• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

RepRap Prusa 3d printer

olympus

zander
Ik heb al in het wat heb je net gekocht/gekregen topic gevraagd of er mensen zijn die er interesse in hebben. Helaas weinig reactie gehad. Maar misschien word er nu meer interesse gewekt. We zullen het zien, voor mij een kleine moeite om tenminste een begin post te maken :)

Het gaat hier om dit apparaat:

Assembled-prusa-mendel.jpg




(Het gehele reprap project is open source dus geen 1 printer zal bijna hetzelfde zijn)

Leuk lijkt me toch? :)

Producten heb ik hier besteld:

SamenKopen.net - Prusa Mendel 3D Printer b8

Precieze producten:

SamenKopen.net - Prusa Mendel 3D Printer b8 - Prusa mendel kit PLA
Lijkt me logisch wat dit is :)

SamenKopen.net - Prusa Mendel 3D Printer b8 - soldeeroptie
De soldeer optie, Ik denk dat ik het wel kan maar ik ga me er bij zoiets toch maar niet aan wagen :) (Laatste keer dat ik printplaten heb gesoldeerd was toen ik 10 was :p)

SamenKopen.net - Prusa Mendel 3D Printer b8 - PLA blauw 3mm 500 gram
En het materiaal.

Tekenen ga ik doen met SolidWorks, Heb ik ervaring mee via school dus waarom dan iets anders leren. (Echt modelleren ga ik me nu nog niet in verdiepen.)


Hier het topic op tweakers:
OpenSource 3D printing - Elektronica - GoT


Bij genoeg positieve reacties ga ik door, anders stop ik ermee. Want ik heb ook wel iets anders beters te doen :)
 
zou je hiermee mijn velgenkapjes kunnen namaken in abs?
ik zoek nog steeds een iemand die ze kan namaken en wie weet is dit wel DE manier :)
het is iets interessant ding in ieder geval

Greetz B0B0
 
COOL!

Met wat voor ontwerp programma werkt het?

En komt dr n beetje stevige onderdelen uit?

Kun je vast hele gave dingen mee maken!

Het werkt met alle programma's die een stl file kunnen gebruiken. Ik ga SolidWorks gebruiken omdat ik dit via school al mee gekregen heb en ook een licentie heb.

ja dat is wel cool!

wat voor materialen kan het apparaat allemaal aan, en idd hoe stevig word het?

Je kunt er PLA en ABS mee maken. Ik ga voor nu met PLA werken omdat je hiervoor geen heated bed nodig heb. Ik heb voor nu vrij weinig zin om er direct al zoveel euro extra in te stoppen terwijl ik hem toch op mijn kamer wil testen. En dan raden ze ABS al af vanwege de giftige gassen. En ik weet vrij zeker dat ik zo'n heated bed goedkoper in mekaar kan prutsen :) (Heated bed moet je hebben omdat abs anders niet vast blijft zitten, dan gaat het schuiven)


zou je hiermee mijn velgenkapjes kunnen namaken in abs?
ik zoek nog steeds een iemand die ze kan namaken en wie weet is dit wel DE manier
het is iets interessant ding in ieder geval

Greetz B0B0

Zoals ik dus al zij ik ga nu voor PLA tenzij dat ook goed voor je is kan ik wel eens kijken voor je.


Ik heb zojuist een Sollidworks licentie bij een vriend opgehaald, mijne werkte niet meer -_-
 
diameter 140mm op 20mm hoog max, maar weet niet of zo geprint deel wel ideaal is om te gerbuiken in alle weersomstandigheden enz :)

ik bekijk het nog wel even, vind het alvast leuk om te volgen :)

Greetz B0B0
 
Die Wiki kun je ook in het nederlands maken :p

Ik zal zodra ik het spul heb paar foto's maken. Moet ik voor die tijd nog even mijn kamer opruimen :)sarc:) zodat ik plaats heb en dan kan ik aan de slag.
 
Dat stukje? Ligt aan de snelheid waar jij hem op zet. kan 10mm/s zijn kan 100mm/s zijn. Zal de tijd bijhouden als ik er aan begin :)

Vandaag geen mailtje gehad dat hij verzonden is dus dat word sowieso woensdag met veel geluk hoop ik.
 
Heb vandaag het spul binnen gekregen voor het frame. Elektronica komt volgende week ergens. (Helaas :() In ieder geval heb ik me deze middag goed kunnen vermaken.

Sorry voor de slechte foto's. Ik heb nou eenmaal niet een 500eu toestel tot mijn beschikking.

Spul uitgepakt :)

2012-08-10%2013.20.25.jpg


Wat zie je hier:
2KG PLA
De assen en de draadeinden.
Lagers,
Stappenmotoren
De geprinte onderdelen van het frame,
bouten, moeren, stekkertjes en nog wat klein grut.
En 2 op elkaar gestapelde laptops :p

2012-08-10%2013.26.23.jpg


Stukje geprint materiaal, ziet er op zich goed uit. Schijnt dat je het met Aceton later na kunt bewerken zodat je geen ribbeltjes meer hebt. Maar voor deze onderdelen is dat nutteloos.

2012-08-10%2013.28.14.jpg


Handleiding erbij, Lijkt heel simpel maar echt duidelijk zijn ze niet altijd. Maar tot op heden red ik me er zeer goed mee :)

2012-08-10%2013.28.23.jpg


Laten we starten lijkt me :)

2012-08-10%2013.40.28.jpg


De 1e onderkant van een zijkant is klaar. Piece of cake zullen we maar zeggen.

2012-08-10%2013.44.36.jpg


Dacht ik :sarc: Blijkt dus dat er 2 van die linker dingen in zitten, en 4 van die rechter met voetje. Moet natuurlijk weer net 2 gepakt hebben zonder het voetje. Maakt niet uit, zitten nog in de begin fase en is nog makkelijk te verwisselen :)

2012-08-10%2013.48.59.jpg


1e zijkant is af, moet er 2 van hebben, van de 2e heb ik geen foto's van gemaakt.

2012-08-10%2014.28.27.jpg


2 stuks :)

2012-08-10%2014.55.08.jpg


voorkant waar de stappenmotor aan komt te hangen. Netjes overal ringetjes tussen. en pffff zo'n draadeindje word wel lang als je iedere keer die moertjes tot het midden moet draaien, maar dat mag de pret niet drukken :)

Even voor de duidelijkheid, dat U geval is om de as vast te houden waarover het bed gaat glijden. Daarnaast zit de houder van de stappenmotor en daarnaast een lager om de tandriem overheen te laten lopen voor het bed. Andere U spreekt voor zich.

2012-08-10%2015.01.39.jpg


Hier zien we dat onder frame bijna klaar is.

En we zien Minecraft + avast die weer wat te zeuren heeft :sarc:

2012-08-10%2015.49.49.jpg


Onderkant is klaar. Andere kant ook de As houders en een lager. Komt geen motor.

2012-08-10%2016.17.05.jpg


Boven draadeinden er ook in. Begint al aardig stevig te worden ook al lijkt dat niet zo. Verbaasde ik me ook om.

2012-08-10%2016.35.24.jpg


Whoops, hele slechte foto. In iedergeval zijn hier de houders aan de boven zijkanten erbij gekomen voor de stappenmotor. (omhoog/omlaag heeft 2 motoren, i.v.m gewicht en omdat het makkelijker is)

2012-08-10%2018.14.43.jpg


Assen aangebracht :)

2012-08-10%2018.19.06.jpg


De lagers over de assen, heb ik de assen later nog voor los moeten halen omdat ik kogellagers gebruik en de tekening glij lagers welke je er zo overheen klikt.

2012-08-10%2018.19.13.jpg


Nu we het over klikken hebben, Ik dacht die klik ik wel zo over de lager heen want ik was vergeten de lager in de houder te doen. Niet dus :sarc: beetje seconden lijm en het zat weer vast. Sterker nog, ik heb hem gewoon net zoals alle 3 de andere geen moertje in gedaan. zit strak genoeg. En ik heb geen m3 moertjes meer :p

2012-08-10%2019.10.15.jpg


Dubbelzijdig tape erop en plaat erop plakken.

Kom ik nu achter dat ik tot nog toe geen eind resultaat heb. En kan nu alleen foto's maken in kunstlicht en dat is ongeveer hetzelfde als een foto maken met een aardappel. Die houden jullie van me tegoed :)
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan