• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reserator/radiator setup

Kalisto

New member
Hoi

Ik gebruik al sinds enige tijd een reserator 1plus van zalman wegens de redelijke goede prestaties en het muisstil zijn van het systeem. Enige tijd geleden heeft de pomp het begeven die in de reserator zit. Heb daarom besloten om mijn waterkoeling wat verder uit te breiden en een externe pomp te installeren.

Hierbij had ik een kleine vraag:

Voor de afkoeling van het water ga ik namelijk de (passieve) reserator gebruiken in combinatie met een 120mm radiator. Nu vroeg ik me af of ik de 120mm radiator als voorlaatste in de loop zou zetten (reserator -->pomp--> CPU --> GPU--> 120mm radiator en terug naar reserator) of dat ik beter de 120mm radiator vlak voor de CPU zet? ( Reserator --> pomp --> 120mm radiator --> CPU --> GPU en terug naar reserator)

Alle advies is welkom!

Alvast bedankt

De volgorde van de waterkoelcomponenten heeft geen noemenswaardige invloed op de prestatie van de set. Het water heeft na ongeveer een half uur overal in de set nagenoeg dezelfde temperatuur. Het water dat bijvoorbeeld uit de radator komt is gemiddeld ongeveer 0.2 graden koeler dan het water dat in het reservoir stroomt. Dit soort verschillen worden met de meeste gangbare temp sensoren niet eens opgepikt en daardoor zal je er niets van merken.

Hier een topic over dit onderwerp.

Het beste is om te kijken wat je praktisch gezien het meeste voordeel oplevert. Dit praktische voordeel is in bijna alle gevallen belangrijker dan die niet meetbare 0.2c tempwinst die je in een "ideale" volgorde zou kunnen krijgen.
Of je kijkt naar een zo kort mogelijke slangroute. Dit levert weer ietsje minder weersand op voor de waterdoorstroom en dus ietsje meer flow. Maar ook dat ietsje meer flow valt onder de categorie "niet noemenswaardige verbeteringen".
Bij elkaar opgeteld leveren dit soort van kleine verschillen misschien wel hoogstens 1 tot hoogstens 2 graden aan tempwinst op. Die zullen dan weer nagenoeg geen enkele invloed hebben op de max van bv de overklok van de processor.

Vandaar dat de praktische voordelen van de volgorde van de waterkoelcomponenten imo veel zwaarder wegen dan het zeer kleine voordeel die de componentenvolgorde heeft op de temp en vooral op het doel van die lagere temps.

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
P Specs for new barbs for a Zalman Reserator 1 v2? Waterkoeling 4
J Eheim 1046 voor Reserator 1 - welke fitting? Waterkoeling 2
V zalman reserator 1 v2 Advies Waterkoeling Setup 10
X [IN-ACTIVE] zalman reserator 1 plus Gevonden 0
S 3 reserator project Gallery & Build Logs 22
R Zalman Reserator 1 v2: Pomp vervangen? Waterkoeling 63
V zalman reserator XT Waterkoeling 12
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
M Zalman ZM-RF1 Reserator Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
P Zalman Reserator XT geschikt voor i940 en 4850X2? Waterkoeling 35
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
DBRichard [TKA-RAD] Coolgate G2 Radiator (10 FPI) 360mm Verkocht 2
C Inlet outlet radiator hw nemesis 360gts Waterkoeling 4
XenoMorpH [GEVONDEN]Dunne 360 Radiator Gevonden 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 gezocht 480 mm x 60 mm radiator Gevonden 0
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
D Radiator keuze Define S Waterkoeling 9
volcom HW Labs GT Stealth 240 of Magicool slim 240 radiator Waterkoeling 0
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan