• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Scratch Build] Specced ITX 1.0

Gurt11

Member
Dag Highflow!

Ik ben Gurt11, of Geert zoals mijn ouders me genoemd hebben. Ik woon in België en ik bouw ondertussen al een aantal jaren computers en zet langzaam maar zeker verdere stappen in het case modden. Nu ik 24 jaren op de teller heb staan, afgestudeerd ben en de eerste stappen zet naar het bouwen van een eigen leven, dacht ik dat het tijd was voor een modje. Het zou echter iets speciaals worden. Opnieuw iets dat ik nog nooit tevoren heb gedaan. Ik stel jullie voor aan mijn Specced ITX case.

SPECCED ITX 1.0 (prototype?)

Het idee van de build was om alles kleiner te maken, zonder kracht of koelmogelijkheden te verliezen. Ik kom van een Corsair 600T, waar zodadelijk afscheid van genomen zal worden. Ik heb reeds wat ervaring met de Dremel opgedaan, ik weet wat een vijl is, en nog belangrijker: ik heb de tijd genomen (zeker een half jaar :eusa_eh: ) om met een design te komen voor een case die 1) maakbaar is voor mezelf, zonder fancy machines , en 2) alles kon behuizen.

Features:

- ITX moederbord
- Full size grafische kaart
- ATX voeding
- Waterkoeling: 360 + 120 rad

En zoals elke mod begint alles met pen en papier!

001.jpg

Een basic SketchUp model volgde:

002.png

Afmetingen: 260mm (B) x 425mm (L) x 276mm (H) (dubbel front incl, voetjes excl)

Materialen waaruit het opgetrokken zal worden:

- Aluminium
- Acryl
- Iets dat op hout zou moeten lijken (houtfineer was het eerste idee)
- Glas


Een kort afscheid voor mijn trouwe 600T. Je bent lang genoeg van nut geweest!

003.jpg 004.jpg


(kort vraagje: links naar afbeeldingen op Imgur werken niet meer? :unsure: )
 
De midplate

Omwille van het design wou ik het middenstuk waar het moederbord op bevestigd wordt oplichten langs achter of van onder. In dit geval kon het natuurlijk niet van aluminium gemaakt worden. Acryl is een mooie oplossing! Zelf kon ik ook zo'n plaat maken, maar ik had geen idee waar precies de gaatjes dan moesten komen voor het moederbord en op welke afstand vooral deze geplaatst moesten worden zodat het I/O panel vanachter netjes 'flush' met de achterkant zat.

Dat gezegd zijnde, zou ik PARVUM Systems heel hard willen bedanken voor het assistentie bij het maken van dit witte middenstuk! Het verbaast me nog steeds dat ze op basis van mijn tekeningetjes en afmetingen zo'n kwaliteitsstuk hebben kunnen produceren. Bedankt!

005.jpg

Een van die tweedehands-deals-van-je-leven:

006.jpg

007.jpg

008.jpg

009.jpg

Dit bordje zal gepaard gaan met een Intel i5 4690K, alweer zo'n tweedehands dealtje kunnen sluiten, het kan niet op!

011.jpg

Goeie ouwe Raystorm erop.

012.jpg



Maar nog belangrijker! Het aluminium is aangekomen. Besteld bij aluminiumopmaat.nl , gesneden en gebogen in de basic vormen die ik nodig had.

Hier moet ik helaas ook even vermelden dat een deel foto's van het aluminium ergens onderweg verloren zijn geraakt :( op de volgende foto zie je hoe de panelen samen zouden moeten komen:

013.jpg

Zoals je ziet bestaat het geheel uit 7 stukken:

- 2 L-stukken die de zijkanten en de dubbele voorkant vormen.
- 2 vlakke rechthoeken voor boven en onderkant.
- 1 vlak stuk voor de achterkant.
- 1 L-stuk voor de radiator aan de voorkant (vanbinnen)
- 1 U-stuk voor de radiator in de bodem.

Afmetingen: 260mm (B) x 425mm (L) x 276mm (H) (dubbel front incl, voetjes excl)

Zij met een scherp oog hebben het ondertussen misschien al gespot: het aluminium kwam niet in perfecte staat aan. Zoals je van bovenaf kan zien, zijn de L-stukken voor de zijkanten niet perfect gebogen in 90° hoeken. Misschien is het verbogen tijdens transport, misschien is het gewoon niet goed gedaan of misschien ben ik te onvoorzichtig geweest bij het uitpakken. Hoe dan ook hebt ik het kunnen fixen met wat brute kracht en de rand van een tafel.

014.jpg
 
Iets anders dat ik helaas niet kan repareren: de linker bovenhoek van een van de grote L-stukken is beschadigd geraakt. Dit is zeker niet door mijn eigen toedoen gebeurd. Ik gok dat het transport wat ruw is verlopen.

015.jpg

Al dit aluminium zal bijeen gehouden worden door 'modding cubes' van Parvum. Dit kleine rakkers zijn gewoonweg fantastisch :p

016.jpg


Dingen die gedaan moeten worden:

- BOREN van alle gaatjes, liefst op de juiste posities.
- VERZINKEN van al die gaatjes.
- TAPPEN van al die gaatjes voor M3 boutjes.
- Gaten maken voor fans, windows, front, I/O, PSU, ...


Een paar nota's over wat dingetjes die ik gebruikt heb:

Dit is een basic tap en die setje dat ik in het lokale winkeltje gehaald heb.

017.jpg

Alles was wel in het begin. Ik had vooral het M3 tapje nodig. Die tapjes passen in zo'n houdertje dat ze vastklemt.

018.jpg

Helaas was het zo dat na een tijdje de contactpunten waar het tapje in de houder geklemd werd, begon uit te slijten door de kracht die uitgeoefend werd. Ik denk dat het vooral ook komt door het zeer kleine M3 tapje dat niet fatsoenlijk geklemd kon worden, maar echt topmateriaal is het ook niet. Misschien zie je wat ik bedoel op de volgende foto's:

019.jpg

020.jpg

Redding kwam gelukkig toen ik een tapkruk tegen kwam! Aan allen die ooit zouden moeten tappen: GA METEEN VOOR EEN ZO'N TAPKRUK! Serieus. Zoveel gemakkelijker.

021.jpg

Voor de rest heb ik ook zo'n verzinkstukje aangeschaft om in het boormachien te steken. M3, M4 en M5 boortjes, ...

Deze dingetjes heb ik ook besteld. Een M3 boutje past erin en zou het wat mooier moeten maken. Natuurlijk is verzinken nutteloos als ik deze zou gebruiken, maar op moment van aankoop kon het nog beide kanten op ^^

025.jpg

026.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helaas was het zo dat na een tijdje de contactpunten waar het tapje in de houder geklemt werd, begon uit te slijten door de kracht die uitgeoefend werd. Ik denk dat het vooral ook komt door het zeer kleine M3 tapje dat niet fatsoenlijk geklemt kon worden, maar echt topmateriaal is het ook niet. Misschien zie je wat ik bedoel op de volgende foto's:

Bekijk bijlage 19063
Bekijk bijlage 19064
Die manier van klemmen heb ik nog nooit gezien. Het onderstaande plaatje komt vaker voor en lijkt op die jij hebt.
Industore_Draadsnijden_Torax_Verstelbaar_Wringijzer_aluminium-zink_spangereedschap_81900.png

Op het plaatje kan je goed zien dat het bewegende deel een kleine uitsparing heeft waardoor de tap niet kan bewegen. De wringijzers gaan een leven lang mee met normaal gebruik.
 
Die manier van klemmen heb ik nog nooit gezien. Het onderstaande plaatje komt vaker voor en lijkt op die jij hebt.

Ik had ook het idee dat ik iets in dien aard ging kopen, maar het bleek gewoon prul te zijn :p met een uitsparing zodat ze niet kunnen bewegen zou het inderdaad veel beter moeten werken! Lesje geleerd, goed voor een volgende keer ^^
 
Meten, tekenen, opnieuw meten, meer tekenen, van gedacht veranderen, alles opnieuw doen en boren!

028.jpg

Eerst deed ik de bodem plaat, radiator cut-outs en bevestigingspunten voor de achterkant.

029.jpg

Dan de middenplaat eens gepast, vastgemaakt en de juiste bevestigingspunten geboord, verzonken en getapt.

030.jpg

Cover voor de radiator in de bodem

031.jpg

En voor die in de voorkant

032.jpg

Met de andere stukken losjes op hun plaats kan je langs achter eens binnen piepen ;p

033.jpg

034.jpg

Op dit punt had ik de (oude) keukentafel al ettelijke weken bezet. Ik droom nog steeds van een eigen werkplaats :3

NOTA: het werd duidelijk op dit punt dat de boutjes met binnenzeskant een slecht idee waren. Sommige boutjes vragen wat kracht en gefoefel om erin te geraken, waarbij de binnenzeskant uitgesleten werd en het nog moeilijker werd om ze erin te draaien, laat staan terug eruit. Ik besloot dus over te stappen op boutjes met kruiskop, vele malen handiger!

NOTA 2: Ik heb ook geëxperimenteerd (met een teststukje, nog voor de bewerkingen van hierboven) met het aluminium een 'brushed' effect te geven. Door gebruik van schuurpapier, het alu vast te plakken op een werkbankje en er telkens over te gaan met verschillende 'korreldichtheden' (100 - 240 - 320), zag er niet slecht uit, goed zelfs. Het originele plan was dan ook om het alu in kleur te laten anodiseren, waardoor het 'brushed' effect zichtbaar was gebleven. MAAR, in overleg met de bankrekening, heb ik uiteindelijk besloten het niet professioneel te laten anodiseren. Gezien de imperfectheden die in mijn werk slopen, is het het in mijn hoofd niet waard. Alles met de hand snijden enzovoort betekent nu eenmaal foutjes maken. Niet dat deze in het eindresultaat heel zichtbaar zullen zijn ofzo, maar de enorme kost van het te laten anodiseren is het voor mij dus niet waard...
 
Laatst bewerkt:
Geen van de plaatjes doen het in de laatste reactie. Ik zal op mijn fantasie moeten vertrouwen om na te gaan hoe het resultaat eruit ziet.:017::idee

Zo zou het denk ik beter moeten zijn? Ik dacht dat de 'bijlagen' na verloop van tijd gewoon zichtbaar zouden worden, niet dus :p

Heb je soms een idee waarom afbeeldingen van Imgur toevoegen niet meer werkt? Ik krijg telkens een 'invalid URL' melding.
 
Heb je soms een idee waarom afbeeldingen van Imgur toevoegen niet meer werkt? Ik krijg telkens een 'invalid URL' melding.
Volgens mij werkt het toevoegen van plaatjes met de knop alleen met bestanden die naar higflow worden geupload. Voor plaatjes op andere site maak je gebruik van de
tag waartussen de link komt te staan. De tags moeten wel met hoofdletters geschreven worden.
Het onderstaande plaatje is met behulp van de tag
[IMG]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/8c/11/71/8c11718bce30eb5546ec6731a35fdd2d.jpg
 
Levering door Highflow. Dankjullie! ^^

DkVPeJ1.jpg


Bitspower en alphacool fittings, PETG tube, tube reamer, Silverstone 120mm fan filters, voetjes van Lian Li, Leds van Phobya en wat 7v adapters.

u5cFJFf.jpg


Delicious fittings.
Deze zijn de fittings die zichtbaar zullen zijn. In het niet zichtbare compartiment gebruik ik gewoon flexibele tube met wat monsoon fittings die nog overblijven van m'n vorige build.

zHvTvsL.jpg


JgpwkAr.jpg


Y5Ij2Sk.jpg


Dankzij het videotje dat Peter maakte toch maar voor deze tube gegaan. Ziet er goed uit!

jIEkgK2.jpg


kK2iuL6.jpg


Silverstone fan filters. De filter van deze dingetjes is echt enorm fijn :eek:

r8qv6x1.jpg


37h7Ma3.jpg


En om het geheel van de grond te krijgen wat aluminium voetjes. Goede kwaliteit, verrassend zwaar ook.

DmHJTyJ.jpg
 
Update van de case!

Het sluit :3

37K4je2.jpg


op2uZeS.jpg


Verder met de radiator cover dan. Ik ben voor dit design gegaan, wat er hopelijk goed uit zal zien met leds eronder.

poIA1h9.jpg


GJvcIkr.jpg


De cover voor de voorste radiator op dezelfde manier gedaan, en tadaa

d2opU7Y.jpg


ldvjCtS.jpg


tdG6BS0.jpg


Verder met de achterkant dan. Moederbord I/O plaatje en voeding moeten zo goed mogelijk passen uiteraard.

Hm62bSy.jpg


BS0c7Rx.jpg


RoCoDYn.jpg


Nice.
Dan heb ik de schuine voorkant ook alvast gedaan. Staat hier bovenop alles, maar dat is natuurlijk niet de uiteindelijk plaats, no worries.

RpVUqmf.jpg


Dit kleintje

K8whpfZ.jpg


Komt hierzo

4doVNVF.jpg


En geen dak zonder raam natuurlijk

j8zKxlA.jpg


0ms52rc.jpg


LdTQiqA.jpg
 
Volgende update. Bijna daar!

Het grote raam uit gesneden. Gewoon groot en simpel.

8gSEifC.jpg


Top view

EUUCEPB.jpg


Front view

EpDhUa5.jpg


Exploded view. Kleine opening gemaakt voor de voorste fan om lucht langs binnen te zuigen.

SXOY7ka.jpg


Open achterkant

F2oAyLj.jpg


En het laatste wat restte, was hier een fantasietje maken zodat de PSU lucht kan krijgen.

Z8Rkkf5.jpg


Zodus... Deze rauwe stukjes kunnen wel een likje verf gebruiken. Garage geprepareerd, Dexter style :3

xRm5r0m.jpg


YizDYal.jpg


tZdsjNe.jpg
 
Update!

Alle panelen werden geprepareerd en geprimed.

TqPlxFn.jpg


En lekker handig opgehangen aan een oude buis van de gordijnen met wat ijzerdraad :p

1BysfVg.jpg


Beetje bij beetje, langzaam maar zeker, voorzichtig om geen druppels te veroorzaken...

Vkp1wHv.jpg


OB2trCd.jpg


Et voilà! Een paar dagen later was dit het resultaat. Ik ben er tevreden mee :)

1lUVQ5O.jpg


8TcDEqV.jpg


Nadien heb ik ook de radiator covers 'gewrapped' met folie van DC-Fix (normaal voor raamkzijnen en meubels, gevonden bij Gamma en Free-Time) Zeer plakkerig en een paar mooie hout looks om uit te kiezen. Ik ging voor dit walnoot...

m5o1aOJ.jpg


Eerst geplakt en daarna de 'ventilatie lijntjes' en gaatjes voor de fittings eruit gesneden. Op de tafel (resultaat hieronder :p)
Op deze voetjes zal hij nu gebouwd worden!

zJVNPx9.jpg
 
Update!

Dus ik begon vanonder, maar nadat de voetjes erop zaten, bleek dat ze een deel van de schroeven van de onderste radiator bedekken. Dus eerst radiator erop, dan voetjes. 'close' :p

r1ib4lH.jpg


Onderste rad en filters erop, dan de voetjes dus...

MwZzxVv.jpg


En boom. Alphacool ST30 360mm rad op z'n plaats.

Es6oeSV.jpg


Fans erop. Cover erover.

L9ESZ6V.jpg


Midplate.

r8l4lDe.jpg


Dat is een Parvum fan die hier komt piepen. Alle fans zullen op 7v draaien. Ik wou niet meer kabeltjes dan noodzakelijk naar het moederbord sturen.

utx9SsG.jpg


oozc6LT.jpg


Een zwartje vanvoor.

i3ImpGv.jpg


Op een alphacool ST30 120mm rad, vastgemaakt aan de voorste radiatorcover. Niet aan de 'echte' voorkant vastgemaakt, want nu kan ik nog de twee grote L-vormen die de zijkanten en de voorkant bedekken gewoon afnemen zonder iets te moeten losmaken o.d.

6etQA4g.jpg


ZByMAiI.jpg


IYqNz6p.jpg


Moederbord erop.

PKl9w5k.jpg


Deze vier gaatjes krijgen passthrough fittingen die naar pomp en reservoir en via via naar onderste radiator gaan.

N33J9JM.jpg


Op dit punt heb ik alles terug uit elkaar gehaald om de LEDS erin te steken. *Warhoofd*
Een witte LED strip gaat tussen bodem rad cover en midpalte. Daar werd een 1cm ruimte voor bewaard.
En een rode LED strip gaat onder de rad cover.

9q9lLAA.jpg
 
Deel 2 van vandaag.

w0uNwqU.jpg


Hier kan ik dus de hele dag naar kijken :p

qdpsrWQ.jpg


RhvX6jk.jpg


Z'n achterkant even bedekken. Hier heb ik dus ook nog wat lijntjes in uitgesneden, in de hoop dat er wat lucht langs kan ontsnappen...

khBLgoc.jpg


GPU erop.

ZRiSdKy.jpg


P6RcKsJ.jpg


uyTBRFd.jpg


The business compartment. Dat wordt krap.

6EKsUqS.jpg


Mijn goeie ouwe ramlatjes. Ze zullen nog even dienst mogen doen tot ik me 16gb Dominator Platinums kan veroorloven.

vfA6Q6B.jpg


wIP3uCF.jpg


Watercool everything!

o7BjF3A.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
kier Kier - Green Lantern Scratch Build Gallery & Build Logs 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
lemonade Lemonade's Scratch Build Gallery & Build Logs 65
A Andreas First build from scratch Gallery & Build Logs 54
The_Saviour# Benchtastic (Benchtable from scratch) Gallery & Build Logs 17
vincent Cinewall build Overige Builds 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
Dave-V 2 pc desk build, audio ruis. Problemen & Oplossingen 13
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
S 900D build Gallery & Build Logs 5
C Advies Build Waterkoeling 1
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan