Masterkleer is imo zeker een aanrader. Liefst nog 15,9/11,1mm, tikje dunner, maar wel beter buigzaam dan 1/2"
slang en ze passen strakker op een 1/2"
fitting (alleen die hebben ze niet bij
highflow(A):eusa_angel

. Masterkleer 1/2"
slang vind ik ook erg buigzaam. In mijn ervaring niets minder dan tygon.
Het vertroebelen van de
slang ligt denk ik aan de miniscule hoeveelheden
radrommel die nog uit de
radiator komen. Zeker de TC rads zijn wat dat betreft een pita om schoon te krijgen.
Hier voor een testset-up heb ik twee PA 120.3's icm masterkleer 1/2" en een micro res. Die twee rads heb ik van te voren tot in den treure schoongemaakt met veel warm kraanwater en daarna met een liter of 8 heel heet gedestileerd water. Daarna nog een paar dagen in een miniloopje gezet voor het doorspoelen en daarna nog even met gedestileerd water doorgespoeld.
Zou genoeg moeten zijn dacht ik. Toch nog: na een dag werden de slangen ietsje troebel. Op dit moment zou je dus de slangen als schuldige kunnen aanwijzen, omdat het
reservoir nog helder was. Maar na twee dagen zag ik in het
reservoir ook een lichte grijzige afzetting op de waterlijn; ongeveer in de vorm van de golven.
Na nog twee keer leeg laten lopen en weer vullen zijn de radiatoren nu eindelijk goed schoon: geen vuiltje meer aan de lucht

In een ander loopje zonder
radiator waar ik de flowrate van een blokje kan meten zijn de masterkleer 1/2" slangen na twee weken nog steeds zo helder als ze waren.
Vertroebeling komt dus volgens mij zeker uit het rad en ligt niet aan de
slang. Misschien dat het materiaal van tygon hier minder gevoelig voor is. Dat zou ik niet weten. Het
reservoir is er nl ook minder vatbaar voor. Maar na verloop van tijd zal een tygon
slang ook vertroebelen als het rad niet perfect schoon is.
Voor de prijs van 6m tygon kun je 18m tygon kopen. Genoeg om eventueel een troebele set te vervangen.

Je zou ook wat masterkleer kunnen kopen om de rads in een proefloopje op "schoon zijn" te testen. En de rest tygon. Enige reden dat ik vaak voor tygon kies is dat het er ietsje gelikter uit ziet, wat glans en helderheid betreft. Ik neem aan dat het voor je MM buid is, en daar wil je denk ik alleen het mooiste en beste voor hebben. Dat is tygon, alleen de prijs staat imo niet in verhouding tot de kwaliteit als je het met "de rest" vergelijkt.