• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Raid 5 en windhoos 7 64 bit

michielh3

New member
Hey allemaal!

Ik ben eindelijk zover met mijn pc dat ik hem kan gaan instellen en configureren, maar helaas ben ik een leek wat betreft het doen hiervan.

Ik zit nu dus ook een beetje te kutten met die raid in ik kom er maar niet uit en kan nergens echt duidelijker info vinden !

Ik heb als eerste 4 schijven die ik in raid 5 wil laten draaien, maar ik heb nu geen idee wat ik moet doen hiervoor!
Ik kan in de bios wel naar de raid setup gaan ( ctrl + I ) omdat ik de storage config. al op raid heb gezet.
Maar ik word niet echt veel wijzer uit wat er daarna volgt... ?
Heeft iemand hier een soort van leken handleiding voor die gewoon uitlegt wat o.a. de volumes doen en wat het voordeel is van een bepaalde strip size voor de raid setup ?

En daarnaast zit ik er nog mee dat ik natuurlijk meerdere partities wil hebben voor data, software, muziek ed. moet ik dit ook al bij de raid instellingen aageven of gaat dit gewoon later ?


En als laatste nog ( jaja er komt nog een onhandige vraag aan ! )
Ik zit hier met een legale windows 7 64 ultimate upgrade, maar ik heb helaas geen enkele 64 bit install voor xp vista of w7 en voor zover ik weet kun je van een 32 bit geen upgrade naar een 64 bit maken ? ARGH!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en geduld voor mij ! :)
-Michiel
 
Ten eerste zou ik dit eens gaan doorlezen, puur zodat je niet de komende 10 jaar met vragen zit :)


Je maakt eerst een raid array aan dmv Ctrl-I en dan raid5 te selecteren en dan alle 4 schijven te selecteren en dan de maximale grootte.
Strip size gewoon standaard wat de controller wil, dat is meestal het beste (ik geloof 64k voor raid5, 128k voor raid0?)
Je komt dan met 4 schijven dan dus uit op 3/4 van het totaal aan schijfruimte.

Vervolgens boot je met de windows 7 x64 dvd
Je komt op een gegeven moment bij het menu waar je de partitie moet selecteren.
De nieuwste Win7 dvd's hebben de intel raid drivers erop staan en die laadt hij dan ook gelijk voor je.
Als je daar dan geen partitie ziet, dan moet je dus onderin dat menu de driver installeren via usb stick, hdd of dvd.
Dan zie je ineens wel een shitload aan schijfruimte die nog niet gepartitioneerd is.
Persoonlijk maak ik voor opslag altijd 1 grote partitie, maar je kan het verdelen zoals je zelf wil
Vervolgens kies je de partitie waar je windows op wilt installeren en hoppa there you go !

HF ! :)
 
Haha bedankt dan maar ,

maargoed stapje bij beetje gaat het misschien nog wel lukken ook zo :p

Helaas kom ik nu tijdens de windows install ( waar ik dus de partities moet instellen ) voor een error en een rare fout.

Als eerste maakt hij nadat ik een eerste partitie heb gemaakt 3 bestanden aan :
1, Schijf 0 partitie 1; partitie
2, Schijf 0: niet-teogewezen ruimte; Overgebeven ruimte
3, Schijf 0: niet-teogewezen ruimte; Ook overgebleven ruimte, maar wel precies 746,5gb waar ik niks meer mee kan .... ?

Ik kan dan de overgebleven ruimte nog wel in partities verdelen maar die 2e overgebleven ruimte van 746,5 gb kan ik niks meer aan veranderen ?! ( fout 0x80042458 )

En als ik windows wil instaleren, op welke partitie dan ook, dan geeft hij :
"de hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van deze computer" .

Terwijl ik in de bios toch echt heb geselecteerd dat hij deze schijven moet gebruiken via de onboard raid controller ... :/
 
kan zijn dat je controller niet niet bootable is ingesteld en dat hij daarom niet wilt installen...
verder is het niet zo super slim om op een raid 5 een OS te gaan draaien omdat bij elke schrijfbewerking een berekingen moet uitgevoerd worden en dat softwarematige controllers dus cpukracht hiervoor gaan gebruiken wat dus kan ervoor zorgen dat je systeem sloom is...
stripesize is vrij te kiezen en wordt meestal gekozen naargelang de data die op de array komt te staan
BV. je hebt een raid array (maakt niet uit welke raid) waar je bv je OS op gaat zetten dan kan je best een kleine stripe size nemen aangezien in een OS veel gebruik wordt gemaakt van kleine bestandjes en je zo minder plaats verlies krijgt want stel je zet je stripesize op 128K en je hebt een bestandje van maar 4K dan is direct 128K "vol"...
voor een opslag array kan je dan beter een grote stripesize nemen als deze volstaat met grotere bestanden aangezien dit de leessnelheid bevorderd...
ikzelf heb bv voor mijn OS een raid 0 opstelling op 2 SAS 15Krpm schijfjes met een stripesize van 16K en de clustersize van de schijf dan ook 16K
mijn opslag staat op een raid 5 array met een stripesize van 1024K omdat hier hoofdzakelijk grote bestanden opstaan
als er nog vragen zijn laat maar horen ;)
Greetz B0B0
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Enola m.2 raid setup probleemp Hardware & Software 3
MisterIce Advies nodig over opslag/RAID Hardware & Software 11
Freddy RAID controllers in de aanbieding! HighFlow Computer Cooling Shop 2
A Bestaande OS overzetten naar RAID 0 ? Handleidingen en Installatie Tips 4
DutchMicro [2014] The Raid 2: Berandal Films / Movies 0
M RAID array klonen en VPN verbinding Hardware & Software 1
sir serial Raid lukt niet met W7 Problemen & Oplossingen 24
cederieck asus x79 raid 0 drivers ? ! Hardware & Software 19
cederieck Wat zijn nu de betrouwbaarste ssd voor een raid 0 config ? Hardware & Software 2
A hulp met raid gezocht Hardware & Software 3
D Raid controller Hardware & Software 15
DutchMicro The raid. Films / Movies 1
the_cyberspace Advies waterblokken northbridge en raid controller Advies Waterkoeling Setup 5
L Raid 0 vs. ssd Hardware & Software 5
J Windows 7 RAID vraag Hardware & Software 10
mistervis007 2 IDE harddisks toevoegen naast een RAID 0 setup Hardware & Software 0
mistervis007 2 x OCZ Vertex 60 GB SSD in RAID 0? Hardware & Software 3
Sanders Raid vraag Hardware & Software 1
Vannos raid on alienware Hardware & Software 5
R hulp met raid gezocht Hardware & Software 6
D raid controller PCIx1 raid0/1 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P test met 2 x 500GB WD5000AAKS in raid 0 Hardware & Software 6
F Vraagje , raid kaarten Algemene Discussies 8
S Raid vraagje Hardware & Software 3
X Hulp bij selecteren waterblok voor raid controller. Waterkoeling 6
Don_Holio 2 RAID clusters op EVGA classified mogelijk? Hardware & Software 4
S Raid install en de boel omschroeven. Hardware & Software 4
vincent raid controler Hardware & Software 16
Hightower iFixit Mako Precision Bit Set - Screwdriver + 64 bits HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
anub1s18 Primochill Rigid Tubing finishing bit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Slader Kier is genomineerd in de Bit-tech Mod of the Year 2014 Cases en Modding 0
S [CIP] Pro-Bit Gallery & Build Logs 0
k.3nny Ik vraag om jullie steun bij bit tech. Cases en Modding 23
Johnny [BiP] Black and a bit white Gallery & Build Logs 87
Traxtorm Windows 7 Ultimate, veranderen van Bitssysteem (32 naar 64 bit en andersom) Hardware & Software 16
Fuwa Fuwa Flash player op 64-bit OS? Algemene Discussies 19
R OS Vista 64 Bit Hardware & Software 16
N 4GB ram in vista 32-bit Hardware & Software 11
R 64 bit systeem + nieuwsgroepen Hardware & Software 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan