• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Richting van de fitting bepalen

RemcoINC

Junior Member
Voorheen werkte ik alleen met rechte bitspower schroeffittingen en was de richting van de fitting altijd recht naar boven. Nu heb ik laatst wat 45 graden bochtjes van bitspower gekocht. Alleen zodra ik hem goed vast draai staat hij de verkeerde kant op gericht. Hoe lossen jullie dit op? Mag je daarvoor een extra rubber ring gebruiken?

Ja die bedoel ik eigenlijk haha had er overheen gelezen dat ze ook bestaan waar je ze om hun as kunt draaien en toch vast zitten.

Zijn dit die fittingen trouwens? Deze zijn dan 90 graden maar ff voor de werking.

DSC01418.jpg

//Bedankt voor het lenen van je plaatje:icon_wink:

Als je de niet rotary fittingen hebt, dan kan je ze idd niet om de as draaien als je de fittingen vast hebt gedraaid.

Maar desondanks kan je de fitting wel een richting geven, je hoeft het namelijk niet muurvast te draaien.

Als je ziet dat de O-ring al samengeperst is, dan is het meestal al goed waterdicht.

Vertrouw je dit toch niet en wil je jouw fittingen niet ongebruikt laten, dan zou je dit eronder kunnen zetten:
Bitspower G1/4 Silver Shining Rotary IG1/4 Extender BP-DR-C :)

Voor een eurootje duurder heb je direct de 45graden adapters die Vincent hierboven voorstelde. Dan kan je degene die je nu heb gebruiken op een plek waar ze misschien wel de goede richting opstaan :).

Non-rotary staat in sommige gevallen wel een stukje "cleaner" of strakker. Bijvoorbeeld icm met Bp stubby fittingen, waar ook al zo een ribbelige aandraai rand op zit. Maar om ze de goeie kant op te krijgen moet je er dan wel een heleboel extra van kopen. :p

Hieronder een paar voorbeelden daarvan. Dan weet je in ieder geval dat de non-rotaries er niet helemaal voor niets zijn. ;)

29qfo9c.jpg
qsk3y9.jpg
2znohly.jpg
vws4g5.jpg

Linksboven drie stuks. 2x45 graden en een 90 op het mosfetblokje(te zien in de weerspiegeling)

Rechtsboven een voorbeeld van een 45 op een Q fitting. Hierdoor wordt het veel meer een metalen geheel ipv een rand ertussen.

Linksonder dient i zelfs een praktisch nut. Een rotary fitting zou te hoog zijn om die verbinding te kunnen maken. Er zitten wel twee o-ringetjes onder. Maar dat heeft weer met een ander probleem te maken: nl dat de D-plug fitting ervoor anders tegen het rad aan komt. Denk dat ik het rad een beetje bij ga slijpen, want helemaal zeker weet ik niet of dat dubbele o-ringetje het lekvrij houden zal.

Rechtsonder is de non-rotary 45 fitting gekoppeld aan een rotary snake fitting. Dat is dus ook altijd nog een optie, om de non-rotary aan een rotary te koppelen.

Maar als je non-rotaries gebruikt, is het zeker wel aan te raden om er een paar extra te kopen om de kans te vergroten dat je "een goede hebt". Volgens mij zijn er niet echt veel mensen die zo gek zijn om die gok te nemen. :eusa_angel: :icon_rolleyes:

Laatst bewerkt:
Hoop voorbeelden coolfris haha dankjewel. Maar die setup die je laat zien hierboven daar moeten dan nog wel slangklemmen op toch? Of zijn dat fittingen die zonder kunnen ( lijkt me niet toch ).

Ik werk namelijk met schroeffittingen omdat ik dat mooi vind.

En die non-rotaries had ik er een stuk of 5 van maar keb het idee dat ze precies hetzelfde zijn in wat betreft het schroefdraad.

-----------------------------

Wat ik dan wil bestellen is een 90 graden rotarie fitting icm met mijn eigen 1/2 bitspower schoeffitting. Zou dat werken of zijn die schroeffitingen daar te breed voor? Ik wil zeg maar met 90 graden van me chipsetblok vandaan maar niet dat de schroeffitting dan aanloopt op het blok

Hoop voorbeelden coolfris haha dankjewel. Maar die setup die je laat zien hierboven daar moeten dan nog wel slangklemmen op toch?

Er moeten idd nog slangklemmen op komen. Alhoewel ik het eerst nog even zonder klemmen ga uittesten. De meeste verbindingen komen vrij recht en zonder veel spanning op de slang bij elkaar. De slang zit ook vrij vast om de fitting. De vraag is nog hoe het zich onder warmte houdt, wanneer de slang wat soepeler wordt. Dat wordt een hele langdurige lektest. :D

En die non-rotaries had ik er een stuk of 5 van maar keb het idee dat ze precies hetzelfde zijn in wat betreft het schroefdraad.

Bij mij zitten er een paar bij die een afwijken van de rest. Dan heb ik het wel over 2 op 12 die een andere kant op wijzen. Als je er vijf hebt, is de kans idd al een stuk groter dat ze alle vijf hetzelfde zijn.

De boel op die manier acceleren is idd een goede methode om te kijken wat het effect op langere termijn zou kunnen zijn. Las er hier gister toevallig nog een kort stukje over, maar dat gaat wel over totaal andere zaken. ;)
Ik bezit alleen geen fohn of heatgun of iets dergelijks. :p Maar met bv een paar dagen achter elkaar lektesten komt het water door de warmtedump van de pomp ook al aardig op temperatuur.

Iedereen hier doet het wel bijna wekelijks met zijn CPU. Een stresstest voor een paar uurtjes is meestal een goeie indicatie voor de langdurige stabiliteit van je CPU.

@RemcoINC

Je kan je schroefgang van je plug wat korter maken of één dikkere o-ring gebruiken.
Bijkomend voordeel van de kortere schroefgang is dat je de distancer kunt weglaten.

Ik heb beide methodes gebruikt bij de 90° pluggen op de EK-FC4870 CF blokken.

5eakba.jpg

Bij het inkorten van de schroefgang wel voorzichtig te werk gaan, want als de schroefdraad
niet precies recht is of er een braam op zit kan dit problemen geven, vooral bij plexi.

En de lengte goed meten, want wat te kort is kan je niet meer langer maken!!!

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Alphacool HF-L niet roteerbaar maar wel richting opening bepalen? Waterkoeling 3
T Pull stand welke richting op voor 120MM radiator aan de achterkant ? Waterkoeling 3
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
S richting luchtverplaatsing fans Handleidingen en Installatie Tips 13
Robin Warmte afvoer van Radeon RX7900XT in behuizing optimaliseren. Advies Waterkoeling Setup 9
HighFlow HighFlow eventjes tussenuit van 15 juli tot en met 24 juli HighFlow Computer Cooling Shop 0
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan