• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Samenstellingslijst watercooling maken

FSX76

New member
Ben momenteel een lijst aan het samenstellen om mijn pc te gaan waterkoelen met name de CPU en GPU maar heb dat zelf nog nooit gedaan en weet ook niet wat zoal nog meer nodig heb al heb ik heel de internet en forums wezen uit te zoeken wat de beste is kwa voor performanece en stil waterkoeling en zijn er zoveel dingen en kwa merken en van alles wat dat het geheel onoverzichtelijk is ben dan een dikke jaar bezig het alles door te lezen wat overigens bij veel sites out of dates zijn van 4jaar terug of meer, heb wel enige indicatie/idee van hoe ik het een beetje wil hebben met incl. met RGB,

Dit is wat momenteel mijn systeem is,

CPU: Gedelid I7-8700k LGA-1151
MB: Asus Rog Strix Z370-F Gaming
GPU: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G
RAM: 16GB (2x 8GB) G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR (meer past er momenteel er niet op door de x62 cooler)
CPU Cooler: NZXT Kraken X62 RGB (met AM4 support)
Voeding: CORSAIR RMx Series RM850x
HD 1: Samsung 960 PRO NVMe 512GB (op de MB)
HD 2: Samsung 840 EVO 250GB (zijkant/achter de kast)
HD 3: Seagate Barracuda ST3000DM008 3TB (onder de kast vlak naast de voeding)
RGB Controller: NZXT HUE+ - LED Controller + LED Strips
Kabels: Rood-Zwart sleeved kabels
Behuizing: Cooler Master MasterCase Pro 5 - Midtowermodel
Fans: Cooler Master SickleFlow 120 2000 RPM Red LED (Backside)


Vervangen met :

CPU: EK-FB ASUS Z270/Z370 Strix RGB Monoblock – Nickel, (https://www.highflow.nl/watercoolin...fb-asus-z270e-strix-rgb-monoblock-nickel.html)
of EK Water Blocks EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
GPU: Phanteks Glacier GTX 1080 Ti Gigabyte Aorus GPU Full Water Block with RGB Lighting

En dan heb ik nog een reservoir nodig liefst niet klein maar meer als buisvorm

met een sterke motor eraan of los een D5 of zoiets al hoorde ik daar al veel goeds over

En stevige doorzichtige slangen (wil het liefst zo strak mogelijk afwerken dat het netjes uitzien niet van dat de slangen kriskras door heel de kast lopen en of slap uitzien..) + benodigdheden voor buigen, snijden, vastzetten

En dan nog fittings en dergelijke om alles goed vast te kunnen zetten zelfs de motor en reservoir-buis.
En dan nog een Radiator met fans al weet ik niet hoe groot ik zou moeten nemen en of het ook in mijn kast past (als goed is als mijn pc zou gaan waterkoelen zou ik de standaard fans in de kast gewoon allemaal eruit kunnen halen en de radiator bijvoorbeeld aan de hele voorkant kunnen plaatsen dan zou er een grote erin kunnen de kraken x62 zit momenteel aan de bovenkant van de kast gemonteerd als de bovenkant los zou halen zou je eerst de fans zien en daaronder de radiator ervan.
Misschien nog een sensor erbij voor temps meeting van de koelvloeistof die door de kast loopt die ergens in het midden met fittings vast zou kunnen zetten? (scheelt ook met teveel programma's open hoeven staan om te zien wat de constante temps, RPM van de fans zijn)
En voor de rest weet ik niet wat ik zoal nodig heb nog zolang mijn pc maar erg goed gekoeld is voor zwaar gamen…


Misschien dat later nog zodra al dat waterkoeling een beetje onder de knie heb de reservoir vervangen met een Alphacool Eisbecher Helix Reservoir Series of als 2de buis ernaast te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom in de wondere wereld van PC waterkoeling :)

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
https://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/


In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block (in jouw geval niet nodig)
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van bijvoorbeeld EKWB passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Het is belangrijk dat je eerst zelf een set probeert samen te stellen, want een waterkoelingset is voornamelijk gebaseerd op smaak (en budget).
Gebruik daarvoor het bovenstaande lijstje en selecteer de componenten die jij het mooist vindt (alle merken die we in de shop hebben zijn van kwaliteit).

Je kan dan in dit topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
https://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/


met een sterke motor eraan of los een D5 of zoiets al hoorde ik daar al veel goeds over
Een D5 pomp is inderdaad een prima keuze.

En stevige doorzichtige slangen (wil het liefst zo strak mogelijk afwerken dat het netjes uitzien niet van dat de slangen kriskras door heel de kast lopen en of slap uitzien..) + benodigdheden voor buigen, snijden, vastzetten
Dat heet "Hard Tubing" of "Rigid Tubing", in de shop is daar een aparte categorie voor:
https://www.highflow.nl/watercooling/acrylic-rigid/
Als beginner zal je het begin best lastig vinden (op maat zagen, buigen etc.), het is daarom niet verkeerd om extra buizen te bestellen, omdat de eerste paar die je buigt waarschijnlijk zal mislukken :sarc:

Misschien nog een sensor erbij voor temps meeting van de koelvloeistof die door de kast loopt die ergens in het midden met fittings vast zou kunnen zetten?
Dat is zeker handig. Zie hier voor alle oplossingen: https://www.highflow.nl/watercooling/aansluitingen/flow-temp-meters/temp-meters/

En voor de rest weet ik niet wat ik zoal nodig heb nog zolang mijn pc maar erg goed gekoeld is voor zwaar gamen…
Gebruik het lijstje hierboven, ook al lijkt het of je door de bomen het bos niet meer ziet, gewoon aan beginnen en uiteindelijk kom je wel op een persoonlijke samenstelling :)
 
De GPU had ik ook al erbij gezet bij de eerste gedeelde net onder de CPU

heb de winkelwagentje zo goed als beetje compleet zitten al vraag ik me af met die slangen gedeelte las dat bij hardtubing de zwakke plekken voornamelijk in de bochten zitten en bij de PETG weer niet is een combo eigenlijk niet te doen? bijvoorbeeld bij de gewone rechte stukken de hardtubbing en mocht je een bocht willen maken dan een fitting erop en de bocht doen met PETG en daar een fitting weer op en dan verder met de hardtubbing?

en de radiator die ik gekozen hebt vraag me af of die wel uberhaubt gaat passen in mijn coolmaster mastercase pro 5 want met de kraken x62 zit de radiator aan de bovenkant en kan maar met 2 fans erop en de radiator die ik gekozen had is met 3 en kan er zelfs 6 voor push en pull al zal dat waarschijnlijk tenkoste gaan van de ruimte.

En kwa budget dat maakt niet zo veel uit denk iets van tegen de 800 á 900 euro max ofzo?

link naar mn winkelwagentje:

https://www.highflow.nl/index.php?d...id=2945&hash=a537e0994e29b772c31321c61ee28577
 
Het reservoir heeft nog geen D5 pomp inbegrepen, die moet je dus nog apart erbij bestellen.
Je kan dan eentje bestellen zonder top, bijvoorbeeld:
https://www.highflow.nl/watercooling/pompen/ekwb/ek-d5-pwm-g2-12v-dc-pwm-pump-motor.html
https://www.highflow.nl/watercoolin...lphacool-d5-vpp655-single-edition-no-top.html
https://www.highflow.nl/watercoolin...lphacool-vpp655-pwm-single-edition-13169.html

Zwakke plekken in bochten? Heb ik niet eerder van gehoord. Waar heb je dat gelezen of gehoord?

Maar als je niet wilt buigen, dan kan je inderdaad ook gewoon hoek fittingen gebruiken.
Wat je zelf mooier vindt.

De XE radiator is 60mm dik.
De fans zijn 25mm.
Dus als je alleen push of pull doet, heb je een totale vrije hoogte nodig van 85mm.
Wil je push-pull doen, dan is het 25mm+60mm+25mm = 110mm hoogte.
Zal je even moeten meten of je die ruimte hebt of dat het tegen jouw moederbord komt.
 
zag dat toevallig op youtube

hmm als de radiator met 3 fans aan de voorkant van de kast doe zit het dan al zowat bijna tegen de GPU aan en ook al als die ga waterkoelen hou dan zowiezo geen ruimte over om de reservoir daar rechtop neer te zetten dan zou het liggend moeten zetten wat dus gaat betekenen dat gaatjes zou moeten boren om het dan daar vast te kunnen zetten wat dan ook zou betekenen dat een andere reservoir zou moeten nemen met bij horende pomp.

boven kant de kraken x62 is maar ruimte voor 2 fans en een radiator die maar 2 fans kan hebben de radiator is al 30mm weet niet hoeveel mm de fans zijn ervan maar zit al op het randje bij de moederbord.
 
Oh zo snap ik hem.
PETG is idd slagvaster dan acryl en je zou voor bochtjes PETG kunnen gebruiken als je daar een fijner gevoel bij hebt :)
Je kan het dus door elkaar gebruiken.

*edit* hier nog een topic over Acryl vs PETG: https://forum.highflow.nl/f6/acrylic-buizen-petg-buizen-18276/

Als je in de knoop zit met de radiator, zou je ook meerdere kleinere radiatoren kunnen nemen.
Bijvoorbeeld 2x 240 of 1x 240 en 1x 120.
Het is even puzzelen :)
 
of een andere kast nemen of de reservoir liggend nemen of een dunnere radiator? meerdere radiators gebruiken is niet echt een optie want dan zou je dus meer buizen moeten gebruiken die aangesloten moet gaan worden op de reservoir dan gaat zelfs de pomp overuren draaien om de flow sterk door de buizen en radiators heen te pompen

en voor de buizen lijkt het me wel handig ja om voor bochten de PETG te gebruiken en kan zelfs op 1 van de rechte stukken dan die temp sensor erop zetten tussen in.
 
Ik heb een systeem met liggend reservoir en dat is erg lastig met vullen en ontluchten.
Ik zou daarom een ruimere behuizing nemen uit gemakzucht, het bouwen gaat dan ook makkelijker, heb je o.a. niet zo gepiel met krappe bochten e.d. :sarc:
Maar dat is dus persoonlijk, het oog wilt ook wat en sommige mensen vinden een compacter systeem mooier.
 
Je kan dan het beste voor de gulden middenweg gaan, een dikte tussen 60mm en 30mm.

Want als je een dikke radiator neemt, dan heb je ook fans nodig die hard genoeg kunnen blazen om de lucht door de dikke radiator te persen -> meer geluid.
Bij een dunnere radiator hoeven de fans niet zo hard te draaien om de lucht er doorheen te krijgen -> stiller.

Maar sowieso heb je met een 30mm al voldoende koelcapaciteit hoor, zeker vergeleken met een standaard luchtkoeler.
 
dan zou ik die XE radiator uit mn winkelwagentje moeten kicken en op zoek gaan naar een radiator die dan op de 30mm zit of tussen de 30 en 60mm

zit me trouwens nog te bedenken om 2 radiators te nemen 1 radiator van 30mm met 2 fans voor boven in de kast waar die kraken x62 radiator zit te vervangen en dan nog 1 radiator van 30mm aan de voorkant met 3 fans, waarvan de eerste radiator naar de voorkant radiator door lust met een slang en daarna van die voorste naar de reservoir door lussen en van de reservoir naar de CPU en GPU

dus rad1 - rad2 - res -cpu - gpu en weer terug

de CPU produceert volgens mij de meeste warmte dan de GPU
of misschien de GPU en CPU beide apart met slangen aansluiten naar de rerservoir en radiators? (de CPU naar de grote radiator en de GPU naar de kleinere)
 
Laatst bewerkt:
winkel wagentje aangepast de top radiator word dan een 2x 140mm dat is dezelfde formaat als de kraken x62

ga een beetje zoals dit maken:

20180630_152441[7690].jpg

zonder de witte vloeistof en bochten in de leidingen, voor de bochten gebruik ik wel L-vorm fittings (foto was overigens van vorig week zaterdag tijdens de ASUS ROG event in Hilversum)
foto staat trouwens verkeerd erop de tekst hoort aan de onderkant te zitten niet aan de zijkant dan zou je goed kunnen zien dat die ook 2 radiatoren heeft

weet niet of van de radiatoren met meerdere slangen aan kan sluiten dus inplaats van 2 op elk radiator naar 4 op elk radiator en of dat wel zo handig is?

aangepaste winkelwagentje:
https://www.highflow.nl/index.php?d...id=2945&hash=9020d601e9d97862dd200569d92c8a21
 
tis wel een hele andere kast dan die ik heb (die kast is overigens niet van mij maar van gamecomputers die ze daar neer gezet hadden) waren er nog meer pc's met waterkoeling dichte en open kasten de ene nog mooier dan de ander)

winkelwagentje geupdated:
reservoir en pomp in 1 genomen
https://www.highflow.nl/index.php?d...id=2945&hash=7cb71092b1863b32ce46b146da994bb7

enige wat nog rest zijn de slangen en fittings (L-vormen en rechte stukken) om alles aan te sluiten en voor de temp sensor en dan nog hopen dat de flow genoeg sterk blijft om door alles heen te racen letterlijk en figuurlijk.

wel een prijzig kaartje hangt er ondertussen aan :120:
 
Je hebt dan ook een hele vette set samengesteld en je kan het zelf zo gek maken als je het wilt :)

Over de flow hoef je niet zo heel erg zorgen te maken, een D5 kan heel wat hebben.
Als je nog een waterblok tussen zet en een derde radiator, dan zou ik een extra D5 pomp erbij nemen (in serie laten draaien).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
D Watercooling cases Advies Waterkoeling Setup 7
P gtx 980 SLI watercooling Waterkoeling 3
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
B RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R Thermaltake watercooling componenten. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
D asus gtx 780 direct cu2 oc. met stock watercooling en bracket Waterkoeling 2
K Watercooling setup: Pentuple setup Advies Waterkoeling Setup 26
B pc build custom watercooling Gallery & Build Logs 5
T 7870 crossfire watercooling NOOB Waterkoeling 16
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
B probleem met watercooling loop Waterkoeling 34
R Watercooling (Finaly...) Advies Waterkoeling Setup 1
B R9-290x system, Advise for watercooling setup please Advies Waterkoeling Setup 0
M watercooling 600eu max gpu + cpu block? Advies Waterkoeling Setup 1
A watercooling loop? Waterkoeling 8
D Wil mogelijk overstappen op watercooling, wie o wie helpt:) Advies Waterkoeling Setup 9
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan