• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Radiator kapot gegaan, Hoe kan dit?

PDerks

New member
Hallo allemaal.
Ik ben nu zoon 2 maanden geleden begonnen met het maken van mijn eerste waterkoeling pc. Gedurende deze 2 maanden heeft het eigelijk probleemloos gewerkt op wat kleine tegenslagen na, maar vandaag ben ik op mijn eerste echte probleem gestuit.

Na 2 maanden geleden de Laing DDC-1 MCP350 + Top Actie besteld te hebben, heb ik deze top zelf gemonteerd. Hier moet iets mis zijn gegaan want na ongeveer een maand is er in de pomp waterschade ontstaan en heeft deze het zo goed als helemaal begeven. Hierdoor is de computer meerdere malen te heet geworden, zo heet zelfs dat de computer een paar keer uitgevallen is en slagen zelfs dunner zijn geworden vanwege het bijna kokende water.

Afgelopen week heb ik dezelfde pomp opnieuw gekocht en vandaag wilde ik hem gaan vervangen. Toen ik dit wilde gaan doen maakte ik de kast van mijn computer open en zag ik dat de slangetjes vacuum gezogen waren (Achteraf dacht ik dat dit mogelijk gekomen zou zijn doordat de computer toch een paar keer te heet is geworden en er druk verschil is ontstaan?). Ik heb toen bovenin de kring (de slang die uit de pomp gaat) losgemaakt. Meteen begint de slang die ik losgemaakt heb gemaakt te ‘ademen’ en lucht aan te zuigen. Heel kort (paar seconde) later begint er ineens water te lekken uit het reservoirtje in het reservoirtje aan de rechterkant op het plaatje (zie bijlage). Aan de andere kant van waar de slangen in gaan, waar het water omdraait en weer richting uitgang stroomt. Ik snapte echt niet hoe dit gekomen zou kunnen zijn en heb het reservoir toen uit de computer gehaald. Ik zag toen dat aan die kant van het reservoir, die ik net beschreef, in het reservoirtje, een plastic schroef zat. (Die heeft er altijd ingezeten en heb ik nooit losgemaakt) (Waarschijnlijk bedoelt voor als je het reservoir ooit schoon wil maken). De schroef is toen ik de slang, die van pomp af kwam los maakte, en deze lucht begon te zuigen, als het ware afknapt/afgebroken.

Nu vroeg ik me af of iemand aan de hand van deze beschrijving me kon vertellen of dit is gekomen door het te heet worden van het water op bepaalde warmte afstotende plekken, zoals bij de processor en de videokaart, dat bijvoorbeeld door het te heet worden heeft uitgezet, zodat er na het weer afgekoelen en krimpen er een luchtdruk verschil is ontstaan, en er daardoor toen ik de slang los maakte een te groot drukverschil is ontstaan,wat de schroef heeft doen afbreken? Het is namelijk zo dat het systeem niet eerder lekte voordat ik die slang los maakte.

Wat ik nu ook erg afvraag of ik na het vervangen van het pompje, en het daarmee voorkomen dat het systeem nog eens te heet wordt, klaar ben? Of zal ik nog andere aanpassingen/toevoegingen moeten doen om te voorkomen dat dit nog eens voorkomt nadat ik de schroef heb geplakt met seconden lijm en alles weer opnieuw heb geinstalleerd.

Indien het kan helpen; hierbij de hardware die ik gebruik:

- i7 965 (aangesloten op het circuit)
- GTX 480 (aangesloten op het circuit)
- XSPC Single 5.25 Bay Reservoir Multi Fronts
- MagiCool Elegant TRIPLE 360 Radiator
- Laing DDC-1 MCP350 + Top

- 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting 90 graden - G1/4
- 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting v2 - G1/4
- Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear
- Feser VSC - Heat Carrier 500ML water (x2)

- SILVERSTONE Fortress2 behuizing


Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast super bedankt !

reservoir.jpg
watercircuit.jpg

Pim
 
Heyy,

Dat radiator gaat kapot door de luchtdruk icm de warmte.
Als je water warm word zet het uit, en ook door de pompopvoerdruk, Tenminste dat is mijn redenering.

Ik heb dat radje nogsteeds ergenst bij stn, liggen, nooit retour gegaan naar hf, gewoon een ander radje gestoken.

1 tip, wil je die stijl behouden geef een normaal radiatortje een verfafbijt kuurtje ;)
 
Hey Kenny, dat heb ik al gedaan met de eerste pomp. Daardoor doet hij het meestal wel, maar niet gegarandeerd. ongeveer 9/10 keer. Ik heb geen zin dat die dan toch 1 op de 10 keer uitvalt vanwege overhitting. Dit is nu al een aantal keer gebeurd. Wat denk je van de pressure valve en het vervangen van de pomp? Zou dit het probleem oplossen?

PS. dit radiator is noodzakelijk omdat een hoger radiator niet past in mijn systeem, het raakt dan de videokaart.
 
Omdat het duurder is moet het ook beter zijn?
Alle radiators zijn van koper tegenwoordig, waar je bij de 'koperen' versie voor betaald is het gepolijste gedeelte en het plexiglas.
Maar zelfs met die prijs is de kwaliteit lang niet wat het zijn moet.

De Magicool is een redelijke radiator voor zijn prijs, er zijn zeker betere, maar die zijn ook een stuk duurder.
Je kan op google best wat tests vinden over radiators bij twijfel
 
Omdat het duurder is moet het ook beter zijn?
Alle radiators zijn van koper tegenwoordig, waar je bij de 'koperen' versie voor betaald is het gepolijste gedeelte en het plexiglas.
Maar zelfs met die prijs is de kwaliteit lang niet wat het zijn moet.

De Magicool is een redelijke radiator voor zijn prijs, er zijn zeker betere, maar die zijn ook een stuk duurder.
Je kan op google best wat tests vinden over radiators bij twijfel

En! de magicool 360 is gelijk/beter als de monsta :D!
Maar waar was dat ook aleweer te vinden.
 
Ik heb die MagiCool 360 "slim" in m'n eerste build gebruikt en die draait nu
bijna een jaar naar volle tevredenheid.

Ik heb daar 3 Nexus PWM fan's aan die dus door het mobo gestuurd worden.
Dat gaat prima met een AMD dual core (95W type) en een 8800GTX, waar ik
dan mischien wel bij moet vermelden dat dit nooit op de staart getrapt wordt.
(maar wel 24/7 aan staat).
Naar mijn mening is deze MagiCool prima als je stilte zoekt, het is een redelijk
open structuur zodat low RPM niet gelijk een probleem is (i.t.t. de Balck Ice stealth).
 
Hey,

Ik dank jullie voor jullie enthousiaste verhalen en hoop hier later zelf ook over mee te kunnen praten, maar nu wil ik vooral mijn pc zo snel mogelijk maken zodat ik weer eens een game kan spelen. Ik heb de radiator zojuist opgesturd naar highflow en hoop m snel terug te krijgen. Wat ik enkel graag zou willen weten of jullie denken dat dit probleem zomaar nog eens kan onstaan als er geen oververhitting meer ontstaat, ik een pressure valve heb toegevoegd en de radiator vervangen is? of dat ik nog andere aanpassingen zal moeten doen?
Mijn radiator wordt gekoeld door de 3x180mm silverstone fans die standaard in deze case zitten.
 
Goede keuze. Ik heb dat probleem ook al een paar keer zien voorbij komen op andere fora, het is een redelijk veel voorkomend probleem. Magicool heeft het later nog verholpen door het acryl te vervangen door glasvezel, maar het is een soort gelig afdeksel geworden wat er in mijn ogen erg lelijk uitziet. Die Magicool slim is een goede keuze, en ik betwijfel of je een significant temperatuurverschil zal zien t.o.v. de Elegant.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
DBRichard [TKA-RAD] Coolgate G2 Radiator (10 FPI) 360mm Verkocht 2
C Inlet outlet radiator hw nemesis 360gts Waterkoeling 4
XenoMorpH [GEVONDEN]Dunne 360 Radiator Gevonden 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 gezocht 480 mm x 60 mm radiator Gevonden 0
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
D Radiator keuze Define S Waterkoeling 9
volcom HW Labs GT Stealth 240 of Magicool slim 240 radiator Waterkoeling 0
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
sir serial [GEVONDEN] 240 mm dunne/slim radiator Gevonden 1
Michel EK-CoolStream PE radiator extenders Waterkoeling 4
I Welke fan voor radiator? Overige Koeling 15
W radiator hergebruiken/vervangen Waterkoeling 11
Aequitis [VERKOCHT]2x Quad Radiator met leuke deal voor de snelle beslisser! Verkocht 1
Freddy HighFlow Radiator Grill / Logo - Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Case voor 2 240-rads EK-CoolStream PE 240 Radiator Cases en Modding 9
Freddy GEVONDEN: Custom grill voor op 360 radiator (design) Gevonden 27
Coldius [Waterkoeling] i5-4690k / asus directcuII gtx 770 / radiator - € 2000 Advies Waterkoeling Setup 7
Pharlap [IN-ACTIVE] 240mm Radiator van H100 + 2x G1/4 fitting Verkocht 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan