• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Servertje bouwen!!

Dutchboy

New member
Hallo allemaal,

Ik wil een Data servertje gaan bouwen voor thuis en op lanparty`s,
Ik heb deze kast gekocht voor n prikkie,en wil hier iets van gaan maken,
er passen 10 hdd`s in,en dat wil ik ook gaan proberen.

server1.jpg

server2.jpg

server3.jpg


Kast........: merk onbekend (iemand??)
Mobo.......: Asrock p43DE
Hdd`s......:
Voeding....: 400 watt (double)
Cpu.........: Core 2 duo E6500 'wolfdale'
Gpu.........:

Graag jullie adviezen tips enz. over wat de betere hdd`s zijn of waar ik op moet letten,
Waar kan ik tegen redelijke prijzen hdd`s kopen?

Alle tips kan ik gebruiken!:041:

Ik houdt jullie op de hoogte van dit project!!

mvg dutchboy
 
Graag jullie adviezen tips enz. over wat de betere hdd`s zijn of waar ik op moet letten,
Waar kan ik tegen redelijke prijzen hdd`s kopen?

Wat noem je redelijke prijzen?
Hoeveel geld heb je uberhaupt voor dit project?
Wat zijn je eisen aan de HDD's?

Ik zou in eerste instantie zeggen: ga voor Samsung Spinpoint F3 1Tb of de Western Digitals 2Tb, Eco Green varianten van 1 tb of hoger doen het ook altijd leuk maar zijn net voor andere eisen goed zeg maar.
En zoek daar een leuke raid kaart bij zodat je alle data veilig kan zetten en misschien ook wel sneller als je beetje leuke raid kunsten laat zien.
 
Vet man, de kast heeft zelfs "redundante voeding" :D

GPU gewoon goedkoopste die past in jouw moederbord, als server gebruik je het toch niet voor grafische doeleinden.

Harde schijven kan ik wel voor je regelen, als je gelijk 10 stuks in een keer nodig hebt kan ik zeker weten een leuke prijs maken :)
Kan je gewoon doorgeven welke schijven je wilt.

Je hebt verder ook nog geheugen nodig of had je dat al?
 
hee dutchboy,

toch maar je servertje op et forum :D

idd wat sander zegt die spinpoints OK
Heb hier zelf een western digital 2tb ook puur voor opslag hij is redelijk stil als ik dingen aan het kopieren ben. Maar denk niet dat je daar over na moet denken aangezien je 10 hdd,s er in wil hebben.

heb je dat mobo al ? zo ja een picc
 
Dat kan je wel zeggen :D
Ik wil zoiets ook nog ooit verwezenlijken :)
Nu is al mijn data verspreidt over verschillende PC's en externe schijven, erg vervelend als je iets wilt terug zoeken (A).
 
Veel succes! :D Ik dacht eerst dat je wouter was :p

Dat kan je wel zeggen :D
Ik wil zoiets ook nog ooit verwezenlijken :)
Nu is al mijn data verspreidt over verschillende PC's en externe schijven, erg vervelend als je iets wilt terug zoeken (A).

Ik denk dat voor heel veel mensen dit de ultieme oplossing is (wat wel veel geld en tijd gaat kosten denk ik) :p
 
Ohja, met 10 schijven heb je ook nog een Raid controller nodig of PCI-kaart met extra SATA aansluitingen.
Het wordt wel een dure aangelegenheid...

freddy,

long time no hear , i know ... maar werken in IT eist zijn tol :D

ik stel voor : 5x2T(raid5)


RAID Level 5- Data Striping with Distributed Parity

Definition
----------------------------------------------
Data is striped across a group of disk drives with distributed parity. Parity information is written to a different disk in the array for each stripe.

Redundancy
----------------------------------------------
Parity is distributed across the disks in the array. Data is regenerated in the event of a drive failure.

Performance
----------------------------------------------
High performance in small record, multiprocessing environments because there is no contention for the parity disk and read and write operations can be overlapped. No write bottlenecks as with RAID 4.

Drawbacks
----------------------------------------------
Distributed parity causes overhead on write operations. There is also overhead created when data is changed, because parity information must be located and then recalculated.

link: RaidCalc - Raid Disk Space Utilization Calculator - Raid, RAID, Redundancy, Performance - iBeast Business Solutions

heb je geld over , koop zo'n lekkere Intel raid pci kaart met cpu en geheugen op ( +- 450€ 2de hands)

zeker Gigabit full ethernet!! :D heb ik zelf thuis zalig!!!...

en ofc 2 NIC's , wan en lan zijde , ik vind dat persoonlijk een must op mijn server :)
 
Maar dan heb je ook wat :D 10x 1 of 2 tb is Best lekker :p

ik draai momenteel 8T in 1 server voor 3x25€(raid kaarten) en 2x 15€(NIC gigabit) en hdd's ... restjes en 2x1.5T dat ik nog nooit gebruikt had.

de computer zelf , gekregen van een klant voor upgrade. computer zelf stelt niet veel voor. Gewoon genoeg ram in pompen :)
 
Heej jongens ,

bedankt voor al de reacties,alleen ben ik zelf nie zo thuis in raid kaarten enzo,
het is echt een hobby project,en ben geen ict'er :042:

Maar ik heb nog geen ram geheugen nee,en ik hoef ook nog niet direct 10 HDD`s te hebben(bedankt voor het aanbod freddy ).

maar dan begin ik alvast bij,een raid kaart om data veilig te stellen?>wat bedoel je daarmee? :| op het moederbord zitten 6 sata aanlsuitingen,dus dan zou ik pas bij de 7e hdd moeten denken aan een raid? ofniet?begrijp ik dat nou fout?

En mijn budget is niet echt vastgesteld,elke keer geld opzij zetten voor mn project :119:

greetings Dutchboy
 
Nu dat je begrijpt wat een RAID controller is, gaat het uitleggen allemaal wat makkelijker :)

Raid0 (striping) laat je schijven sneller werken, raid1 (mirror) kopieert de data, an raid5 is een combinatie van deze twee. Dat is heel simpel gezegd.
Een moederbord heeft doorgaans niet zoveel raid poorten, ook al zijn er 6 sata connecties, zullen er maar 2 beschikbaar zijn voor raid in de meeste gevallen (en zelfs dat niet altijd).
Daarbij komt nog eens, dat data die je in raid0 zet afhankelijk is van de onboard raidcontroller (die op het moederbord dus).
Wissel je van moederbord, of gaat je huidige kapot en moet je dus vervangen, heb je een grote kans dat de nieuwe raid controller de data niet accepteert (ook hier weer heel simpele uitleg)

Met een losse raid controller, van bijvoorbeeld 8 aansluitingen, PCI-e 8x, kan je ook al deze raid truucjes toepassen en werken de schijven sneller, en is je data gewoon veilig in het geval dat een schijf uitvalt.
Deze losse controller kan je ten alle tijden gewoon meenemen naar een andere computer, en alle data zal gewoon aanspreekbaar zijn.
Voor een goede Raid kaart moet je wel richting de 200 euro gaan denken helaas.
Voor een serieuze server is dit dus echt aan te raden.
Voor meer een hobby ding is het natuurlijk altijd een leuk extratje
 
als je goed zoekt heb je een dell perc 6i voor 150€ met BBU...
dan heb je een raid6 kaart met 8aansluitingen 256MB onboard cache
kan je zelfs SAS op aansluiten als je echt geld teveel hebt ;)
Greetz B0B0
 
ik heb nu 2x simpele PCI raid controllers met 4sata's op ... idd voldoende voor hobby pc... maar op het werk SCI raid controllers van intel en ik wil het bedrag niet weten van het geheugen of de raid kaart zelf :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Advies voor een ventilatorloos servertje Advies Waterkoeling Setup 19
E Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten Hardware & Software 35
V game servertje Gaming 3
R Watermeter bouwen (n00b question) Waterkoeling 5
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
R EErste waterkoeling bouwen Waterkoeling 16
A setup bouwen Waterkoeling 4
Cygnitr0n Bij genoeg stemmen gaat ASUS ROG een mITX bouwen, help mee! Hardware & Software 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
C PC overnieuw bouwen. Cases en Modding 6
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
D Wat moet je hebben en kunnen voor een goed forum te bouwen. Algemene Discussies 90
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
D Gamers Mini itx systeem bouwen ? Hardware & Software 10
Slader Minecraft: Bouwen met blokken. Gaming 47
D Wd velico raptor hardeschijf in laptop bouwen slim ? Hardware & Software 1
D Corsair Obsidian 800D Bouwen Cases en Modding 6
B Ik wil een kernreactor bouwen Waterkoeling 27
V server bouwen Hardware & Software 12
H waterkoeling bouwen Waterkoeling 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan