• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Scythe Kaze Server Review

JaccoW

gat in hand
Scythe Kaze Server Review

Introductie
Ik heb sinds ik mijn pc in januari 2008 bouwde altijd de software van mijn moederbord gebruikt. (uGuru, Abit IP35-Pro) Toen ik in april 2009 mijn windows opnieuw installeerde bleek deze opeens niet meer te werken, nog op verschillende andere manieren geprobeerd, maar niet meer aan de praat te krijgen.
Omdat ik meestal achter mijn pc zit voor internet en films vind ik het belangrijk dat mijn pc zo stil mogelijk is, maar dat als ik een spelletje speel deze ook goed kan koelen.

Na kort onderzoek kwam ik bij de Scythe Kaze Server uit, omdat deze;
-4 kanalen heeft.
-Een mooi scherm.
-Een semi-automatische functie.

Ik gebruikte altijd mijn moederbord waarbij ik een minimumtemperatuur en snelheid kon aangeven, en een maximumtemperatuur met maximumsnelheid. Daartussenin varieerde de snelheid vrijwel lineair.

De Fancontroller
De fancontroller zelf heeft een horizontaal geborstelde aluminium voorkant met schuin afgeslepen glimmende randen. Ook de knoppen (die overigens 1.1 cm uitsteken) zijn op deze manier uitgevoerd.

(Foto klikbaar voor origineel 3mb)

Per draaiknop zit een knop om onder de auto of semi-auto modus de snelheid en temperatuur in te stellen. Door op de draaiknop zelf te drukken wissel je tussen auto, semi-automatische en manuele modus.

Meegeleverd worden:
kaze-server-accessory_01.jpg

-Handleiding (met af en toe gebrekkig Engels)
-4 fan verlengkabels (70cm, mini 3-pins > normale 3-pins)
-6 temperatuurdiodes aan kabel (70cm)
-Voedingskabel Molex, met doorvoer.
-Plakband, voorgesneden voor de diodes. (plakt slecht)
-4 bevestigingsschroefjes.

Installatie
De installatie is redelijk simpel. Je verwijdert een 5.25” bay en plaatst daar het paneel in, waarna je het vastzet met 4 schroefjes. Je sluit de fan verlengkabels aan en eventueel de temperatuurdiodes en sluit een 4-pins molex voedingskabel aan.

Daarna kwam ik even in de problemen.
Ik heb op mijn cpu, en aan de voorkant via een 3-pins y-splitter 2 fans op één kanaal staan. Aanvankelijk herkende de fancontroller niet direct alle fans.
De cpu fans werkten prima, maar die stonden ook op kanaal 1, maar de voorste 2 fans draaiden niet. Ik kreeg het maar niet aan de praat, maar toen ik er een kleinere lichtere fan op aansloot deed hij het wel, maar het daarop volgende kanaal niet. Geen idee wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat het aansluiten en daarna 3 seconden de reset knop ingedrukt houden voldoende was om alles weer aan de praat te krijgen.

Functies

Model:
Kaze Master 5.25
KM01-BK (Zwart)
KM01-SL (Zilver)
Maten (B x H x D):
148.5 x 42.5 x 63 mm
Display Maten:
114 x 20 mm
DC Input
5V or 12V (From PC Power Supply)
Fan Adjustment Range:
3.7V (±10%) ~ 12V (±10%)
Fan Kanalen:
4
Maximum amperage per kanaal:
1A per kanaal
Fan Snelheid reikwijdte
0 ~ 7500 tpm (In stappen van 30 tpm op display, uitschakelen mogelijk)
Temperatuurdiodes
4
Temperatuur Reikwijdte
0 ~ 100°C / 32 ~ 199.9°F
Meetfrequentie
Elke 2 Seconden
Gewicht
165 g



(Foto klikbaar voor origineel 3mb)

Op deze foto van de binnenkant zie je de volgende dingen aangegeven:
1: De jumper om het alarm aan of uit te zetten.
2: De aansluitingen voor de temperatuurdiodes.
3: De jumper om te schakelen tussen Graden Celsius of Fahrenheit.
4: De fan aansluitingen.
5: De aansluiting voor de voedingskabel.

De temperatuurdiodes zijn vrij simpel bij te komen, en de fan aansluitingen is ook makkelijker bij te komen in vergelijking met foto’s van oudere versies van scythe.

De verschillende modi die er op zitten zijn best handig en werken op de volgende manieren;
Auto
Je stelt een grenstemperatuur in vanaf waar de fans zouden moeten gaan draaien.
Persoonlijk gebruik ik hem nooit aangezien ik de semi stand handiger vind.

Semi
Je stelt een minimumtemperatuur in en een minimumsnelheid.
In de praktijk gebruik ik deze stand om de fans zo stil mogelijk te laten draaien en als het te warm wordt gaan ze harder draaien.

Manueel
Volledig handmatige stand.
Fans in te stellen van uit (OFF) en 3.7V tot 12V.
Met fans die tot 1200 tpm zouden moeten kunnen draaien heb ik hiermee een bereik van 360 tot 1140 tpm.
Dit is erg laag en ik kan op deze manier de fans lekker stil laten draaien.

Deze stand gebruik ik eigenlijk voornamelijk om als ik ga gamen de fans harder te laten draaien zodat alles lekker koel blijft en de semi stand gebruik ik voor al het andere.


(Ja ja, een Scythe YD series floppy kaartlezer combo ;))

Het display
Het display is zwart met witte cijfers met een lichte blauwe gloed. Het is een kleurencombinatie die in de meeste gevallen erg mooi zal staan.

De kijkhoek is ook prima te noemen als je naast de pc zit.
Even snel gemeten kom ik op ongeveer de volgende kijkhoeken:
Horizontaal: 140 Graden (70 vanuit midden naar beide kanten)
Verticaal: 45 Graden (30 vanuit midden naar boven, 15 naar onder)

Verbeterpunten

-Ik vind het in sommige gevallen jammer dat de verlengkabels absoluut gebruikt moeten worden. Omdat Scythe ervoor gekozen heeft om een mini 3-pins aansluiting naar normale 3-pins aansluiting te gebruiken is het in veel gevallen niet mogelijk om je fans direct op de fancontroller aan te sluiten, zelfs al zouden ze vlak achter de fancontroller zitten.

-Zelf zou ik het handig vinden als er met de semi modus zowel een onder als een bovengrens zou kunnen worden ingesteld waartussen (eventueel in kleine stappen) het aantal toeren automatisch verandert aan de hand van de temperatuur.

-Het paneel is van aluminium en is horizontaal geborsteld. Zelf heb ik een aluminium kast die juist verticaal geborsteld is. Dit sluit iets minder mooi aan zeker als er licht op valt.
Daarnaast is het paneel versierd met glimmende randen op het paneel, rondom het display en rondom de knoppen. Hierdoor valt hij wat meer op. Aanvankelijk vond ik het niet zo heel mooi, maar ik begin er steeds meer aan te wennen.

Conclusie
Al met al is de Scythe Kaze Server een erg mooie functionele fancontroller die met zijn semi-automatische stand net even iets meer bied dan veel concurrenten. De afwerking is prima en persoonlijk ben ik er tevreden mee, hoewel ik aan het begin even moest experimenteren hoe langzaam ik alles kon laten draaien. Ik kan met deze fancontroller gerust mijn pc aan laten staan en hoef niet bang te zijn dat iets te heet wordt en tegelijkertijd is de pc een stuk stiller dan voorheen.

Ik ben in elk geval tevreden. :)

Pluspunten
-Luxe uitziende fancontroller.
-Semi-automatische stand.
-Temperatuurdiodes.
-Kleine heatsinks op de controller om oververhitting tegen te gaan.

Minpunten
-Verplicht gebruik verlengkabels.
-Nog onvoldoende automatische instelmogelijkheden.
-Glanzende afwerking randen zal niet ieders smaak zijn.

Artistieke foto:


Gebruikt in combinatie met:
-Zalman Z-machine GT-1000
-2x NorthQ Silent Tornado 92mm Rood
-1x NorthQ Silent Tornado 120mm Rood
-1x Hiper HFF-1R08N ledfan
-2x Tacens Aura Ice 120mm

Eventuele vragen, opmerkingen of tips zijn altijd welkom. :001:
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf op het moment een Kaze Master Ace en die werd vanaf het begin eigelijk al heel erg warm. Nu heeft dus na een tijdje de LCD het begeven en heb ik een vervanging nodig. Enig idee of deze ook zo heet word?
 
Daar heb ik inderdaad op wel meer plaatsen van gehoord. Hij wordt wel erg heet, maar ik geloof dat er tegenwoordig koelblokjes op de verschillende kanalen zitten.
s336n4.jpg


Als ik kijk naar de Kaze Master Ace zie ik die niet zitten:
Kaze-Master-Ace-KM02-5.25-Rear_01.jpg


Draaide jij je fans meestal op volle toeren of op een zo laag mogelijke stand, anders zal ik hem een een tijdje op volle toeren laten draaien.

De koelblokjes worden wel erg warm, maar ik kan ze nog net aanraken.

Edit: Ik heb alle fans nu ongeveer 2 uur op volle toeren laten draaien en de koelblokjes zijn lauw, niet echt warm.
Ik ga het nog uittesten met alles op lage toeren, maar ik heb het idee dat deze warmer worden als alles laag staat en er dus meer weerstand is. :hmm

Edit2: Jep, vooral als je de fans op laag hebt staan wordt alles heel heet. Nog wel vast te houden, maar wel heet. Dat heeft niet zozeer te maken met de temperatuur in de kast zelf, want die blijft redelijk hetzelfde, maar blijkbaar toch vooral met de weerstand.
Nou ja, ik kan slechts zeggen op de lange termijn of hij hierdoor kapot gaat.:icon_neutral:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, zeer helpfull aangezien ik net eentje wilde bestellen :)

En die blokjes zaten inderdaad nog niet op de Kaze Master Ace dus ik neem aan dat ze wel geprobeert hebben iets aan het probleem te doen. Bij de kaze master kon je hem dus ook niet aanraken want dan verbrand je je vinger zowat :p
 
tnx voor de revieuw !

wilde ook zo een bestellen

en ik denk dat ik em dan gelijk maar ga modificeren met een flinke koelplaat
dat moet wel gaan lukken in dat kastje
gewoon de regelaars loshalen en met draden weer vastsolderen aan de print
dan is er een stukje meer koeling en zal de boel langer meegaan

heb fans van 0,9 A dus t zit wat krap aan met de maximale vermogen
 
ik heb er net een opgehaald -)
beter dan bestellen en altijd weer dat gedoe met TNT ..
ziet er goed uit allemaal
wat me wel opviel is dat er een condensator rechts in de hoek wel heel dicht tegen
de koellichaam van de rechtse tor zit , dus effe het schroefje los en de koeler wat verdraaien zodat de condensator wat ruimte heeft
wil geen risiko lopen dat die door de isolatie gaat smelten
ik ga em vanavond of morgen testen even zonder pc eerst en eens zien of die me zware fans kan regellen want een er van is 0,9 A op volle 12 volt
0,5 A bij 8 volt.
als t echt wat te heet word denk ik zo te zien dat ik een kanaal ga verzwaren met een flink koelblok , de linker kanaal heeft wat ruimte om wat groters te monteren zonder de tor los te solderen , een blokje die een keer of 6 groter is dan de bestaande moet zeker kunnen met iets van kunstof strip ofzo om hem aan de behuizing vast te schroeven
kan ook kiezen voor een fan in t apparaat te blazen .. maarja das weer minder
willen juist wat stille pc -)
resultaten komen nog
btw 35 euro was t ding
 
vragy... hoe heb je de temp sensors bevestigt ? ( voornamelijk waarmee )

dat word ook nog even experimenteren
maar belangrijk lijkt me dat de sensors buiten enig luchtstroom zitten
om niet beinvloed te worden
ik zit te denk aan gaatjes boren in koelblokken om em daar dan in te steken
en met wat lijm ofzo vast te zetten
mischien gaat ergens tussen klemmen ook nog wel
opplakken dat zal niet erg lang goedgaan denk ik zelf
maar voor tijdelijk een oplossing
 
even een idee gevonden om de zware fans wat te dimmen zodat de controller t niet te zwaar mee gaat krijgen ;

met het tussen zetten van weerstanden is geen sucses aangezien die weerstanden veel en veel te heet worden
en al gauw een 10 watt exemplaar moet gaan gebruiken die ik niet heb en zeldzaam zijn

nu heb ik eens met een gelijkrichter geprobeert ( brugcel)
en dit gaat heel prima , bij 12 volt voedingsspanning komt er 1,4 volt over de gelijkrichter te staan
en de fan krijgt 10,6 volt
het resultaat is een totaal stroom van 0,73 A in mijn geval en dit zal geen probleem zijn voor de controller
ook draait de fan al een aardig stukje stiller hiermee dus is ook wel een oplossing voor mensen die geen controller
willen gebruiken maar toch de fans wat willen dempen
zie hieronder hoe ik t heb aangesloten
de beide (~) aansluitngen loslaten



voeding(+)------>-----(-).........(+)-------------->------------(+) fan

(~).........(~)



voeding(-)------------------------------------------------------(-) fan




ga weer verder met inbouwen e.d. ik laat meer horen nog

greetz
 
ben wat verder gaan experimenteren en ik kan me grote 120 mm fan niet aan de gang krijgen op de controller , hij heeft wel 3 draads (rood zwart en geel) maar ik denk dat t mischien een PWM fan is en zover ik nu weet werkt de controller niet met PWM fans
maar alleen met TACHO fans ?
de fan start gewoon niet.
rood en zwart van de fan zijn de power draden en daar draait hij ook prima mee
op een voeding met geel niet aangesloten
maar wat die gele draad dan is .. mischien toch wel een tacho maar dat die gewoon
niet gesupport word door de controller , t is dan ook wel een uitzonderlijk sterke fan
denk ruim boven 200m3/h aangezien t vermogen en is ook 38mm dik
ook wat andere fans geprobeert die alleen 2 draads zijn maar dat werkt niet
het speed signaal moet echt wel aangesloten zijn
ik ga wat nieuwe fans bestellen die GEEN PWM zijn maar wel 3 pin
dit zou dan moeten werken toch ?
had mijn keuze laten vallen op 1 120mm fan de silverstone FM121
die eigen controller heeft (potmeter) maar die kan ongedaan gemaakt worden
volgens revieuws en gewoon aan je eigen controller hangen
de fan doet 186M3/h ! en toch maar 4,8 watt.
ook wil ik 2 Scythe S-flex 92 2500rpm fans bestellen

iemand bekend met deze fans of weet hoe dit draait met de kaze server controller ?
 
met verdere test van die grote 120 fan blijkt dat die wel een signaal afgeeft als ik de fan aansluit op een 12 volt en meet op de gele draad geeft die 120mv DC met 110-120 hz
als frequentie op vol speed
vraag ik me af wat dat dan is , een pwm kan ik me niet voorstellen
toch een tacho signaal maar mischien te laag voor de Scythe controller om die goed te "zien" ?
meer een vraag voor de experts hier maar wil t wel graag weten waarom die fan niet wil
aldoende leert men weer bij lol
de site van de fabrikant en andere google aanverwanten zegt niets over de gele draad
van deze fan (DC Centaur 3 model cndc12z4sq-965 dc brushless
12V 0.8A 9.5W Japan servo co.ltd made in indonesia)
 
ben wat verder gaan experimenteren en ik kan me grote 120 mm fan niet aan de gang krijgen op de controller , hij heeft wel 3 draads (rood zwart en geel) maar ik denk dat t mischien een PWM fan is en zover ik nu weet werkt de controller niet met PWM fans
maar alleen met TACHO fans ?
de fan start gewoon niet.

@ Parficial: Ik had zelf een aantal keer problemen met fans die simpelweg niet wilden starten als ik ze naderhand aansloot. Ik kan je helaas niet meer vertellen over de fans, maar wat bij mij hielp is de controller resetten door met een pen het kleine gaatje aan de voorkant in te drukken.
Heb je dat al geprobeerd?
 
heyhye ja klopt resetten helpt normaal wel dan maar net die ene fan krijg ik niet aan de gang terwijl die op 5 volt ofzo wel gewoon wil starten dus ligt dat gewoon aan de derde draad heb inmidels een anddere fan ervoor in de plaats en dat werkt wel
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E [VERKOCHT] scythe kaze master pro Verkocht 5
BlaserR93 Scythe Kaze Master Flat Fancontroller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Dark-NighT Xigmatek Elysium + Scythe Kaze Q-12 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 16
L Scythe Kaze Master Pro 5.25 Black KM03-BK werkt niet Problemen & Oplossingen 0
A Temp Sensors plaatsen van Scythe Kaze Master PRO Handleidingen en Installatie Tips 19
S Scythe Ultra Kaze 3000 rpm Overige Koeling 7
ShaquilleMoreno Scythe Kaze Master Ace 5.25 HighFlow Product Reviews 3
ShaquilleMoreno Scythe Kaze Master Ace 5.25" Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Freddy Scythe Ultra Kaze 120MM Fans, 3000RPM!!! Overige Koeling 3
G [TKA-FANS] Scythe Gentle Typhoon AP-15(1850rpm) Verkocht 3
Consigliere [Consigliere User Review] Scythe Fuma HighFlow Product Reviews 2
B Scythe fancontroller Hardware & Software 5
Traxtorm [VERKOCHT] 2x Scythe Himuro SCH-1000 Verkocht 4
E [VERKOCHT] Corsair SP120 QE | Scythe Slipstream SY1225SL12SH Verkocht 4
l3p [VERKOCHT] 3x Scythe 120MM Gentle Typhoon 3000RPM D1225C12B7AP-29 Verkocht 2
G Scythe 5,25 to 3,5 and 2,5 inch bay rafter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Celly MSI GD65 + Scythe Mugen 3 + Corsair Dominator Hardware & Software 0
Viepert [VERKOCHT] 5x Scythe Gentle Tyfoon 1450rpm Verkocht 4
l3p [VERKOCHT] 3 x Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) 120mm Verkocht 1
maomanna [GEVONDEN] Scythe Slim Slipstreams 120mm Gevonden 2
Sw333t [GEVONDEN] 2x Scythe 120MM Slip Stream SLIM 2000RPM SY1212SL12H Gevonden 3
Legendary1985 [IN-ACTIVE] 3x Scythe Gentle Typhoon (1850 rpm) of Noctua P12 120mm gevraagd Gevonden 0
Freddy Scythe Mugen 2 weer op voorraad HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E Scythe Kama Bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
C Scythe Kama Cabinet PRO Black Mesh KC02-MBK-5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M [VERKOCHT] Scythe Disk Stabilizer 2 Verkocht 1
P Scythe Shuriken Rev. B SCSK-1100 4-pin on old (supported) 3-pin Socket 478 mobo Overige Koeling 1
S Scythe Kama Cabinet HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D [GEVONDEN] Scythe Gentle Typhoons Gevonden 7
The_Saviour# [VERKOCHT] Scythe Mugen 2 Verkocht 3
Sw333t Scythe LGA 1156 Mounting for Mugen 2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
R Help! Scythe Mugen past niet op Asus P8P67-EVO? Hardware & Software 15
Dustyrick Scythe Kama Thermo TM02-BK, draadje verlengen? Cases en Modding 10
animal baars [VERKOCHT] Scythe Mugen 2 rev.B Verkocht 5
W Dempmat voor dubbele Scythe Himuro HDD Cooler Cases en Modding 5
Asphiax Scythe Gentle typhoon 1700 - 92 MM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
R Antec Tri-Cool 2000RPM vs Scythe GT 1850RPM? Overige Koeling 12
Sw333t [GEANNULEERD] Scythe SY1012SL12H PWM 100mm fan Verkocht 5
Sw333t Scythe 120MM Slip Stream SLIM 1600RPM SY1212SL12M (1,600 rpm Version) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Alex Scythe Gentle Typhoon AP-30 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 36
R Scythe Gentle Typhoon AP-14 - 1450RPM HighFlow Product Reviews 1
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
A Vervangende fans voor Scythe Mugen 2 rev b fan Overige Koeling 8
XenoMorpH Scythe KazeMaster Pro KM03-BK HighFlow Product Reviews 1
G Scythe 120MM Slip Stream 1900RPM, schroeven meegeleverd? Overige Koeling 5
Demolisher Scythe Susanoo SCSO-1000 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 21
J scythe kama cabinet mesh HighFlow Webshop 3
L Scythe Slip Stream 120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Forseti Scythe musashi + HD5870 Overige Koeling 16

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan