• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Review] Lian-LI PC-A77FB behuizing

Deathchant

New member
Ik schrijf nu even een tekstuele review over de eerste indruk van dit product aangezien ik nog niet alle onderdelen bij elkaar heb en ook nog niet alles geinstalleerd heb.

Keuze waarom Lian-Li A77F
Ik ga een nieuwe pc bouwen en heb momenteel een Thermaltake Armor silver en wil nu een strakkere kast hebben, zwart en ik wilde perse een doorzichtig zijpaneel hebben, maar wil ook maximale koelprestaties hebben. In de kast zelf is het ook zo goed mogelijk weggewerkt, maar toch hier en daar wat rommelig.
Mijn keuze viel op 2 kasten:
- Lian-Li PC-P80
- Lian-Li A77FB

De reden dat ik geen Antec1200 of Coolermaster HAF-X wilde waren de diepte van de Antec (lange videokaart botst met hardeschijven) en de vormgeving (lelijk window en voorkant), en de HAF-X had wel superieure cooling, maar deed me teveel aan een kasteel van de duplo denken. Daarnaast had de HAF-X een te klein raampje in het zijpaneel voor mij.

De PC-P80 had geen 2x140mm ventilator bovenaan en er was ook geen plaats om een 2e 140mm ventilator erbij te zetten helaas. Daarnaast had de PC-P80 de voeding aan de bovenkant en geen moederbordtray-gaten. Deze was wel compatible met het W-75BT zijpaneel.
De A77FB had wel 2x140mm ventilatoren boven, voeding beneden en wel moederbordtray-gaten voor het wegwerken van kabels.

Modbaarheid
Lian-Li A77FB i.c.m. W-75BT sidewindow panel
Het was onbekend of de W-75BT paste op de A77FB. Hij paste wel met de oude A77, maar nergens informatie gevonden (ook niet bij Lian-Li zelf) of deze geschikt was met de A77FB.

Ik heb beide besteld bij highflow.nl en gevraagd of ik de behuizing kon omruilen tegen een PC-P80 Armorsuit als het zijpaneel niet zou passen. Dit was geen probleem.

Ik heb alles binnengekregen OP 19-11-2010 en het zijpaneel past wel. Je moet alleen het haakje aan de kast waar je een slotje door kunt doen een beetje naar binnen buigen. Dit komt doordat de W-75BT geen gaatje heeft op die hoogte waar op de kast dat haakje zit. Echter heeft het zijpaneel op deze plek wel het "handvat" zitten. Daardoor hoef je het slot-haakje niet ver te buigen. Dit is erg stevig en valt zo terug te buigen zonder dat het breekt of beschadigd raakt.

Ook is het van belang dat je de duimschroeven niet vergeet. De schuifjes die aan de binnenkant van het zijpaneel zitten en dus vastgeschoven moeten worden in het frame van de kast zijn niet lang genoeg om vast te haken. Dus wanneer je de schroefjes eraf laat zou het paneel misschien van de bovenkant eruit kunnen vallen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze kast is volledig opgetrokken uit aluminium enis behoorlijk stevig. De kast is erg licht en soms heb je wel het gevoel dat je niet te hard moet drukken. Bijvoorbeeld op het moederbord tray. Er zijn daadwerkelijk nergens scherpe randjes te bekennen en alles is mooi afgerond en hier en daar met rubber en plastic afgewerkt. Ook het plastic in de moederbord gaten (voor kabel management) zijn stevig.
De afwerking van de HDD cages mocht IETS beter. De sleuven mochten nog fijner afgewerkt zijn, zodat je de kabels van de fans makkelijk door de sleuven kunt routeren. Het is niet scherp, maar de kabeltjes kunnen wel blijven hangen als je besluit de ventilatorkabels door deze cages heen te routeren.

Vormgeving
Zwart geborsteld aluminium wat de kast een behoorlijk strak uiterlijk geeft. De 12 geventileerde bezels aan de voorkant maakt dat de behuizing er groot uitziet. En dat is ie ook. De bezels hebben overigens allemaal stoffilters. Maar dit is hard plastic gaas met een grove structuur. Ik had liever fijn gaas gezien, aangezien stof misschien nog steeds erdoor zou kunnen komen. Ik heb dit overigens niet getest of dat ook zo is. Bovenop de kast een mooi weggewerkt Multimedia-paneel met 4xUSB3.0 connectors, 1x eSATA en 1xmicrophone plug en 1x headphone plug. De onderkant heeft rubberen voetjes die je eraf kunt draaien. Doordat de kast zo hoog is kan het af en toe wankelen, dus ik had liever voetjes gezien met een verlengde voet om stabiliteit te waarborgen.
Dimensies: 220x595x590mm (breedte, hoogte, diepte).

Inbouwmogelijkheden
[iI]Bays[/I]: 12x5,25", intern zitten 3 HDD cages waarbij er 3 HDD's per cage geplaatst kunnen worden.

Dit betekent dat je 3x 5,25" kunt bezetten met optische drives, multimediapanelen of fancontrollers. Wil je meer dan 3x 5,25" bezetten, dan moet je 1 HDD cage eruit laten. Dit betekent wel dat je "maar" 6 harde schijven kunt inbouwen en je verliest 1 fan. De fans zitten namelijk aan deze HDD cages vast geschroefd en er is geen frame in de kast zelf waar je een fan op kunt vastschroeven. Ik geloof echter wel dat deze apart te verkrijgen zijn, maar worden NIET meegeleverd met deze case.

Een nadeel aan de HDD cages vind ik dat er geen van de 3 is uitgerust met een 2,5" conversie. Tegenwoordig met de SSD drives moet dit wel erbij zitten vind ik. Deze heb ik apart moeten bestellen (lian li artikel HD-321).

Verder is er geen hotswappable hdd-mogelijkheid ingebouwd. Dit vind ik echter nu nog geen must-have aan een kast, maar had het wel completer gemaakt.

De behuizing is 22 cm breed, en trek er nog maar 3-4cm vanaf voor de plaats die het moederbordtray overlaat dus houdt rekening met hoge CPU koelers. Ik heb de Zalman CNPS 9900MAX (met 135mm led-fan) al thuisliggen en deze past qua hoogte zonder problemen (15,2cm hoog).
De 9900MAX heb ik vervangen door een Prolimatech Mega Shadow en deze past zonder problemen. Zie foto 4.

Expansion slots: 8 geventileerde sloten
Je kunt dus 8 insteekkaarten installeren, maar dit is natuurlijk afhankelijk van je moederbord!!

Koelingsmogelijkheden
Er zitten standaard 6 fans in de kast gemonteerd:
- 3x120mm blauwe LED ventilatoren (front intake)
- 1x120mm zwarte ventilator met rooster (rear exhaust). De reden hiervoor is, dat de kast oorspronkelijk dicht is zonder raam en de achterste ventilator is dus niet zichtbaar.
- 2x140mm blauwe LED ventilator (top exhaust)

De ventilatorenhebben allemaal een 3 pins connector met daarop een 4pins molex convertor geinstalleerd. De kabels van de ventilatoren zijn net als de ventilatoren zelf doorzichtig en lang genoeg.

Lian-Li heeft wel genoeg onderdelen om meer mogelijk te maken, zoals toppanelen, zijpanelen met gaten voor ventilatoren, hdd cages, alle soorten en maten. Het probleem is alleen de verkrijgbaarheid ervan. Bijna nergens zijn deze accesoirces leverbaar. Highflow.nl biedt toch een ruim assortiment, waarbij ik dus ook een extra ventilator heb besteld (omdat ik de zwarte ventilator aan de achterkant ook blauw-led wilde hebben).

Deze kast heeft aan de achterkant bovenin nog ventilatieruimte boven het moederbord-tray, naast de linker 140mm ventilator. Dus je kunt volgens mij die 2 ventilatoren erafhalen en een radiator voor waterkoeling installeren zonder dat je in de problemen komt met CPU koeler of moederbord. Er zitten aan de achterkant 2 gaten afgewerkt met rubber om waterkoeling slangen te geleiden.

Ik had graag gezien dat de 3x120mm front ventilatoren ook 140mm waren, zoals de PC-P80.
Er is verder geen plaats meer om meer ventilatoren in te bouwen. Plaats wel, alleen moet je extra frames en onderdelen bestellen om dit mogelijk te maken.

Installatiegemak
Zoals ik al aangaf heb ik nog geen onderdelen om erin te doen, omdat deze nog moeten binnenkomen. De kast zit vol met duimschroeven dat het verwijderen van de zijpanelen en de HDD cages erg makkelijk maakt. Ik heb geen schroevendraaier hoeven te gebruiken.
De hdd's zijn wel echt makkelijk te installeren. De rubbertjes met schroefjes op de hdd schroeven, in de cages schuiven, schuifje van de cage vastzetten en voila. Kind kan de was doen.

De front bezels zijn extreem makkelijk te verwijderen, maar dit neemt ook een klein nadeeltje met zich mee: je krijgt snel krassen aan het interieur waar je de bezeltjes terugstopt. Dit is uiteraard niet zichtbaar. Er zitten hier en daar wat geleiders, en er is genoeg plaats tussen moederbord en zijpaneel om kabels weg te werken. Zeker met de meegeleverde kabeltemmer die je op de bodem vastmaakt om kabels van je voeding direct over de vloer te geleiden. Het is natuurlijk je eigen keuze of je dit wilt of niet.

Er zitten 3 grote gaten aan de onderkant van het moederbord-tray, afgewerkt met plastic om de randen, om de kabels te routeren. De meest linkse had wat mij betreft naar de rechter zijkant verplaatst mogen worden (in de lange weg) aangezien de kabels van de voeding al over de helft van het moederbord-tray zitten.

Het aansluiten van de fan die aan de onderste HDD cage zit is wel aan te sluiten op de fancontroller, maar de kabel is net wat kort en je zult de kabel dan wel via een sleuf (waar de HDD ingeschoven moet worden) naar de zijkant moeten geleiden.
De kabels voor hdd led, power led e.d. zijn wel lang genoeg.

De voeding hoort aan de beneden kant gemonteerd te worden. De voeding wordt geplaatst op een met rubber afgewerkte rails die toch lang genoeg is om ook wat grotere voedingen te kunnen plaatsen. Er is wat ruimte tussen de onderkant van de voeding en de "vloer". Dit om koele lucht te zuigen uit het rooster eronder (waar ook een stoffilter zit). Het rubber zorgt ervoor dat je voeding niet bekrast wordt door het schuiven.

Featureset
Er zit een VGA-supportbar vooraf geinstalleerd in de case, waarbij clipjes meegeleverd worden om lange zware videokaarten meer ondersteuning te geven, zodat de videokaart niet snel buigt en druk uitoefent op het PCI-E slot van je moederbord.
Er zitten enorm veel schroefjes bij en een stevig plastic doosje met vakjes waar je dit in kunt bewaren.

De USB3.0 connectors die van het geinstalleerde multimediapaneel komen zijn gewone USB3.0 connectors, en hebben dus geen moederbord-headers. Dit zal wel komen doordat er nog geen officiele standaard is voor USB3.0 headers. Jammer, want het enige nut dat deze connectors nu hebben, is het doorlussen naar een usb3.0 poort op de achterkant van het moederbord, wat er dus NIET voor zorgt dat je extra USB poorten beschikbaar krijgt.
Gelukkig heeft Lian-Li een USB3.0 to USB2.0 convertor erbij gedaan, waardoor je 2 USB3.0 connectors naar USB2.0 converteert (usb2.0 headers naar je moederbord). Helaas zit er maar 1 zo'n convertor bij en geen 2. De kast heeft 4 USB3.0 poorten en ik zou graag nog zo'n convertor erbij willen hebben om die andere 2 USB3.0 poorten ook bruikbaar te maken. Weliswaar als 2.0 dan 3.0, maar dat is altijd beter dan onbruikbare USB3.0 poorten.

Voor de A77FB is er geen passende vervanging te vinden voor dit multimediapaneel zonder die usb3.0 poorten. Dus ik zal het ermee moeten doen. Er zit wel een PCI-bracket bij waarbij een inkeping zit om de USB3.0 kabels van het multimediapaneel te geleiden naar de achterkant van je moederbord. Echter, moet het een weg afleggen van voorin de case, achter het moederbord-tray door, door de gaten naar het pci-bracket en dan nog eens naar je I/O panel. Ik heb niet getest of de USB kabels lang genoeg zijn, maar het zou rommelig kunnen overkomen.

Er zit helemaal bovenin een fancontroller verborgen. Je kunt de ventilatoren aansluiten hierop en em op low-med-high zetten. Helaas moet je de frontpanel helemaal erafhalen om hierbij te komen. Hier hadden ze wel wat op mogen bedenken helaas. Daarbij zijn alleen de 3 front intake ventilatoren te regelen omdat er daarvoor een kabeltje bij zit. Wil je de ventilatoren bovenin ook erbij hebben, moet je een extra kabeltje daarvoor bestellen.

Lian-Li heeft ook een extra veiligheidsclip voor de voeding erbij geleverd. Deze zorgt ervoor dat de voeding stevig vastzit op de rails, zodat deze niet kan gaan schuiven wanneer je de pc verplaatst.

Prijs
Ik heb 300 euro voor de behuizing betaald, wat in mijn ogen toch erg duur is. Ik heb nog nooit zoveel uitgegeven aan een behuizing, maar kon het missen omdat ik nu geen videokaart koop van 400 euro.
Daarnaast vind ik eigenlijk dat de kwaliteit wel gerechtvaardigd is voor deze prijs, maar het ontbreken van een zijpaneel met raam vind ik een gemis. Er zijn weinig bigtowter alternatieven van Lian-Li die standaard met een raam komen en de mogelijkheden die deze kast heeft. Voor het W-75BT zijpaneel met raam heb ik 75 euro betaald. Naar mijn smaak te duur, maar ik wilde het perse hebben en de verkrijgbaarheid is echt 0. Dus daar staat dan een hoog prijskaartje tegenover.

Algemene indruk
Ik ben erg positief over de behuizing! Kwaliteit, uiterlijk en koeling zijn absoluut grote pluspunten! Je hebt zeeen van plaats in deze kast en alles kan netjes weggewerkt worden. Er zijn ook wat nadelen, maar deze zijn niet echt storend, maar ik moet ze er toch bij vermelden. Hoge prijs, ontbreken van zijpaneel met raam, en het niet-zwart gespoten interieur vind ik toch de grootste nadelen. Het oog wilt ook wat (dit slaat niet op het uiterlijk van het exterieur maar op het zilveren interieur).

Aangezien de kast nog steeds hier in de doos staat omdat ik de rest van de onderdelen nog niet heb, en ik de nieuw aangekondigde PC-P80NXW persé wil hebben, heb ik deze kast verkocht aan tweakers.net moderator Ed_L. Voor hem heb ik wat foto's moeten maken. Echter zijn dit 'functionele' foto's en niet van de kast in het geheel.

Foto's
1: Afstand toppanel+fans met mobotray:
5529296093_60c7a5a3f3.jpg


2: Nog een keer:
5529882162_9c6681e15f.jpg


3: Lengte mobo tray:
5529879912_0f0e5b582b.jpg


4: Ik heb ook een stukje karton op semi-ATX-maat geknipt dat moet dienen als moederbord. Daarbovenop heb ik mijn nieuwe prolimatech megahalems shadow gezet, zodat je de verhoudingen goed kunt zien:
5529887208_cc27743572.jpg


5: HDD cage eruit:
5529878884_1c97463b6c.jpg


6: W-75BT sidepanel in doos:
5529875516_646de2a990.jpg


Pluspunten
+ Uiterlijk: Strakke vormgeving
+ Afwerking & Kwaliteit: nergens scherpe randjes
+ Gewicht (8,6kg in tegenstelling tot non-alu bigtower cases van 13kilo+)
+ Voor geinstalleerde koeling (6 lian-li ventilatoren)
+ 3 standaard meegeleverde HDD cages+fan (ipv de 2 die je normaal krijgt)
+ Zeer goeie kabelmanagement (moederbord gaten + kabelgeleider)
+ VEEL plaats om in te werken


Minpunten
- duur (300 euro)
- geen 5,25"/3,5" naar 2,5" convertor inbegrepen
- geen zijpaneel met raam inbegrepen
- maar 1 USB3.0 naar USB2.0 convertor (2 usb3.0 poorten zijn onbruikbaar)
- krasgevoelig en vingerafdrukgevoelig
- stoffilters zijn stukjes grof gaas. Dit had beter fijn gaas kunnen zijn
- toegankelijkheid fancontroller (frontpanel moet eraf)
- resetknop moet ver ingedrukt worden. Dit gaat niet met je vingers
- zilver interieur. Dit had wat mij betreft zwart gemogen
- geen rubbers in de mobo-gaten voor een nog mooier afgewerkte look
 
Duur?

Valt toch wel mee? Je weet wanneer je Lian Li spullen koopt, dat je veel geld kwijt bent.
Ik heb zelf de V2120X (X=all black version). Was meer dan 400 Euro 3 maandjes geleden.

Ik wil nu zelf overstappen naar een Mountain Mods kast, maar ja, moet eerst wel die Lian Li V2120X verkocht krijgen (tegen een redelijke prijs natuurlijk), dus iemand interesse laat het me weten!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Deathchant [User-review] Lian Li PC-P50WB HighFlow Product Reviews 0
R HighFlow: Customer Review HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
bundymania [Bundymania User Review] Drobo 5N2 NAS (GER) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] K-GK 1 mechanische RGB Gaming Tastatur von KM-Gaming ! [GER] HighFlow Product Reviews 0
Freddy Ledger Blue Review / Ervaring HighFlow Product Reviews 2
bundymania [Bundymania User Review] Tesoro Gram Spectrum - mechanische Gaming Tastatur [GER] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Externe 3 TB Festplatte - TOSHIBA Canvio Premium [GER] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] InnoWAVE Plus - Over The Ear Headphones (German) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] UGOOS UT4 Android Media TV Box (GER) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbaer 240 AIO erweiterbare Wasserkühlung [GER] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] FNATIC Gear Mauspads [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] WASDkeys K200 Gaming Keyboard HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] WASDkeys M100 Gaming Mouse [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] GeIL EpicGear Morpha Gaming Mouse [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Fnatic Gear Rush G1 Backlit Mechanical Keyboard [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eiszapfen Anschlüsse und Adapter in der Übersicht HighFlow Product Reviews 1
iSP Alpenföhn Wingboost 2 120mm Blood Red Review (English) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] QPAD 8K Pro Gaming Laser Mouse [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Mionix Castor Optical Gaming Mouse [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] INNODevice INNOFlask 2.0 Bluetooth Speaker [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] EpicGear GeKKota Ambidextrous Laser Gaming Mouse [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [User Review] Corsair Strafe RGB - mechanische Tastatur mit MX-RGB Silent Switches HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbecher DDC 150mm Reservoir [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Arctic P614 BT Bluetooth Headset (deutsch) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [User Review] Cooler Master CM Storm Quick Fire XTi Mechanical Gaming Keyboard [GER] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Shogun Bros Ensense Gaming Headset [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] RANTOPAD Mauspad Roundup [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Hyper TX3i HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel IIICooltek Silent fan 120mm HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User Review] Scythe Fuma HighFlow Product Reviews 2
Consigliere [Consigliere User Review] Silent Base 800 van BeQuiet HighFlow Product Reviews 1
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel III HighFlow Product Reviews 0
Consigliere [Consigliere User review] HighFlow Product Reviews 0
R Shop review HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
ProAce [ProAce User Review] In Win 703 HighFlow Product Reviews 4
M Review from an international costumer HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bundymania [User Review] Tt Esports / Thermaltake Theron Gamer Maus [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania Video Review] Pumpenvergleich: Alphacool DC-LT 3600 und 2400 [German] HighFlow Product Reviews 0
ProAce [ProAce User Review] Cooler Master JetFlo 120 HighFlow Product Reviews 2
ProAce [ProAce User Review] Cooler Master V450s HighFlow Product Reviews 0
ProAce [ProAce User Review] Cooler Master Silencio 652 HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Triple Radiator (360) Roundup with 26 Rads (English Version) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Cooler Master CM Storm Reaper Gaming Mouse - GERMAN HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania Review]Update 3.3.14 - Der große Tripleradiator Vergleichstest ! 26 Rads HighFlow Product Reviews 2
bundymania [Bundymania User Review] Cooler Master CM Storm Ceres 500 Gaming Headset - ENGLISH HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool D-RAM Cooler X4 (für Corsair Dominator™ RAM) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania Review] Kühlervergleich Reeven Hans RC-1205 vs. Raijintek Themis (deutsch HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] CM Storm PULSE-R Gaming Headset [Deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] CM Storm HAVOC Gaming Mouse (English) HighFlow Product Reviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan