• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

RVS in waterloop

Guumuus

New member
Hallo!

Ik heb sinds een maand of 3 een custom loop in mijn pc zitten. EK GPU block (nickel plated copper), EK Supremacy MX CPU block (copper), EK Coolstream radiator (copper), Alphacool radiator (copper), Aquacomputer reservoir (POM met RVS verbinding tussen top en onderkant) en DDC pomp.

Laatst merkte ik dat er nog wat lucht in het systeem zat, dus ben ik mijn kast weer wat gaan kantelen en draaien en merkte op dat op het EK block (acryl top) een kleine lichtbruinige vlek op het nikkel zit. Ik gebruik demi water met een drupje Mayhems Extreme Biocide (copper sulfate?).

Ik vraag me af of die vlek corrosie is of dat het normaal is dat nikkel wat verkleurd? Kan dit door het RVS komen wat in het reservoir zit? Of heeft het met het copper sulfate te maken? Ik heb expres dyes, aluminium, en andere toevoegingen vermeden om de boel zo schoon mogelijk te houden. Uiteraard alle rads goed geflusht voor eerste gebruik...

Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen op het web dat ik de kluts een beetje kwijt ben, hoop dat jullie hier misschien wat inzichten over kunnen delen.
 
nickel kan soms wat verkleuren dit heb ik ook bij een ek gpu blok kan al van zweet aan je handen komen en van het procec omdat het plated is zoals je al beschrijft zou als je de loop gaar flushen dan even kijken of het er uit te poetsen is en heb je niet wat blocker op je fingers gehad is een erg chemisch goedje en of rvs er wat mee te maken heeft ? dit word allemaal getest voor het op de markt komt ik lees ook vaak te veel over een geval en er staan zoveel verschillen dat je beter kan stoppen met lezen
bas
 
dat heb ik nog nooit ervaren dan heb ik je verkeerd begrepen heb je het bij de shop gekocht en wat dat betreft ben je dus afhankelijk wat zij van het blok aan koelvloeistof adviseren het kan er dus al van af het begin gezeten hebben en corrosie denk ik niet zal mij er ook niet te druk om maken zal eerder van het platen zijnen nikkel binnen in ik heb phobia blokken die koper zijn door het maken van de in en outlet zijn ze blauwig van de hitte van het frezen aan de binnen kant en heb ze al jaren corrosie ontstaat niet binnen 3 maanden duurt wel een tijd langer
 
Mijn cpu blok had dit ook na een tijdje, ik heb toen het blok schoongemaakt binnenin (alleen het koperen gedeelte)

Ik had t schoongemaakt voor de zekerheid.
Ik geloof dat ik m in demi water heb gekookt en met een fijn zacht borsteltje heb afgenomen.
Maar ik denk niet dat je alle verkleuring wegkrijgt.
Er zat geen vuil op en er groeide niks aan het koper, ik had hem uit voorzorg schoongemaakt omdat ik dacht dat ik vuil in me loop had ofzo, maar het viel mee :D.

Heb je misschien een foto voor ons?
 
ziet er niet best uit en daarom gebruik ik dus kant en klare mix die geadviseerd wordt bij het product en geen andere coolant omdat zij het er nu dus op gaan gooien dat het jou eigen schuld is ik denk dat er geen goede plate chemie is gedaan op dit block en dat dat eerder de oorzaak is dit is een ek block zo te zien ik heb hier alles van en heb dit nog niet gehad
sterkte
bas

waar gekocht stuur deze foto,s en vraag een rma aan als het net 3 maand oud is bas
 
Aangeschaft bij Highflow natuurlijk. Ik heb ze al een mailtje gestuurd, ik moet zeggen dat ik toch wel behoorlijk teleurgesteld zal zijn in EK als ze de schuld op mij proberen af te schuiven. Block zit er in sinds 18 maart dit jaar, dat is net een maand. Dan kunnen ze het afschuiven op het feit dat ik niet hun dure al in one vloeistof gebruik, maar er zijn zat mensen die demi water gebruiken en hier geen last van hebben. In mijn ogen gewoon slechte plating dan.
 
Ik vraag me af of dit een onherstelbaar proces is, of dat ik erger kan voorkomen door de vloeistof te vervangen met pre-mix coolant?
ik denk dat het aan het blok ligt maar werk niet bij highflow en denk dat de plating niet goed is gegaan ik heb hier een msi 980 koelblok van ek waar fesser kant en klaar en met fesser gedistilleerd water gemixed in zit en zat heb er geen last van heb de kaart nu 1 maand op de tafel liggen en is nog prima in orde. heb net nog gecheckt door jou bericht
het rotte is dat je kaart terug moet naar ek en wie weet hoelang je hem kwijt bent met foto,s mailen naar ek en vragen wat zij er van vinden ? en of dit normaal is en een rma aanvragen is een nieuw blok
 
Laatst bewerkt:
Ik heb contact opgenomen met EKWB en blijkbaar kun je rechtstreeks bij hen een RMA aanvragen als je in de EU zit. Een werknemer van de supportafdeling heeft me geadviseerd om een RMA aan te maken dus ik ben benieuwd.

Ik heb overigens alles netjes geflushed voordat ik de boel in elkaar heb gezet dus daar kan het niet aan liggen...
 
ik denk dat je een nieuw blok krijgt dit kan niet in 1 maand zoals het eruit ziet is er iets verkeerd met de plating van het nikkel de dekking is niet goed en veel te dun zoals ik het hier zie ik heb een mono block van ek ram blok en ook vga blok ik moet deze week alles demonteren de vga is prima in orde en van mij is alles 2 maanden of 3 maanden oud we zullen zien omdat ik rood gebruik dus niet de plating kan zien misschien hoor je mij van de week wel geflipt als mijn blokken er zo uitzien hoop het niet het koelt prima gaat ook door 3 grote dikke radiatoren ga een ek v3 250 reservoir plaatsen en zal dan eers even alles door spoelen met azijn en dan demi water er door
 
Ik zou inderdaad niet spoelen met azijn, er is immers als het goed is geen kalk aanwezig. Dan zou je misschien beter de antikalk voor koffiezet apparaten kunnen gebruiken.

Anderen hebben je al verder geholpen, maar mag ik vragen waarom je graag demi water gebruikt?
Ik vind dat de mixes niet zo veel kosten.
 
een fles kant en klare mix zit gemiddeld op zo'n 7 a 8 euro. Voor een fles demi betaal ik een euro. Misschien verkeerde zuinigheid hoor, maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over demi/gedestilleerd water met toevoegingen.

Mocht ik een nieuw block krijgen van EK stap ik misschien wel over op kant en klare mix, just to be safe.
 
1 ding wat ik niet zie wat je wel zou hebben moeten toevoegen is een corrosion blocker. De Biocide blocker is alleen voor de micro-orgamismen. Wellicht is er een reactie icm het rvs/nikkel en koper...
 
EK is wel erg snel! Gistermiddag RMA aangevraagd, vanmorgen al reactie. Ik heb 2 opties:

1. Ze sturen me een vervangende koperen base die ik zelf monteer
2. Ik stuur m'n block naar EK en zij vervangen/repareren het block

Ik neig naar optie 1, dan ben ik mijn block niet voor een maand kwijt. Ik vraag me alleen af of het te doen is om het block uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Heb een hoop gevallen gezien waarbij de eigenaar de rubberen gasket niet meer op zijn plek kreeg. Iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik volg ook het advies van iPlugNplay op: zodra ik alles gedemonteerd heb en weer in elkaar ga zetten knikker ik er kant en klare vloeistof in...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan