• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

server bouwen

vegettokai

Junior Member
hallo,
ik ben johan en bouw mn eigen pc maar nu wil ik graag een stap verder een server bouwen.
ik heb al op andere forums gekeken maar dat hielp mij niet echt eigenlijk.

nu mijn vraag is een server bouwen het zelfde als een computer.
en vraag 2 hoe kan je een server delen via internet zodat vrienden en zo er bestanden van af kunnen halen.
deze server is bedoeld voor delen van bestanden en voor het delen van games en software graag iemand die iets weet vertel t me dankjewel
 
server = computer

Verschil is dat een server niet zo dure hardware hoeft te hebben, omdat die gebruikt wordt voor andere doeleinden.

Voor het delen van bestanden heb je genoeg aan oude bak die je ergens nog hebt staan.

Als je een computer hebt staan en je wilt het als bestandsserver instellen, moet je het volgende doen:

- Windows installeren (of iets anders, maar ik ga vanuit van Windows)
- Drivers installeren
- Internet instellen
- FTP Server programma installeren (bijvoorbeeld Filezilla Server, is gratis)
- Jouw externe IP opzoeken en opschrijven
- De porten forwarden in jouw Router naar jouw server
- FTP Server programma verder instellen (gedeelde mappen, gebruikers accounts, etc.)
- Jouw vrienden jouw externe IP geven en zijn/haar FTP gebruiker account gegevens
- Zij moeten een FTP Client programma hebben (bijvoorbeeld Filezilla Client)
- Zo kunnen jouw vrienden van jouw server via FTP downloaden

Maar let op, als ze dat gaan doen, dan slurpen ze wel al jouw uploadsnelheid op.
Jouw internet zal dan dus een stuk trager worden :p
 
Je weet dat het beschikbaar stellen van games en (commerciële) software illegaal is?

Dit is een forum vooral voor een webshop, waar niets illegaals mee gemoeid is.
Ik denk ook dat het geven van advies m.b.t. het illegaal delen van games/software hier ongepast is en dat het een verkeerd beeld schept voor de bezoekers.

Nou, er vanuit gaande dat je alleen maar legale games en software wilt delen met je vrienden, het volgende.
Er zijn verschillende manieren waarop je bestanden kunt delen over het internet, waarvan FTP het meest gebruikele is.
Zoek op google hoe je een FTP server opbouwt en je komt er wel.

Ik denk dat het het gemakkelijkst is om een gratis FTP-server programma te installeren in Windows (bijv. FileZilla en dat je in de documentatie leest hoe je dat moet gebruiken.
Vervolgens zul je op je ADSL-/of kabel-modem een poort moeten doorsturen naar het IP adres van je eigen computer (bij FTP is dit standaard TCP poort 21).

Registreer jezelf op een gratis DNS service, zoals No-IP - Dynamic DNS, DynDNS.com of freedns, zodat je een gemakkelijke hostname kan laten verwijzen naar je thuis IP.
 
oke dankjewel kunt u me qua systeem iets meer vertellen of wat goed genoeg zou zijn ik draai zelf alleen amd dus kunt u iets over de systeem sterkte zeggen en wat bedoelt u met porten forwarden


server = computer

Verschil is dat een server niet zo dure hardware hoeft te hebben, omdat die gebruikt wordt voor andere doeleinden.

Voor het delen van bestanden heb je genoeg aan oude bak die je ergens nog hebt staan.

Als je een computer hebt staan en je wilt het als bestandsserver instellen, moet je het volgende doen:

- Windows installeren (of iets anders, maar ik ga vanuit van Windows)
- Drivers installeren
- Internet instellen
- FTP Server programma installeren (bijvoorbeeld Filezilla Server, is gratis)
- Jouw externe IP opzoeken en opschrijven
- De porten forwarden in jouw Router naar jouw server
- FTP Server programma verder instellen (gedeelde mappen, gebruikers accounts, etc.)
- Jouw vrienden jouw externe IP geven en zijn/haar FTP gebruiker account gegevens
- Zij moeten een FTP Client programma hebben (bijvoorbeeld Filezilla Client)
- Zo kunnen jouw vrienden van jouw server via FTP downloaden

Maar let op, als ze dat gaan doen, dan slurpen ze wel al jouw uploadsnelheid op.
Jouw internet zal dan dus een stuk trager worden :p
 
het is legale software hoor bedankt gr johan

Je weet dat het beschikbaar stellen van games en (commerciële) software illegaal is?

Dit is een forum vooral voor een webshop, waar niets illegaals mee gemoeid is.
Ik denk ook dat het geven van advies m.b.t. het illegaal delen van games/software hier ongepast is en dat het een verkeerd beeld schept voor de bezoekers.

Nou, er vanuit gaande dat je alleen maar legale games en software wilt delen met je vrienden, het volgende.
Er zijn verschillende manieren waarop je bestanden kunt delen over het internet, waarvan FTP het meest gebruikele is.
Zoek op google hoe je een FTP server opbouwt en je komt er wel.

Ik denk dat het het gemakkelijkst is om een gratis FTP-server programma te installeren in Windows (bijv. FileZilla en dat je in de documentatie leest hoe je dat moet gebruiken.
Vervolgens zul je op je ADSL-/of kabel-modem een poort moeten doorsturen naar het IP adres van je eigen computer (bij FTP is dit standaard TCP poort 21).

Registreer jezelf op een gratis DNS service, zoals No-IP - Dynamic DNS, DynDNS.com of freedns, zodat je een gemakkelijke hostname kan laten verwijzen naar je thuis IP.
 
Linux heeft al inzichzelf alle mogelijke servers in zich zitten. qua veiligheid zit je met linux ook helemaal perfect en heeft minder zware eisen (draait ook vlekkeloos op een Pentium 1 met 64mb ram)
 
Linux heeft al inzichzelf alle mogelijke servers in zich zitten. qua veiligheid zit je met linux ook helemaal perfect en heeft minder zware eisen (draait ook vlekkeloos op een Pentium 1 met 64mb ram)

Dat is niet helemaal waar.
Je kan Linux prima installeren zonder HTTP/FTP/SSH/MySQL/DNS/DHCP/watdanook server te installeren, sterker nog, de meeste distro's van tegenwoordig doen dat standaard niet :p

Het meest gebruikersvriendelijk (lees: noob vriendelijk) lijkt mij dan om de server editie van Ubuntu te installeren, tijdens de installatie worden de meest belangrijke vragen wel gesteld.

Maar aan de andere kant, iemand die er geen verstand van heeft zal een hoop moeite hebben om bestanden op die server te krijgen die hij/zij wil beschikbaar wil stellen. Laat staan om accountjes aan te maken.

Een beetje techno kennis is toch wel vereist, of op z'n minst aan te raden, als je met Linux gaat spelen ;)
 
Fedora core, geweldige distro om mee te werken, alles zit erin, en elke leek kan ermee werken!

Zelfs me pa! weet hoe die moet monteren, aan en uit en internetten weet ie wel! maar server runnen, waar AL zn leerlingen en collega's gebruik van moeten maken, is m wel gelukt. webmin erbij enzo alle zooi erop, heeft ie wel regelt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
ProAce [CiP] Server Case 2.0 Gallery & Build Logs 12
ProAce Eerste Build: Server Case Gallery & Build Logs 6
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
canonchiel DS-Craft Minecraft server 24/7 online Factions PVP Gaming 0
gerjanlubbers Hulp gezocht bij een Dedicated server PC Electronica 1
Adam Vandervorst Server cod 4 Gaming 5
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
X Battlefield 3 - Highflow Server Gaming 25
dark viper zwolle alteriw hulp nodig server instellingen Gaming 4
K [IN-ACTIVE] Server DDR2 FB dimm geheugen liefst 800Mhz Gevonden 0
M MrMilco's Server Pc Gallery & Build Logs 19
D server processoren ? Hardware & Software 4
D [IN-ACTIVE] Lange voeding / server voeding van min. 750 watt Gevonden 0
D Windows server 2008 of 2011. Hardware & Software 0
B Advies Waterkoeling voor 2U server Advies Waterkoeling Setup 21
J vraag over cod4 server Algemene Discussies 13
D Windows Server 2008 R2 Printen Hardware & Software 0
MonsterEnergy Probleempje switch, server en FTP Problemen & Oplossingen 4
Sw333t Stille harde schijf voor FTP server Hardware & Software 3
D Linux Ubuntu Server, toetsenbord instellingen? Hardware & Software 3
Betrayedcover BC's low buget server. Gallery & Build Logs 61
G cs 1.6 rare server... Gaming 1
maomanna Raad de content van Colossus server!? Algemene Discussies 15
P .doc documenten in server 2003 .. welk programma kan dat Problemen & Oplossingen 5
Slader Dedicated server voor MW2 Nieuws en Sport 35
V Lan Party organiseren, DHCP server nodig? Hardware & Software 6
Wouter Over de FTP server. HighFlow Forum 9
P Eigen web/ftp server opzetten, voordelig of toch huren? Hardware & Software 14
JaccoW Scythe Kaze Server Review HighFlow Product Reviews 14
Source Windows Home Server, ervaringen? Hardware & Software 8
Joren j0ren's Server't' Gallery & Build Logs 21
MASTERBLASTER java ps3 media server. Hardware & Software 5
stravinski stravinski's server Gallery & Build Logs 41
hung samenstelling van workstation en server gevraagd. Hardware & Software 5
stravinski simpele server pc Hardware & Software 10
D COD5 private 1.1 server highflow hoster? :D Gaming 30
Freddy Noctua Server (Opteron, Xeon) CPU Coolers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe producten en nieuwe server! HighFlow Computer Cooling Shop 0
R Watermeter bouwen (n00b question) Waterkoeling 5
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
R EErste waterkoeling bouwen Waterkoeling 16

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan