JaccoW
gat in hand
Scythe Kaze Server Review
Introductie
Ik heb sinds ik mijn pc in januari 2008 bouwde altijd de software van mijn moederbord gebruikt. (uGuru, Abit IP35-Pro) Toen ik in april 2009 mijn windows opnieuw installeerde bleek deze opeens niet meer te werken, nog op verschillende andere manieren geprobeerd, maar niet meer aan de praat te krijgen.
Omdat ik meestal achter mijn pc zit voor internet en films vind ik het belangrijk dat mijn pc zo stil mogelijk is, maar dat als ik een spelletje speel deze ook goed kan koelen.
Na kort onderzoek kwam ik bij de Scythe Kaze Server uit, omdat deze;
-4 kanalen heeft.
-Een mooi scherm.
-Een semi-automatische functie.
Ik gebruikte altijd mijn moederbord waarbij ik een minimumtemperatuur en snelheid kon aangeven, en een maximumtemperatuur met maximumsnelheid. Daartussenin varieerde de snelheid vrijwel lineair.
De Fancontroller
De fancontroller zelf heeft een horizontaal geborstelde aluminium voorkant met schuin afgeslepen glimmende randen. Ook de knoppen (die overigens 1.1 cm uitsteken) zijn op deze manier uitgevoerd.
(Foto klikbaar voor origineel 3mb)
Per draaiknop zit een knop om onder de auto of semi-auto modus de snelheid en temperatuur in te stellen. Door op de draaiknop zelf te drukken wissel je tussen auto, semi-automatische en manuele modus.
Meegeleverd worden:
-Handleiding (met af en toe gebrekkig Engels)
-4 fan verlengkabels (70cm, mini 3-pins > normale 3-pins)
-6 temperatuurdiodes aan kabel (70cm)
-Voedingskabel Molex, met doorvoer.
-Plakband, voorgesneden voor de diodes. (plakt slecht)
-4 bevestigingsschroefjes.
Installatie
De installatie is redelijk simpel. Je verwijdert een 5.25” bay en plaatst daar het paneel in, waarna je het vastzet met 4 schroefjes. Je sluit de fan verlengkabels aan en eventueel de temperatuurdiodes en sluit een 4-pins molex voedingskabel aan.
Daarna kwam ik even in de problemen.
Ik heb op mijn cpu, en aan de voorkant via een 3-pins y-splitter 2 fans op één kanaal staan. Aanvankelijk herkende de fancontroller niet direct alle fans.
De cpu fans werkten prima, maar die stonden ook op kanaal 1, maar de voorste 2 fans draaiden niet. Ik kreeg het maar niet aan de praat, maar toen ik er een kleinere lichtere fan op aansloot deed hij het wel, maar het daarop volgende kanaal niet. Geen idee wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat het aansluiten en daarna 3 seconden de reset knop ingedrukt houden voldoende was om alles weer aan de praat te krijgen.
Functies
Model:
Kaze Master 5.25
KM01-BK (Zwart)
KM01-SL (Zilver)
Maten (B x H x D):
148.5 x 42.5 x 63 mm
Display Maten:
114 x 20 mm
DC Input
5V or 12V (From PC Power Supply)
Fan Adjustment Range:
3.7V (±10%) ~ 12V (±10%)
Fan Kanalen:
4
Maximum amperage per kanaal:
1A per kanaal
Fan Snelheid reikwijdte
0 ~ 7500 tpm (In stappen van 30 tpm op display, uitschakelen mogelijk)
Temperatuurdiodes
4
Temperatuur Reikwijdte
0 ~ 100°C / 32 ~ 199.9°F
Meetfrequentie
Elke 2 Seconden
Gewicht
165 g
Op deze foto van de binnenkant zie je de volgende dingen aangegeven:
1: De jumper om het alarm aan of uit te zetten.
2: De aansluitingen voor de temperatuurdiodes.
3: De jumper om te schakelen tussen Graden Celsius of Fahrenheit.
4: De fan aansluitingen.
5: De aansluiting voor de voedingskabel.
De temperatuurdiodes zijn vrij simpel bij te komen, en de fan aansluitingen is ook makkelijker bij te komen in vergelijking met foto’s van oudere versies van scythe.
De verschillende modi die er op zitten zijn best handig en werken op de volgende manieren;
Auto
Je stelt een grenstemperatuur in vanaf waar de fans zouden moeten gaan draaien.
Persoonlijk gebruik ik hem nooit aangezien ik de semi stand handiger vind.
Semi
Je stelt een minimumtemperatuur in en een minimumsnelheid.
In de praktijk gebruik ik deze stand om de fans zo stil mogelijk te laten draaien en als het te warm wordt gaan ze harder draaien.
Manueel
Volledig handmatige stand.
Fans in te stellen van uit (OFF) en 3.7V tot 12V.
Met fans die tot 1200 tpm zouden moeten kunnen draaien heb ik hiermee een bereik van 360 tot 1140 tpm.
Dit is erg laag en ik kan op deze manier de fans lekker stil laten draaien.
Deze stand gebruik ik eigenlijk voornamelijk om als ik ga gamen de fans harder te laten draaien zodat alles lekker koel blijft en de semi stand gebruik ik voor al het andere.
(Ja ja, een Scythe YD series floppy kaartlezer combo
)
Het display
Het display is zwart met witte cijfers met een lichte blauwe gloed. Het is een kleurencombinatie die in de meeste gevallen erg mooi zal staan.
De kijkhoek is ook prima te noemen als je naast de pc zit.
Even snel gemeten kom ik op ongeveer de volgende kijkhoeken:
Horizontaal: 140 Graden (70 vanuit midden naar beide kanten)
Verticaal: 45 Graden (30 vanuit midden naar boven, 15 naar onder)
Verbeterpunten
-Ik vind het in sommige gevallen jammer dat de verlengkabels absoluut gebruikt moeten worden. Omdat Scythe ervoor gekozen heeft om een mini 3-pins aansluiting naar normale 3-pins aansluiting te gebruiken is het in veel gevallen niet mogelijk om je fans direct op de fancontroller aan te sluiten, zelfs al zouden ze vlak achter de fancontroller zitten.
-Zelf zou ik het handig vinden als er met de semi modus zowel een onder als een bovengrens zou kunnen worden ingesteld waartussen (eventueel in kleine stappen) het aantal toeren automatisch verandert aan de hand van de temperatuur.
-Het paneel is van aluminium en is horizontaal geborsteld. Zelf heb ik een aluminium kast die juist verticaal geborsteld is. Dit sluit iets minder mooi aan zeker als er licht op valt.
Daarnaast is het paneel versierd met glimmende randen op het paneel, rondom het display en rondom de knoppen. Hierdoor valt hij wat meer op. Aanvankelijk vond ik het niet zo heel mooi, maar ik begin er steeds meer aan te wennen.
Conclusie
Al met al is de Scythe Kaze Server een erg mooie functionele fancontroller die met zijn semi-automatische stand net even iets meer bied dan veel concurrenten. De afwerking is prima en persoonlijk ben ik er tevreden mee, hoewel ik aan het begin even moest experimenteren hoe langzaam ik alles kon laten draaien. Ik kan met deze fancontroller gerust mijn pc aan laten staan en hoef niet bang te zijn dat iets te heet wordt en tegelijkertijd is de pc een stuk stiller dan voorheen.
Ik ben in elk geval tevreden.
Pluspunten
-Luxe uitziende fancontroller.
-Semi-automatische stand.
-Temperatuurdiodes.
-Kleine heatsinks op de controller om oververhitting tegen te gaan.
Minpunten
-Verplicht gebruik verlengkabels.
-Nog onvoldoende automatische instelmogelijkheden.
-Glanzende afwerking randen zal niet ieders smaak zijn.
Artistieke foto:
Gebruikt in combinatie met:
-Zalman Z-machine GT-1000
-2x NorthQ Silent Tornado 92mm Rood
-1x NorthQ Silent Tornado 120mm Rood
-1x Hiper HFF-1R08N ledfan
-2x Tacens Aura Ice 120mm
Eventuele vragen, opmerkingen of tips zijn altijd welkom. :001:
Introductie
Ik heb sinds ik mijn pc in januari 2008 bouwde altijd de software van mijn moederbord gebruikt. (uGuru, Abit IP35-Pro) Toen ik in april 2009 mijn windows opnieuw installeerde bleek deze opeens niet meer te werken, nog op verschillende andere manieren geprobeerd, maar niet meer aan de praat te krijgen.
Omdat ik meestal achter mijn pc zit voor internet en films vind ik het belangrijk dat mijn pc zo stil mogelijk is, maar dat als ik een spelletje speel deze ook goed kan koelen.
Na kort onderzoek kwam ik bij de Scythe Kaze Server uit, omdat deze;
-4 kanalen heeft.
-Een mooi scherm.
-Een semi-automatische functie.
Ik gebruikte altijd mijn moederbord waarbij ik een minimumtemperatuur en snelheid kon aangeven, en een maximumtemperatuur met maximumsnelheid. Daartussenin varieerde de snelheid vrijwel lineair.
De Fancontroller
De fancontroller zelf heeft een horizontaal geborstelde aluminium voorkant met schuin afgeslepen glimmende randen. Ook de knoppen (die overigens 1.1 cm uitsteken) zijn op deze manier uitgevoerd.

Per draaiknop zit een knop om onder de auto of semi-auto modus de snelheid en temperatuur in te stellen. Door op de draaiknop zelf te drukken wissel je tussen auto, semi-automatische en manuele modus.
Meegeleverd worden:

-Handleiding (met af en toe gebrekkig Engels)
-4 fan verlengkabels (70cm, mini 3-pins > normale 3-pins)
-6 temperatuurdiodes aan kabel (70cm)
-Voedingskabel Molex, met doorvoer.
-Plakband, voorgesneden voor de diodes. (plakt slecht)
-4 bevestigingsschroefjes.
Installatie
De installatie is redelijk simpel. Je verwijdert een 5.25” bay en plaatst daar het paneel in, waarna je het vastzet met 4 schroefjes. Je sluit de fan verlengkabels aan en eventueel de temperatuurdiodes en sluit een 4-pins molex voedingskabel aan.
Daarna kwam ik even in de problemen.
Ik heb op mijn cpu, en aan de voorkant via een 3-pins y-splitter 2 fans op één kanaal staan. Aanvankelijk herkende de fancontroller niet direct alle fans.
De cpu fans werkten prima, maar die stonden ook op kanaal 1, maar de voorste 2 fans draaiden niet. Ik kreeg het maar niet aan de praat, maar toen ik er een kleinere lichtere fan op aansloot deed hij het wel, maar het daarop volgende kanaal niet. Geen idee wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat het aansluiten en daarna 3 seconden de reset knop ingedrukt houden voldoende was om alles weer aan de praat te krijgen.
Functies
Model:
Kaze Master 5.25
KM01-BK (Zwart)
KM01-SL (Zilver)
Maten (B x H x D):
148.5 x 42.5 x 63 mm
Display Maten:
114 x 20 mm
DC Input
5V or 12V (From PC Power Supply)
Fan Adjustment Range:
3.7V (±10%) ~ 12V (±10%)
Fan Kanalen:
4
Maximum amperage per kanaal:
1A per kanaal
Fan Snelheid reikwijdte
0 ~ 7500 tpm (In stappen van 30 tpm op display, uitschakelen mogelijk)
Temperatuurdiodes
4
Temperatuur Reikwijdte
0 ~ 100°C / 32 ~ 199.9°F
Meetfrequentie
Elke 2 Seconden
Gewicht
165 g

Op deze foto van de binnenkant zie je de volgende dingen aangegeven:
1: De jumper om het alarm aan of uit te zetten.
2: De aansluitingen voor de temperatuurdiodes.
3: De jumper om te schakelen tussen Graden Celsius of Fahrenheit.
4: De fan aansluitingen.
5: De aansluiting voor de voedingskabel.
De temperatuurdiodes zijn vrij simpel bij te komen, en de fan aansluitingen is ook makkelijker bij te komen in vergelijking met foto’s van oudere versies van scythe.
De verschillende modi die er op zitten zijn best handig en werken op de volgende manieren;
Auto
Je stelt een grenstemperatuur in vanaf waar de fans zouden moeten gaan draaien.
Persoonlijk gebruik ik hem nooit aangezien ik de semi stand handiger vind.
Semi
Je stelt een minimumtemperatuur in en een minimumsnelheid.
In de praktijk gebruik ik deze stand om de fans zo stil mogelijk te laten draaien en als het te warm wordt gaan ze harder draaien.
Manueel
Volledig handmatige stand.
Fans in te stellen van uit (OFF) en 3.7V tot 12V.
Met fans die tot 1200 tpm zouden moeten kunnen draaien heb ik hiermee een bereik van 360 tot 1140 tpm.
Dit is erg laag en ik kan op deze manier de fans lekker stil laten draaien.
Deze stand gebruik ik eigenlijk voornamelijk om als ik ga gamen de fans harder te laten draaien zodat alles lekker koel blijft en de semi stand gebruik ik voor al het andere.

(Ja ja, een Scythe YD series floppy kaartlezer combo
Het display
Het display is zwart met witte cijfers met een lichte blauwe gloed. Het is een kleurencombinatie die in de meeste gevallen erg mooi zal staan.
De kijkhoek is ook prima te noemen als je naast de pc zit.
Even snel gemeten kom ik op ongeveer de volgende kijkhoeken:
Horizontaal: 140 Graden (70 vanuit midden naar beide kanten)
Verticaal: 45 Graden (30 vanuit midden naar boven, 15 naar onder)
Verbeterpunten
-Ik vind het in sommige gevallen jammer dat de verlengkabels absoluut gebruikt moeten worden. Omdat Scythe ervoor gekozen heeft om een mini 3-pins aansluiting naar normale 3-pins aansluiting te gebruiken is het in veel gevallen niet mogelijk om je fans direct op de fancontroller aan te sluiten, zelfs al zouden ze vlak achter de fancontroller zitten.
-Zelf zou ik het handig vinden als er met de semi modus zowel een onder als een bovengrens zou kunnen worden ingesteld waartussen (eventueel in kleine stappen) het aantal toeren automatisch verandert aan de hand van de temperatuur.
-Het paneel is van aluminium en is horizontaal geborsteld. Zelf heb ik een aluminium kast die juist verticaal geborsteld is. Dit sluit iets minder mooi aan zeker als er licht op valt.
Daarnaast is het paneel versierd met glimmende randen op het paneel, rondom het display en rondom de knoppen. Hierdoor valt hij wat meer op. Aanvankelijk vond ik het niet zo heel mooi, maar ik begin er steeds meer aan te wennen.
Conclusie
Al met al is de Scythe Kaze Server een erg mooie functionele fancontroller die met zijn semi-automatische stand net even iets meer bied dan veel concurrenten. De afwerking is prima en persoonlijk ben ik er tevreden mee, hoewel ik aan het begin even moest experimenteren hoe langzaam ik alles kon laten draaien. Ik kan met deze fancontroller gerust mijn pc aan laten staan en hoef niet bang te zijn dat iets te heet wordt en tegelijkertijd is de pc een stuk stiller dan voorheen.
Ik ben in elk geval tevreden.
Pluspunten
-Luxe uitziende fancontroller.
-Semi-automatische stand.
-Temperatuurdiodes.
-Kleine heatsinks op de controller om oververhitting tegen te gaan.
Minpunten
-Verplicht gebruik verlengkabels.
-Nog onvoldoende automatische instelmogelijkheden.
-Glanzende afwerking randen zal niet ieders smaak zijn.
Artistieke foto:

Gebruikt in combinatie met:
-Zalman Z-machine GT-1000
-2x NorthQ Silent Tornado 92mm Rood
-1x NorthQ Silent Tornado 120mm Rood
-1x Hiper HFF-1R08N ledfan
-2x Tacens Aura Ice 120mm
Eventuele vragen, opmerkingen of tips zijn altijd welkom. :001:
Laatst bewerkt: