 920@4 GHz, de chipset en mosfet koeling, de GTX 295 én de aquadrive X4 en krijg ik dit alles nog gedraaid in één enkele loop?
 
naar schijnt gebruikt de gtx 295 minder als een 3870 x2 dus daarmee zit je in mijn ogen alvast goed ;)
mobo chipset hoeft bij i7 niet meer de mem controler te doen dus dat zit ook wel goed
cpu zal daarentegen wel wat meer gebruiken...
alleen snap ik niet waarom je een aquadrive wilt... hdd's hebben maar de meest minimaale airflow nodig... (schijnen zelfs het beste tussen de 30-40 graden te werke) imo hdd wc nooit nodig :)

ik zou zeggen gewoon proberen die handel ;)
maar als je nog een plekkie voor een rad over hebt en je loop toch uit elkaar ligt zou ik persoonlijk wel meteen mijn kans grijpen er een extra tussen te plaatsen (al is het maar om de andere fans langzamer te laten draaien)
 
OK, dus qua GPU zal dat dan wel losjes lopen ... als ik de Wattage calculators mag geloven, zou mijn huidige 9450@3.4 GHz een dikke 190 Watt verbruiken bij full load, en de i7 920@4 GHZ meer dan 260 Watt ... ik neem dus inderdaad aan dat de warmte-afgifte dus ook een stukje hoger ligt ...

En waarom de Aquadrive? Wel, staat nu in bestelling (maar nog niet geleverd dus mits een beetje goede wil mag ik die hier misschien nog annuleren) en de voornaamste reden is mijn Lian Li 2100 Plus case: ik heb mijn schijven, de rads en de pomp momenteel onderaan staan in het onderste compartiment. Ik wil de schijven nu naar de 5.25 bays verhuizen zodat ik shrouds kan installeren (voor een nog betere performantie van de rads omdat ik er eerlijk gezegd een beetje voor vrees). Ofwel opteer ik dus voor een 4xbay in 3x5.25 (maar de Lian Li LL-EX-H34B kost dan toch ook al 60€ ... de scyte kan natuurlijk ook), ofwel ga ik dus voor deze watergekoelde versie ... ook is het zo dat ik bij een eventuele splitsing van mijn loops, zo ook al meteen een res zou hebben natuurlijk! En het ziet er iig ook niet slecht uit natuurlijk
 
Volgens moet je het met 2x 240 rad (dus totaal 480) het prima kunnen redden :)
Ook moet je rekening houden dat jouw pomp het nog moet redden om het water door alles heen te pompen.

Aquadrive is niet alleen voor koeling, maar ook voor demping.
Daarom heb ik die ook mijn aankomende build, zie laatste foto in deze post:
http://www.highflow.nl/forum/f34/project-bigboss-iii-1338/index10.html#post23510

Als je toch al waterkoeling hebt, de schijven in de 5.25" bays wilt, de schijven wilt koelen, de schijven wilt dempen en een beetje eye candy, dan is de Aquadrive dé oplossing :)
(vind ik dan, smaken verschillen natuurlijk)
 
Volgens moet je het met 2x 240 rad (dus totaal 480) het prima kunnen redden :)
Ook moet je rekening houden dat jouw pomp het nog moet redden om het water door alles heen te pompen.

Aquadrive is niet alleen voor koeling, maar ook voor demping.
Daarom heb ik die ook mijn aankomende build, zie laatste foto in deze post:
http://www.highflow.nl/forum/f34/project-bigboss-iii-1338/index10.html#post23510

Als je toch al waterkoeling hebt, de schijven in de 5.25" bays wilt, de schijven wilt koelen, de schijven wilt dempen en een beetje eye candy, dan is de Aquadrive dé oplossing :)
(vind ik dan, smaken verschillen natuurlijk)
WAT EEN NACHTRAVEN HIER ZEG!

Verder kan ik me wel vinden in jouw redenering ... ziet er echt leuk uit, dempt iig ook het geluid en dan kan ik mijn huidig reservoir ook weglaten (zie avatar) ... aan de andere kant heb ik voor die prijs natuurlijk ook een tweede pomp en extra radje ... (kan later natuurlijk nog altijd als dit nodig zou blijken)

Wat de pomp betreft: ik heb er hier al verschillende gehad en de Aquastream XT is echt MEGA! Ik draai deze nu trouwens slechts op halve frequentie (ondanks de 2 rads en slangen van 'slechts' 8/10mm. In geval van kan ik ze dus nog 2 x zo hard laten draaien (maar dan hoor je ze wel een beetje) ... duwt de temp nu meteen 4° naar beneden (maar dus niet nodig gezien de huidige temps, dan verkies ik de stilte)
 
Harde schijven zijn er op gekalibreerd om zonder koeling (of misschien 7volt fan) te gebruiken.
Als je ze teveel koelt gaan ze naar zijn grootje, koop voor het geld van die LC drive een 320 rad van Thermochill.
 
Mijn HDD wordt 32 graden max, en ik ben de gelukkige eigenaar van een kast met ultra slechte airflow, maar iedereen die zijn HDD's will watercoolen moet dat vooral doen.
Ik probeer hem alleen uit te leggen dat er betere investeringen zijn voor zijn set dan een Aquadrive.
 
Een thermochill er bij zal een beetje problematisch worden wegens plaatsgebrek ... en 3 rads (2x240+360) lijkt mij dan ook erg veel voor een single loop ... dus dan komt er ook nog een pomp en reservoir ed bij. Dit alles in één (wel is waar erg grote) kast?
Als ik de aquadrive er uit zou laten, denk ik dat ik mijn rads vervang door één single Xchanger 480. Die komt op een 150 € dus dat zou ongeveer dezelfde investering betekenen.
Dan moet ik uiteraard nog steeds die 5.25" bays kopen om mijn schijven in de tray te krijgen maar dat kan met bvb de scyte vrij goedkoop. Alleen zijn mijn bays nu volledig 'afgesloten' zodat je al die kabels niet zou zien ... dus dan moet ik de kast sowieso toch ook weer wat gaan modden.

Blijft natuurlijk de vraag of mijn huidige rads zullen voldoen. Zoja hoef ik eigenlijk niet zo veel te vervangen, zoniet wordt het sowieso een nieuwe rad ...
 
heb een keer een 8800gtx prima gekoelt met een 80mm radiator...
geen verschil dan toen hij in mijn setup zat met een 360 rad
dus met 2 een 240 rad kan je heel wat koelen
Great! Dan denk ik dat ik de rads en setup mooi laat voor wat ze zijn en gewoon die megakoele aquadrive X4 neem!

En wat betreft de single loop? Ik denk persoonlijk dat het wel haalbaar zal zijn gezien mijn pomp nu ook maar op halve kracht draait. Het zijn natuurlijk wel wat extra compnenten he ...
 
Blijft natuurlijk de vraag of mijn huidige rads zullen voldoen. Zoja hoef ik eigenlijk niet zo veel te vervangen, zoniet wordt het sowieso een nieuwe rad ...

Een i7 op 4ghz met een voltage van rond de 1.35 is zo'n 280-320 watt aan heat.
Vergelijk dat met een Quad op 4ghz dan is dat 200wtt.
Denk dat die Stealth zo'n 200watt kan wegzetten met high speed fans, do the math.
 
Een i7 op 4ghz met een voltage van rond de 1.35 is zo'n 280-320 watt aan heat.
Vergelijk dat met een Quad op 4ghz dan is dat 200wtt.
Denk dat die Stealth zo'n 200watt kan wegzetten met high speed fans, do the math.
Volgens de calculator moet dit met 1.35v zo'n 265 Watt zijn, erg kort dus tegen de 280 Watt die je opgeeft. Waar haal je die waarde van 200 Watt vandaan? Deze kan ik namelijk niet meteen terugvinden op een forum (en naar wat ik lees is hier trouwens heel wat discussie over). Van wat ik wel terug vind (zoals Rad Rating Thread. - XtremeSystems Forums) lijkt 200 Watt me wel erg weinig en zou dit eerder rond de 300 moeten liggen ... heeft iemand hier een goede referentie over?

PS: als ik mijn huidige setup bekijk zit ik met een CPU van 190 Watt en een GPU van om en bij de 220 Watt. Daarbij komt nog de chipset natuurlijk ... dit alles draait zonder problemen op mijn 2 x 240 radjes, gekoeld door Coolink 1201 fans (draaien nu op 900 toeren) en met de pomp op halve frequentie. Mijn GPU's draaien hiermee op 30-34°C idle en maximum 44-45°C onder load, mijn CPU draait op 30-33°C (dit alles is een beetje afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk) in idle en ook zo'n 42-45°C max onder volle load.
 
lijkt 200 Watt me wel erg weinig en zou dit eerder rond de 300 moeten liggen ... heeft iemand hier een goede referentie over?

Als je high speed fan erop zet op 12 volt dan moet hij 300 watt wel halen, misschien ook wel op 7 volt, als je tevreden bent met een delta van rond de 15.
Het is gewoon een middelmatige radiator op een i7, je temps zullen dus ook middelmatig zijn.
Maar als je onnodige bling (aquabay) over prestaties wilt dan kan het prima, het is jouw water setup.
 
De temps zullen iig zoiezo lager zitten dan met stockcooling.
Want je hebt nu in principe een 120MM rad voor elk onderdeel dat je wilt koelen:
1. CPU
2. Chipset/Mosfet
3. GTX295
4. Aquadrive X4

De stockcooler van de CPU is een simpel heatsink met een kleine fan en bij de videokaart ook.
Een 120MM rad kan meer warmte kwijt dan de stockcoolers.

De chipset en aquadrive zullen de koelprestaties niet zo heel veel verminderen, want die geven niet zoveel warmte af als de CPU en GPU.

De Aquadrive is niet onnodig vind ik, er is geen betere optie om HDD huisvesting in 5.25" bays, geluidsdemping en cooling optimaal te combineren.
Dat het bling bling is, is mooi meegenomen :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
TinusB Single of dual loop Waterkoeling 3
M 2 MCP655's of 1 genoeg voor grote single loop? Waterkoeling 4
soppy single/dual loop? Waterkoeling 4
J Single MegaRad Single Loop vs Multi Rad Single Loop vs Single Rad Multi Loop Waterkoeling 7
D Single loop vs Dual loop Waterkoeling 3
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
Havvie Single loop, dual pump Waterkoeling 27
Jason Singularity Computers Resonance Single & Dual HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Singularity Computers Ethereal Single, Dual en Core 2.0 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
R Single slot bracket for AMD Vega HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S 570X Single rad Waterkoeling 31
M Bitspower D5 Mod Kit / Mod Top / D5 Dual Single Top Upgrade Kit 150 Installed Height Waterkoeling 3
G XSPC X20 500 Single bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
H [IN-ACTIVE] Koolance TNK-501 Rev 1.1 Single 5.25" Reservoir + extra's. Verkocht 1
R XS-PC X2O 200 Single Bay Reservoir Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p IN-ACTIVE] 2x Aqua-Computer Aquadrive Single + 2x Aqua-Computer Aquadrive Dual Verkocht 0
Tath Bitspower Dual / Single D5 Top Upgrade Kit 150 Kit 150 (Black POM Cap) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
k.3nny [IN-ACTIVE] Nvidia single GPU (wc prefered) Gevonden 7
K EK-BAY SINGLE RES - Acetal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
J EK-FC295 GTX Single PCB - Acetal HighFlow Computer Cooling Shop 1
Xtrafresh Magicool 180mm rads, single (180mm), dual (360mm) en triple (520mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
A [IN-ACTIVE] Koolance VID-NX295 single PCB waterblok Gevonden 0
C [User-Review] Alphacool VPP655 Single Edition pump im Cartago´s Review HighFlow Product Reviews 0
arwin74 [VERKOCHT] XSPC Single 5.25 Bay Reservoir Verkocht 4
P EK GTX 480 Single slot bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sparky single slot cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Freddy GTX295 Single waterblokken in de aanbieding: 50% Korting! HighFlow Computer Cooling Shop 5
T Troman's Custom Single Stage Overige Koeling 30
Craven Single bay 5.25" koeler met HDD mount? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
H 1x triple radiator of 2x single Advies Waterkoeling Setup 6
C GTX 295 v2 (Single PCB) waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 26
M single bay reservoir met 2 x inlet en 2 x outlet HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan