• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Raid controller

DBM

Member
Hallo

Ik heb momenteel

een ocz vertex 120 gig ssd voor mijn windows

daarnaast heb ik nog 2x wd 2tb schijven
en 1 x wd 1tb

nu wil ik er nog 2 van 2tb bij en later nog 2
dus dat ik totaal 6 2tb schijven heb.

Ik heb daar niet genoeg aansluitingen voor op mijn moederbord

Als ik een raid controller zou kopen.
moet je dan alsnog je bios instellen en windows opnieuw instaleren?
of word dat allemaal vanzelf geregeld via een raid controller

moederbord is Asus P7P55D LE
 
zolang je niet wilt gaan booten via de nieuwe controller is het gewoon bijpluggen en schijven aansluiten in de bios verandert er niks en windows hoeft er ook niet voor opnieuw geïnstalleerd te worden ;)
Greetz B0B0
 
dus even simpel

ik hoef alleen een controller te kopen
in te pluggen
harde schijven inpluggen

en dan werkt het allemaal is er een manier om m op verschillende raid te zetten ?

Ik wil graag dat als er een schijf kapot gaat dat mijn bestanden behouden blijven en mischien iets sneller zou ook fijn zijn maar niet hoofdzakelijk moet ik dan raid 5 hebben ?

Ik zie dat de meeste betaalbare raidcontrollers 4 aansluitingen hebben kan ik ook 2 van deze kaarten in mijn pc bouwen ? en dan totaal 6 aansluitingen gebruiken van de 8 ?

en welke kaarten zijn een aanrader voor mijn verhaal liefst nog betaalbaar ook.

is het echt zo makkelijk inpluggen en klaar zonder moeilijke instellingen
 
dus even simpel

ik hoef alleen een controller te kopen
in te pluggen
harde schijven inpluggen

en dan werkt het allemaal is er een manier om m op verschillende raid te zetten ?

Ik wil graag dat als er een schijf kapot gaat dat mijn bestanden behouden blijven en mischien iets sneller zou ook fijn zijn maar niet hoofdzakelijk moet ik dan raid 5 hebben ?

Ik zie dat de meeste betaalbare raidcontrollers 4 aansluitingen hebben kan ik ook 2 van deze kaarten in mijn pc bouwen ? en dan totaal 6 aansluitingen gebruiken van de 8 ?

en welke kaarten zijn een aanrader voor mijn verhaal liefst nog betaalbaar ook.

is het echt zo makkelijk inpluggen en klaar zonder moeilijke instellingen

Met raid 5 is er een schijf die als reserve schijf dient, mocht er een schijf uitvallen pakt die reserve schijf het over. Bij een groot aantal schijven word raid 6 geadviseerd. Met zo`n setup heb je 2 reserve schijven en kunnen er dus 2 uitvallen.

Maar houdt er rekening mee dat je softwarematige en hardwarematige controllers hebt. Met een softwarematige controller worden alle berekeningen door de processor gedaan die op je moederbord zitten en met een hardwarematige controller word dit door de processor gedaan die op de controller zelf zit, en dit kan soms erg veel tijd schelen.

Nadeel is dat een hardwarematige controller een stuk duurder is, maar mocht je ooit overstappen op een ander moederbord neem je de raid controller mee aangezien dit opgeslagen is op/in de controller zelf. En met een softwarematige controller kan dit heel erg lastig worden.

En je kan natuurlijk met 2 controllers werken, waardoor je je data kan verdelen over meerdere raid setups waardoor je de kans op data verlies kleiner maakt, maar de kans op uitval is er nog steeds natuurlijk.

Welke kaart het beste is ligt aan je budget en wensen. Je hebt kaarten van een paar tientjes tot honderden euro`s.

Maar onthoud wel even 1 ding: raid is GEEN backup! ;)
 
ik zou uitkijken voor een 2de hands perc 5i/6i deze zijn nog niet zo gek duur hebben 8 aansluitingen en raid 5 mogelijkheid ;)
en er zijn 2 mogelijkheden voor uitval tegen te gaan raid 10 of raid 5/6...
raid 5/6 ga je best voor een hardwareraid kaart en deze zijn meestal niet zo goedkoop nieuw (perc 5i/6i heeft deze mogelijkheid)
de meeste kaarten hebben een eigen bios waar je de raidconfiguratie kan instellen
of je je raid kan spannen over meerdere kaarten heb ik zelf nog nooit achter gezocht dus is misschien wel mogelijk maar geen idee bij welke merken dit gaat...
ik zou zeggen google een keer op perc 5i of perc 6i ;)
Greetz B0B0
 
zo eentje bedoel ik inderdaad en die is wel erg goedkoop :eek: ook al zitten er geen kabels/BBU/pcibracket bij
deze kabels heb je nodig om er sata schijven op aan te sluiten (je kan er ook sas schijven op aansluiten maar dan heb je andere kabels nodig ;)
Greetz B0B0
 
nieuw kost die zonder kabels enzo toch een 300€ dacht ik
dat zijn de kabels inderdaad anders kan je altijd de link nemen van mijn vorig antwoord ;)
BBU = battery backup unit inderdaad die vind je normaal ook op 2e hands sites of ebay :)
pcibracket is het plaatje waar je de kaart in een normale case mee vastschroefd (deze zijn meestal niet zo snel te vinden en kan je best kijken als je oude kaarten hebt liggen of je daar eentje van kan gebruiken)
software is niet noodzakelijk maar soms wel handig... deze kaart is eigenlijk een rebranded LSI kaart en sommige LSI software kan je dus gebruiken om in windows je raid bv te configureren/controleren
Greetz B0B0
 
Ik denk dat ik maar gewoon 3 2tb schijven er bij haal

2 voor in me pc er bij en 1 voor echt belangrijke dingen als backup in een externe behuizing die ik nog heb van toshiba.
Mijn kennis is denk ik veel te weinig om dit goed werkent te gaan krijgen.
Erg bedankt voor je hulp maar dit is niet haalbaar voor mij denk ik.
 
Is RAID1 niet al genoeg voor wat jij wilt? dan wordt de data gewoon op twee schijven gezet. Is ook niet zo lastig om in te stellen. Veel moederborden hebben al een raidcontroller aan boord, dan is het een bios instellingkje. Al krijg je daar uiteraard niet meer aansluitingen van :D

Ik zelf heb simpelweg geen zin in dat raid gedoe. Heb in mijn nieuwe bak 2 ssd schijven van 128gb, verder een aantal samsings (1x 1tb, 1x 1,5tb en een van 2tb). In de andere pc zitten ook nog wat schijven. Belangrijke data kopieer ik gewoon vaak naar een andere pc. Niet helemaal safe, ik ga nog wel eens een backupprogje regelen :D
 
Dat raid is toch wat te hoog gegrepen denk ik
Wat zou een andere goede manier voor mij zijn
om meerdere harde schijven te kunnen gebruiken 6+ 2tb schijven
hoeft niet persee in de pc mag ook in apparte kast die eventuweel als 1 grote externe hd gebruikt word.
 
Dat raid is toch wat te hoog gegrepen denk ik
Wat zou een andere goede manier voor mij zijn
om meerdere harde schijven te kunnen gebruiken 6+ 2tb schijven
hoeft niet persee in de pc mag ook in apparte kast die eventuweel als 1 grote externe hd gebruikt word.

Je zou eventueel ook opzoek kunnen gaan naar een NAS. Dat is dus een kastje met hdd`s erin die als opslag kan dienen, maar ook als backupstation, delen van bestanden over je netwerk, foto`s & video`s bekijken via je netwerk of internet en ga zo maar door..
 
1. Nas server die je aan netwerkt hangt.
2. Mobo met meer sata aansluitingen
3. Oude pc oid (hoedt immers weinig te kunnen). Nadeel is stroomverbruik, voordeel je hebt een aparte downloadbak
4. Wellicht aparte sata controller? ( geen idee hoe dat werkt en of t kan): bijvoorbeeld http://www.pixmania.nl/nl/nl/625113/art/advance/pci-kaart-met-3-sata-poor.html

deze iets duurder, maar ziet er beter uit:

http://www.salland.eu/product/17045/promise-controller-sata300-tx4-retail-f29s3t400mm0000.html

Handig die dingen, je brengt me op ideeen ;D
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
the_cyberspace Advies waterblokken northbridge en raid controller Advies Waterkoeling Setup 5
D raid controller PCIx1 raid0/1 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
X Hulp bij selecteren waterblok voor raid controller. Waterkoeling 6
Enola m.2 raid setup probleemp Hardware & Software 3
MisterIce Advies nodig over opslag/RAID Hardware & Software 11
Freddy RAID controllers in de aanbieding! HighFlow Computer Cooling Shop 2
A Bestaande OS overzetten naar RAID 0 ? Handleidingen en Installatie Tips 4
DutchMicro [2014] The Raid 2: Berandal Films / Movies 0
M RAID array klonen en VPN verbinding Hardware & Software 1
sir serial Raid lukt niet met W7 Problemen & Oplossingen 24
cederieck asus x79 raid 0 drivers ? ! Hardware & Software 19
cederieck Wat zijn nu de betrouwbaarste ssd voor een raid 0 config ? Hardware & Software 2
A hulp met raid gezocht Hardware & Software 3
DutchMicro The raid. Films / Movies 1
L Raid 0 vs. ssd Hardware & Software 5
J Windows 7 RAID vraag Hardware & Software 10
mistervis007 2 IDE harddisks toevoegen naast een RAID 0 setup Hardware & Software 0
mistervis007 2 x OCZ Vertex 60 GB SSD in RAID 0? Hardware & Software 3
M Raid 5 en windhoos 7 64 bit Hardware & Software 5
Sanders Raid vraag Hardware & Software 1
Vannos raid on alienware Hardware & Software 5
R hulp met raid gezocht Hardware & Software 6
P test met 2 x 500GB WD5000AAKS in raid 0 Hardware & Software 6
F Vraagje , raid kaarten Algemene Discussies 8
S Raid vraagje Hardware & Software 3
Don_Holio 2 RAID clusters op EVGA classified mogelijk? Hardware & Software 4
S Raid install en de boel omschroeven. Hardware & Software 4
vincent raid controler Hardware & Software 16
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Amber5 ARGB Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
D Barrow 16 Way SATA Power, 6Pin - 5v RGB Controller with Remote Cases en Modding 6
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman SD Converter for Xbox 360/Xbox One/Xbox Elite 1&2/PS3/PS4/Switch Pro Controller to Sega Dreamcast & Saturn Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XB Converter for PS4/PS3/Switch Pro/Xbox One/Elite 1&2/Xbox 360 Controller to Xbox One/Xbox 360 Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XE X360, X1, X Elite 1&2 to PS4 Controller Super Converter Adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Gelid Solutions 6-Channel Programmable ARGB Controller Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy XSPC verlichting (RGB) modules, RGB controller etc. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard [VERKOCHT] Swiftech Apogee XL2 CPU Waterblock with Iris ALED controller Verkocht 1
Bas9466 Asus dual bay total controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 35

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan