• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Router stralingen schadelijk?

HighSpeed^

Destinasian'
Hey,

Misschien klinkt het best wel dom, maar zijn de stralingen van je router schadelijk?

Ik heb een router (soort van versterker) onder mijn bed zitten (dichter bij het stopcontact).

De router staat 24/7 aan, dus vroeg het me ff af.

Hier een stukje uit een tekst:

Wat men vergeet is dat het WLAN
accesspoint c.q. de WLAN router continu,
24 uur per dag, net als het DECT
basisstation, hoogfrequente elektromagnetische
straling genereert.
Wanneer de standaardantenne
gebruikt wordt, bedraagt het zendvermogen
100 miliWatt. De pulsfrequentie
is 10 Hertz. 24 uur per dag wordt
dus elke 1/10e seconde een kort signaal
verzonden.

Straalt: Continu, gepulst 10 Hz, 100
mW, +/-2.450 MHz of +/-5.500 MHz

bron: http://www.stopumts.nl/pdf/stralingsbronnen.pdf

En mensen krijgen ook vaak klachten door het gebruik van DECT (huistelefoon). Ik heb er hier wel veel over kunnen vinden, maar bij de router bijna niet. Wel kwam ik tot de ontdekking dat veel mensen hun router 's nachts uitdoen.

phaida zei:
Mijn man heeft huidkanker gekregen, op de plaats op zijn oor waarmee hij altijd belt. En hij belde heel vaak met zijn GSM.
Als ingenieur heeft hij zich toen verdiept in straling, en sindsdien wordt hier veel minder met GSM gebeld. Onze draadloze DECT-telefoon hebben we weggsmeten, want die zijn blijkbaar nog veel schadelijker dan GSMs, omdat ze continu zeer sterke pulsen uitzenden, ook als de telefoon in zijn houder staat.
Onze draadloze internetverbinding staat ook uit, al zou dat nog het minste kwaad kunnen.
De normen die in België gehanteerd worden liggen ongeveer 10 keer sterker dan wat een 'gezonde' waarde zou zijn, uiteraard onder druk van de telecomoperatoren, die veel (belastings)geld betalen voor al hun masten. Niet iedereen zal hier evenveel nadelen van ondervinden, maar als je op je 36e plots geconfronteerd wordt met kanker, ga je er wel eens wat dieper over nadenken...

Hoe zit dat nu met die straling? - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Onderzoek: http://www.stopumts.nl/pdf/folderwetenschap.pdf

Moet ik nu toch maar voor de zekerheid een ander plekje voor de router gaan zoeken of is dit nu allemaal onzin?..
 
Ik geloof niet in kanker door straling, maar geloof mij niet op mijn woord, want ik ben over het algemeen vrij sceptisch over alles :p.

Maar vanuit wetenschappelijk standpunt geloof ik het ook niet. Er zijn apparaten in je directe omgeving die veel meer straling uitzenden dan je router. Voor zover ik weet is er nooit statistisch bewijs gevonden voor een link tussen straling van huishoudelijke apparaten en kanker. Don't worry about them :).
 
Je weet dat als je buitenloopt je ook constant straling opvangt? En dan bedoel ik niet van zendmasten e.d. Zelfs een betonnen muur zend straling uit bijvoorbeeld.

Maar als je op sites gaat kijken als stopumts krijg je ofc heel erg eenzijdige informatie, komt omdat ze gewoon propaganda voor hun ideaal (geen umts) aan het maken zijn ;).
 
Ik zou er ook niet over in zitten als je de versterker nergens anders kan plaatsen.

Maar ALS je de versterker ergens anders kan plaatsen, zou IK het wel doen.
Gevoelsmatig is dat misschien toch fijner.
 
Laatst bewerkt:
ik zou er me ook geen zorgen over maken aangezien t uitgestraalt vermogen PEP van een router wel zo erg laag is ...
wat je wel kan doen en dat werkt zeker heel effectief is de router afschermen
een blikken kastje , desnoods gaas eromheen , dat zal de straling naar buiten al zeer veel dempen , tenzij je natuurlijk t draadlose wel wilt gebruiken -)
je kan ook intern de antenne onschadelijk maken maarja dat zijn dan weer niet zo heel schappelijke mods als je plotseling wel weer eens draadloos wil gebruiken
in mijn router kan je draadloos uitzetten , maar wat t uitzetten dan is ...
mischien toch nog pulsen om te blijven zoeken naar netwerken
wat echt schadelijk is dat zijn tamelijk hoge microgolven > 30 GHZ en dat soort
mensen die in antenne masten werken die mogen daar ook niet bij zonder afschakeling of andere prefentief maatregelen
plus korte golf zenders met vele kilowatts aan uitgestraalt vermogen daar kan je beter ook maar niet te dichtbij zijn
:098:
 
Wat ik op mn draadloze router heb zitten, is een versterker/richter.
Het is een zelf geknutseld iets, van papier en alu folie, en concentreert het bereik naar 1 kant toe. Deze staat richting de pc van mn broertje :)
Hij staat ook van mn bed afgericht, dus ik maak me geen zorgen :p

Ze zijn te vinden op: Freeantennas.com
 
idd joren dat is ook al effectiefe manier om t te beperken als je bundeld met een zgn yagi antenne door meerdere elementen , hoe meer elementen hoe meer richtingsgevoeliger en versterkt signaal door de antenne zelf naar de richting van je voorkeur , uitgestraalt vermogen kan daardoor vele malen hoger worden
maar wel in richting
dit zijn leuke dingen om zelf te bouwen , hoe precieser je houd aan de afmetingen hoe beter t zal werken calculatie kan met speciale antenne design programmas
ik heb zoeits gemaakt voor digitenne dit zijn ongeveer vergelijkbare frequenties met gsm , een opstelling van 4 gekoppelde dual-quad loops en geeft tamelijk wat versterking , dit met koperdraad en soldeerwerk plus een resonantie meter om t uiteindelijke gedrag te meten
vele malen meer resultaat dan de standaard kpn binnehuis antenne shit :057:
 
Ik denk dat je je net zoveel zorgen moet maken over de straling uit je modem als alle genetisch gemanipuleerde troep die we eten, de vervuilde lucht, de straling van alle honderden antennes om ons heen.

Anders binnenkort toch maar is naar de dokter voor een vruchtbaarheidstest :p
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan