• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reinigen met azijn

Vandaag alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
4 liter Kruidvat demi water, 1 liter azijn, en 2 liter Feser one er doorheen gegaan :p

Maar alles is weer helemaal schoon.
Het reservoir is weer helemaal helder!
De stukjes aanslag kwamen zo los met een ligt azijn mixje.
Het geheugen was inderdaad van alu, maar ook gecoat van de binnenzijde, dus hiermee is nooit contact geweest gelukkig.
Het CPU blokje heb ik niet opengekregen, omdat de inbus te los zat om goed kracht te zetten.
Aangezien ik niks wou slopen heb ik verder niet geprobeerd deze open te krijgen.
Maar evengoed met azijnmixje doorgespoeld en zag er redelijk uit voor zover ik kon zien door het fitting gat.

Ik zal morgen als het weer licht is, een fototje trekken van de fitting die voor mn neus ligt.
Die is namelijk te erg :p
Het betreft het fitting paar die meegeleverd is met de OCZ flex, en zijn niet meer als metaal te herkennen :|

ja gecoat zijn vaak alu dingen, en dat prijzen fabrikanten ook aan als veilig...
maar lang niet alle coatingen zijn perfect, en er hoeft maar een heel klein plekje in te zitten en het is al raak ;) dus laat je daardoor niet misleiden

verder weet ik niet of je je res met azijn hebt gedaan, maar ik heb gehoort dat acryl van azijn uithard, en dus bros/breekbaar word ;)

klinkt verder goed ;) en waarschijnlijk heeft je blokje dan engelse maten inbus...

Om die paranoïde reden koop ik nu alleen nog maar aqua-bidest (dubbel gedestilleerd) bij een shop voor medische spullen. Niet omdat het nu dubbel gedestilleerd is, maar omdat voor medische dingen er vermoed ik een hogere controle graad is dan het water voor supermarkten en bouwmarkten. Feser is overigens ook aqua bidest.
Dit ondanks dat ik nog geen dergelijke problemen ben tegengekomen zoals jij en Sanders nu hebben.
Over welke prijzen praten we per liter, bij dit spul?
En waar is dat te halen? Bij appotheek oid. of niet een winkel voor consumenten?

O en ja ketchup helpt echt goed, gebruik ik zelf ook altijd bij reinigen van blokjes.
Had nog ergens before-and-after foto's maar waar ik die opgeslagen heb :hmm

SMA B.V. - Aqua Bidest dubbel gedestilleerd water 1 liter B3 1703

Die HighFlow sticker heb ik er zelf op geplakt. ;)

Die ronde fles die links in beeld staat is er eentje van de drogisterij.net (deze).
Die is geproduceerd door HBV Vlaardingen. Op de website van dit bedrijf zie ik bij hun assortiment geen gedestilleerd water staan; alleen gedemineraliseerd. Voor waterkoeling maakt dat niet zoveel uit of het desti of demi is. Vraag me wel af of het dan werkelijk wel gedestilleerd water is zoals op het etiket staat dat Tendo's erop geplakt heeft.

Zo kwamen de ergste eruit
e8s3tw.jpg

Kleur van hoe het had moeten zijn :p
qyefz6.jpg

Plastic onding
20pwviu.jpg

Blokje van binnen
2ik8ndf.jpg

v8hksp.jpg

33xhilc.jpg

En de kleur van mijn 'water' :p
16k72vn.jpg

Ik vraag me af of de meegeleverde fittingen misschien niet van alluminium zijn,
dat zou wel de ernstige aanslag op deze verklaren.
Geen andere fitting had het namelijk zo extreem...

Zoals dopestuff al eerder postte; die coating op het alu mem blokje geeft geen enkele garantie op bescherming tegen galvanische corrosie. Waarschijnlijk is die coating niet eens bedoeld om dit tegen te gaan.
Swiftech had toentertijd een grote blunder begaan door het topje van het GTX CPU blokje van aluminium te maken.

Ondanks de geruststellende woorden op hun site,

The housing is CNC machined out of billet aluminum and receives two plating's for a lifetime protection against corrosion: electroless nickel plating (MIL-C-26074E grade B) and Zinc Cobalt plating (ASTM B 840-99 grade 6). A black die is applied after plating strictly for cosmetic appeal.

doken er redelijk veel gevallen op met vrij ernstige galvanische corrosie.

34xs4dh.jpg

nbyr5x.jpg

De meest kleine oppervlaktebeschadiging kan al voldoende zijn om het proces op gang te brengen. Als dat eenmaal gebeurt, is het gedaan met de rest van de beschermende laag.

Die RAM blokjes hebben nog niet eens die nickel en Zinc Cobalt plating zoals het GTX topje , waarschijnlijk alleen een likje verf.

Het is dus waarschijnlijker dat de corrosie resten die overal op zaten vanuit het koelblokje gekomen zijn dan van de fittingen. Die fittingen zullen waarschijnlijk standaard nickel plated fittingen zijn; zo zien ze er tenminste uit. Dat die extra vol zitten met het spul is waarschijnlijk omdat ze het dichtste bij het vuur zaten.

Dit witte spul kan gewoon niet van demi of gedestilleerd water komen.
Zelfs als het gewoon kraanwater zou zijn geweest, is zo'n grote hoeveelheid witte aanslag te veel...'T's iets anders, waarschijnlijk een reactie ergens van...

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Reinigen tweedehands componenten Waterkoeling 7
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
alain-s CPU block reinigen Waterkoeling 8
S Reinigen WC setup. Waterkoeling 15
S Advies rtx4080 model met beschikbaar waterblok Waterkoeling 1
HighFlow *Opgelost* Webshop werkt niet met Edge browser HighFlow Webshop 2
HighFlow HighFlow eventjes tussenuit van 15 juli tot en met 24 juli HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow CES: Samsung Odyssey: vlaggenschip-monitor met 240Hz-scherm, 1 ms en DisplayHDR1000 Hardware & Software 9
HighFlow EK-Quantum Kinetic TBE D5, pump/res combo met DRGB/ARGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
R Caselighting met Philips Hue mogelijk? Cases en Modding 2
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan