• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

RAM geheugen "probleempje"

Deutz

New member
Hallo,

Bij deze dus een vraagje over RAM geheugen. Eind 2010 heb ik een Phenom II systeempje in elkaar gezet, zonder ook maar enige research te doen over triple channel en dual channel. Heb toen dus 3x2GB Kingston ValueRAM 1333Mhz geheugen gekocht. Ik weet dat dit geheugen nu in single channel loopt, maar ga ik ook echt verschil merken als ik overstap naar dual channel in hedendaags gebruik? De computer werkt verder naar behoren.

En als ik dan overstap naar dual channel, kan ik er dan gewoon 1 identiek bankje bij zetten van 2GB (is aanwezig hier) of moet ik een geheel nieuw setje van 2 kopen? Want dat maakt wel een verschil, alhoewel RAM geheugen niet zo heel duur meer is, maar toch (je bent student of je bent het niet).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Groetjes ;D
 
ik zou zeggen test het :)

doe een geheugenbenchmark met 3 sticks en met 2 (die met 2 is dus dual channel)
als het bankje identiek is (zelfde merk + specs) dan moet het wel kunnen met value ram (high-end ram zou ik niet doen die zijn zoizo matchet)
 
Heb bankje 3 er uit gehaald en bankje 2 op de plaats van bankje 3, dus nu zit de eerste slot en de derde slot vol, allebei blauwe kleur.
Maar.... Start ik de computer op, laat de bios 4GB zien (goed), ga ik naar Windhoos, zegt ie dat er 4GB is geïnstalleerd en dat er maar 2GB beschikbaar is. Benchmark gedaan bij 6GB kwam wel lager uit dan bij 4GB (Sandra memory test). Vervolgens Windows prestatie index laten draaien en me geheugen gaat van een 7,5 naar een 5,5. Iets mis in de bios, zie ik wat over het hoofd, moet er iets veranderd worden in Windows of geheugenbankjes vinden het prettiger om als 3x2GB te werken? Ik snap er niets meer van xD
 
dan start er nogal wat programma's automatisch op bij jou als hij na opstarten al meteen 2gb gebruikt....

in windows moet je niet zo op letten, je kan ook een game/3d bench proberen (daar gaat het je denk ik het meeste om?)
 
http://i1107.photobucket.com/albums/h386/iNeophyte/hardwarefail.png
Heb even broncontrole er bij gehaald, en dit is wat ik zie. Windows ziet wel 4GB maar vervolgens is er 2GB voor de hardware, wat normaal iets van 1GB was. Vreemd.

Eens in de zoveel tijd (toevallig net vandaag gedaan) gooi ik er programma's uit msconfig voor het opstarten. Alleen virusscanner, AMD Catalyst en NEC USB 3.0 host controller starten op. Ik ga proberen dat ene bankje er bij in te doen, is identiek, heb alles gechecked. Ik denk ook nog dat een bios resetje geen kwaad kan.

Tot hoors.

EDIT: heb zojuist dat laatste bankje er bij in gedaan, en Windows ziet dus 8GB. Mooi denk ik! Ja.... En 6GB gereserveerd voor hardware. WTF?! Beetje vreemd dit.

EDIT2: En dan kom je tot de ontdekking dat je aan het klooien bent geweest met msconfig, er stond maximaal geheugen op 2GB. Opgeschroefd naar 8GB en hups, 7,2GB beschikbaar, de rest voor hardware wat normaal is. DOMME IK xD Topic mag dus dicht.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Dustyrick [GEVONDEN] Setje DDR3 RAM geheugen Gevonden 0
canonchiel Advies ram geheugen. Hardware & Software 28
D vraagje over ram geheugen Hardware & Software 26
Wouter Opzoek naar RAM geheugen. Hardware & Software 8
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
T overklokken ram Overclocking 8
Freddy Gezocht: RAM DDR3 4GB reepjes Gevonden 2
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
bunbun ryzen 7 1700x / vega 64 / 3066mhz ram Benchmarks & Scores 0
P welk RAM cooling block voor originele gskill heatspreaders ? Waterkoeling 1
Hightower EKWB ram waterblokje. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Sw333t [verkocht] AMD set met A6-7400K, MSI A88XI AC, RAM, SSHD en W10 Home Verkocht 1
C [TKA] EK-RAM Dominator x4 Acetal + Nickel Verkocht 0
Rooneys [VERKOCHT] 2x EK-RAM Monarch X4 - Nickel CSQ Verkocht 3
Sw333t [VERKOCHT] HP Pavilion Sleekbook 15-b072ed (Core i3, 8gb ram, 160gb ssd) Verkocht 2
R Aqua-Computer Ramplex Copper Edition RAM Block op Dominator platinum? Waterkoeling 3
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool D-RAM Cooler X4 (für Corsair Dominator™ RAM) HighFlow Product Reviews 0
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
NAVYVIPER [GEZOCHT] EK-RAM X4 - Nickel plexi Gevonden 4
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
sir serial [VERKOCHT] Koolance RAM-33 waterblock Verkocht 3
DutchChilles EK-RAM Dominator X2 - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J [CANCELLED] [tka - cpu/ram] Verkocht 3
NAVYVIPER [CLOSED] cpu+mobo+gpu+ram Gesloten 1
chicken EK-RAM Dominator X2 - Acetal + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
dave-firsttimer:) ram hulp!! Hardware & Software 12
Wouzke GTX670 + GPU Block + Heatsink RAM & VRM Waterkoeling 6
B asus crosshair v formula ram led knippert Hardware & Software 8
Verderf [IN-ACTIVVE] ]EK-RAM Dominator - Nickel -EN / EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block Gevonden 2
S EK-RAM Dominator X4 koper plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M ram voor mijn systeem Hardware & Software 19
sir serial [GEZ-MEMBLOK]-EK-RAM Dominator X4 Gevonden 0
Legendary1985 [REFUSED] CPU, Mobo en RAM Verkocht 1
S [VERKOCHT] kingston 4 gb ram kit 1600mhz cl9 Verkocht 2
Cygnitr0n [VERKOCHT] EK-RAM Dominator - Nickel -EN Verkocht 7
Fryslanboy [Animocheck] Intel i7 950, ASUS Rampage III Extreme, 6GB Dom GT RAM, Gesloten 6
R Mini RAM Mod Cases en Modding 15
alain-s [VERKOCHT] Moederbord CPU ram Verkocht 2
Sanders XSPC Raystorm CPU Block en Dominator RAM Block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 17
Sanders [TRA] 24Gb GeIL Evo One RAM (6 Dimms, 7-7-7-24) Verkocht 2
The_Saviour# [GEVONDEN] DDR2 ram Gevonden 1
Wouter DDR2 Corsair 4G ram Gesloten 4
Wouter [IN-ACTIVE] CPU en RAM Verkocht 1
Skydrone D-RAM timing control Overclocking 5
Joren [gz] DDR2 ram Gevonden 0
Sw333t [CANCELLED] Socket 775 moederbord, cpu + 4 gb ram Gevonden 4
Sw333t [Gezocht] Core i3 cpu, mobo + 4gb ram Gevonden 0
arwin74 [VERKOCHT] MIPS RAM COOLER 4 inkl. 4 RAM Module Verkocht 18
D met 12gb ram een 32bit windows? Hardware & Software 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan