• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Servertje bouwen!!

Nu dat je begrijpt wat een RAID controller is, gaat het uitleggen allemaal wat makkelijker :)

Raid0 (striping) laat je schijven sneller werken, raid1 (mirror) kopieert de data, an raid5 is een combinatie van deze twee. Dat is heel simpel gezegd.
Een moederbord heeft doorgaans niet zoveel raid poorten, ook al zijn er 6 sata connecties, zullen er maar 2 beschikbaar zijn voor raid in de meeste gevallen (en zelfs dat niet altijd).
Daarbij komt nog eens, dat data die je in raid0 zet afhankelijk is van de onboard raidcontroller (die op het moederbord dus).
Wissel je van moederbord, of gaat je huidige kapot en moet je dus vervangen, heb je een grote kans dat de nieuwe raid controller de data niet accepteert (ook hier weer heel simpele uitleg)

Met een losse raid controller, van bijvoorbeeld 8 aansluitingen, PCI-e 8x, kan je ook al deze raid truucjes toepassen en werken de schijven sneller, en is je data gewoon veilig in het geval dat een schijf uitvalt.
Deze losse controller kan je ten alle tijden gewoon meenemen naar een andere computer, en alle data zal gewoon aanspreekbaar zijn.
Voor een goede Raid kaart moet je wel richting de 200 euro gaan denken helaas.
Voor een serieuze server is dit dus echt aan te raden.
Voor meer een hobby ding is het natuurlijk altijd een leuk extratje

Dus als je dan een moederbord neemt met 10 sata connecties,heb je dan ook nog steeds maar zo weinig raid controllers op je moederbord?
 
Het verschilt per moederbord, maar ik weet van geen enkele die alle sata connecties op de RAID controller aangesloten heeft.
Meestal zijn het er gewoon 2, en een enkele misschien 4 (ben niet op de hoogte van elk moederbord type/merk :p )
 
onboard kan raid bestaan maar meestal zijn er niet meer dan 6 connecties per "controller"
dit betekent dat je 10 sata connecties onboard waarschijnlijk uit meerdere controllers opgebouwd is en dus geen raid over alle 10 tesamen kan gebruikt worden voor 1 grote array te bouwen...
en raid5is geen combinatie van raid 0 en 1 verre van trouwens, want bij raid 5 wordt er pariteit berekent wat nooit gebeurd bij een raid 0/1, combinaties van raid 1&0 bestaan wel zo bestaat er bv raid10 maar daar genoeg over als je een beetje googled vind je hier genoeg info over op het net ;)
ik heb een losse controller gekocht om bv gewoon te kunnen ompluggen naar andere pc moest ik een nieuwe kopen of moest mijn moederbord overlijden dat ik eventueel kan overchakelen naar andere chipsets en toch nog mijn raid array dan kan behouden
ook om het feit dat de snelheden die ik nu haal nooit onboard gehaald kunnen worden omdat onboard meestal max 1 pci-elane is en dus max 600Mb/s kan verwerken (als ik mij goed herriner)
een losse controller zorgt ook ervoor dat je cpu niet extra belast wordt (een hardwarematige controller althans er bestaan ook softwarematige controllers)
en nogmaals ik heb mijn laatste perc 6i kunnen vastkrijgen voor minder dan 150€ met BBU en dit is toch best een aardig goede controller hoor :)
Greetz B0B0
 
Uit de asus site haal ik dat je in totaal 3 raid controllers hebt.
1 op je intel controller die raid 0,1,5,10 ( dus voor je 6 rode sata aansluitingen)
1 op de Silicon Image controller voor je 2 blauwe sata aansluitingen deze ondersteund raid 0,1
1 op de Silicon Image controller voor je 2 oranje sata aansluitingen deze ondersteund raid 0,1

er van uitgegaan dat je dit mobo bedoeld P5Q Premium


gr. Basje
 
Oke,ik snap het,beter dus eerst maar eens beginnen met een simpele pci-raid controller,aangezien het voor thuis en lan`s is :D

Morgen mobo binnen,ff aant kijken nog voor n leuk processor koelertje,en gpu kaart...en dan nog hdd halen en ik kan beginnen met bouwen..morgen of overmorgen zet ik ff een foto van mn mobo online
 
Owja,wat raden jullie mij aan ,wat ik het beste kan installeren kwa OS ?

WIN 7?windows server 2008?of miss een oudere versie win 2000 of professional? (miss nie slim he:019:)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag moederbordje binnen gekregen,bij deze 2 pic ervan:
server4.JPG

server5.JPG




enne linux op mn server?ik heb totaal geen ervaringen met linux..??

keep you posted!
 
Laatst bewerkt:
Hej ja dat zou kunnen haha,maar de 2 tb `s zijn nu nog vrij prijzig :) hier even update van project servertje bouwen...:

Mobo erin,processor erin,nu ff wachten op volgende bestelling...:)
server6.JPG


server7.JPG


server8.JPG


server9.JPG


owja en wie weet wat ik nodig heb om , al die 10 HDD ledjes op aan te sluiten?elke led heet eigen stekkertje..

greetz dutch
 
Laatst bewerkt:
hej kamuchi,ah oke,tja...idd,maak nie veel uit dat een 1 tb voor ongv 50,- of 2 tb voor 94... :)maar dan is wel zo,2 van 1 tb,kan er 1 kapot gaan hebk nog 1 tb over:p anders gelijk 2 tb weg :) (is mn eerste server project,dus ben nog voorzichtig haha ,maar bedankt voor de tip man! keep visit my project!
 
Update..

Hallo,daar ben ik weer,

Hier een kleine update,de server draait,heb hem al meegenomen naar de lan party,en daar geinstalleerd,draait nu lekker op win 7,met 1tb hdd erin een western digital eco green .

Dus het begin is er, er zit nog maar ff 1 gb ram in ,maar er moet meer in komen,ff sparen he!Foto`s komen eraan!!:048:

Mvg
Dutchboy,:038:
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Advies voor een ventilatorloos servertje Advies Waterkoeling Setup 19
E Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten Hardware & Software 35
V game servertje Gaming 3
R Watermeter bouwen (n00b question) Waterkoeling 5
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
R EErste waterkoeling bouwen Waterkoeling 16
A setup bouwen Waterkoeling 4
Cygnitr0n Bij genoeg stemmen gaat ASUS ROG een mITX bouwen, help mee! Hardware & Software 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
C PC overnieuw bouwen. Cases en Modding 6
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
D Wat moet je hebben en kunnen voor een goed forum te bouwen. Algemene Discussies 90
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
D Gamers Mini itx systeem bouwen ? Hardware & Software 10
Slader Minecraft: Bouwen met blokken. Gaming 47
D Wd velico raptor hardeschijf in laptop bouwen slim ? Hardware & Software 1
D Corsair Obsidian 800D Bouwen Cases en Modding 6
B Ik wil een kernreactor bouwen Waterkoeling 27
V server bouwen Hardware & Software 12
H waterkoeling bouwen Waterkoeling 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan