• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Silent watercooling?

Jubbuh

New member
Hey allemaal,

First of all, een korte beschrijving van mijn pc:
i7 920 D0, @ 3.2GHz; 1.1V
gtx 480 stock speeds
6Gb Corsair Dominator RAM
Asus Rampage II extreme
Vertex 2
Zalman CNPS 10x extreme cpu cooler
Dit alles zit in een CM HAF-X kastje.

Omdat mijn cpu cooler en videokaart "enige herrie" produceren, zit ik er over na te denken om deze componenten te water-coolen. Dit omdat ik mijn pc te veel herrie vind maken in idle-mode. (oftewel: als ik um 's nachts aan laat staan, maakt ie te veel herie.) Ik ben niet van plan om cpu/gpu extreme te overclocken; Prioriteit is het geluid dat mn pc maakt.
Omdat ik nog geen ervaring heb met waterkoeling hebt, heb ik allereerst de volgende vraag:

Is het mogelijk om een (bijna compleet) stille pc te maken mbv van waterkoeling?

Ik dacht er zelf aan om alleen cpu/gpu te wc'en, North/Southbridge/Moederbord/Ram lijkt me niet echt nodig. Budget voor zo'n setup ligt rond de 400 euries. Mag hoger uitkomen als dat echt voor 'verbetering zorgt' maar richtlijn is 400 euro.

Dit is een link naar een winkel mandje met een setup die ik net zlef ff snel inelkaar geknutseld heb; comments? (behalve datter nog geen slang/fittingen bij zitten :) )

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen


Of heeft er misschien iemand nog een Stiller/beter idee? Ik hoor het graag ;-)


Thanks in advance,

Jubbuh

BTW: ik denk dat een 360 rad wel in mijn kast gaat passen; heeft iemand hier ervaring met 360 rad in HAF-X? Op internet kwam ik diverse meningen hierover tegen...
 
Ik zou geen 2000RPM fans kopen als je een stille computer wilt.
Zou gaan voor de Scythe gentle typhoons, zijn goed voor radiators.

Je zou eventueel voor wat goedkoper rad kunnen gaan, EK Coolstream/Swiftech MCR320. Past wat beter in je budget,
Ik weet niet of 360 rad past, anders misschien 2x240?
 
Op grond van de bovenstaande reacties je winkelwagentje een beetje aangepast. (fan + radiator) Pompje heb ik ook veranderd, fittingen en slangen moeten nog. :)

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen



Black Ice SR-1 vervangen voor een Swiftech MCR320 en met het verschil in € tussen die twee radiatoren de MCP350 vervangen door de MCP35X. Plus nog die Gentle Typhoon 1850 rpm erin gezet. In combinatie met die radiator moeten die de warmte gemakkelijk weg kunnen krijgen. De Scythe 120MM S-FLEX SFF21D 800RPM zou ook nog een mooie optie kunnen zijn. Die kan je gewoon stilletjes op 12v zonder fancontroller laten lopen. :p

De MCP35X is dankzij de PWM controlle een superstille pomp. Die sluit je aan op de CPU fan van het moederboord en via de bios kan je dan de draaisnelheid instellen.
Zelf heb ik deze pomp nu op 1450rpm lopen (voluit gaat i 4500rpm). Bijna onhoorbaar nu op die lagere rpm :096: Stiller dan een D5 op standje 1.
Eventueel op een shoggy sandwich geplaatst en je weet niet eens meer of i nu wel of niet aan staat.
Voor stille set-ups een absolute aanrader. Zie bv ook bundymania zijn review van dit pompje.
With a good motherboard with good fan control-settings in the BIOS, you can create a very, very quiet pump, that can power up to 100% when needed. The times when you needed additional hardware like the Aquaero, Heatmaster and so on are over.

Dat swiftech reservoir heb ik ook in het mandje gedaan als vervanger voor het XSPC reservoir/pomptop.

swiftech-mit-agbfprt.jpg


Die past perfect op de MCP35X en is dankzij dat filtertje goed in het ontluchten van de set (na het vullen).
 
Dat is wel goed advies coolfris,
Maar de MCP350 is van zichzelf ook al behoorlijk stil in vergelijking met de MCP355, en dit is toch wel stuk duurder dus ik weet niet of het wel zo verstandig is voor het budget.

En ik zou de 1850rpm fans vervangen door 1450rpm fans Scythe Gentle Typhoons AP-14. Dan is een fancontroller minder noodzakelijk en zijn ze op 12V stuk stiller.
 
De schroefdraad van nagenoeg al het waterkoelspul van tegenwoordig is van dezelfde maat: G1/4. Dus zoalng je G1/4 fittingen neemt past het wel. Je zal ook in de shop wel zien dat nagenoeg alle fittingen en andere waterkoelartikelen een G1/4 schroefdraad hebben.
Zie voor meer info hierover:

http://forum.highflow.nl/f14/waterkoeling-installatie-handleiding-53/#post1268



Waarvoor je dan nog wel een keuze uit moet maken is de dikte van de slang en het type fittingen welke je het mooiste vind. Wat dat betreft kan je denk ik het beste even rondkijken op diverse "waterkoelbouwselgalleries" of buildlogs om te bekijken wat voor dikte slang je mooi lijkt.

http://forum.highflow.nl/f34/highflows-gallery-post-pics-your-water-cooled-rigs-4512/

Gallery & Build Logs
 
Qua model fittingen heb je over het algemeen 2 modellen, de pilaarfittingen of de schroeffittingen:

detailed_image_851.jpg

Pilaarfitting

1.jpg

Schoeffitting

Bij de pilaarfitting schuif je de slang eroverheen en moet je de slang vastklemmen met een slangenklem zoals deze:

detailed_image_3594.jpg


Bij een schroeffitting wordt de slang ertussen geklemd, hierbij heb je dan dus geen slangenklem nodig.

Al is het ook nog eens een mogelijkheid om bijvoorbeeld een 3/8e slang over een 1/2e pilaarfitting te persen zodat je geen klem nodig hebt. Dit zit zo strak dat je het enkel nog met een mesje los krijgt:

slang_over_fitting02.jpg
 
Dus fittingen met G1/4 draad en 3/8 of 1/2 afhankelijk hoe dik je de slangen wil.

Slangen zonder klem zou ik nooit doen, heb genoeg topics op XS gezien van mensen die geen slangklemmen gebruikten. En toch vloog die een keer los. Dat risico zou ik niet nemen.

En een goeie slangenklem voor gewone fittingen zijn ook tie-wraps zijn goedkoop en sterk. Voor je budget zou ik voor de gewone fittingen gaan. Maar anders de schroeffittingen en dan zou EK schroeffittingen nemen, die zijn er nog maar net. Maar zijn goedkoper dan bitspower en wat ik zoal heb gelezen beter of gelijk in kwaliteit. Ze staan nog niet op HF website maar ik ga wel een product suggestie doen.
 
Oh ok, in dat geval ga ik denk ik gewoon voor de schroef-fittingen; ik vind ze ook nog eens mooier dan de 'normale' fittingen ;-)

Dus... deze setup: Link is deze setup zo compleet, of heb ik iets gemist, en moet er nog iets aan toegevoegd worden?
En denken jullie dat deze set zo aan het gestelde doel voldoet, namelijk het creëren van een stille/(bijna) onhoorbare pc?
 
Slangen zonder klem zou ik nooit doen, heb genoeg topics op XS gezien van mensen die geen slangklemmen gebruikten. En toch vloog die een keer los. Dat risico zou ik niet nemen.
Dan hebben zij dat niet met een 3/8e slang en 1/2e fitting gedaan. Of ze hebben de slang verwarmd met een aansteker, want dan behoudt de slang de rek erin. Maar het beste kan je dan deze pilaarfitting13MM (1/2) High Flow Fitting, schroefdraad G1/4 ervoor gebruiken, aangezien die zo'n lekkere dikke top heeft.

Ik kon er aan hangen en weeg 80+. De slang werd wel verder uitgerekt, maar liet niet los van de fitting.

Tierips zou ik juist weer afraden, aangezien het altijd een klein stukje open is aan de kant van de sluiten. Of je moet de tie-rip er 2x omheen draaien en gekruist vastzetten (zodat de sluiting rust op de 1e lus).
 
Wwwicked, het gevaar bij dat soort dingen is dan ook niet druk naar buiten toe, maar naar de zijkant. Wanneer er een strakke bocht zit kan de slang los komen te zitten, zeker als hij trillingen van de rest van de computer oppikt.

Feit dat het bij jou prima loopt betekend niet per definitie dat het bij anderen ook prima blijft zitten. En omdat ik mezelf niet graag 'verantwoordelijk' zie voor de systemen van anderen raad ik het over het algemeen af.
 
Heeft puur met verwachtingswaarden te maken. Meer mensen daar betekend dat het aantal keer dat het daar voorkomt gemiddeld veel hoger zal zijn dan hier.

(Ben me aan het voorbereiden op statistiek tentamen, dus laat me even me gang gaan a.u.b. :p)

Klein voorbeeld: Zeg dat de kans op zo'n fout 0.1% is. HighFlow heeft 2000 members met 400 actieve members. Zeg dat er actief 800 waterkoelen. XtremeSystems ligt er nu uit, maar laten we even aannemen dat er 4000 actieve waterkoelers zitten.
Dan is de verwachtingswaarde van het aantal 'ongelukken' op XS 0.001*4000= 4. Op HighFlow is dat 0.001*800=0.8.
Zoals je ziet zou het met die waarden mogelijk zijn dat het op XS al meerdere malen is voorgekomen terwijl we het hier nog nooit hebben gezien.

Sorry voor de wiskunde en sorry dat ik je thread vervuil Jubbuh, ik zag alleen een mooie kans om m'n statistiek kennis toe te passen.
 
Dus... deze setup: Link is deze setup zo compleet, of heb ik iets gemist, en moet er nog iets aan toegevoegd worden?
En denken jullie dat deze set zo aan het gestelde doel voldoet, namelijk het creëren van een stille/(bijna) onhoorbare pc?

Totaal heb je acht fittingen nodig. Voor wat betreft de bijna onhoorbare pc is het wel nodig om die 1850rpm GT's aan een fancontroller te zetten. Zonder fancontroller kan je altijd die S-Flex fans nemen, wat ook nog steeds top fans zijn.

Verder is je set compleet. :023:

Waarschijnlijk ga je daarna vooral nog de HDD's horen. En als je die getemd heb ga je waarschijnlijk wel weer andere dingen horen. :)


Hieronder mijn stille pc waar ik me de afgelopen weken mee bezig heb gehouden.

6iy9tt.jpg


Eén case fan en een fan op de radiator, de voeding is een seasonic fannless, en de hdd's zitten in geluidsdempende metalen watergekoelde doosjes. De slanf die vanaf de pomp gaat met een omweggetje naar het volgende punt om alle trillingen op te vangen. (alhoewel de pomp trilt amper op die lage toeren, maar toch tot ongeveer vij cm vanaf de pomp is de trilling nog een beetje te voelen, daarna helemaal niets meer)
Ik moet alleen de kast nog wat dichtplakken met geluiddempend of geluidsisolerend spul. Door al die gaatjes van de lian li v2000 komt toch nog aardig wat geluid. Maar dat is eigenlijk alleen hoorbaar op minder dan een meter afstand.

De flow is wel er laag met de pomp op 1400rpm. Dat was met ontluchten al te zien. Sommige bellen bleven zelfs heel lui hangen in de slangen. :p Die lage flow scheelt hoogstens 2 graden en heeft verder geen enkele invloed op het functioneren van het apparaat.
Bij jouw zal de flow wel iets hoger gaan liggen, omdat je maar twee koelblokjes hebt. Maar verder boeit imho die flow en die temps niet zo in een pc met stilte als doel nr 1.
 
Zijn prima fans, zijn hetzelfde als de yate loons 1350rpm alleen op 1000rpm.
Heb ze zelf ook 4 op mn 2x240 rads. Maar je zal met die scythe gentle typhoons die eerder aangeraden was wel wat beter koelen.
Maar opzich zijn ze prima.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bundymania [User Review] Corsair Strafe RGB - mechanische Tastatur mit MX-RGB Silent Switches HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel IIICooltek Silent fan 120mm HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User Review] Silent Base 800 van BeQuiet HighFlow Product Reviews 1
Zwelgje Iemand ervaring met NorthQ 120MM 3711WL Silent Tornado Fans of iets anders? Overige Koeling 2
N 80mm NorthQ 3709WL Silent Tornado Overige Koeling 6
M Sleeve kleur Be Quiet! Silent Base 800 Cases en Modding 4
S gelid silent slim 120mm pwm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
DutchChilles [VERKOCHT] Silent Pro Hybrid 1050Watt Verkocht 8
Cygnitr0n [Casemod] Raspberry Pi "Silent 4 Twin Cooler" Gallery & Build Logs 8
P [VERKOCHT] be quiet! Silent Wings 2 140mm (2x) Verkocht 2
DutchChilles [IN-ACTIVE] Silent Pro Hybrid 1050Watt Verkocht 4
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro M2 420W (klus project) Verkocht 4
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro M2 720W en Cooler Master Silent Pro Hybrid 850W Verkocht 2
dave-firsttimer:) Nexus 80mm pwm series real silent case fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
GeneralX GeneralX - Vincent - Silent XL Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
D 250x250x30mm Silent LED FAN HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DutchMicro [2012/2013] Silent Hill: Revelation Films / Movies 1
J Gigabyte 5770 silent cell gaan waterkoelen om hem dunner te maken Waterkoeling 3
7 Noiseblocker Black Silent Pro PLPS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
l3p [VERKOCHT] 2x CM Turbine Master Mach 1.8 120mm + 2x Be quiet! Silent Wings USC 140mm Verkocht 2
l3p [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W *Nieuw in vlies* Verkocht 3
l3p [IN-ACTIVE] 2 x Be quiet! Silent Wings USC 140mm Verkocht 0
Sw333t [VERKOCHT] 3 x Phobya Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption 120mm RED/BLACK Verkocht 8
Bullus [IN-ACTIVE] 4x 80MM Nexus Real Silent Case Fan Gevonden 1
Sw333t Waarde Cooler Master Silent Pro M500 Gesloten 4
soppy Aerocool Silver Lightning 140mm Silent White LED Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
C Thermalright X-Silent 140mm fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Mannozels the silent cinema Gallery & Build Logs 38
vincent Phobya - Silent Waterproof 700 RPM Fan - G-Silent 18 - Red LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
C [User-Review] Phobya G-Silent 18 700rpm RedLed im Cartago´s Review HighFlow Product Reviews 3
A Coolermaster Silent Pro M850 tikkend geluid? Overige Koeling 3
Sw333t Thermaltake Silent CAT 120mm Case Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
Robert [INACTIVE] CoolerMaster Silent pro Gold 700W Nieuw in doos Verkocht 0
Sw333t [VERKOCHT] Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) aangeboden Verkocht 1
Freddy Cooler Master Silent Pro 80plus Gold voedingen op voorraad :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Ctrl Sharkoon Silent Eagle 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J Nexus Real Silent Case Fan Overige Koeling 7
S Reputatie voeding-Coolermaster silent serie Hardware & Software 2
Craven Craven/ Sonny/ Silent OC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan